GRIP 3 Zeer grote brand (bandenopslag recyclingbedrijf) Groeneweg - Someren-Heide 06-11-2016

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (bandenopslag recyclingbedrijf) Groeneweg - Someren-Heide 06-11-2016  (gelezen 25315 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gemeente Someren @gemsomeren
Om 10.10 uur is het sein brand meester gegeven. Meer informatie volgt.

12:05pm · 11 Nov 2016


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: honderd link=msg=1460813 date=1478860662

Het vreemde is dat dit zo lang op zich heeft laten wachten. We zijn inmiddels bijna een week verder, met in die week erg veel inzet van bluseenheden, meetploegen en officieren. En nog veel erger het constante overlast in de omgeving.

Benieuwd naar de evaluatie.

Terwijl toch alom bekend is dat autoband branden niet of nauwelijks zijn te blussen op de "traditionele" manier en afdekken of onderdompelen wel effect hebben.
Het is inderdaad interessant te leren uit de evaluatie waarom zo lang werd voortgemodderd bij deze brand.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1460741 date=1478805257
Ik kijk net naar het omroep Brabant nieuws waarbij mijn broek echt afzakt.1. Het F500 blijkt te werken, maar naar ingediende aanbesteding blijkt het plots niet te werken terwijl het bij de test wel werkte. 2.Het vermoede werd hier uitgesproken van dat het te duur koste. Dus een brand blussen mag geen geld kosten terwijl veel mensen in de stank en rook zitten.  98uiye Waar zijn de prioriteiten gebleven bij de veiligheidsregio's.

1.Een bekend verschijnsel tijdens presentaties van diverse soorten blusvloeistoffen werkt het ogenschijnlijk perfect, in de praktijk zie je de meeste nieuwe
   vloeistoffen etc. niet of nauwelijks terug.
2.In het bedrijfsleven wordt eerst een offerte gevraagd voordat ergens aan word begonnen en bij dit soort vloeistoffen (afff,schuim,dispersants etc.) wordt nooit
    de hoogste prijs,vraagprijs, betaald maar een beduidend lager percentage daarvan.


guest12562

  • Gast
Maar dat F-500 verhaal is me nu ook niet helemaal duidelijk, werkt dat spul nu wel of niet?
Om welke reden heeft de gemeente niet voor de oplossing met F-500 gekozen?

En voor mij is nog steeds niet duidelijk wat dat F-500 nu precies is? (Ik krijg het idee water met schuim, maar dan denk ik aan 1-7 en daar word ik niet vrolijk van)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Brambd link=msg=1456788 date=1478732266
Die buizen met gaten die men bedoelt zijn de nevelkogels zover ik begreep en heb gezien op filmpjes van brandweerlieden. Daarnaast trekken ze de stapels autobanden uit elkaar en blussen ze deze af met water/schuim. Vervolgens gaat het inderdaad in een container waarin het vervolgens het nogmaals/helemaal afgeblust wordt en afgevoerd wordt.

Nee, het zijn geen nevelkogels. Het is een bluslans die naar aanleiding van deze brand door de brandweer BZO zelf is gemaakt. Voor de rest: bepaalde zaken die in de media komen liggen (iets) genuanceerder dan hier soms wordt vermeld.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Thor link=msg=1460831 date=1478863944
Terwijl toch alom bekend is dat autoband branden niet of nauwelijks zijn te blussen op de "traditionele" manier en afdekken of onderdompelen wel effect hebben.
Het is inderdaad interessant te leren uit de evaluatie waarom zo lang werd voortgemodderd bij deze brand.

Ik ben inderdaad heel benieuwd naar de evaluatie, omdat dit een voor Nederland vrij uitzonderlijke brand is. Maar het is wel heel, heel erg makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat er 'zo lang werd voortgemodderd', zonder te weten welke acties zijn uitgevoerd. Wacht dan even met dit soort opmerkingen tot na de evaluatie, dan worden bepaalde zaken ongetwijfeld duidelijk.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: Thor link=msg=1460837 date=1478866185
1.Een bekend verschijnsel tijdens presentaties van diverse soorten blusvloeistoffen werkt het ogenschijnlijk perfect, in de praktijk zie je de meeste nieuwe
   vloeistoffen etc. niet of nauwelijks terug.
Wat ik begreep uit de berichtgeving en van contacten met personen van binnen de brandweer die ter plaatse waren bleek dit beter te werken dan verwacht. Gezien ze een tweetal tests met dit product op deze brand hebben gedaan waar het duidelijk werkte.

Citaat van: Breathe link=msg=1460839 date=1478866412
Maar dat F-500 verhaal is me nu ook niet helemaal duidelijk, werkt dat spul nu wel of niet?
Om welke reden heeft de gemeente niet voor de oplossing met F-500 gekozen?

En voor mij is nog steeds niet duidelijk wat dat F-500 nu precies is? (Ik krijg het idee water met schuim, maar dan denk ik aan 1-7 en daar word ik niet vrolijk van)
Het werkt koelend en is zeker geen schuim maar een vloeistof dat bij gemengd moet worden aan het bluswater. De gemeente wilde geen geld uitgeven aan dit middel het mocht niks kosten.

Citaat van: Danny722 link=msg=1460847 date=1478867931
Nee, het zijn geen nevelkogels. Het is een bluslans die naar aanleiding van deze brand door de brandweer BZO zelf is gemaakt. Voor de rest: bepaalde zaken die in de media komen liggen (iets) genuanceerder dan hier soms wordt vermeld.
Krijg toch het idee dat de bluslans een test en proefstukje was of is van het korps Udenhout die deze hebben ontwikkeld na een paar hooibroei branden. Deze wordt daar nog steeds getest en verbeterd heb ik begrepen.

Daarbij begreep ik nog steeds niet dat niet de veiligheidsregio de beslissingen neemt maar de burgemeester van Someren.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Smell the rubber
Europe's largest tyre graveyard burns down

http://www.hemmingfire.com/news/categoryfront.php/id/184/Summer_2016.html

TYRE FIRES THROUGH HISTORY
Over the last 30+ years there have been numerous major tyre fires around the world, several of which have been confirmed as having been intentionally set or with indications of being deliberately provoked.
• 1983, Winchester, Virginia, USA: around seven million tyres burn for nine months causing major environmental damage
• 1989, Heyope, Wales, UK: a fire involving approximately 10 million tyres burns for 15 years, setting a world record.
• 1990, Hagersville, Ontario, Canada: 12 to 14 million tyres burn for 17 days, leading to the evacuation of 4,000 people.
• 1999, Sycamore, Ohio, USA: arsonists set fire to 25 million tyres. 250 firefighters, members of the National Guard and personnel of the Environmental Protection Agency spend around 30 hours combating the fire.
• 2012, Jahra, Kuwait: five million tyres burned by suspected scrap metal scavengers.
• 2005, Leon, Spain: several hundred thousand tyres burn for several hours before being controlled and extinguished.
• 2015, Leon, Spain: another tyre fire in the same location where a tyre fire had occurred ten years previously.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1460850 date=1478868624


Daarbij begreep ik nog steeds niet dat niet de veiligheidsregio de beslissingen neemt maar de burgemeester van Someren.

Dit is toch echt wel de basis: een gemeente gaat over de openbare orde en veiligheid. De VR of brandweer geeft daar (operationele) uitvoer aan, maar de burgemeester bepaalt.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Danny722 link=msg=1460849 date=1478868166
Maar het is wel heel, heel erg makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat er 'zo lang werd voortgemodderd', zonder te weten welke acties zijn uitgevoerd. Wacht dan even met dit soort opmerkingen tot na de evaluatie, dan worden bepaalde zaken ongetwijfeld duidelijk.
Inderdaad, klopt. Dat blusmiddel, ja we hebben gehoord dat de leverancier daarvan contact heeft opgenomen met de gemeente of brandweer. We wteen net wat het aanbod geweest is, hoe het contact verlopen is. Zand er over, ja maar zand is redelijk poreus, dus daar heb je heel wat voor nodig, of mengen met flik wat water maar ja over het inzetten van water is ook al veel gezegd. Bovendien zit je in een zandarm gebied. Klei? Lossgrond? Dekt beter af maar je kent de beelden van verdroogde grond, als dat uitdroogt/verhit wordt gaat dat scheuren. En dat komt in klonten, moet je ook weer of een heleboel van hebben, of stevig aanduwen. Ik  heb er geen verstand van hoe het dan wel zou moeten.