EOD en elec op de autospuit ?

Auteur Topic: EOD en elec op de autospuit ?  (gelezen 3940 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 9 december 2016, 17:04:09
EOD en electricien op de autospuit ?

De vele plofkraken en de zwaarte van van de gebruikte explosieven met daarbij het risico voor de brandweerlieden om over te gaan tot blussing voordat een explosievenverkenner een onderzoek heeft ingesteld kan leiden tot niet onaanzienlijke brandontwikkelingen
EOD op de autospuit ?
Wiet plantages etc met alles wat daarop en daaraan zit vwb elektriciteit, gevaar voor electructie  brandweerlieden
Elec op de autospuit ?




Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1 Gepost op: 9 december 2016, 18:29:13
Wil je de spuitgasten bij laten scholen of twee man extra per TS extern aantrekken?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 9 december 2016, 18:57:49
Citaat van: Bert65 link=msg=1465657 date=1481304553
Wil je de spuitgasten bij laten scholen of twee man extra per TS extern aantrekken?

Bijscholen ahv belangstelling en mogelijk tegen wat extra vergoeding.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #3 Gepost op: 9 december 2016, 21:25:40
Wat is er mis met gewoon een basisopleiding en afwachtende houding?

In sommige gebieden slaagt men er nu blijkbaar nog niet in om voldoende op te komen. Het lijkt me dat er te weinig plofkraken e.d. zijn om een voldoende niveau van kennis en ervaring te behouden. Wat betreft elektriciteit leert men dat ik weet de jeugdbrandweer al de basisgevaren. Vorderen langs de muur met handrug naar buiten zodat je een eventuele loshangende draad niet verkrampt zou vastgrijpen, bijvoorbeeld.

Bij een plofkraak lijkt het me niet nodig dat de brandweer meteen de geldautomaat opzoekt. De bovenliggende woonst evacueren en blussen bijvoorbeeld weer wel. De automaat is toch al overleden na de knal, dan kan je nog wel even wachten op EOD.

Misschien kan men ook een veeboer meesturen voor wanneer er een zeug door de stalvloer is gezakt, in mijn opziens zou de brandweer daar meer in geschoold moeten worden: uitgebreidere kennis hulp aan dier.

Men kan ook iets doen aan het feit dat vrijwilligers nog steeds met hun Corsa naar de kazerne moeten rijden met de 4 knipperlichten op, zich ondertussen houdend aan de verkeersregels, om vervolgens in een knalrode Atego te stappen met 54948575 ledlichtjes en 2 sirenes.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2016, 01:25:08
Citaat van: Vigilant link=msg=1465701 date=1481315140
Wat is er mis met gewoon een basisopleiding en afwachtende houding?

Bij een plofkraak lijkt het me niet nodig dat de brandweer meteen de geldautomaat opzoekt. De bovenliggende woonst evacueren en blussen bijvoorbeeld weer wel. De automaat is toch al overleden na de knal, dan kan je nog wel even wachten op EOD.

Men laat een geldautomaat ploffen middels gas en/of explosieven.
Meer dan eens wordt er ook nog met een voertuig geramd en wordt deze in de brand gestoken, al dan niet tegen de gevel aan.
Of er ontstaat brand in de kluisruimte met uitbreidingsgevaar naar bankfiliaal of naast/bovengelegen woningen.

Het is zeker niet ondenkbaar dat er zuurstofflessen, acytyleenflessen, restexplosieven of tweede explosieve ladingen onontploft achterblijven.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #5 Gepost op: 10 december 2016, 01:30:08
Citaat van: Jerommeke link=msg=1465721 date=1481329508
Men laat een geldautomaat ploffen middels gas en/of explosieven.
Meer dan eens wordt er ook nog met een voertuig geramd en wordt deze in de brand gestoken, al dan niet tegen de gevel aan.
Of er ontstaat brand in de kluisruimte met uitbreidingsgevaar naar bankfiliaal of naast/bovengelegen woningen.

Het is zeker niet ondenkbaar dat er zuurstofflessen, acytyleenflessen, restexplosieven of tweede explosieve ladingen onontploft achterblijven.

Ik vind het geen brandweertaak. Een EOD'er heeft niks te zoeken bij zuurstofflessen of acetyleenflessen. Dat zijn dingen waarbij iedere brandweerman hoort te weten omgaan.
Ga je dan van de eerste autopomp iemand laten klooien met de blauwe of rode draad, terwijl er mogelijks brand woedt?


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #6 Gepost op: 10 december 2016, 07:06:44
Men stapt nu over op echte explosieven. Veel atm's hebben een gasdetectie.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 10 december 2016, 10:13:42
Citaat van: Vigilant link=msg=1465701 date=1481315140
1.Wat is er mis met gewoon een basisopleiding en 2.
afwachtende houding?

In sommige gebieden slaagt men er nu blijkbaar nog niet in om voldoende op te komen. Het lijkt me dat er te weinig plofkraken e.d. zijn om een voldoende niveau van kennis en ervaring te behouden. Wat betreft elektriciteit leert men dat ik weet de jeugdbrandweer al de basisgevaren. Vorderen langs de muur met handrug naar buiten zodat je een eventuele loshangende draad niet verkrampt zou vastgrijpen, bijvoorbeeld.

2.Bij een plofkraak lijkt het me niet nodig dat de brandweer meteen de geldautomaat opzoekt. De bovenliggende woonst evacueren en blussen bijvoorbeeld weer wel. De automaat is toch al overleden na de knal, dan kan je nog wel even wachten op EOD.

3.Misschien kan men ook een veeboer meesturen voor wanneer er een zeug door de stalvloer is gezakt, in mijn opziens zou de brandweer daar meer in geschoold moeten worden: uitgebreidere kennis hulp aan dier.

Men kan ook iets doen aan het feit dat vrijwilligers nog steeds met hun Corsa naar de kazerne moeten rijden met de 4 knipperlichten op, zich ondertussen houdend aan de verkeersregels, om vervolgens in een knalrode Atego te stappen met 54948575 ledlichtjes en 2 sirenes.

1.Niets mis met de basisopleiding
2.Zie o.a. Kerkdriel
3.De veeboer blijft wachten op de hulpverleners en de veeboer assisteert de hulpverleners, de ram-plofkrakers en de wiettelers met illegale stroom aftappen niet.
   Overigens hebben meerdere brandweerkorpsen op het platte land een veetakel en de bemanningen op het platte land vaak ook wel enige kennis van vee, maar meer kennis
   over hulp aan  dieren is altijd meegenomen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 10 december 2016, 12:45:22
Het gaat niets toevoegen om een tankautospuit bemanning op te leiden om ook nog eens als EODer of electrien. Eigenlijk alle brandweermensen zijn voldoende technisch geschoold, en weten wat de gevaren van electra zijn. De eerste prioriteit voor de brandweer is toch een eventuele brand blussen, en het in veiligheid brengen van bewoners. En als dat blussen niet kan om welke reden dan ook, dan is het jammer maar dan word er niet geblust.
Citaat van: Thor link=msg=1465741 date=1481361222

   Overigens hebben meerdere brandweerkorpsen op het platte land een veetakel en de bemanningen op het platte land vaak ook wel enige kennis van vee, maar meer kennis
   over hulp aan  dieren is altijd meegenomen.
Er zijn maar een paar korpsen die een veetakel hebben, en die worden dan ook regionaal ingezet. Wij hebben jaarlijks diverse incidenten met vee  en daarbij ook al een paar maal de collega's uit Woudenberg over de vloer gehad met hun veetakel, voor een incident met vee. Zij pakken die klus dan altijd vakkundig op, en verrichten wij de hand en spandiensten. Maar hebben wij ook zelf mensen in het korps zitten die geheel bekend zijn met vee.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2016, 12:57:58
Wat denk je van de pakkans verhogen en zwaarder straffen, dan wordt het vanzelf minder en hoeven we de brandweer niet extra op te leiden (wat ik onzin vind trouwens).