Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 40338 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #70 Gepost op: 23 december 2016, 09:35:00
Citaat van: Juffie link=msg=1468515 date=1482444667
De ambulancebroeders  098uo
De doktersasistente ?
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #71 Gepost op: 23 december 2016, 10:33:34
Citaat van: René van der Helm link=msg=1468571 date=1482484610

Weet iemand of IGZ hiervan op de hoogte is en het goedkeurt?


Geen idee, maar je kunt gewoon een melding doen. Enkele maanden terug is hier discussie geweest over EHBO'ers die zelfstandig zuurstof toedienen. EHBO'ers kunnen de opleiding Trauma Care First Responders (TCFR) volgen, waar dit onderwerp aan de orde komt. Omdat zuurstoftoediening een risicovolle handeling is en het gebruik van medicinale zuurstof wettelijk is geregeld, heb ik toen de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) ingeschakeld.

Naar aanleiding van het door mij kenbaar gemaakte bezwaar heeft de IGZ telefonisch contact opgenomen met NursingNu! als organisator van de TCFR cursus. In dat gesprek is het vigerende toetsingskader uiteengezet aan de organisator. De inspectie heeft daarbij verzocht om een aanpassing van de NursingNu!-website aangaande de inhoud van de TCFR-cursus. Daar is thans gehoor aangegeven. Op de website bij de cursusinhoud staat nu "Airwaymanagement op basisniveau", zonder verdere toelichting.

Het kan dus wel helpen, wanneer je een klacht met inhoudelijke argumenten adresseert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 23 december 2016, 10:36:27
Citaat van: René van der Helm link=msg=1468571 date=1482484610
Weet iemand of IGZ hiervan op de hoogte is en het goedkeurt?

IGZ gaat er niet over, IGZ is de toezichthouder voor de gezondheidszorg. De toezichthouder voor evenementenzorgaanbieders is de organisator van het evenementen samen met de gemeente waar het evenement wordt gehouden.


helm

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 23 december 2016, 10:59:03
Citaat van: Expert link=msg=1468579 date=1482485614
Geen idee, maar je kunt gewoon een melding doen. Enkele maanden terug is hier discussie geweest over EHBO'ers die zelfstandig zuurstof toedienen. EHBO'ers kunnen de opleiding Trauma Care First Responders (TCFR) volgen, waar dit onderwerp aan de orde komt. Omdat zuurstoftoediening een risicovolle handeling is en het gebruik van medicinale zuurstof wettelijk is geregeld, heb ik toen de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) ingeschakeld.

Naar aanleiding van het door mij kenbaar gemaakte bezwaar heeft de IGZ telefonisch contact opgenomen met NursingNu! als organisator van de TCFR cursus. In dat gesprek is het vigerende toetsingskader uiteengezet aan de organisator. De inspectie heeft daarbij verzocht om een aanpassing van de NursingNu!-website aangaande de inhoud van de TCFR-cursus. Daar is thans gehoor aangegeven. Op de website bij de cursusinhoud staat nu "Airwaymanagement op basisniveau", zonder verdere toelichting.

Het kan dus wel helpen, wanneer je een klacht met inhoudelijke argumenten adresseert.

Dat was het? Van de website halen en nu niemand het ziet is het goed?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #74 Gepost op: 23 december 2016, 11:32:54
Citaat
First Responder

Opleiding Basis en Advanced First Responder


Neem contact met ons op voor de actuele cursusdata.

Informatie cursus:
De naam First Responder geeft direct de inhoud al weer: "De eerst reagerende" . In dit geval bedoelen we met de First Responder de eerst reagerende op een "medische" hulpvraag of calamiteit. Bedrijfshulpverleners (BHV'ers) en Eerste Hulpverleners zullen als eerste aanwezig kunnen zijn bij een calamiteit en fungeren dan als voorpostfunctie totdat de professionele hulpverleningsdiensten de taken van hun overneemt.

Ook de steeds hoger wordende eisen die gesteld worden aan eerste hulpverleners bij evenementen of bij bedrijven met een verhoogd ongevalsrisico hebben er toe geleid dat wij door deze First Responder opleiding de brug kunnen slaan tussen de basisopleidingen en de professionele hulpverleningsdiensten.

Inhoud cursus:
De opleiding First Responder bevat 2 niveau's die ook los van elkaar gevolgd kunnen worden.

Module   Inhoud
First Responder Basis
   In de basismodule behandelen we de anatomie, fysiologie en de medische terminologie. Ook worden er uitgebreide eerstehulp handelingen beoefend volgens de ABCDE-methodiek.

First Responder Advanced   In de Advanced module behandelen we de specifieke vaardigheden en anatomie welke bij de ABCDE-methodiek aan bod komen. Hier komt onder andere zuurstoftoediening, nekkraag en de wervelplank/vacuummatras aan bod.

bron: https://www.fire-and-care.nl/opleidingen/first-responder.html

Kwam deze website tegen en hier wordt dus o.a. ook het toedienen van zuurstof aangeleerd


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #75 Gepost op: 23 december 2016, 11:44:29
Citaat van: senseihomer link=msg=1468605 date=1482489174

De naam First Responder geeft direct de inhoud al weer: "De eerst reagerende" . In dit geval bedoelen we met de First Responder de eerst reagerende op een "medische" hulpvraag of calamiteit. Bedrijfshulpverleners (BHV'ers) en Eerste Hulpverleners zullen als eerste aanwezig kunnen zijn bij een calamiteit en fungeren dan als voorpostfunctie totdat de professionele hulpverleningsdiensten de taken van hun overneemt.

First Responder is een Engelstalige term die je niet in de Nederlandse taal een geheel eigen definitiet moet geven. We bedoelen met first responder altijd de eerste eenheden van de professionele hulpdiensten die ter plaatse komen (politie, brandweer, kustwacht, ambulancedienst).

Burgers, BHV-ers, EHBO-ers, evenemenentenhulpverleners noemen we in de Engelse taal lay rescuers of bystanders.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #76 Gepost op: 23 december 2016, 18:50:45
https://www.aed.nl/aed/zoll/zoll-aed-pro

Dit lijkt me het ideale voor de ehbo-vereniging, een AED die ook gebruikt kan worden voor bewaking d.m.v. een 3 lead ecg.

Dat ze dan een prachtig ritme zien op de monitor en er bijna helemaal niks mee kunnen is een ander al veel benoemt verhaal.

Maar ver hoeven ze in ieder geval niet te zoeken.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #77 Gepost op: 23 december 2016, 19:36:01
En laten we vooral vermelden dat deze initiatieven door verpleegkundigen van diverse pluimage worden ontwikkeld en door hen aan leken worden verzorgd.
Waar vraag is, zijn er altijd mensen, verpleegkundigen en artsen, die daarin maar al te graag in willen voorzien om iets bij te verdienen.

Er zijn tal van redenen en speciale omstandigheden aan te voeren waarin bepaalde handelingen door leken wel kunnen worden gerechtvaardigd.
Zo zijn bepaalde handelingen en bijv. het zelfstandig beslissen tot het geven van zuurstof m.i. niet geschikt voor evenementen hulpverlening, domweg omdat de EHBO bij/op evenementen is gebaseerd op snelle medische hulp (reeds aanwezig of 112) en eventuele opschaling snel ingang gezet kan worden.

Anders is het bijv. in de duiksport, bergsport ed. waar zuurstof wel is/wordt geaccepteerd.
Ook in de scheepvaart worden bepaalde medische handelingen aangeleerd en frequent toegepast. Hier geldt wel dat deze medische handelingen slechts onder aanwijzingen door een arts van de Radio Medische Dienst (RMD) mogen worden uitgevoerd. Er is immers op volle zee geen ambulance of SEH in de buurt, ik heb ze eigenlijk nog nooit op zee gezien.  :D
Het is dus nooit allemaal strikt zwart of wit (lees: strikt leek, of strikt medisch bevoegd en bekwaam) zoals menigeen dat doet verkondigen.

Grenzen maken en trekken is goed en grenzen dienen wettelijk afgebakend te zijn.
Maar het is niet aan de individuele verpleegkundige, arts of (beroeps)groepen daarvan, om te bepalen waar deze grenzen liggen. Het uiten van zorgen en persoonlijke meningen is een ander verhaal en iedereen mag deze zorgen en persoonlijke meningen natuurlijk verkondigen.
Een morele en/of persoonlijke grens kan worden overschreden, maar deze grens hoeft niet strijdig te zijn met wet-en regelgeving.
De grenzen wat goed en "niet-goed" is wordt in Nederland bepaald door de politiek cq de Minister. Voor het geval excessen (dreigen) voor(te)komen hebben Ministers inspectiediensten ter handhaving tot hun beschikking en kunnen deze ingrijpen.

Het klagen over het feit dat ambulancediensten nieuwe kledinglijn zou moet aanschaffen is een voortvloeisel uit het feit dat de overheid verzuimd heeft om vooraf de kleding, logo's ed. te deponeren bij een merkenbureau. Dus iedereen mag ze dragen ongeacht functie, titel, afkomst ed.
Dus als de kleding van EHBO-ers, vuilnismannen ed. (perfect) lijkt op die van het ambulancepersoneel dan is dat bijzonder jammer voor diegenen die daar moeite mee heeft.
Klagen bij je baas, chef, leidinggevende, MMA of andere interessante personen is de enige weg om hier tegen te vechten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #78 Gepost op: 23 december 2016, 21:02:05
Citaat van: Willem D. link=msg=1468698 date=1482518161
Grenzen maken en trekken is goed en grenzen dienen wettelijk afgebakend te zijn.
Maar het is niet aan de individuele verpleegkundige, arts of (beroeps)groepen daarvan, om te bepalen waar deze grenzen liggen. Het uiten van zorgen en persoonlijke meningen is een ander verhaal en iedereen mag deze zorgen en persoonlijke meningen natuurlijk verkondigen.
Een morele en/of persoonlijke grens kan worden overschreden, maar deze grens hoeft niet strijdig te zijn met wet-en regelgeving.
De grenzen wat goed en "niet-goed" is wordt in Nederland bepaald door de politiek cq de Minister. Voor het geval excessen (dreigen) voor(te)komen hebben Ministers inspectiediensten ter handhaving tot hun beschikking en kunnen deze ingrijpen.

Het klagen over het feit dat ambulancediensten nieuwe kledinglijn zou moet aanschaffen is een voortvloeisel uit het feit dat de overheid verzuimd heeft om vooraf de kleding, logo's ed. te deponeren bij een merkenbureau. Dus iedereen mag ze dragen ongeacht functie, titel, afkomst ed.
Dus als de kleding van EHBO-ers, vuilnismannen ed. (perfect) lijkt op die van het ambulancepersoneel dan is dat bijzonder jammer voor diegenen die daar moeite mee heeft.
Klagen bij je baas, chef, leidinggevende, MMA of andere interessante personen is de enige weg om hier tegen te vechten.

De wijze waarop jij dit soort gedrag verdedigd doet vermoeden dat je ook tot dergelijk wannabee gedrag in staat bent.
Het is simpelweg fouter dan fout ook al is er geen wetgeving voor het niet mogen dragen van ambulance kleding.
Het feit dat je het aantrekt terwijl je het niet bent is al genoeg om te weten waar je mores zit.
Als ik morgen een kokspak aan doe met de tekst topkok op mijn borst terwijl ik nog geen uitje kan snijden is gewoon fout.
Ook als staat er nergens in een wet dat dit niet mag. Als ik dan vervolgens met deze kleding aan in een restaurant  ga rondlopen ben ik de daar aanwezige mensen feitelijk aan het belazeren. Ik roep dan bepaalde verwachtingen op die ik gewoon niet kan waarmaken. Dat heet gewoon de boel belazeren. Deze wannabee EHBO ers uit Amstelveen doen exact hetzelfde. Die belazeren de boel door de indruk te geven dat ze ambulancehulpverleners zijn terwijl ze hooguit op het aan knopje van een AED mogen drukken. Ze roepen veel hogere verwachtingen op dan ze kunnen waarmaken. Ze weten hun plek niet. Ik vind dit oplichters. Oplichters over de rug van zieke mensen. Een belediging voor een beroepsgroep ambulancehulpverleners. En dan kan jij mooie praatjes houden over wat wel en niet mag en wat wel en niet in de wet staat. Dit zijn foute mensen die gebruik maken van de mazen in regelgeving. En als jij dat gaat verdedigen val je voor mij in dezelfde categorie.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #79 Gepost op: 23 december 2016, 21:14:23

Ze zijn eigenlijk het equivalent van de aannemer die voor 10.000 euro je dak komt repareren, omdat hij zegt dat hij het kan.  Eerst het geld innen. Dan een halve middag op je dak gaan klooien. Je achterlaten met een verbouwing waarnaar  je dak nog meer lekt als ervoor. En achteraf na onderzoek niet eens diploma's blijken te hebben.