Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 105104 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #130 Gepost op: 10 september 2008, 16:00:42
Het is geen kwestie wie je maar wil geloven. Met het verhaaltje van Nomad wordt aangetoond dat het ook anders kan!

 ;)


Men heeft tien jaar met deze borden geëxperimenteerd. De resultaten zijn verbluffend! De elektronische borden wisten het aantal verkeersslachtoffers met gemiddeld 26% terug te dringen, terwijl flitspalen in dezelfde regio¿s het aantal slachtoffers met slechts 17% wisten terug te dringen


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #131 Gepost op: 10 september 2008, 23:03:21
Citaat
Een ander belangrijk punt dat in het onderzoek wordt genoemd is, dat het overschrijden van de limiet bijna nooit tot een ongeval zal leiden. In het onderzoek wordt de toegift gedaan dat limieten vaak ongeloofwaardig zijn zo ook de handhaving hiervan. Dat is het punt wat de publieke acceptatie van snelheidshandhaving ondergraaft. Snelheidslimieten zijn star en slaan daarom zeker niet te allen tijde op die gevaarlijke situatie die men op het oog heeft.
Sorry, maar naast het feit dat de bron van je verhaal Flitsservice is, wordt ik hier ook niet helemaal vrolijk van.... Ik kan me het niet voorstellen....
Nu is dat iets persoonlijks, misschien gevoed door wat ervaring, maar een 2e punt is: Als je dan over de limiet die ene keer dat er wel iets gebeurt een klapper maakt, hoe denk je dat je kansen veranderen met je snelheid? of de kansen van de fietser die je raakt?

Nu is het natuurlijk ook een engels onderzoek... de Engelse volksaard is veel anders als de nederlandse... iemand ooit een rij voor een loket gezien in Engeland? En in nederland een wachtrij zonder nummertje te trekken?  Dat is al 1 verschil, maar ik denk dat je ook de inrichting van wegen/landschap mee moet wegen, Nederland blijft het drukst bevolkte land ter wereld, en ze hebben het hier over buiten de bebouwde kom... dat is in Nederland nog een stuk drukker dan in de Engelse "rural area's"....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #132 Gepost op: 11 september 2008, 06:32:21
Natuurlijk zijn de gevolgen van een impact heftiger bij hogere snelheden. Mij heb je nooit het tegendeel zien verkondigen.
En v.w.b. Engelsen / Nederlanders; enorme verschillen. Nederlanders kunnen nooit rechts houden, zelfs op roltrappen niet.
Dat de bron flitsservice is, vind ik ook een beetje sneu. Maar als ik het artikel lees geeft mij dat wel weer stof tot nadenken. Of eigenlijk wist ik het al.  :)



Maar zoals jvo eerder al opmerkte, we zullen het nooit eens worden vrees ik  :P. Hoeft ook niet, een cultuur verander je nou eenmaal niet zo maar. Misschien wel nooit..

Maar die elektronische borden, is dat niet het proberen waard? Bij wijze van proef? Of...zou dan de geldstroom te veel inkrimpen... ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #133 Gepost op: 11 september 2008, 10:34:56
Maar die elektronische borden, is dat niet het proberen waard? Bij wijze van proef? Of...zou dan de geldstroom te veel inkrimpen... ::)

Die borden, waardoor veel buurtbewoners opeens last krijgen van veel te hard rijdende auto´s, omdat vriendenclubjes gaan kijken wie er het hardst langs kan rijden ....
Bord word vervolgens verwijderd en heeft dus alleen maar veel geld gekost.

Met andere woorden, er zijn al gemeenten (geweest) waar deze borden (hebben) (ge)staan.

In deze regio in ieder geval wel.

Positieve is wel, dat de ''normale'' automobilist even op zijn teller kijkt en weet hoe hard ie nu ongeveer rijd als hij 60 op de teller heeft staan.

* er heeft ergens ooit nog eens een foto gestaan van zo'n bord, met een lijstje er onder wie er het hardste voor bij kwam, kan die nu even niet vinden*
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #134 Gepost op: 11 september 2008, 11:09:37
Toch weer die jongeren dus?  ::)

Ja hier in de regio staan enkel van die borden die de snelheid weergeven en bij 50 of minder een lachende smiley, bij overschrijding een treurige smiley..
Best grappig om te zien hoe mensen hun best doen om een complimentje te scoren (de smiley) door te remmen en keurig 40 / 50km te gaan rijden.. Men wil zo graag een schouderklopje.. >:D

Nou die borden zijn het dus ook niet helemaal.. :-\

*tobt verder*


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #135 Gepost op: 11 september 2008, 12:28:24
Toch weer die jongeren dus?  ::)

Ja hier in de regio staan enkel van die borden die de snelheid weergeven en bij 50 of minder een lachende smiley, bij overschrijding een treurige smiley..
Best grappig om te zien hoe mensen hun best doen om een complimentje te scoren (de smiley) door te remmen en keurig 40 / 50km te gaan rijden.. Men wil zo graag een schouderklopje.. >:D

Nou die borden zijn het dus ook niet helemaal.. :-\

*tobt verder*

Resultaat is dus het zelfde als met een flitspaal, mensen remmen voor het bord en gaan dan na het bord weer op het gas ... Dan kun je dus net zo goed een flitspaal neer zetten, die verdiend zich zelf nog terug ook  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #136 Gepost op: 11 september 2008, 19:28:27
Die borden, waardoor veel buurtbewoners opeens last krijgen van veel te hard rijdende auto´s, omdat vriendenclubjes gaan kijken wie er het hardst langs kan rijden ....
Bord word vervolgens verwijderd en heeft dus alleen maar veel geld gekost.

Met andere woorden, er zijn al gemeenten (geweest) waar deze borden (hebben) (ge)staan.

In deze regio in ieder geval wel.

Positieve is wel, dat de ''normale'' automobilist even op zijn teller kijkt en weet hoe hard ie nu ongeveer rijd als hij 60 op de teller heeft staan.

* er heeft ergens ooit nog eens een foto gestaan van zo'n bord, met een lijstje er onder wie er het hardste voor bij kwam, kan die nu even niet vinden*
Toevallig staan er bij mij in de straat 2 van die borden.....  als ik 50 op mijn teller heb roept dat bord al dat ik te hard rij....... en bij bijna iedereen geeft ie zijn vriendelijke boodschap--->iedereen rijdt dus te hard...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #137 Gepost op: 11 september 2008, 21:05:35
Ja dat zijn de borden met ´´U RIJD TE HARD´´ die vinden mij ook aardig  ;)

De borden met de aangegeven snelheid (zoals in Uithoorn bijv.) zijn meer in trek >:D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #138 Gepost op: 11 september 2008, 22:07:01
iedereen geeft ie zijn vriendelijke boodschap--->iedereen rijdt dus te hard...

Kijk...moet er dan niet eens opnieuw gekeken worden op die bewuste plek...kan het maximum daar niet ietwat omhoog geschroeft worden? Soms rij ik door 30- zones, of over 50-wegen, evenals 60-zones  (zelfs op ''drukke'' momenten, spits) dat ik denk: als ik nog langzamer ga rijden, sta ik stil! Vooral sommige 50-en 60 zones; lange overzichtelijke wegen...

Of zet voor al dat geld wat die kasten en palen kosten een mooi, nieuw, knus buurthuis neer, of meerdere! Vooral in de steden...te beginnen bij A'dam..koppie thee, iemand?  :-X :P ::) ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #139 Gepost op: 11 september 2008, 22:09:10
De borden met de aangegeven snelheid (zoals in Uithoorn bijv.) zijn meer in trek >:D

Het jammere is dat die bij ons niet meer aangeven als 99 km/pu. Hoogstens 2 cijfers. Dus de lol is er ook gauw weer af  ;)