Veldnorm Evenementenzorg

Auteur Topic: Veldnorm Evenementenzorg  (gelezen 29757 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 24 december 2017, 17:55:14
We hebben hier al een aantal discussies gehad over standaarden en manieren van werken in de evenementenhulpverlening.
Ik kwam vandaag deze website tegen: http://www.evenementenz.org
De namen er achter zijn prima, alleen inhoudelijk is het volgens mij nog niet echt "af"  terwijl ik ze al wel aan het promoten zijn op social media.




Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2018, 19:43:19
We hebben hier al een aantal discussies gehad over standaarden en manieren van werken in de evenementenhulpverlening.
Ik kwam vandaag deze website tegen: http://www.evenementenz.org
De namen er achter zijn prima, alleen inhoudelijk is het volgens mij nog niet echt "af"  terwijl ik ze al wel aan het promoten zijn op social media.
Weer een fragile poging om de Nederlandse EHBO richtlijnen (OK / RK / NIBHV) erdoor te drukken bij een of andere Ministerie.
Als deze richtlijnen gehanteerd of aangewezen gaan worden dan is dat een behoorlijke stap terug in de tijd en kwaliteit gezien de visies van het OK en RK welke eenvoudige en voor iedereen toegankelijke EHBO voorstaan.
Met eenvoudige EHBO diploma zonder uitgebreide kennis en handelingen kan je domweg niet op een groot evenement eerstehulpverlenen. Daar heb je een uitgebreide en een aan de ambulancediensten aangepaste EHBO opleiding voor nodig.
 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2018, 20:02:01
Zou dit initiatief niet een dergelijk doel hebben?
Overigens ben ik het niet helemaal met je eens. Ambulance diensten moeten geen EHBO'ers gaan opleiden, ze moeten zelf de zorg gaan leveren.
Als ik op een willekeurige straat onwel wordt heb ik recht op een ambulance. Als dat tijdens een evenement gebeurd heb ik recht op de zelfde zorg en dien ik niet overgeleverd te zijn aan een EHBO'er die een zaterdagje extra cursus gehad heeft.

EHBO'ers doen fantastisch werk, zelf besteed ik ook erg veel tijd als evenementenhulpverlener. Maar ik ben ik ben gewoon een leek, kan reanimeren, kan een verbandje aanleggen, levensbedreigende letsels herkennen etc. maar ik bel net zo snel een ambulance als een ander dat zou doen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2018, 20:10:47
Weer een fragile poging om de Nederlandse EHBO richtlijnen (OK / RK / NIBHV) erdoor te drukken bij een of andere Ministerie.
Als deze richtlijnen gehanteerd of aangewezen gaan worden dan is dat een behoorlijke stap terug in de tijd en kwaliteit gezien de visies van het OK en RK welke eenvoudige en voor iedereen toegankelijke EHBO voorstaan.
Met eenvoudige EHBO diploma zonder uitgebreide kennis en handelingen kan je domweg niet op een groot evenement eerstehulpverlenen. Daar heb je een uitgebreide en een aan de ambulancediensten aangepaste EHBO opleiding voor nodig.
 98uiye

Waar haal jij deze niet-onderbouwde wijsheid vandaan? Heb jij je überhaupt echt verdiept in de doelstelling veldnorm evenementen?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2018, 16:51:33
Waar haal jij deze niet-onderbouwde wijsheid vandaan? Heb jij je überhaupt echt verdiept in de doelstelling veldnorm evenementen?
Ja, ik heb me verdiept in de materie en sta ondanks mijn kritische blikken toch achter de doelstelling van de Veldnorm, maar niet op de wijze van uitvoering. Twee verschillende zaken welke niet met elkaar gemixt mogen worden.
Het gaat mij voornamelijk om de inhoud ten aanzien van het opleiden van EHBO-ers en evenementen hulpverleners welke ik -in algemeenheid gesproken- op dit moment in niveau bedroevend laag vind, ondanks het enthousiasme van de vele EHBO vrijwilligers.

Waarom is er door Evenementenz.org niet voor gekozen om zelf met competentielijsten te komen in plaats van zich lekker makkelijk achter de laagdrempelige Nederlandse EHBO richtlijnen te verschuilen. Op deze wijze blijf je sukkelen met lagedrempelige EHBO als basis en allerlei langdurige en vooral onnodige vervolgtrajecten.
Zo kunnen ook andere EHBO certificeerders welke tenminste voldoen aan de competentielijst van Evenementenz.org ook evenementenhulpverleners op gelijkwaardige basis (laten) certificeren.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2018, 17:16:35
We hebben hier al een aantal discussies gehad over standaarden en manieren van werken in de evenementenhulpverlening.
Ik kwam vandaag deze website tegen: http://www.evenementenz.org
De namen er achter zijn prima, alleen inhoudelijk is het volgens mij nog niet echt "af"  terwijl ik ze al wel aan het promoten zijn op social media.

Ik heb de website bekeken maar begrijp er geen bal van.

Het enige wat mij opgevallen is dat SEH-artsen KNMG schijnbaar niets beters te doen hebben dan wat te neuzelen over EHBO en evenementenzorg.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2018, 18:53:25
Met eenvoudige EHBO diploma zonder uitgebreide kennis en handelingen kan je domweg niet op een groot evenement eerstehulpverlenen. Daar heb je een uitgebreide en een aan de ambulancediensten aangepaste EHBO opleiding voor nodig.
 98uiye


Wat bedoel je met een aan de ambulancediensten aangepaste EHBO opleiding? Ik krijg dan een associatie met eerste hulpverleners of EHBO-ers zo je wilt die aan allerlei vage ALS-ondersteunings trainingen gaan deelnemen.


Deze Veldnorm heeft juist als doelstelling hier paal en perk aan te stellen. Zodat eerste hulpverleners niet meer met stethoscopen en dergelijke gaan rondlopen.
En de evenementenzorg in Nederland wellicht een beter gereguleerde bezigheid wordt.
Iets wat naar mijn smaak hard nodig is.




Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2018, 19:22:10

Wat bedoel je met een aan de ambulancediensten aangepaste EHBO opleiding? Ik krijg dan een associatie met eerste hulpverleners of EHBO-ers zo je wilt die aan allerlei vage ALS-ondersteunings trainingen gaan deelnemen.


Deze Veldnorm heeft juist als doelstelling hier paal en perk aan te stellen. Zodat eerste hulpverleners niet meer met stethoscopen en dergelijke gaan rondlopen.
En de evenementenzorg in Nederland wellicht een beter gereguleerde bezigheid wordt.
Iets wat naar mijn smaak hard nodig is.
Lees eens aandachtig vraag 14 en 15 (Q14 en Q15) door van de Vragenlijst Zorgaanbieders door en bestuur eens aandachtig de percentages van (eerstehulp) handelingen welke door leken EHBO-ers zouden kunnen worden uitgevoerd of hierin te assisteren !
Bijzonder dat er een aantal "interessante" handelingen bijstaan welke een EHBO-er zelfstandig kan /zou moeten uitvoeren, en in staat zou moeten zijn om de zorgprofessional te assisteren met bepaalde handelingen.
http://www.evenementenz.org/downloads/VnEZ_ResultatenVragenlijstZorgaanbieders_pub.pdf
Voor de duidelijkheid, deze vragenlijst is kennelijk samengesteld door evenemenetenorganisaties zelf..
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2018, 06:41:48

Wat bedoel je met een aan de ambulancediensten aangepaste EHBO opleiding? Ik krijg dan een associatie met eerste hulpverleners of EHBO-ers zo je wilt die aan allerlei vage ALS-ondersteunings trainingen gaan deelnemen.


Deze Veldnorm heeft juist als doelstelling hier paal en perk aan te stellen. Zodat eerste hulpverleners niet meer met stethoscopen en dergelijke gaan rondlopen.
En de evenementenzorg in Nederland wellicht een beter gereguleerde bezigheid wordt.
Iets wat naar mijn smaak hard nodig is.

Het is niet aan een groepje SEH- artsen KNMg, een ambulanceverpleegkundige en MMT-arts om een veldnorm op te gaan stellen voor de evenementenzorgsector.

Het parlement heeft besloten dat toezichthouders voor evenementenzorg de gemeente en de organisator van het evenement is. Gemeenten vragen voor afgifte van een evenementenvergunning advies bij GHOR.

De GHOR (overheid) hanteert de termen ALS, BLS en BLS+. Je kan het de aanbieders van evenementenzorg niet kwalijk nemen als ze deze termen ook gebruiken.

https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20111202-ghor-nl-landelijke-handreiking-geneeskundige-advisering-publieksevenementen-2-1.pdf

Strikt genomen gaan de termen ALS en BLS niet over EHBO-kwaliteiten maar over reanimatie.

De Nederlandse overheid is een groot voorstander van zelfregulering. Er is sprake van zelfregulering als evenementenzorgaanbieders met elkaar een norm afspreken. Het is arrogantie en bemoeizucht als dokters en verpleegkundigen uit de ziekenhuizen de evenementenzorgaanbieders en EHBO-ers even de wet gaan voorschrijven.

Ik begrijp ook niet waarom je moet storen aan mensen die met stethoscopen rondlopen. Van mij mogen ze allemaal met stethoscoop en OK-kleding rondlopen. Ik beschouw het als een eer als ze graag op mij willen lijken. Hoeveel ze ook mijn lijken, als ik mijn bankafschrift even bekijk weet ik weer wie chirurg is en wie niet.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2018, 13:17:55

De Nederlandse overheid is een groot voorstander van zelfregulering. Er is sprake van zelfregulering als evenementenzorgaanbieders met elkaar een norm afspreken. Het is arrogantie en bemoeizucht als dokters en verpleegkundigen uit de ziekenhuizen de evenementenzorgaanbieders en EHBO-ers even de wet gaan voorschrijven.

Ik begrijp ook niet waarom je moet storen aan mensen die met stethoscopen rondlopen. Van mij mogen ze allemaal met stethoscoop en OK-kleding rondlopen. Ik beschouw het als een eer als ze graag op mij willen lijken. Hoeveel ze ook mijn lijken, als ik mijn bankafschrift even bekijk weet ik weer wie chirurg is en wie niet.

Diezelfde artsen en verpleegkundigen uit dat ziekenhuis zijn ook de evenementenzorg zorg - professionals.

Wat betreft die stethoscopen Oma. Wij weten allebei dat het evenementenzorg veldje doorspekt is van cowboys die zich groter voordoen dan ze zijn. Daarover is al menige discussie gevoerd op dit forum. Het is ook een eer als ze graag op jou willen lijken. Maar ik stel voor dat ze dat dan met carnaval doen omdat het evident is dat iedereen daar lijkt op iemand die hij niet is. Maar niet als eerste hulpverlener op een evenementenzorg inzet alwaar de burger echt niet eerst naar het bankafschrift van de hulpverlener vraagt om zo vast te stellen of hij wel echt is of niet maar erop vertrouwd dat mensen met een stethoscoop arts of verpleegkundige zijn.