Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 579831 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Let wel. Het is een Amerikaans filmpje en geen Nederlands filmpje. We weten dat in Amerika de pers veel verder gaat dan in Nederland, maar ook de politie daar treedt anders op dan hier. Of dat nu beter is of niet, laat ik in het midden. Maar volgens de Nederlandse begrippen is het zeker niet gewenst zoals de agent reageert.
Dat beide partijen in Amerika anders werken ben ik met je eens. Maar in welk land dan ook, de houding van de agent is meer ingegeven door emotie als door ratio. En dat is nooit goed.

Maar om het verhaal compleet te krijgen zouden we moeten weten wat er later gebeurd is. Is de cameraman weggegaan en heeft hij b.v. een klacht ingediend? Heeft de agent later toegegeven dat het niet netjes was of heeft hij gelijk gekregen van zijn baas?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Dat beide partijen in Amerika anders werken ben ik met je eens. Maar in welk land dan ook, de houding van de agent is meer ingegeven door emotie als door ratio. En dat is nooit goed.

Maar om het verhaal compleet te krijgen zouden we moeten weten wat er later gebeurd is. Is de cameraman weggegaan en heeft hij b.v. een klacht ingediend? Heeft de agent later toegegeven dat het niet netjes was of heeft hij gelijk gekregen van zijn baas?

In beide punten heb je gelijk. Je moet je nooit laten leiden door emotie, zeker niet als hulpverlener. Maar zoals ik in een andere topic heb geschreven. Soms komen dingen erg dichtbij voor jou als hulpverlener. Dan raakt het je persoonlijk. Dit is misschien ook wel bij deze agent het geval. Ik wil het daar niet mee goed praten hoor. Even voor de duidelijkheid, als hulpverlener dien je professioneel op te stellen. En zoals jij ook al zei je bent en blijft een mens, ook als hulpverlener.

Het 2e punt heb ik ook al eerder in topics aangegeven. Je ziet alleen dit stukje film. Hierop baseren wij onze mening en kunnen alleen speculeren over hoe het een en ander is verlopen. Als we daar een goed beeld en een objectieve mening over willen geven, dan zouden we de aanleiding en de afloop ook moeten zien. Maar dat is voor veel mensen die een filmpje op youtube of wat dan ook zetten niet interessant. Die vinden het veel leuker om te laten zien wat een hulpverlener fout doet, terwijl we misschien anders oordelen op het moment dat we de aanleiding weten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Citaat
HOUTEN - Bij een ongeluk op de A12 is vrijdagmiddag een Utrechtse persfotograaf hardhandig gearresteerd door een politieman. Volgens een politiewoordvoerder had hij tot tweemaal toe een bevel van een agent genegeerd.

De freelance fotograaf en videomaker, die in het bezit is van een politieperskaart en veel aan incidentenverslaggeving doet, werkt regelmatig voor RTV Utrecht.

Hij was naar de A12 gegaan om beelden te maken van een eenzijdig ongeluk. Daarbij raakte een persoon gewond. Terwijl de fotograaf werd opgepakt, was het bergingsbedrijf nog volop bezig met het weghalen van de kapotte auto. Daarvoor waren enkele rijbanen afgesloten. Ook de brandweer en Rijkswaterstaat waren nog aanwezig.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/809801


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
op www.rtvutrecht.nl/nieuws/809801 staan ook een foto en een video van de aanhouding.

Fotograaf word aangehouden bij ongeval A12
Published on Jun 1, 2012 by michielpomp1
Vrijdag middag is bij een ongeval op de A12 een persfotograaf aangehouden. dit omdat hij zoals gezegd door de politie herhaaldelijk een bevel genegeerd zou hebben
Samen sterk in de hulpverlening!


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Nounou, wat hardhandig zeg  ::)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Gokje: de fotograaf moest op verzoek van RWS de snelweg verlaten? Wat de reden dan ook mag zijn geweest... Wil je het zo ver laten komen als fotograaf, dan doe je toch echt iets verkeerds. Tenzij de agent volledig zijn boekje te buiten is gegaan.

Ben erg benieuwd naar het verhaal er achter.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Uit het filmpje kan ik opmaken dat de verdachte al geboeid is en zo te zien niet meewerkt tijdens het meelopen naar de politiebus. Agja, nu weet de fotograaf ook hoe het is om "in actie" als verdachte op internet te staan.  :)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Nounou, wat hardhandig zeg  ::)
Nou precies, zwaar overdreven politiegeweld... Hij pakte hem zomaar vast!!! Dat kan echt niet....  98uiye


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
[offtopic]'t Schiet mij nu te binnen... zou de journalist opgepakt zijn omdat zijn PPK-hesje niet aan de RWS-eisen voldoet? 0098 0098[/offtopic]
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Ik begrijp niet wat die fotograaf op een snelweg (waar verkeer nog rijdt) doet....