Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 574175 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Dat is - in mijn ogen - een nogal vreemde vraag. Een fotograaf (lees: pers) doet verslag van ongevallen en branden om hierbij het publiek te voorzien van nieuws. Of dat nu op de snelweg is of op een boerenlandweggetje, het idee is het zelfde. Een ongeval op een snelweg heeft bovendien veel grotere maatschappelijke en economische gevolgen dan een ongeval op een landweggetje, dus wat dat betreft zou ik een fotograaf op een snelweg juist logischer vinden. Enkel vanuit het oogpunt van eigen- of verkeersveiligheid is het hebben van een fotograaf op een ongevalslocatie op een snelweg discutabel, hoewel het bij ernstige incidenten (in mijn ogen) belangrijk is dat er wel verslag van wordt gedaan om alleen al mensen aan het denken te zetten over bijvoorbeeld veiligheid etc. Recent voorbeeld van een ongeval op de A1 vanmiddag met een speedboot die op de weg terecht is gekomen: als dit vanavond in het nieuws komt, denken andere bestuurders die boten vervoeren wellicht wel van 'laat ik mijn lading ook maar even goed controleren'. In dat geval is het doel van de pers dan alweer bereikt.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


112-Uitgeest

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • www.112-uitgeest.nl
    • Al het nieuws alleen uit uitgeest!
Hier heb je een gedeelte snelweg, dat aan 1 kant niet is te bereiken. Aan de andere kant van de snelweg loopt een stuk berm/weiland van 15 meter breed en daar een parallelweg aan. Je kunt dus parkeren aan de parallelweg en via slootjes springen of via een wandeling vlak langs de vangrail komen. Als het ongeluk aan de andere kant is gebeurd rijdt het verkeer nog wel aan de kant waar jij staat. Ik kan me voorstellen als je als automobilist daar rijd en opeens iemand achter de vangrail ziet staan dat je daarvan kunt schrikken, met de gevolgen van dien.

Ikzelf heb dan zoiets dan blijf ik wel op de parallelweg staan, om vanuit daar foto`s te maken om geen risico te nemen. Echter zijn hier mensen die slootjespringend zo dicht mogelijk bij de vangrail willen komen. Dan heb ik zoiets van als iemand wel van je schrikt omdat die het niet verwacht veroorzaak je zelf een ongeluk. Kies een andere plek of nu maar even geen foto.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Wat ik me meer afvraag is of ze hem ook gelijk 'afvoeren' of nu alleen in het busje laten plaatsnemen.
Inderdaad, dat busje dat als buffervoertuig op R2 staat. Welliswaar staat er een WIS op R1 te bufferen, maar dit is zo te zien het eerste voertuig op R2. Daar zou ik geen 'verdachte' in willen zetten en het risico lopen dat er wél iemand achterop klapt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik begrijp niet wat die fotograaf op een snelweg (waar verkeer nog rijdt) doet....
Dat gebeurd wel vaker. Ik doe het zelf ook. Maar het is wel afhankelijk van de situatie. Als het verkeer weer gaat rijden tussen het ongeval en de berm kies ik er vaak voor om terug te gaan naar de berm (mij auto staat meestal op een polderweg). Sommige agenten zijn ook zo vriendelijk om even te waarschuwen dat het verkeer weer gaat rijden.


Wat ik me meer afvraag is of ze hem ook gelijk 'afvoeren' of nu alleen in het busje laten plaatsnemen.
Inderdaad, dat busje dat als buffervoertuig op R2 staat. Welliswaar staat er een WIS op R1 te bufferen, maar dit is zo te zien het eerste voertuig op R2. Daar zou ik geen 'verdachte' in willen zetten en het risico lopen dat er wél iemand achterop klapt.
Dat gevoel had ik ook. Ik heb nog een keer gekeken en je ziet het verkeer vlak voor het busje invoegen. Daarnaast wordt de fotograaf afgevoerd op de scheidslijn tussen R1 en R2. Als het om veiligheid zo gaan zou je verwachten dat ze langs de vangrail lopen.

Verder valt op dat de vrouwelijke agent haar mannelijke collega aanspreekt en dat het daarna een stuk rustiger gaat.

Maar goed, we kennen nog steeds niet het hele verhaal........


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Hij loopt in ons 'werkgebied' op een autosnelweg waar verkeer nog rijdt. Hoe hij daar komt zal me een worst wezen. RWS en de politie zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van alle personen die zich binnen onze afzetting bevinden. Deze fotograaf kan daar alleen komen door in de middenberm over de vangrail te klimmen of vanf de zijde van de autosnelweg waar het verkeer rijdt.
Zoals ik al eerder zei, ik heb niets tegen fotografen maar als ik zie dat ze in een afgesloten tunnel lopen (ja, echt)  of op een plek waar soms ik me zelfs niet veilig voelde, vind ik dat een slechte zaak.

@Stefan Verkerk;
Ik begrijp heel goed dat er pers is en wat het doel daarvan is.
Mijn vader is jarenlang journalist geweest voor diverse landelijke media. Ik liet hem het filmpje zien en hij vertelde me dat hij het wel uit zijn hoofd liet om daadwerkelijk de snelweg op te lopen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Hij loopt in ons 'werkgebied' op een autosnelweg waar verkeer nog rijdt.
Volgens mij is de snelweg het domein van RWS en is het dus niet jouw werkgebied. Ga er als agent lopen zonder zichbaarheidsvest en je kan door RWS weggestuurd worden.

Mijn vader is jarenlang journalist geweest voor diverse landelijke media. Ik liet hem het filmpje zien en hij vertelde me dat hij het wel uit zijn hoofd liet om daadwerkelijk de snelweg op te lopen.
En was je vader vroeger journalist of fotograaf?
En hoe lang geleden is dat?
Voor welk medium werkte hij en behoorde ongevallen tot zijn 'werkgebied'?

Misschien is het beter even te wachten tot de ware toedracht bekend is?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Volgens mij is de snelweg het domein van RWS en is het dus niet jouw werkgebied. Ga er als agent lopen zonder zichbaarheidsvest en je kan door RWS weggestuurd worden.
Een verkeersongeval is afhankelijk van de ernst altijd nog een PD en daar is de politie de baas. RWS kan je aanspreken als je geen hesje draagt (en terecht), maar je bent grote jongen als je de politie wil weg sturen.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Fotograaf moet gewoon zo wijs zijn om niet op de snelweg te komen,maar achter de geleiderail te blijven.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Fotograaf moet gewoon zo wijs zijn om niet op de snelweg te komen,maar achter de geleiderail te blijven.
Ligt er aan. als ik een rijstrook over moet waar gereden wordt blijf ik achter de vangrail. In het bovenstaande geval was alles afgesloten en dan kan het wel en wordt ook door politie en WIS toegestaan.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
...............en wordt ook door politie en WIS toegestaan.
Volgens mij zien we dat toch niet op beeld hier.