Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 575278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Volgens mij is de snelweg het domein van RWS en is het dus niet jouw werkgebied. Ga er als agent lopen zonder zichbaarheidsvest en je kan door RWS weggestuurd worden.
En was je vader vroeger journalist of fotograaf?
En hoe lang geleden is dat?
Voor welk medium werkte hij en behoorde ongevallen tot zijn 'werkgebied'?

Misschien is het beter even te wachten tot de ware toedracht bekend is?
Mijn vader was journalist tot een jaar of 4-5 geleden voor diverse landelijke media; o.a. de NOS, Radio 1, SBS6 en heeft meerdere (zware) ongevallen verslagen voor RTVNH en het vroegere echte AT5.

Overigens is de snelweg wel degelijk werkgebied van de Politie. Sterker nog, ik heb een half jaar alleen maar op de snelweg gereden...


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Ik heb brandweerlieden wel eens zien springen voor hun leven toen er na een autobrand nog een ongeluk plaats vond. De fotografen daar stonden gelukkig al op de vluchtstrook. Dus konden ze snel wegspringen. Maar veel scheelde het niet.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Volgens mij zien we dat toch niet op beeld hier.
Sorry, ik ben niet duidelijk. Ik had het niet over de video, maar over hetgeen ik eerder vertelde.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Mijn vader was journalist tot een jaar of 4-5 geleden voor diverse landelijke media; o.a. de NOS, Radio 1, SBS6 en heeft meerdere (zware) ongevallen verslagen voor RTVNH en het vroegere echte AT5.
OK, dat is dan duidelijk.

Overigens is de snelweg wel degelijk werkgebied van de Politie. Sterker nog, ik heb een half jaar alleen maar op de snelweg gereden...
Dat zeg ik ook niet, maar de verkeersafhandeling is een taak van de RWS/WIS. Dat het samen wordt gedaan is alleen maar goed. Nu kan ik de gegevens even niet terugvinden, maar er zijn taken van de politie overgedragen aan RWS/WIS. En ik hoor de WIS vaak mopperen over agenten die geen zichtbaarheidsvest dragen. Van een van hun heb ik gehoord dat er al eens een agent is weggestuurd omdat hij in zijn overhemd op de snelweg liep.

Misschien heb ik wel gewoon mazzel dat het in mijn werkgebied beter mogelijk is. Op de A10 in Amsterdam kan ik me goed voorstellen dat de zaak heel anders ligt.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
OK, dat is dan duidelijk.
Dat zeg ik ook niet, maar de verkeersafhandeling is een taak van de RWS/WIS. Dat het samen wordt gedaan is alleen maar goed. Nu kan ik de gegevens even niet terugvinden, maar er zijn taken van de politie overgedragen aan RWS/WIS. En ik hoor de WIS vaak mopperen over agenten die geen zichtbaarheidsvest dragen. Van een van hun heb ik gehoord dat er al eens een agent is weggestuurd omdat hij in zijn overhemd op de snelweg liep.

Misschien heb ik wel gewoon mazzel dat het in mijn werkgebied beter mogelijk is. Op de A10 in Amsterdam kan ik me goed voorstellen dat de zaak heel anders ligt.

Ko, we zitten op 1 lijn hoor ;)
Het klopt inderdaad dat we niet meer voor elk pechgeval op de vluchtstrook gaan rijden. De WIS kan dat prima zelf afhandelen.
En ja, er zijn soms collega's (meestal van het wijkteam) die soms over de ring lopen zonder geel hesje of over een afrit achteruit rijden en vervolgens via de vluchtstrook weer de rijbaan oprijden.


MelvinBakker.nl

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • MelvinBakker.nl
Afgelopen vrijdag kreeg brandweer Nunspeet een melding : PRIO 1 Brand Fabrikage/Opslag : Nestle Nederland BV OMS 04313 : Laan : 110 8071JC Nunspeet 7141. Natuurlijk pak ik mijn fietsje en ga ik er heen... Wat was nou het geval om de fabriek zitten hekken en slagbomen Ik ging het terrein op en ging foto's maken. Er kwam een medewerker van de fabriek naar mij toe en verzocht mij achter het hek te gaan staat. Dit heb ik niet gedaan ( ik laat mij niet zomaar weg jagen) enkele minuten later komt er een andere man naar mij toe en begint ook tegen mij te praten en wil dat ik achter het hek moet gaan staan... Ik leg het verhaal uit dat ik van Radio & Tv Nunspeet ben en laat mijn perskaart zien. Ik vroeg naar de reden waarom ik weg moest... hij zei: Er kijken al genoeg mensen van ons eigen bedrijf erna en er is niks aan de hand het is alleen een transformator die in brand was. Als er ooit echt brand is mag je wel foto's maken... Om verdere gezeur te voorkomen ben ik achter het hek gaan staan.

Wat vinden jullie?

Foto's enz zijn hier eventueel te vinden: http://www.melvinbakker.nl/15-06-2012-brand-na-kortsluiting-in-een-transformator-bij-nestle-nunspeet/#more-1107
Kijk ook eens op mijn eigen persoonlijke website : www.MelvinBakker.nl - Wil jij ook onze #hulpverleners bedanken of een schouderklopje geven? Kan via


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
IK ben van mening dat je de keuze van het bedrijf hierin hebt te respecteren.
Als ze je niet toe willen laten lijkt me dat helder.

Waarom vind jij dat je het 'recht' hebt om het afgesloten terrein te betreden?
Misschien had je beter van te voren even kunnen vragen of je het terrein op mocht om foto's te maken.


MelvinBakker.nl

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • MelvinBakker.nl
Willen ze wel, maar alleen bij echte brand... maar andere jongen die een t-shirt aan van de brandweer die mocht wel op het terrein maar hij zit helemaal niet bij de brandweer...
Kijk ook eens op mijn eigen persoonlijke website : www.MelvinBakker.nl - Wil jij ook onze #hulpverleners bedanken of een schouderklopje geven? Kan via


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reden kan zijn dat er op dat terrein speciale regels gelden voor bv bedrijfsveiligheid, maar ook om jouw eigen veiligheid. Nu ging het om Nestle, daar kan de HACCP een reden voor zijn dat men alleen mensen op het terein wil die er daadwerkelijk wat te zoeken hebben.
Het is en blijft een afgesloten terein, en dan zijn bedrijven huiverig om daar zomaar mensen toe te laten


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Willen ze wel, maar alleen bij echte brand... maar andere jongen die een t-shirt aan van de brandweer die mocht wel op het terrein maar hij zit helemaal niet bij de brandweer...

Maar dat weten zij dan weer niet. ;)
Ben nog steeds benieuwd waarom jij vind dat je het recht hebt om hun terrein te betreden.