Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 574170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
We wijken een beetje van het onderwerp af maar zo'n grapje maakte onze lokale omroep pas ook. De brandweer had wat moeite om de hoogwerker op de juiste manier de oprit van een woning om te rijden. Na diverse negatieve reacties hebben ze het filmpje aangepast.
Zelfs na de aanpassing vind ik het filmpje nog steeds erg flauw

Citaat
Gepubliceerd op 10 apr 2013
Gezien de reacties die ik kreeg heb ik de tweede helft nu minder frivool gemaakt. Het oorspronkelijke idee hierachter was dat ik respect heb voor het nauwkeurige gemanoeuvreer van de hoogwerker, maar dat het slaapverwekkend zou zijn als ik de beelden niet zou versnellen. Dit idee werd niet door alle kijkers begrepen vandaar....
Gerhard

Het mooie is dat ze de kijker er de schuld van geven O0

Hier de aangepaste versie:

Brandweeruitruk Veldweg 22 Hattem op 4 april 2013 2e versie
(Bron: RTVHattem)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
We wijken een beetje van het onderwerp af maar zo'n grapje maakte onze lokale omroep pas ook. De brandweer had wat moeite om de hoogwerker op de juiste manier de oprit van een woning om te rijden. Na diverse negatieve reacties hebben ze het filmpje aangepast.
Zelfs na de aanpassing vind ik het filmpje nog steeds erg flauw
Ik ken de eerste versie van het filmpje niet, maar deze versie laat zien dat de brandweer zorgvuldig te werk gaat. Bovendien laat het zien dat dit soort panden slecht te bereiken zijn. Tot zo ver geen probleem. Alleen met dat muziekje er achter maakt je er een komisch iets van. En dat is het niet. En als je toch de bevelvoerder voor de microfoon hebt dan had je hem ook kunnen vragen waarom de hoogwerker moeite had om voor het huis te komen. Dan had dat als positief gevolg kunnen hebben dat men er over gaat nadenken.

Het mooie is dat ze de kijker er de schuld van geven O0
En daar hebben ze gelijk in. Dat is ook precies het argument wat de brandweer wel eens gebruikt ;-)

In het verleden heb ik op de website van de krant ook wel eens gereageerd op mijn eigen artikelen om de reaguurders duidelijk te maken wat er achter een bepaalde actie zat. Maar soms is er geen kruid tegen gewassen omdat mensen persé negatief willen zijn. En de negtatieve tendensen van reaguurders zullen voor mij geen reden zijn bepaalde zaken niet te publiceren, wel dat je wat meer achtergrondinformatie verstrekt. Dat doe ik ook ter plekke als mensen lopen te mopperen op zaken waar ze geen inzicht op hebben.

Ergo, dit valt wel mee, dat filmpje van de politieagent met dat lintje vind ik veel kwalijker. Het heeft namelijk niets van doen met waar het om gaat. Bovendien is het een eenstreper en die moet je wat meer ruimte geven om het vak te leren.

Laten zien dat er wat fout gaat kan en mag, maar het moet wel een doel dienen. Puur voor vermaak vind ik het niet nodig.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Ik ken de eerste versie van het filmpje niet, maar deze versie laat zien dat de brandweer zorgvuldig te werk gaat. Bovendien laat het zien dat dit soort panden slecht te bereiken zijn. Tot zo ver geen probleem. Alleen met dat muziekje er achter maakt je er een komisch iets van. En dat is het niet. En als je toch de bevelvoerder voor de microfoon hebt dan had je hem ook kunnen vragen waarom de hoogwerker moeite had om voor het huis te komen. Dan had dat als positief gevolg kunnen hebben dat men er over gaat nadenken.
En daar hebben ze gelijk in. Dat is ook precies het argument wat de brandweer wel eens gebruikt ;-)

In het verleden heb ik op de website van de krant ook wel eens gereageerd op mijn eigen artikelen om de reaguurders duidelijk te maken wat er achter een bepaalde actie zat. Maar soms is er geen kruid tegen gewassen omdat mensen persé negatief willen zijn. En de negtatieve tendensen van reaguurders zullen voor mij geen reden zijn bepaalde zaken niet te publiceren, wel dat je wat meer achtergrondinformatie verstrekt. Dat doe ik ook ter plekke als mensen lopen te mopperen op zaken waar ze geen inzicht op hebben.

Ergo, dit valt wel mee, dat filmpje van de politieagent met dat lintje vind ik veel kwalijker. Het heeft namelijk niets van doen met waar het om gaat. Bovendien is het een eenstreper en die moet je wat meer ruimte geven om het vak te leren.

Laten zien dat er wat fout gaat kan en mag, maar het moet wel een doel dienen. Puur voor vermaak vind ik het niet nodig.

Dit is ook versie twee he.. versie I was met een soort gelijke achtergrondmuziekje als bij het 'afzetlint filmpje. Veel meer beeldmateriaal, maar dan versnelt afgespeeld.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Dit is ook versie twee he.. versie I was met een soort gelijke achtergrondmuziekje als bij het 'afzetlint filmpje. Veel meer beeldmateriaal, maar dan versnelt afgespeeld.
Hmm, dat is inderdaad flauw en niet ter zake doende. Dan maar de tweede versie.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Het lijkt natuurlijk allemaal erg leuk dit, maar met dit soort 'professionele' verslaglegging vraag je er natuurlijk om dat je een volgende keer als omroep ook niet echt serieus genomen meer zal worden door de politie(woordvoerder)...

Dus je moet vriendjes zijn met de politiewoordvoerder om als pers informatie te krijgen?
Het lijkt mij niet de taak van de politie(woordvoerder) om verslaggeving te beoordelen op wenselijkheid, alleen op feitelijke inhoud.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Dus je moet vriendjes zijn met de politiewoordvoerder om als pers informatie te krijgen?
Het lijkt mij niet de taak van de politie(woordvoerder) om verslaggeving te beoordelen op wenselijkheid, alleen op feitelijke inhoud.

Live bedoeld wat anders. Wanneer jij hulpverleners gaat 'plagen' zullen zij minder bereid zijn om mee te werken. Je hebt elkaar nodig, dus ga goed met lekaar om. Dit geldt ook voor brandweer en ambulance.

Het gaat niet specifiek om dat de woordvoering je anders gaat behandelen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Wat is dan "niet echt serieus genomen meer zal worden" ?

Natuurlijk ga je als mensen met elkaar om, maar voorlichters van de overheid moeten geen onderscheid maken gebaseerd op hoe "gunstig" de verslaggeving is geweest.
Dit deel van het filmpje heeft geen nieuwswaarde, en het is een beetje flauw. Maar er zijn hele programma's vol met dit soort filmpjes van allerlei mensen, waarom zou je het dan niet laten zien omdat het een agent is?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Formeel zullen ze jou netjes antwoorden en niet tegenwerken. Maar vergeet maar dat jou dan nog een 'scoop' wordt gegund, zoals met camera aanwezig mogen zijn bij een inval e.d. Dat soort 'extraatjes' kan je vergeten als je teveel afzeikerig bezig gaat richting politie.  ;D
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Omdat je als journalist ook wil dat de politie je fatsoenlijk je werkt laat doen. Andersom dus ook..


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Formeel zullen ze jou netjes antwoorden en niet tegenwerken. Maar vergeet maar dat jou dan nog een 'scoop' wordt gegund, zoals met camera aanwezig mogen zijn bij een inval e.d. Dat soort 'extraatjes' kan je vergeten als je teveel afzeikerig bezig gaat richting politie.  ;D

Juist, dat is wel hoe het werkt ;)