Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 579770 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: Sylvester link=msg=1296729 date=1411136032
Filmen en politieagenten blijft moeilijk.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/09/soms_je_beste_vriend_soms_je_domste_vijand.html#comments


Citaat van: Luke_BNV link=msg=1296806 date=1411157416
Volgens sommige reageerders is het dezelfde agent als die in de video hieronder wel voor Blik op de Weg gefilmd werd:

Ommen.avi


De agent in bovenstaande 2 filmpjes is voor mij 100% de zelfde agent aan de stem en gezicht te zien en horen.

De agent in onderstaande video van het incident op Vlieland is absoluut een andere.

Citaat van: Red link=msg=1296803 date=1411156786
U bent heel scherp. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/03/persvrijheid_spel_je_met_de_p_van_politie.html

Dat lijkt inderdaad dezelfde agent te zijn. Volgens mij is de agent de vorige keer aangesproken op zijn gedrag...? Ik val niet snel mijn collega's af, maar als je het nu nog niet weet, en jezelf weer zo te buiten gaat... schandalig. Als je er niet mee om kan gaan dan hoor je wat mij betreft niet meer op straat te werken.

Ik schaam me kapot voor dit soort collega's.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Hij bevestigd zelfs in de dat filmpje dat die voor zijn werk gefilmd werd, dan is het toch wel heel raar dat er diverse keren in het mensen zijn aangehouden (door het lint gingen) omdat ze gefilmd werden.
Dan wordt ook altijd geroepen dat het de openbare weg is. Nu is het andersom en gaat die beetje macht misbruik doen omdat die een agent is.


ID vragen was ook niet terecht in deze... dubbel fout.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: TheBeast link=msg=1297052 date=1411246343
ID vragen was ook niet terecht in deze... dubbel fout.

Filmer had moeten aan geven dat hij hem niet filmde maar de controle. En als hij niet in beeld wilde komen dat hij zich beter kon omdraaien en dat na afloop van het filmen wel even bij hem gekomen zou worden. #koekjevaneigendeeg
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
HIJ is onderdeel van controle. Die jongen is eerlijk en beleefd.
De agent was onbeschoft...


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: zwelgje link=msg=1279487 date=1403603178
Is er ondertussen nieuwe informatie over deze inbeslagname?
En weer nieuws: http://www.nu.nl/media/3931667/zaak-staat-in-beslag-nemen-journalistenbeelden-woonwagenkamp.html

Citaat
Twee journalisten hebben een procedure aangespannen tegen de Staat omdat hun beeldmateriaal in beslag was genomen.
Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) dinsdag bekendgemaakt.

Iwan van Dun en Bart Meesters maakten in mei vanaf de openbare weg opnames van een politiedoorzoeking van woonwagenkamp Middelweide in Zaltbommel. Ze moesten van de onderzoeksleider stoppen met filmen en het beeldmateriaal werd in beslag genomen. Daar was volgens de journalisten geen geldige reden voor.

Zij en de NVJ eisen een schadevergoeding en willen een verklaring van de rechter dat de Staat onrechtmatig heeft gehandeld.

De NVJ wist te voorkomen dat de beelden werden gewist. De journalisten kregen de beelden pas terug nadat ze een klacht hadden ingediend.

Peen
Redacteur van


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Van GeenStijl af:
Politie snapt filmen in het openbaar WEER niet

Uit de stijlloze mailbox: "Ik ben een journalist waar de politie niet erg blij meer is. Ik film namelijk hun werk en dat mag natuurlijk niet. Vandaag filmde ik hun werk op de rijksweg A1, parkeerplaats Bruggelen te Apeldoorn. Hier was de politie namelijk bezig met de controle van een vrachtwagen met aanhanger, waarop enkele nieuwe auto’s stonden. Ter plaatse aangekomen kwam vrijwel direct een politiemedewerker aangelopen. Hij zei mij dat ik hem en de andere politiemedewerkers en hun auto’s niet mocht filmen. Ik heb aangegeven dat ik een verslag wilde maken van wat er gaande was, dat ik op de openbare weg stond en mij derhalve niet gehouden voelde om aan zijn sommatie te voldoen. Medewerker 2 kwam vervolgens aangelopen. Ik hoorde dat 1 tegen 2 zei dat ik niet mocht filmen, maar dat ik hier geen boodschap aan had. Beide medewerkers liepen vervolgens weg, nadat medewerker 1 mijn auto en mijzelf had gefotografeerd met zijn telefoontoestel. Zo’n vijf minuten later kwam medewerker 2 naar mij toegelopen en, enkele momenten later, ook medewerker 1. 1 vroeg mij voor wie ik werkte. Ik antwoordde dat ik freelancer ben en voor diverse omroepen werk. 2 zei dat als zij aangeven dat zij niet in beeld willen, ik mij hieraan moet houden. Hij vroeg mij of mij dit bekend was. Ik gaf hem aan dat wat hij zei onjuist is. 2 gaf vervolgens aan dat hij jaren gewerkt heeft voor het koninklijk huis, dus dat hij weet hoe het wel werkt. Vervolgens zei 2 mij dat hij bij een speciaal team werkt en als hij beelden van hemzelf terug zou zien, hij mij aan gaat klagen. Medewerker 2 vroeg om mijn naam en ik heb hem mijn politieperskaart gegeven, zodat hij mijn naam kon noteren. Medewerker 1 vertelde vervolgens dat ik deze kaart altijd om mijn nek moet hebben. Ik heb hem aangegeven dat dit niet juist is. Wederom een situatie waarin de politie er alles aan wil doen om een journalist de mond te snoeren en dit zelfs bij een nietszeggende verkeerscontrole. Waar gaat het heen in de wereld."

http://www.youtube.com/watch?v=JfbyRr7oecU#ws


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Tsja, niet goed natuurlijk en ze zitten gewoon te bluffen óf weten niet wat de regels zijn.  Aan de andere kant kan het idd zo zijn dat het een speciaal team is en is het in het belang van dit team ook dat ze onherkenbaar blijven. Blijft dat de manier waarop ze dit afdwingen natuurlijk niet juist is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Persvrijheid is belangrijk in een vrij land. Maar als politieagenten in burger vragen of men ze onherkenbaar te maken dan zou het elke journalist sieren om dit te doen. Politieagenten zijn voor de maatschappij aan het werk en doen soms gevaarlijk werk.
Als zogenaamde journalisten of 112cowboys zich continu beroepen op "dit is openbare weg en ik mag dit, ik mag dat en jij kunt daar niks van zeggen", dan worden agenten genoodzaakt strenger op te treden dan nu. Dwz steeds ruimer afzetten bij PD's met dubbele linten en 100meter buiten-ringen en veiligheidszones, autos van journalisten op vluchtstroken bekeuren en wegsturen en veel strenger optreden qua politieperskaarten dan nu vaak het geval is... tis de toon die de muziek maakt. Doen wat fatsoenlijk is vindt ik belangrijker. Hou het leuk en werkbaar voor beiden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: CopVR3 link=msg=1310817 date=1417042185
Persvrijheid is belangrijk in een vrij land. Maar als politieagenten in burger vragen of men ze onherkenbaar te maken dan zou het elke journalist sieren om dit te doen. Politieagenten zijn voor de maatschappij aan het werk en doen soms gevaarlijk werk.
Als zogenaamde journalisten of 112cowboys zich continu beroepen op "dit is openbare weg en ik mag dit, ik mag dat en jij kunt daar niks van zeggen", dan worden agenten genoodzaakt strenger op te treden dan nu. Dwz steeds ruimer afzetten bij PD's met dubbele linten en 100meter buiten-ringen en veiligheidszones, autos van journalisten op vluchtstroken bekeuren en wegsturen en veel strenger optreden qua politieperskaarten dan nu vaak het geval is... tis de toon die de muziek maakt. Doen wat fatsoenlijk is vindt ik belangrijker. Hou het leuk en werkbaar voor beiden.

Ik snap je punt wel, maar het blijft lastig. Sommige agenten die absoluut niet herkenbaar in beeld mogen doen ook straatwerk. Ze geven ook daar aan niet in beeld te willen. Ik probeer er rekening mee te houden, maar als ze voor mijn beeld staan tijdens een explosie oid komen ze er op. Ik zal ze niet onnodig in beeld brengen. Aan de diender z'n kant moet er ook wel enig begrip zijn. Direct gaan vorderen of spullen in beslag willen nemen is gewoon niet handig. Als hun werk echt dusdanig gevaarlijk is moeten ze geen straatwerk meer gaan doen of een bivakmuts dragen. Dan weet je zeker dat je niet herkend wordt. Als agent mag je je best bewust zijn dat er tegenwoordig overal camera's en smartphones om je heen zijn. De meeste agenten zien echter alleen het risico van de fotograaf met de allergrootste lens.

Als het mij netjes gevraagd wordt zal ik echt kijken wat er mogelijk is. Maar ik heb ook meegemaakt dat de betreffende KMar diender vervolgens 4 meter voor me bleef staan en omkeek of hij voor me stond. En daarna nog 3 keer zeggen dat hij d'r absoluut niet op wilde. Die diender had toch echt pech. Hij bleef er voor staat terwijl die wist dat ik daar wilde draaien en ik kreeg geen toestemming ergens anders te gaan staan.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Lees eerst ook even de eerdere topics over deze journalist...  ^-^

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=998027
Samen sterk in de hulpverlening!