Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 575311 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Citaat van: CopVR3 link=msg=1411979 date=1457615009
Begin niet weer over domme agenten dit domme agenten dat, en het afnemen van een telefoon, chantage en verzinnen van wetten-praat...
Dat hier een telefoon is afgenomen vind ik ook wel iets van...
Het is wel chantage als je strijd moet leveren om een telefoon af te nemen en dan gaat zeggen dat je het pas terug geeft op voorwaarde dat je de foto's verwijderd.
Ik zou het in ieder geval niet pikken.

Dat men hulpverleners hindert vind ik in ieder geval not done en foto's maken zoals in het verhaal gebeurd vind ik respectloos, maar om iemand zijn telefoon af te pakken en eisen dat men deze verwijderd, dat gaat mij te ver.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Over professionaliteit en 'de mens erachter'. Recent stond ik bij een ernstig ongeval waarbij een persoon om het leven was gekomen. De burgemeester van de betreffende gemeente was zelf ter plaatse en had kennelijk het een en ander gezien. Toen ik ter plaatse kwam en wist van de ernst van het ongeval, heb ik eerst contact gezocht met de OvD-P. Een handgebaar van mijn kant en een ja-knikje van zijn kant was voldoende zodat we beide wisten wat de bedoeling was (we zien elkaar vaker bij ongevallen, dus hij weet van mij hoe ik te werk ga en vica versa). Even later kwam ik nog een agent tegen en die bevestigde dat ik binnen de afzetting beelden mocht maken, mits het slachtoffer niet vol in beeld werd gebracht (maar dat was ook niet mogelijk, vanwege de schermen die geplaatst waren).

Opeens komen er twee brandweermannen naar mij toe, waarvan een er zei: die man daar wil dat jij uit de afzetting gaat. Ik kijk opzij, zie die man hevig gebaren en zeg "ja, het zal wel". De betreffende man was in normale kleding en niet als politieagent of iets dergelijks te herkennen. De brandweerman zegt vervolgens: "ja, dat is de burgemeester...". "Ja, dus?" reageer ik vervolgens en ik ga stoïcijns verder met mijn werk. Twee tellen later roept de burgemeester naar mij dat ik naar hem toe moet komen en ach, waarom ook niet. Ik loop naar hem toe en hij sommeert mij gelijk dat ik buiten de afzetting moet gaan staan, een stuk verderop. Ik reageer daarop dat ik van de OvD-P toestemming heb om binnen de afzetting mijn werk te doen. Hij reageerde vervolgens met: "Ja en ik vind dat jij hier niks te zoeken hebt, wegwezen!"

De werkdruk lag hoog en dus begon bij mij het geduld ook op te raken. Ik reageerde: "Nou nee, ik heb toestemming én volgens de regels van de politieperskaart mag ik binnen de afzetting werken. Klaar." Dat pikte hij niet en weer herhaalde hij zijn standpunt: "Je hebt hier niks te zoeken, wegwezen!" En toen verloor ik mijn fatsoen en werd reageerde ik zowaar boos tegen een burgemeester... "Weet u wat u moet doen? U moet uw professionele mening aan de kant zetten en u gewoon eens houden aan de geldende regels! Ik heb toestemming en dus blijf ik hier gewoon werken" en vervolgens ben ik tien meter verderop gaan staan om een shot vanaf de andere kant te maken.

De OvD-P ving kennelijk wat op van onze discussie en ik zag dat hij de burgemeester meenam. Ik heb de burgemeester verder niet meer gezien, alleen kort nog eventjes een tiental minuten later. Toen ik vervolgens de OvD-P sprak, gaf hij aan dat hij de burgemeester maar even uitgelegd had hoe de regels in elkaar steken en dat het toch echt toegestaan was voor politieperskaarthouders om binnen de afzetting te werken.

Het gaf in ieder geval wel een naar gevoel achteraf gezien. Een aantal burgemeesters hier in de omgeving ken ik redelijk en zij volgen het werk wat ik doe ook, maar kennelijk zijn niet alle burgemeesters op de hoogte van de omgangsregels. Niet zo vreemd ook, laatst in de Noordoostpolder was het ook al eens 'feest' met de noodverordening. Achteraf gezien bleek overigens dat deze burgemeester naar verluidt als een van de eerste bij het ongeval aanwezig was en waarschijnlijk nog emotioneel was na het zien van het slachtoffer. Begrijpelijk. Toch was het wel een vreemde ervaring... eerst van de politie toestemming krijgen en vervolgens een burgemeester die dat probeert te 'overrulen' en dat ik er dan nog boos op wordt ook. Hoop het niet vaak meer mee te hoeven maken...  :-X
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077

De context is een stuk belangrijker in deze.

Gezien de context vind ik het juist des te schokkender dat 2 agenten het blijkbaar belangrijker vinden om zich met een fotograferende burger bezig te houden dan met het incident zelf en alles wat daar bij hoort.
 
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Hoe zit dat trouwens met bijvoorbeeld de AE of AT van de politie, mag je hen zomaar op de foto zetten, en wat dan als zij eisen dat de fotod gewist worden?

Trouwens: Met de juiste software en apps op je telefoon is het gewoon weer mogelijk om verwijderde bestanden terug te halen... Of je kiest ervoor dat alles ook buiten Wifi om gesynchroniseerd wordt met Dropbox ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ook die mag je fotograferen. Er liggen uitspraken dat ook zij zich niet kunnen beroepen op het portretrecht. Of ze het leuk vinden is een heel ander verhaal.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: zwelgje link=msg=1412091 date=1457646923
Gezien de context vind ik het juist des te schokkender dat 2 agenten het blijkbaar belangrijker vinden om zich met een fotograferende burger bezig te houden dan met het incident zelf en alles wat daar bij hoort.
Ben ik met je eens. Aan de andere kant beseffen mensen soms niet wat ze aan het doen zijn. Dat heb ik duidelijk gezien bij een zelfdoding in Driehuis waar scholieren foto's stonden te maken. Maar misschien hadden de agenten eerst hulp moeten verlenen en daarna pas deze mensen aanspreken. Maar ja, agenten zijn ook mensen.

Citaat van: Fletwed link=msg=1412092 date=1457646972
Hoe zit dat trouwens met bijvoorbeeld de AE of AT van de politie, mag je hen zomaar op de foto zetten, en wat dan als zij eisen dat de fotod gewist worden?
Citaat van: DiNozzo link=msg=1412094 date=1457647309
Ook die mag je fotograferen. Er liggen uitspraken dat ook zij zich niet kunnen beroepen op het portretrecht. Of ze het leuk vinden is een heel ander verhaal.
Vinden ze beslist niet leuk, maar we zijn heel goed in blurren. En ik wil altijd dat ze iets op hun rug hebben staan. Dan kunnen we dat gebruiken als 'plaatsvervangend' beeld ;-)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Gezien de context vind ik het juist des te schokkender dat 2 agenten het blijkbaar belangrijker vinden om zich met een fotograferende burger bezig te houden dan met het incident zelf en alles wat daar bij hoort.

Als je als hulpverleners bij zo'n incident wordt gehinderd door meerdere personen, is dat als politie wel degelijk even je taak ja.

Maar ik neem het je niet kwalijk dat je dat niet inziet.
Je werkt immers niet bij de politie.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Lees van het geplaatste facebook bericht nog maar eens alinea 4, 5 en 6.
Daar staat het duidelijk door politiemensen omschreven.

Een p.d. is bij zo'n incident soms lastig in de linten weg te zetten, ook ivm de bewegingen van hulpverleners en hun voertuigen.
Daarom worden omstanders soms op afstand gehouden door dienders zelf.
Helemaal als je net een paar minuten ter plaatse bent.

Het wordt een beetje schering en inslag dat de mening van blauw hier zo makkelijk aan de kant geschoven wordt, ook als men een heel redelijk verhaal heeft. (bij meerdere onderwerpen)
Er is hier volgens mij geen diender die aan doofpotten doet. Sterker, hier zijn genoeg collegas incl ikzelf die eerlijk aangeven wat zij van bepaalde situaties vinden/of ook kritiek hebben/danwel aangeven dat zij het anders hadden gedaan.
Toch wordt hier heel makkelijk door lieden geroepen dat wij aan doofpotten doen.
Het is zo makkelijk om altijd maar op de politie te zeiken omdat politiemensen nou eenmaal vaker dingen moeten doen die burgers niet leuk vinden.

Ik zie heus ook wel de andere belangen, zoals fotografen die hun werk moeten doen. Stefan (en ook Ko vL ) heeft e.e.a. mooi verwoord, ben het ook met hem eens dat het krom is wat hem is overkomen.
De verstandhouding die ik met (hobby) fotografen heb is goed. Men kent mij en ik hen. Er is wederzijds respect. Ik sta niet op mijn strepen. Vaak is men zelfs behulpzaam naar ons toe. Doordat zij precies weten wat wel kan en niet kan en mag hoef ik helemaal niks met hen te doen op een p.d. of tegen hen op te treden.
Zij doen in grote vrijheid (vaak meer dan strikt toegestaan) hun taak en ik de mijne. Dat werkt fantastisch.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ben ik met je eens. Aan de andere kant beseffen mensen soms niet wat ze aan het doen zijn. Dat heb ik duidelijk gezien bij een zelfdoding in Driehuis waar scholieren foto's stonden te maken. Maar misschien hadden de agenten eerst hulp moeten verlenen en daarna pas deze mensen aanspreken. Maar ja, agenten zijn ook mensen.

Deze agenten spreken geen mensen aan maar vinden het belangrijk om een telefoon af te nemen.

Voor de rest, helemaal met je eens dat omstanders vaak geen benul en respect hebben. Begrijpelijk dat agenten zich als mens soms geroepen voelen om daar wat van te zeggen. Moet ook kunnen tot zekere hoogte.[/quote]


Als je als hulpverleners bij zo'n incident wordt gehinderd door meerdere personen, is dat als politie wel degelijk even je taak ja.

Precies, resoluut optreden om een veilig werkgebied te creëren en een PD af te zetten.
Juist daarom vind ik het schokkend dat deze agenten het blijkbaar belangrijker vinden om te letten op wie er foto's maakt en de telefoon af te pakken dan zich met die taak bezig te houden.

Maar ik neem het je niet kwalijk dat je dat niet inziet.
Je werkt immers niet bij de politie.
:-*
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Enkele ongepaste opmerkingen en de daarop volgende reacties verwijderd. Discussieren doen we met respect en op de inhoud.

Red