Certificering brandmeldinstallatie

Auteur Topic: Certificering brandmeldinstallatie  (gelezen 4985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Gepost op: 28 november 2005, 11:02:29
Beste Collega's,

Ik heb net een PvE'tje binnen gekregen van een brandmeldinstallatie.
Dit is de eerste die ik in mijn functie als preventie medewerker mag beoordelen, dus nog even wat vraagjes.

Ik krijg het PvE inclusief de uitvoeringstekeningen van de brandmeldinstallatie van de installateur.
Hij heeft het PvE op laten stellen door een erkend PvE opsteller en zelf het ontwerp gemaakt (grappig detail dat de ontwerp tekeningen eerder gedateerd zijn als het PvE)
Maar de installateur is geen ncp erkend branddetectie bedrijf (alleen ncp erkend installatie bedrijf), hij heeft wel het ontwerp gemaakt.
Tevens heeft hij alleen de projectering geleverd en niet het blokschema.
In de brief vraagt hij om goedkeuring van de tekeningen en het PvE.

Volgens mij gaan er de volgende dingen mis:
Het bedrijf dat de installatie daadwerkelijk aanbrengt mag niet het ontwerp maken (hier twijfel ik zelf een beetje over) zie: http://www.ncpreventie.nl/download/modelformulieren_BMI/aanvraagform/Samenvatting%20Regeling%20Brandmeldinstallaties.pdf bladzijde 4
Het ontwerp mag door het bedrijf niet gemaakt worden omdat het geen ncp erkend branddetectie bedrijf is.
De brandweer hoeft het ontwerp helemaal niet te toetsen, maar alleen het PvE.


Klopt het ongeveer wat ik hier zeg of zit ik er gigantisch naast?

Groet Emiel




Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2005, 17:10:47
Ik zie trouwens net dat in het PvE het bedrijf dat het PvE opsteld ook zelf als branddetectiebedrijf word genoemd.

Dus nu word het nog verwarrender..
Ik zal het even opsommen:

bedrijf A heeft het PvE gemaakt
Bedrijf B heeft de tekeningen gemaakt en zal het installeren.

En in het PvE staat  bedrijf A als PvE opsteller en als branddetectie bedrijf en bedrijf B als installatie bedrijf.

Dus in mijn optiek spreken ze zichzelf tegen aangezien bedrijf B de tekeningen heeft gemaakt terwijl bedrijf A het branddetectie bedrijf is.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #2 Gepost op: 30 november 2005, 10:34:50
Durft niemand hier iets over te zeggen?
Is het te lastige materie?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2005, 10:41:22
Durft niemand hier iets over te zeggen?
Is het te lastige materie?


Het is inderdaad lastige materie. Ik ben er niet helemaal in thuis. Ik zal een poging wagen.... Volgens mij kan een branddetectie bedrijf het complete pakket doen (???) Een ander bedrijf mag onder toezicht van een branddetectie bedrijf werkzaamheden uitvoeren waarvoor ze niet gecertificeerd zijn. Het branddetectie bedrijf verbind zijn naam aan het project.


BWeer

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2005, 11:18:39
De verantwoording voor het geheel ligt bij het branddetectiebedrijf.

Het branddetectiebedrijf mag werkzaamheden uitbesteden, mits deze partij gecertificeerd is voor deze werkzaamheden.

Dit betekent dus dat een gecertificeerd installatiebedrijf mag installeren, maar niet projecteren of onderhouden.

De praktijk is meestal dat het branddetectieberijf minimale bemoeienis heeft met het project.

En dan zijn er natuurlijk gemeentes die hun eigen regels hanteren waardoor dus niet gecertificeerde partijen niet gecertificeerde apparatuur mogen installeren :-[

Mijn advies is om goed op te letten, ook tijdens de installatiewerkzaamheden, hoe e.e.a. gemaakt wordt.

Mijn ervaring is dat zowel inspecteurs als preventiefunctionarissen raar staan te kijken als je ze uitnodigt om op een trapje boven het plafond te kijken ;)

De manier waarop wij werken is als volgt, ik maak altijd een afspraak met de betreffende preventiefunctionaris. Ik ga dan met PvE en projectietekeningen bij een kop koffie de zaak doorlopen. Op deze manier kun je direkt zaken afstemmen met elkaar en worden vergissingen voorkomen.


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2005, 14:33:57
Bedankt voor de reacties.

Ik heb ook al bij een ex collega die PvE opsteller is nagevraagd en deze zei ongeveer het zelfde, dus dat het brand detectie bedrijf verandwoordelijk is voor het ontwerp.
Ik heb zojuist een brief opgesteld met de bemerkingen op het PvE en vertel ook in de brief dat het detectie bedrijf verandwoordelijk is voor het ontwerp en niet de installateur.

Omdat de brief naar de installateur gaat zal ik hem vantevoren nog even bellen om het een en ander toe te lichten, anders komt het zo koud op zijn dak.
In het verleden werd er namelijk niet zo naar certificering van installaties gekeken in deze kleine gemeente.


inspecteurtje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 december 2005, 15:12:33

Mijn ervaring is dat zowel inspecteurs als preventiefunctionarissen raar staan te kijken als je ze uitnodigt om op een trapje boven het plafond te kijken ;)

Grappig, zelf een aantal jaren als inspecteur gewerkt en nu als preventist....
In beide functie's kijk ik boven plafond's....... ;D

Certificering zal volgens brandmeldregeling 2002 zijn, in welke frequentie valt het object?
Is brandweer eisende partij?


snowbully

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2006, 16:15:29
Nog een tip...
Kijk uit met het beoordelen en goedkeuren van tekeningen van de BMI.
Het is leuk dat ze meegestuurd worden, maar ik ben geen projecteringsdeskundige en het PvE is wat mij betreft maatgevend..
Mocht de projectering niet goed zijn, dan komt dit met de certificering wel naar voren.

Succes


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2006, 09:25:21
Nog een tip...
Kijk uit met het beoordelen en goedkeuren van tekeningen van de BMI.
Het is leuk dat ze meegestuurd worden, maar ik ben geen projecteringsdeskundige en het PvE is wat mij betreft maatgevend..
Mocht de projectering niet goed zijn, dan komt dit met de certificering wel naar voren.

Succes

Dit weet ik, ik mag alleen het PvE toetsen, niet het ontwerp, daar ben ik zoiezo niet deskundig in.


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2006, 16:01:01