Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 123568 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #311 Gepost op: 13 april 2020, 11:54:12
hmm, dit was het eerste wat Roare hier riep op 26 februari, en als ik dit zo lees had hij toen groot gelijk en is dit tot nu toe allemaal uitgekomen

Daarin heeft hij deels gelijk gekregen inderdaad, echter de paniekzaaierij, doemdenken en op aannames gebaseerde theorieën die daarna volgde zijn niet uitgekomen. Sterker nog, hij nuanceert nu zijn eigen uitspraken al en geeft aan dat het gelukkig meegevallen is.

Een greep uit de uitspraken:

We zijn nu zeer dicht bij het moment aangekomen dat de noodtoestand ook daadwerkelijk wordt uitgeroepen. Waarschijnlijk aankomende week.

Wat kunnen we verwachten: Marechaussee en militairen op straat voor openbare orde handhaving. Alle verloven brandweer, politie, ambulancemedewerkers etc.... ingetrokken. Totale lockdown zoals in Spanje en Italië en sancties bij overtreding. Alles wat we hebben wordt uit de kast getrokken. Toch jammer dat er zoveel bezuinigd is op defensie.

En de grote vraag is nu hoe lang gaat dit duren?

Die lockdown gaat er nog steeds komen. Frankrijk is vandaag in het rijtje aangesloten. We hebben geen keuze. Frankrijk, Italië en Spanje zijn nu op slot. Leg mij maar eens uit wat deze landen dan verkeerd doen?

Ik kijk puur naar de feiten en meer niet. De feiten zijn dat ziekenhuizen straks de stroom patiënten niet maar aankunnen, en dat straks niet alleen ouderen overlijden, maar ook jongeren. Jongeren overlijden niet snel als ze op de intensive care komen, maar nu komt het probleem, de bedden zijn straks op. Dus ook jongeren kunnen straks niet meer allemaal geholpen worden, waardoor ook het sterftecijfer van deze groep omhoog gaat.

Die groepsimmuniteit kan alleen werken, als het ziekenhuissysteem niet overbelast wordt, en dat gaat helaas wel gebeuren. Dus we krijgen heel veel tragische stergevallen die te voorkomen waren. Zolang er geen medicijnen en vaccins zijn is dit een levensgevaarlijke strategie. En ik vermoed dat de ontwikkeling van een vaccin bij dit virus sneller gaat dan gemiddeld, omdat de hele wereld er op aan het jagen is en de nood extreem hoog is.

En de ontwikkeling van medicijnen gaat nog sneller, als die op de markt komen kunnen we ook meer mensen ziek laten worden. Maar de komende 2 maanden moeten we echt zoveel als mogelijk menselijk contact vermijden. En een lockdown is daarvoor noodzakelijk in mijn ogen.

Waarom kiest Marcron voor een lockdown? Heeft hij geen experts en deskundigen die hem adviseren? Waarom dat blinde vertrouwen in Mark Rutte die keer op keer gefaald heeft?

De wereld is groter dan Nederland. We moeten namelijk juist die tijd winnen voor er medicijnen en een een vaccin op de markt komt. Een lockdown kan je niet eeuwig handhaven, je moet hem gecontroleerd loslaten en hopelijk zijn dan de eerste medicijnen op de markt verschenen, waardoor het virus sneller mag verspreiden.

De Nederlandse arrogantie ten opzichte van andere landen is stuitend.

Dit gaat helemaal uit de hand lopen, ik zie echt helemaal geen uitweg hoe het Nederlandse zorgsysteem dit aan zou kunnen.

Mark Rutte legt dat je uit dat een lockdown niet nodig is, nogal een ''betrouwbare'' bron. Macron, de Franse president zal je uitleggen dat het wel nodig is. Zelfs met een lockdown gaan we het vrees ik niet onder de 5.000 - 10.000 doden houden op 30 april, omdat voor een lockdown enig effect heeft, je zo 3-4 weken verder zit. We zien dan de stijging van de gevallen en doden, zo'n rond de 25% per dag zit, waarschijnlijk neemt dat af naar 10% door de genomen maatregelen, maar nog steeds schrikbarend hoog.

Daarom is de situatie ronduit dramatisch

Allemaal terug te voeren door wanbeleid van het RIVM en Mark Rutte

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig is het niet uitgekomen, maar de rode draad is wel het 'wanbeleid' van de overheid, die het nu achteraf toch best goed voor elkaar heeft gekregen met de intelligente lockdown. We zijn er nog lang niet, maar de resultaten geven hoop en de voorspelde zwarte fase op de IC's lijkt uit te blijven.  Ook heb ik nergens patrouillerende soldaten gezien en zijn de verloven van mij en mijn collega's niet ingetrokken.
Scenariodenken is goed, doemdenken is een slechte raadgever.
Overigens positief dat je er ook op terug durft te komen  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #312 Gepost op: 13 april 2020, 19:47:15
Daarin heeft hij deels gelijk gekregen inderdaad, echter de paniekzaaierij, doemdenken en op aannames gebaseerde theorieën die daarna volgde zijn niet uitgekomen. Sterker nog, hij nuanceert nu zijn eigen uitspraken al en geeft aan dat het gelukkig meegevallen is.

Een greep uit de uitspraken:

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig is het niet uitgekomen, maar de rode draad is wel het 'wanbeleid' van de overheid, die het nu achteraf toch best goed voor elkaar heeft gekregen met de intelligente lockdown. We zijn er nog lang niet, maar de resultaten geven hoop en de voorspelde zwarte fase op de IC's lijkt uit te blijven.  Ook heb ik nergens patrouillerende soldaten gezien en zijn de verloven van mij en mijn collega's niet ingetrokken.
Scenariodenken is goed, doemdenken is een slechte raadgever.
Overigens positief dat je er ook op terug durft te komen  ;)

We zitten wel in een soort van lockdown. De maatregelen werden keer op keer aangescherpt, alleen net niet tot het allerhoogste niveau zoals in Frankrijk, Spanje en Italië die allemaal in de noodtoestand zitten. Dus het was zeker geen gekke veronderstelling om te verwachten dat wij dat ook in Nederland zouden krijgen en als de gevallen niet gedaald waren had dat ook zeker kunnen gebeuren.

En de overheid doet het nu iets beter, maar dan ligt dan vooral aan de mensen die bijvoorbeeld in de ziekenhuizen werken en nog snel bedden hebben klaargemaakt. Mark Rutte heeft helemaal niets betekend in deze crisis en meer schade aangericht dan goed gedaan.

Waarom zijn er in Nederland meer dan 4000 doden (CBS cijfers), Oostenrijk 368 doden en in Denemarken 285 doden? Dit zijn vergelijkbare landen als Nederland waar wij ons graag aan spiegelen. Dan moet toch iets heel ergs zijn misgegaan bij de overheid (RIVM + kabinet Mark Rutte)

Dat het in Zuid-Europa een puinhoop is weet je op voorhand, maar vergelijkbare landen als Nederland presteren vele malen beter.

Mijn conclusie is nog steeds de overheid heeft gefaald en dit gaat nog hele grote gevolgen krijgen voor de politiek verantwoordelijken, vooral als de documenten etc............. straks gaan uitlekken.



Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #313 Gepost op: 13 april 2020, 19:49:29
En die 5000-10000 doden op 30 april 2020 gaan we helaas ook nog steeds halen, omdat we nu al op meer dan 4000 doden zitten volgens de CBS cijfers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #314 Gepost op: 13 april 2020, 21:08:55
Waarom zijn er in Nederland meer dan 4000 doden (CBS cijfers), Oostenrijk 368 doden en in Denemarken 285 doden? Dit zijn vergelijkbare landen als Nederland waar wij ons graag aan spiegelen. Dan moet toch iets heel ergs zijn misgegaan bij de overheid (RIVM + kabinet Mark Rutte)

Waarom zit Belgie op 3903 sterfgevallen terwijl dat land ook praktisch in lockdown zit? Je kan cijfers niet zo maar vergelijken. Dat werkt niet en dat heb ik al eerder in dit topic uitgelegd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #315 Gepost op: 14 april 2020, 15:38:40
Waarom zit Belgie op 3903 sterfgevallen terwijl dat land ook praktisch in lockdown zit? Je kan cijfers niet zo maar vergelijken. Dat werkt niet en dat heb ik al eerder in dit topic uitgelegd.

Daarom pak ik ook Denemarken en Oostenrijk als voorbeelden, landen die heel erg op Nederland lijken. En België doet het ook niet goed, maar heeft een verleden met het falen op diverse dossiers, komt ook door de tweetaligheid van het land waardoor er geen eenheid is.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #316 Gepost op: 14 april 2020, 22:24:00
Daarom pak ik ook Denemarken en Oostenrijk als voorbeelden, landen die heel erg op Nederland lijken. En België doet het ook niet goed, maar heeft een verleden met het falen op diverse dossiers, komt ook door de tweetaligheid van het land waardoor er geen eenheid is.
En waarin lijken Denemarken en Oostenrijk op Nederland? Dat zul je ons wel uit kunnen leggen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #317 Gepost op: 15 april 2020, 17:44:40
Individuele landen met elkaar vergelijken heeft inderdaad weinig zin, daar zijn de verschillen (bevolkings- aantallen, samenstelling, dichtheid, etc.) en de manier van registreren (aantal besmettingen, aantal ziekenhuisopnames, aantal doden) veel te verschillend voor.

Je kunt wel naar het grotere geheel kijken, en dan valt op dat Nederland zowel met het absolute aantal dodelijke slachtoffers alsook met het aantal dodelijke slachtoffers per 1M inwoners nog steeds in de top10 wereldwijd staat.  
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Dit terwijl we ook nog eens weten dat in de gebruikte RIVM cijfers alleen de bevestigde Corona gevallen worden meegeteld, er erg weinig getest wordt en er uit de CBS cijfers blijkt dat het aantal dodelijke slachtoffers waarschijnlijk nog wel 2 keer zo groot is.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Uiteraard zullen er meerdere landen zijn met veel meer doden dan in de officiële cijfers (China, Iran, Rusland, maar ook andere landen die net als Nederland lang niet alles registreren), maar toch zijn dit cijfers waar je niet echt blij van kan worden.

Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #318 Gepost op: 15 april 2020, 18:12:37
En hier wordt je ook weer niet echt blij van...

https://twitter.com/NPORadio1/status/1250456631265103872
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #319 Gepost op: 15 april 2020, 18:16:44
Cijfers maken statistieken, statistieken maken leugens. Een bekende uitspraak maar nu wel heel relevant. Cijfers vergelijken is op dit moment absoluut niet relevant of betrouwbaar. Het testbeleid in België is anders, net zoals dat in China en de VS enorm verschilt.

In Belgie lagen op 4 april 1245 patiënten in de IC met COVID-19. In Nederland waren dit er 1360. Doet NL het dan beter? Daarvoor is simpelweg cijfers vergelijken niet genoeg. Dan moet je ook kijken naar het aantal inwoners (België heeft minder inwoners dan NL), het zorgsysteem, naar wat voor patiënten er liggen en wat de criteria zijn voor een IC opname.

Een uitgebreide en onderbouwde vergelijking:

https://nos.nl/artikel/2330579-belgen-vinden-nederlandse-corona-aanpak-laks-maar-cijfers-zijn-niet-beter.html

https://twitter.com/NOS/status/1250452326386667521
Samen sterk in de hulpverlening!