ervaring met opleiding en functie ambulancier DGH door Nederlanders

Auteur Topic: ervaring met opleiding en functie ambulancier DGH door Nederlanders  (gelezen 10879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

medico1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Geachte leden van het hulpverleningsforum

Ik stel mij bij dezen kort voor.
Ik weet al sinds een lange tijd dat ik graag ambulance- of huisartsenchauffeur wil worden.
Tot mijn grote spijt heb ik dit in Nederland nog niet kunnen realiseren, ondanks ruime ervaring met EHBO op evenementen voor diverse organisaties en een rijbewijs voor de categorie C1.
Ik heb het al heel vaak geprobeerd, maar helaas ben ik nog nooit uitgenodigd voor een gesprek bij een ambulancedienst.
Volgens mij is het in Nederland erg moeilijk om in aanmerking te komen voor deze functie (en de bijbehorende opleidingsplaats).

In België is dit allemaal een stuk makkelijker, is mijn idee.
Aangezien ik wel belangstelling heb in het volgen van de opleiding tot ambulancier (die ook gevolgd mag worden zonder een dienstverband met een ambulancedienst), ben ik benieuwd naar de ervaringen van leden van dit forum t.a.v. deze opleiding en de functie.
Specifiek hoe het is om als Nederlander in België deze opleiding te volgen en te gaan werken als ambulancier.
Waar liep u tegenaan?
Waren er problemen inzake het verkrijgen van inentingen, een VOG, cultuurverschillen etc.
Is er een hoog slagingspercentage, hoe zijn de kansen op het vinden van een betaalde baan zonder een brandweerachtergrond etc.
Ik weet dat de brandweer een gedeelte van het dringende ambulancevervoer vervuld en dat de MUG altijd ALS-assistentie verleend.

Naar mijn weten bestaat er geen OGS-diploma in België.
Het rijden met zwaailicht en sirene wordt aangeleerd tijdens de opleiding en het werk.
Maar mag je bijvoorbeeld met een Nederlands rijbewijs een Belgische ambulance besturen.
Ik dank u zeer voor uw reacties en alvast excuses als ik iets niet goed heb gedaan t.a.v. het plaatsen van dit bericht.
(vanuit berichten in het verleden weet ik dat er al discussies geweest zijn over het beroep van ambulancier , maar volgens mij niet over dit specifieke onderwerp)

Groet, Medico1




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ik ken wel een paar Nederlanders die in België op de ambulance werken.
Ja het is daar anders dan in Nederland, je kunt de opleiding inderdaad volgen zonder in dienst te zijn van een ambulance dienst, maar wat wil je dan met de opleiding doen? In Nederland kun je niet veel met de opleiding.

Betaalde banen in de ambulancezorg zijn beperkt in België (uitgezonderd ambulances die van de brandweer of ziekenhuizen zelf zijn).
Veel ambulancediensten in België werken met "betaalde vrijwilligers" die een vrijwilligersvergoeding krijgen, maar dat verschilt per organisatie.
De brandweer in een aantal plaatsen in België heeft inderdaad ambulances, in sommige plaatsen meer dan andere. Daarnaast zijn er ook plaatsen waar andere organisaties zoals het Rode Kruis, het Vlaamse Kruis of andere (al dan niet commerciële) organisaties ambulances hebben. Vaak ook meerdere organisaties in een gemeente.

Qua cultuur, ja de Nederlandse en Belgische cultuur kunnen erg verschillen, niet alleen bij de ambulance, juist ook bij de gewone inwoners en patiënten. Hoe groot dat verschil is zal afhangen van de regio in België en de regio in Nederland waar je zelf vandaan komt.

Ben je al eens gaan kijken bij een Belgische ambulancedienst? Met name clubs als het Rode Kruis zullen je best wel wat kunnen vertellen / laten zien.


medico1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Bedankt voor uw snelle reactie!

Het is mijn intentie om de opleiding als vrije student te volgen (en dus ook zelf te betalen) en na een succesvolle afloop een Belgische organisatie te zoeken die een vacature heeft openstaan voor een hulpverlener-ambulancier t.b.v. de dienst 112.

Het punt is alleen dat men bijvoorbeeld een Belgische verklaring van goed gedrag verlangt evenals een Belgische aantekening op het rijbewijs dat de bestuurder medisch in staat is om bepaalde vormen van personenvervoer te verzorgen.
Maar dat ga ik nog uitzoeken.

Voor een Belg is dit makkelijk te regelen, maar of dit ook mogelijk is voor een Nederlander?
Waarschijnlijk komt het niet zo vaak voor dat een Nederland in België werkt op een ambulance.
Wellicht zijn sommige afkomstig van grensgemeenten?

Ik weet dat er in sommige Belgische gemeenten meerdere aanbieders zijn van dringende ambulancehulpverlening en dat er vaak (maar lang niet altijd) gewerkt wordt met vrijwilligers.
Uiteraard heb ik het e.e.a. al uitgezocht en weet ik dat het systeem van ambulancezorg in België anders is dan in Nederland.
Het gaat mij niet om een hoog salaris, maar het zou wel leuk zijn als ik met het vervullen van deze functie in België kan voorzien in mijn levensonderhoud.
Het is mijn passie om te werken als ambulancehulpverlener en ik denk dat dit makkelijker te realiseren is in België dan in Nederland.

Hartelijke groet, medico1


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Dat laatste is zeker waar.
Maar in Nederland zijn er ook nog wel meer opties. Ik ken toevallig een aantal mensen die bijvoorbeeld vanuit de EHBO wereld door gegroeid zijn naar de ambulance of bijvoorbeeld als chauffeur op de medium care ambulance werken. (al dan niet parttime).

Overigens ken ik ook een paar mensen die vanuit Nederland werkzaam zijn op ambulances in Duitsland, afhankelijk van waar je woont en hoe je Duits is zou dat ook een optie kunnen zijn natuurlijk!


medico1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Hallo ir. Auditor

Bedankt voor uw bericht en de tips!
Het is fijn dat het hulpverleningsforum dit mogelijk maakt.
Ik ben inderdaad op de hoogte van het Duitse systeem en de bijbehorende functies.
Ooit heb ik zelf eens op vakantie met de "rettungsdienst" en notarzt" te maken gehad tijdens het verlenen van eerste hulp.
Ook heb ik eens in een hotel kennis gemaakt met een medewerker die ook vrijwilliger was bij zowel de brandweer alsook het Rode Kruis.
In de toekomst zou dit ook een optie kunnen zijn, aangezien ik ook de Duitse taal machtig ben (moet nog wel iets verbeterd worden).
In de tussentijd heb ik wel nagedacht en de optie om ooit "bij de buren" op de ambulance te gaan werken (althans dit te proberen), houd ik zeker open.
Ik woon niet dichtbij de grens, dus heen en weer pendelen zal erg lastig worden.
Dan zou een emigratie beter zijn.

Voor nu blijf ik het toch nog maar proberen in Nederland (ook vanwege mijn privésituatie), maar ik houd alle opties open voor de toekomst.
Tot dit gelukt is, ben ik nog actief als evenementenhulpverlener op EHBO-niveau.
Gelukkig kan je dit steeds vaker (semi-)beroepsmatig doen.
Bedankt voor het reageren op mijn berichten.

Hartelijke groet, medico1


Hugo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2021, 10:41:24
Hallo, ik weet niet of dit nog speelt... Zo niet voor u, dan misschien wel voor andere geïnteresseerden.

Ik kan u graag wat over werken bij de ambulance in Duitsland vertellen. Net als in Nederland wordt er handenwringend naar personeel gezocht. Dus als uw beheersing van de Duitse taal goed is, en u aan de andere aanstellingseisen voldoet, dan heeft u goede kans op een baan bij een Duitse ambulancedienst.

De functie ambulancechauffeur ALS in Nederland is het best vergelijkbaar met de functie Rettungssanitäter (RS of RettSan) in Duitsland. De opleiding daartoe *kunt* u volgen als prive persoon, maar de meeste leerlingen hebben eerst gesolliciteerd,  en zijn dan door de ambulancedienst naar de opleiding gestuurd. In dat geval betaalt de ambulancedienst de opleidingskosten. Tijdens de opleiding ontvangt men in het algemeen geen salaris. De opleiding RS duurt 3.5 maanden.

Een Rettungssanitäter is echter niet alleen chauffeur, hij/zij doet ook patientenbegeleiding. Een RS zit dus ook vaak 'achterin' bij de patient.
Op een Rettungstransportwagen (vergelijk Nederlandse A-ambulance) werkt de RS samen met een Notfallsanitäter (paramedic). Is de patient kritisch, dan rijdt de RS en de Notfallsanitäter is bij de patient. Is de patient niet kritisch, dan kan ook goed de paramedic rijden en de RS de patientenbegeleiding doen.

Op de Krankentransportwagen (vergelijk B-ambulance) werkt geen paramedic, maar zijn twee Rettungssanitäter aan boord, die afwisselend rijden en begeleiden.

Nu zijn er nog twee bijzonderheden te melden...

De Rettungshelfer: dit is een functie die slechts in enkele Bundesländer bestaat. Deze functie heeft ongeveer de halve Rettungssanitäteropleiding gevolgd. De bevoegdheid is dan alleen rijden van een Krankentransportwagen. Is misschien een interessante instapmogelijkheid voor geinteresseerden.

Separaat van de officiele ambulancediensten bestaat er in Duitsland ook liggend patientenvervoer zonder medische begeleiding. Dit zijn 'ambulances'  zonder uitgebreide medische apparatuur, en zonder medisch geschoold personeel. Meestal zijn dit taxibedrijven, die naast taxis en rolstoelbusjes ook liggend vervoer aanbieden. Ook dat kan interessant zijn voor mensen die graag in de branche willen werken.


medico1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2021, 12:33:22
Beste Hugo

Bedankt voor uw uitleg.
Het Duitse ambulancesysteem lijkt mij inderdaad ook heel interessant, ook omdat ik de Duitse taal machtig ben (mag nog wel iets verbeterd worden).
Kent u Nederlanders die de overstap hebben gemaakt naar Duitsland om daar ambulancechauffeur te worden (of misschien bent u zelf wel werkzaam op een ambulance in Duitsland)?

De functie van Rettungssanitäter lijkt volgens mij op die van ambulancier in België, alleen heb je in Duitsland veel meer doorgroeimogelijkheden.
Weet u hoe het zit met de aantekening die je op je rijbewijs moet hebben om beroepsmatig met een ambulance te mogen rijden.
Ik kan het op internet niet zo gauw meer vinden, maar ik dacht dat je in Duitsland alleen met ambulances, taxi etc. mag rijden indien je een speciale aantekening hebt op je rijbewijs.
Overigens heb ik zelf ook C1, in Duitsland is dit nu meestal ook vereist om te mogen rijden op een rettungswagen.
Helaas is het in Nederland, naar mijn idee,  heel moeilijk om ambulance- of huisartsenchauffeur te worden.
Zelf met veel ervaring als EHBO'er op evenementen etc.


Hugo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2021, 13:39:58
Om Rettungssanitäter te worden moet je een verklaring van een arts hebben dat er medisch en psychologisch geen bezwaar is.  Die verklaring moet je overleggen voor je je eindtoets van de opleiding mag doen (net als een (Nederlandse) Verklaring van het Gedrag, en uw schooldiploma). Het is dus geen aantekening op uw rijbewijs.

Ik zou aanraden eens een orienterende afspraak te maken met een Rettungswachenleiter in Aken, Mönchengladbach, Krefeld, Wesel, Emmerich, Münster, Meppen of Emden... Zo ergens langs de grens....


VR medicalSIM

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #8 Gepost op: 28 september 2021, 11:33:50
Dag Medico1,

Ik zag je bericht over werken als ambulancier in Belgie, en heb zelf 3 jaar daar gewerkt op de ambulance en wil je graag wat antwoorden geven.

Waar liep u tegenaan?

Waar ik persoonlijk tegen aan liep was het grote verschil in wat je mag als hulpverlener en de verschillen in kwaliteit, attitude en professionaliteit. De hierarchie is erg groot, dus dat betekent dat je als ambulancier of als verpleegkundige-ambulancier (in mijn geval) nauwelijk geacht wordt zelf na te denken. Dit klinkt misschien vreemd, maar dit is wel mijn ervaring (zowel op de ambulance en op de spoedeisende hulp).

De dokter bepaalt en discussie/in gesprek gaan is uit den boze

Waren er problemen inzake het verkrijgen van inentingen, een VOG, cultuurverschillen etc.
Nee daar had ik geen problemen mee, alleen woonde toen ook in Belgie

Is er een hoog slagingspercentage, hoe zijn de kansen op het vinden van een betaalde baan zonder een brandweerachtergrond etc.
Slagingspercentage is heel hoog, de opleiding is ook prima te doen, vooral als je al geinteresseerd bent in de ambulancezorg en of een zorgachtergrond hebt, verpleegkundigen krijgen korting op de les stof.

Vinden van een betaalde baan: er is genoeg vraag naar ambulancier-hulpverleners, alleen zoals gezegd wordt er veel gewerkt met vrijwilligers: deze 'verdienen' 50 euro per 12u :-(

Ik weet ook dat er fulltime banen zijn, maar deze is moeilijker te vinden. Brandwachtachtergrond is minder van belang

Ik weet dat de brandweer een gedeelte van het dringende ambulancevervoer vervuld en dat de MUG altijd ALS-assistentie verleend.
Ja dit klopt, alleen ALS moet je vrij ruim nemen, aangezien je als ambulancier-hulpverlener zeer beperkt mag handelen: suiker mag je meten (sinds kort) alleen suiker toedienen weer niet

En tegenwoordig wordt er ook met een PIT gewerkt (Paramedisch Interventie Team): dit is een spoedverpleegkundige en ambulancier, vergelijkbaar werkend met standing orders (protocol), alleen minder interventies

Naar mijn weten bestaat er geen OGS-diploma in België.
Nee klopt, je krijgt geen enkele rij opleiding, maar mag gewoon met OGS rijden (ben regelmatig angstig geweest haha

Het rijden met zwaailicht en sirene wordt aangeleerd tijdens de opleiding en het werk.
Maar mag je bijvoorbeeld met een Nederlands rijbewijs een Belgische ambulance besturen.

Aangeleerd is hier een ruim begrip: lees hierin krijg je geen scholing door collega's, aangezien deze zelf ook geen opleiding hebben gevolgd

ja je mag met een nederlands rijbewijs een belgische ambulance besturen, mits het aantal kg onder de grens ligt, en je in het bezit bent van een medisch schifting (een medische verklaring van een arts) en dan mag je met OGS rijden

Ik zal later nog wat meer antwoorden geven op de vragen


medico1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2021, 20:04:01
Bedankt voor uw reactie
Dat een ambulancier veel minder mag dan hier in Nederland wist ik wel, maar dat glucose meten pas recent is toegestaan verbaasd mij wel.
In Nederland mag een EHBO'er werkzaam op evenement dit soms wel doen (onder toezicht van een zorgprofessional en alleen meten, niet interpreteren).
Het behoort, volgens mij, ook tot het takenpakket van een huisartsenchauffeur.