Krakersidealen.....

Auteur Topic: Krakersidealen.....  (gelezen 7548 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2011, 13:40:30
Nou ben ik het met je eens dat de overheid ook zeker de leegstand en speculanten moet aanpakken, maar de krakers van nu hebben toch echt andere idealen als de krakers uit de jaren 70/80. Helaas zie je dat een groot deel van de huidige krakers bestaat uit oost Europeanen die het kraken gebruiken om goedkoop een woning te vinden en totaal niet geïnteresseerd zijn in de oude idealen. Daarnaast zien we ook steeds vaker dat woningen al gekraakt worden als ze net leeg staan of gewoon in de verkoop staan. Tot slot, als je af en toe ziet hoe de gekraakte woningen eruit zien als ze terug worden gegeven aan de rechtmatige eigenaar, dan is dat gewoon te triest voor woorden.  :(

edit: Leuk om een topic uit 2006 weer omhoog te halen.   ^-^

Red, waar heb jij die gegevens vandaan? Op welk onderzoek baseer je je? Ik heb een onderzoek van het VU met een tegengestelde uitkomst:

 
Citaat
Krakersbeweging veel minder gewelddadig

VU-onderzoek: aantal krakers in Amsterdam is sinds jaren '80 sterk afgenomen

Sinds de hoogtijdagen van het kraken in de jaren '80 is het aantal krakers sterk gedaald en lijkt ook de kraakbeweging van karakter te zijn veranderd. Verhalen over een verharding ten spijt, blijkt de kraakbeweging te zijn gepacificeerd. Gebruik van geweld is grotendeels verdwenen.

Dit zijn enkele uitkomsten van een verkennend onderzoek naar de kraakbeweging anno 2009 in Amsterdam, dat in opdracht van Politie & Wetenschap is uitgevoerd door de afdeling Criminologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.
 
In de hoogtijdagen van het kraken in de jaren `80, bestond er in de samenleving vrij brede steun voor de achterliggende motieven van de strijd tegen woningleegstand. Sinds die tijd is veel veranderd. Leegstand is verminderd, anti-kraak is ingevoerd, het aantal krakers is sterk gedaald en ook binnen de kraakbeweging zijn veranderingen opgetreden. Van brede maatschappelijke steun lijkt inmiddels geen sprake meer. Er is een wetsvoorstel in behandeling om kraken te verbieden.
 
De afgelopen drie jaar heeft een beperkt aantal gebeurtenissen de beeldvorming rond kraken sterk beïnvloed. Zo zou sprake zijn van een verharding van de kraakbeweging. Het nu verschenen rapport biedt een beschrijving van hedendaags kraken in Amsterdam, die is gebaseerd op langdurig veldwerk in de kraakscene; interviews met krakers, politie, OM en gemeente; analyse van politiedossiers en literatuur. Wat is kraken in Amsterdam anno 2009? Wat gebeurt er, waarom gebeurt dat zo? Wie doen dat, met welke redenen?
 
De Amsterdamse kraakbeweging van nu is beperkt van omvang (200-300 'echte krakers', daarnaast een groter aantal sympathisanten of actievoerders) en kent enkele decentrale buurtkernen met een eigen signatuur. Een overkoepelende organisatie is afwezig, kraakactiviteiten worden lokaal gestuurd. Krakers vormen niet een homogene groep, wat hen bindt zijn niet regels of structuren, maar eerder activiteiten, ervaringen en opvattingen. Veel krakers zijn beperkt betrokken bij de beweging, zij hebben een baan of volgen een studie.
 
Twee centrale activiteiten keren steeds terug: kraken en ontruimen. Kraken gebeurt in de meeste gevallen volgens een vast stramien met een geheime voorbereiding en uitvoering door een anonieme groep die functionele afspraken maakt. Dit voltrekt zich vele tientallen keren per jaar zonder veel ophef. Dat gaat niet op voor de ontruiming van `principepanden`, waar krakers verzet bieden om hun zaak te bepleiten. Dit kan in een heftig treffen resulteren met hoge kosten voor gemeente en eigenaars. Zulke confrontaties komen nu echter veel minder voor dan voorheen en ook het gebruik van geweld is sterk teruggelopen.


bron: http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/krakersbeweging_veel_minder_gewelddadig/


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #21 Gepost op: 5 oktober 2011, 14:08:02
Maar wat is dan dat 'zwarte blok' waar je altijd over hoort en die bij die vorige demonstratie tegen het kraken voorop liepen met bivakmutsen op etc?

En klopt mijn beeldvorming dan niet dat veel leiden uit de krakerswereld ook weer terug te vinden zijn tijdens gewelddadige betogingen tijdens o.a. de G-8, waarbij steevast de ruiten van banken, McDonald etc. ingegooid worden?

Of veeg ik nu teveel iedereen op één hoop?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #22 Gepost op: 5 oktober 2011, 14:11:59
Ik zeg volgens mij niets wat tegen jou onderzoek indruist, ik zie het in ieder geval niet. Je ziet me niet zeggen dat er meer of minder krakers zijn of dat er meer gekraakt wordt als vroeger. Ik zie alleen steeds vaker dat kraakpanden worden bewoond door oost Europeanen. Ik geef aan dat deze groep zich niets aantrekt van de oude idealen maar het ziet als goedkope woonruimte. We hebben al regelmatig dergelijke panden ontruimt waarbij de woning van binnen vakkundig gedemonteerd is tot een ruimte met alleen nog een vloer en muren. Alle inhoud (koper etc.) is dan verkocht voor geld.

Een kleine zoekslag op internet bevestigd onzer beide punten:

Citaat
Amsterdam is de stad met de meeste tijdelijke woonruimte waar je kunt inschrijven op het woning aanbod waar een antikraak constructie op wordt toegepast. Er is veel verhuur van leegstaand vastgoed in deze stad. Amsterdam stond bekend om zijn vele krakers, al speelt de nederlandse kraakbeweging bijna geen rol van betekenis meer. De laatste jaren zijn vooral buitenlandse krakers actief geworden in Amsterdam. Sinds de grenzen met Oost-Europa zijn opengegaan zijn er veel krakers van oost-europese afkomst.
bron: http://antikraak-wonen.ringelink.nl/antikraak-amsterdam.html

En daarnaast wordt een en ander verduidelijkt in het begeleidend schrijven door aandragers van de anti kraakwet tijdens de invoering van deze wet.
Citaat
Verschuiving naar andersoortige krakers
Zowel in de persoon van de krakers als in hun motieven zijn de afgelopen decennia
verschuivingen waarneembaar. De problematiek van de woningnood, zoals in de jaren
zeventig het geval was, is niet meer dezelfde. Kraken in de 21ste eeuw kan steeds minder
worden gezien als een activiteit, verbandhoudend met woningnood. Landelijk gezien is er
geen sprake van woningnood en zelfs in grootstedelijk gebied zijn woningen beschikbaar. In
de politiepraktijk is merkbaar dat binnen de kraakwereld inmiddels niet meer zozeer
gesproken wordt over “bestrijding van leegstand” als maatschappelijk doel, maar eerder over
goedkoop onderdak. In toenemende mate lijken argumenten als via een eenvoudige weg over
woonruimte kunnen beschikken, goedkoop wonen en het wonen op A-locaties een rol te
spelen.
Daarnaast beschikken de in Nederland actieve krakers in toenemende mate over een andere
nationaliteit. Zo worden bij ontruimingen van kraakpanden de laatste jaren steeds vaker
personen aangetroffen die niet uit Nederland afkomstig zijn. Het zou met name gaan om
zogeheten anti-globalisten, seizoensarbeiders en ‘toeristische’ krakers afkomstig uit Zuid- en
Oost-Europa. In oktober 2007 werden bij een ontruiming van een kraakpand in Amsterdam
naast zes krakers met een Nederlandse nationaliteit, krakers aangehouden met een Duitse,
Deense, Franse, Canadese, Ierse, Engelse, Italiaanse, Australische en Finse nationaliteit. Het
gegeven dat Nederland te boek staat als een land waar kraken is toegestaan,
De hele toelichting is hier te vinden en best interessant om door te lezen:
http://www.antikraak-wet.nl/memorie-van-toelichting-31560-nota-van-wijziging.pdf
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 5 oktober 2011, 14:50:31
Hoe onafhankelijk is een toelichting van de indieners op een anti kraakwet?
Ik had niet begrepen dat je met "andere idealen" bedoelde dat ze minder geweldadig zijn geworden. Mijn fout, verkeerde aanname, ik dacht dat je bedoelde met deze uitspraak dat de krakers juist harder werden in hun optreden, excuses daarvoor.  

Op het spoor zijn ook regelmatig koperdieven aktief, zegt weinig over krakers. Wel dat er overal koperdieven aktief zijn.
Als de vloeren er nog inzitten, is de eigenaar er zeer waarschijnlijk nog niet aan toegekomen deze er uit te halen.
Het gebrek aan steun aan de kraakbeweging is te verklaren, gezien het hoge "ieder voor zich gehalte" in de tegenwoordige maatschappij. Maatschappelijke steun verleen je nu alleen aan iets wat je zelf ook iets oplevert. Voort wat hoort wat tenslotte.

Die Oosteuropeanen waren hier helemaal niet gekomen als het aan mij had gelegen. De Polen schijnen alweer te verdwijnen uit ons landje, ik hoorde de kwekers uit Limburg en Brabant al weer klagen dat ze in hun eigen land (verdikkie!) nu een goed loon konden verdienen en massaal wegbleven. Bulgaren en Roemenen mogen hier nog niet werken heb ik begrepen. Wordt kraken dan toch weer een Nederlands probleem met Nederlanders?


Katje

  • Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2011, 08:51:31
Conclusie naar aanleiding van dit topic: er zijn goede en slechte krakers. Goh, het zijn dus net gewone mensen  :o ;)