Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 333630 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #60 Gepost op: 10 februari 2006, 11:42:16
Een deel van je relaas waar ik het niet mee eens ben, ten eerste omdat het een erg generaliserende opmerking is (wellicht vanuit je eigen beleving of ervaring) ten tweede omdat puur qua lichtopbrengst bekeken een oranje lamp te ALLEN tijde meer licht-opbrengst in CandlePower oplevert door de "verplaatsing" van (zichtbaar) licht door een gekleurd lichtdoorlatend oppervlak.
Zet een oranje en blauwe zwaailamp naast elkaar, en zet een oranje en blauwe flitsbalk naast elkaar.
Welke kleur is "feller",  inderdaad, de oranje
Wat een weggebruiker ermee doet is individueel! Een oranje lamp op de vluchtstrook zegt MIJ: let op, attentie, "gevaar", hier wordt gewerkt, of, mijn positie kan een gevaar voor JOU betekenen.  Blauwe lichten zeggen mij hetzelfde als ik die "stilstaand" waarneem met het enige verschil dat ik weet dat er een "blauwe hulpdienst" bezig is. Blauwe zwaailichten zonder sirene zeggen mij VERDER niet veel meer dan dat, het is immers zonder sirene/geluidssignalen geen voorrangsvoertuig. Dus, als stilstaand buffervoertuig, in een kakofonie van blauwe zwaailichten verderop is een oranje pit nog niet eens zo'n gek idee als contrast. Maar dat is mijn opvatting.

Ik ben het dus niet met je eens dat blauwe lichten, vanuit het voorgaande relaas (buffervoertuig/stilstaand) veiligheids-verhogend werken, sterker nog, het zou wel eens veiligheids-verlagend kunnen werken..... kijkers naar blauwe lichten.. hee interessant wat is er gebeurd, hoofdje omdraaien terwijl ze doorrijden of ineens snelheid vertragen óm te kunnen kijken.... Hoeveel ongevallen gebeuren er wel niet JUIST door kijkers naar blauwe lichten langs de weg/op de andere rijbanen.

de toekomst zal het moeten leren, oranje heeft op dit moment voor de weggebruiker totaal geen betekenis meer en is dus levensgevaarlijk om mee te beveiligen , er zullen dus heel veel postbus.... spotjes tegenaan moeten om enig besef te krijgen, verder is het zo dat oranje meestal zwaailampen zijn , waar ook meestal een gloeilamp inzit, die of veel te klein, of te oud is en daardoor ook zijn lichtsterkte verliest.

bovendien iedere boer, loodgieter, wegreiniger enz. rijdt er mee en heeft ook daardoor geen enkele waarde meer, en dat men bij blauw gaat kijken is een heel logisch verhaal, dit valt nog op, en het liefst zo veel mogelijk blauw, oranje doordat het weinig waarde meer heeft kijkt men ook niet meer, maar erger nog men stopt er zeker niet voor.

uit het oogpunt van zichtbaarheid is aangetoond dat een blauw/rood combinatie het best zichtbaar is, zowel overdag als snachts.
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 10 februari 2006, 12:02:39
....

uit het oogpunt van zichtbaarheid is aangetoond dat een blauw/rood combinatie het best zichtbaar is, zowel overdag als snachts.

Daarop inhakend is aangetoond dat BLAUW meer zichtbaar is met strobe's, en ROOD met halogeen/zwaai-verlichting.
Van mij mag het rood wel in het straatbeeld komen, maar ja, die verouderde wetgeving he..... En, zou het écht zo zijn dat meestal de oranje zwaailichten met een lampje uitgerust zijn die te klein of te oud is?... Ik zie toch zelf meestal héle felle oranje zwaailichten langs de weg, zonder aan reclame te doen vallen MIJ altijd de HELLA lampen bijzonder op en de BOSCH zwaailampen natuurlijk. De zwaailichten die níet opvallen zijn OF lampen van BRITAX of het zijn lampen die een sopje nodig hebben (kijk maar eens achterop vrachtwagens of diepladers naar zo'n ronddraaiend oranje lichtje door een lens van vuil heen) :D

Verder inhakend, zwaailichtmaker, vind IK persoonlijk het te makkelijk om algemeen aan te nemen dat oranje voor "de weggebruiker" totaal geen waarde of betekenis heeft. Het is een makkelijke aanname, natuurlijk met een zeker waarheidsgehalte, maar nergens feitelijk op gestoeld. Misschien is het maar een heel klein deel weggebruikers voor wie de kleur oranje niets betekent. Voor mij is het té generaliserend om zo'n uitspraak te doen.
MAAR, Dat komt misschien wel puur omdat ikzélf sneller een zwaailicht "waarneem" vanuit mijn interesse voor signalering, en ook bewust mijn rijgedrag daardoor aanpas, snelheid verminderen of ruimte maken of wat dan ook. Dus wat dat betreft is mijn mening gekleurd door mijn ervaring en de jouwe door de jouwe :D Leuke hobby he ;) En een discussie over zwaailampjes voortvloeiend uit het gebruik van oranje of blauw.

Maar dan stel ik bij deze ook een vraag, voor diegenen die hier ervaring in hebben.
Hoe wordt het gebruik van een Traffic Advisor (zo'n oplichtende "pijl"beweging met oranje lichten van links naar rechts of v.v.) ervaren m.b.t. opvallendheid?
In de USA zijn meerdere gevallen bekend waardoor mensen, juist gefocussed op die felle oranje lampen ingebouwd in een zwaailicht of seperaat op het voertuig, nog een ongeval veroorzaakte of zelfs op de voertuigen inreed.
Zijn er überhaupt veel brandweervoertuigen uitgerust met een Traffic Advisor??


ltdoka

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 10 februari 2006, 17:46:44
Volgens mij hadden we het over de ATTENTIEWAARDE en niet over de licht opbrengst en, ja het is deels uit eigen ervaring en deels gebaseerd op de media want nogmaals, hoeveel wegwerkers verongelukken er jaarlijks ondanks afzettingen en oranje zwaailampen, hoeveel mensen worden er bekeurd voor te hardrijden tijdens wegwerkzaamheden, hoeveel bijna ongelukken gebeuren er wanneer er een ongeluk gebeurd is en er (nog) geen blauw aanwezig is.

Dan komt daar nog het verhaaltje van zwaailampmaker bij dat nagenoeg elke graafmachine, tractor, shovel, dieplader, (mislukte) hobbist met ex hulpverleningsvoertuig, beveiligingsbedrijf, berger en wat al niet meer met oranjelampen op de voertuigen de weg opgaan, tel voor de grap eens wanneer je langs de weg zit hoeveel voertuigen je tegen komt met oranje (werkende) zwaailampen en je kunt alleen maar concluderen dat voor een stilstaand voertuig geen enkele ATTENTIEWAARDE hebben voor een stilstaand voertuig eenvoudig weg omdat je meest van de tijd op rijdende trage of speciale vertuigen tegenkomt.
Kortom ingeval van een wegafzetting door de hulpverlening zouden ze, vanwege een hogere attentiewaarde en het verschil van sociaal of a-sociaal verkeersgedrag, gewoon blauwe lampen moeten voeren en dat het verkeer opstroopt wanneer men blauwelampen ziet is alleen maar een bevestiging van het verhaal en tevens is het volgens mij juist de bedoeling dat de snelheid eruit gaat, tenzij je natuurlijk liever met een langebroek aan je kont aankomt en met een sportbroekje wilt vertrekken  ;)


Gast

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 10 februari 2006, 18:33:25
Volgens mij hadden we het over de ATTENTIEWAARDE en niet over de licht opbrengst ....
Daar zit trouwens een logisch verband tussen lijkt mij, hoe minder lichtopbrengst hoe minder ATTENTIEWAARDE.... of niet soms?

..... (mislukte) hobbist met ex hulpverleningsvoertuig.....
Bedoel je hier mij mee? Zo niet, wie of wat dan wel? Je andere voorbeelden kan ik plaatsen, deze niet. Please explain.

....Kortom ingeval van een wegafzetting door de hulpverlening zouden ze, vanwege een hogere attentiewaarde en het verschil van sociaal of a-sociaal verkeersgedrag, gewoon blauwe lampen moeten voeren en dat het verkeer opstroopt wanneer men blauwelampen ziet is alleen maar een bevestiging van het verhaal en tevens is het volgens mij juist de bedoeling dat de snelheid eruit gaat......

Zolang de snelheid er dan maar niet al te vlotjes, alles op de rem WANT kijken, eruit gaat ;)

Nou, een combinatie van oranje EN blauw dan? How about THAT voor attentiewaarde??  :) :)


ltdoka

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 11 februari 2006, 10:56:21
Met die hobbist (al dan niet mislukt) doel ik op mijn eigen wagens (deels aanwezig deels verkocht, ik heb nog een wagen met behoorlijk wat oranje en de ex brandweerwagen is verkocht naar het buitenland) velen op dit forum weten dat ik wat met oude VW LT's heb waarvan er dus een een brandweer wagen was.

Tussen attentiewaarde en lichtopbrengst zit m.i. een wezenlijk verschil
Lichtopbrengst is bij mij de hoeveelheid licht die door de lamp wordt uitgestraald
Attentiewaarde is bij mij het gedrag welke door de kleur van de verlichting wordt opgeroepen vandaar dus oranje geen attentiewaarde want men doet nagenoeg niets met de informatie die door oranjezwaailampen wordt uitgedragen

Ik zit behoorlijk wat kilometers langs de weg en het TE VLOT vertragen gebeurd volgens mij alleen maar door onoplettendheid, men moet ineens op de remmen omdat men het van het voertuig voor het onzete laat door heeft dat deze remt, ook dit kun je weer linken aan asociaal rijgedrag want wanneer je normale snelheden en onderlinge afstanden hanteerd heb je tijd en ruimte voldoende om te reageren en als kijkers (vaak onbedoeld) de veiligheid van de betrokkenen verhogen in combinatie met oplettendheid van anderen dan heb je denk ik juist bereikt wat je wilt bereiken een lagere snelheid van het passerende verkeer


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #65 Gepost op: 13 februari 2006, 20:32:01
Heb een tijdje niet het forum in de gaten gehouden, en nu zie ik direct een aantal misvattingen bij de beveiliging van incidentlocaties. De discussie om te kiezen voor oranje of blauw zwaailicht is nauwelijks relevant. Als we de situatie grondig bekijken, dan kunnen we tot de constatering komen dat het volstrekt onbelangrijk is wat de kleur van het zwaailicht is. Om mijn verhaal (geheel aan de hand van de Richtlijn Eerste Veiligheidsmaatregelen bij incidenten op auto(snel)wegen, ook vervat in het populaire Rood-Blauwe boekje) te ondersteunen nu even een plaatje van een 3-baans snelweg met een ongeval op de middelste rijstrook (in BPS: rijstrook 2):



Wat u allen namelijk over het hoofd ziet, is het feit dat de attentiewaarde van het zwaailicht van het buffervoertuig (in casu het politievoertuig in fendoff positie over rijstrook 2 en 3, wordt ook wel eens door Rijkswaterstaat gedaan middels een actiewagen met de al eerder genoemde alternerende pijl) op 100 meter vóór het ongeval (de tekening is niet op schaal) niet direct relevant is. Werkelijk relevant is de attentiewaarde van de achterkant van de file, die is ontstaan naar aanleiding van het ongeval. Dát is de grootste veroorzaker van zogeheten secundaire ongevallen, tezamen met secundaire ongevallen in de zogeheten kijkfile op de rijbaan aan de andere kant.
Zoals uit de tekening (een afspiegeling van de werkelijkheid) blijkt, is dat de mensen op rijstroken 2 en 3 (aan de kant van de vluchtstrook) door de langzaamrijdende file (in combinatie met de informatiepanelen boven de weg (zogeheten DRIP's), die met name op de drukste wegen overal aanwezig zijn) al wél in de gaten hebben dat er iets aan de hand is (waardoor de eigenlijke veiligheidsruimte nog stukken langer is dan de verplichte 100 meter tussen incident en buffervoertuig). Het buffervoertuig dient uitsluitend voor het opvangen van een automobilist (of vrachtwagenchauffeur) die ondanks de file en de DRIP's nog niet in de gaten hebben dat er iets mis is. Om ook deze laatste automobilist eventueel nog attent te maken op het ongeval dient het buffervoertuig zwaailicht te voeren. En of dat nu oranje of blauw is doet niet terzake. Er zijn ook verhalen bekend waarin de bergingsdienst als eerste ter plaatse komt, waardoor hij automatisch buffervoertuig wordt totdat de politie er is.

De zwaailichtdiscipline op de plaats incident zelf is inderdaad dat ALLE zwaailichten uit gaan (eventueel uitgezonderd een groen zwaailicht bij grotere incidenten ter aanduiding van de commando- of verbindingswagen), zodat én de attentiewaarde van het incident als geheel omlaag gaat ter voorkoming van kijkfiles, én de (ongevallendienst van de) politie betere foto's kan maken van het ongeval.
Ook bij wegwerkzaamheden is de zwaailichtdiscipline vandaag de dag: ALLE zwaailichten achter de afzetting gaan uit. Zwaailichten mogen alleen aan bij rijdende afzettingen, opzetten van de afzetting, werken buiten de afzetting en bij het in- en uitvoegen achter de afzetting. Juist dan is de attentiewaarde benodigd. Niet voor de chauffeur van de zandauto die weer invoegt in het verkeer, die merkt bijna niks als er een automobilist aan de achterkant op zijn vrachtautootje knalt, maar juist voor de automobilist, zodat deze niet op het vrachtautootje rijdt.

Overigens, een persoonlijke noot voor Itdoka: u rept telkens over het grote aantal slachtoffers onder de wegwerkers. Dergelijke uitspraken zijn zonder statistische onderbouwing heel gevaarlijk. Graag zou ik dan ook een tabel of staat zien waarin het aantal slachtoffers (letsel en dodelijk) onder wegwerkers over de afgelopen jaren staat vermeld, ter onderbouwing van uw eigen statement, zal ik maar zeggen.
Als toevoeging uit eigen ervaring:
In de wegenbouw worden relatief goede veiligheidsmaatregelen ingebouwd volgens de richtlijnen van CROW. Dit omvat onder andere een ruime veiligheidsruimte voor, achter en aan de zijkant van de daadwerkelijke werkruimte. Daarnaast wordt vroegtijdig begonnen met de bakens (die rood-witte gevallen aan de kant van de weg), om de automobilist te waarschuwen. Het verlaagde snelheidsregime is verplicht, maar omdat die veiligheidsmaatregelen zijn ingebouwd lijkt het inderdaad zo dat de automobilist harder kan rijden (en ik wil ook niet ontkennen dat de automobilist dat dan ook doet). Deze maatregelen worden veelal verkeerd opgevat door de weggebruiker (ik noem "op die rijstrook wordt helemaal niet gewerkt!") waardoor "de oranje brigade" het altijd gedaan heeft.

Hopende een nuttige bijdrage te hebben geleverd aan deze discussie, die wat mij betreft (te) specifiek is ingegaan op de zwaailichtdiscipline bij (IM-)ongevallen, terwijl het gehele topic gaat over de standaardisering van de optische en geluidssignalen voor hulpdiensten - dus niet specifiek over de attentiewaarde van het buffervoertuig of een ongeval.

Met groeten,
Wouter
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #66 Gepost op: 13 februari 2006, 20:38:47
Ik zit behoorlijk wat kilometers langs de weg en het TE VLOT vertragen gebeurd volgens mij alleen maar door onoplettendheid, men moet ineens op de remmen omdat men het van het voertuig voor het onzete laat door heeft dat deze remt, ook dit kun je weer linken aan asociaal rijgedrag want wanneer je normale snelheden en onderlinge afstanden hanteerd heb je tijd en ruimte voldoende om te reageren en als kijkers (vaak onbedoeld) de veiligheid van de betrokkenen verhogen in combinatie met oplettendheid van anderen dan heb je denk ik juist bereikt wat je wilt bereiken een lagere snelheid van het passerende verkeer
Eén van de belangrijkste doelen van IM naast een snellere afhandeling van incidenten is juist het vergroten van de veiligheid voor op de eerste plaats hulpverleners, op de tweede plaats het verkeer en op de derde plaats de slachtoffers. Een redenering om de veiligheid van betrokkenen te riskeren om een lagere snelheid te bereiken is mijns inziens volkomen verkeerd. In dat geval is het nog beter om de snelweg gewoon bij het eerste op- en afrit voor het ongeval af te sluiten. Geen verkeer, geen gevaar, nietwaar? Zowel bij ongevallen als bij wegwerkzaamheden is het devies juist om zoveel mogelijk verkeer te laten doorstromen. Dat doen ze voor jou en mij, en met ons alle andere mensen die er langs moeten. Een klein beetje stroming is altijd nog beter dan het volledig lam leggen - dat was wel zichtbaar bij het ongeval met de tankauto op de A1, waarbij alles dicht ging.

Overigens is een discussie over veiligheid bij ongevallen of wegwerkzaamheden niet geschikt voor dit topic. Maar dat terzijde.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #67 Gepost op: 13 februari 2006, 23:43:50

Overigens is een discussie over veiligheid bij ongevallen of wegwerkzaamheden niet geschikt voor dit topic. Maar dat terzijde.

uiteraard is dit een voortvloeisel vanuit de discussie, 'we' zijn in nederland gewend dat voorstellen en richtlijnen mijns inziens onzorgvuldig en onvolledig worden onderzocht en worden voorgesteld vanuit een bureau situatie vaak door mensen die niet dagelijks/dagelijks meer met de werkelijkheid te maken hebben en vaak aan de realiteit voorbij gaan.
onderzoekers krijgen een opdracht en werken vanuit een tunnelvisie hun opdracht uit terwijl de vaak voor de hand liggende naast gelegen problemen niet of onvoldoende worden onderzocht, maar men heeft zijn opdracht toch gedaan.

gevolg is dat er een wet/regelgeving/richtlijn ontstaat die steeds weer ter discussie staat en nog veel open einden laat.

ondanks wet/regelgeving/richtlijnen is/zijn het vaak de diensten die zelf de regels niet naleven, ingegeven vanuit hogerhand waardoor we vraagtekens gaan zetten bij diezelfde wet/regelgeving/richtlijn en er onduidelijkheid ontstaat.

dit relaas schrijf ik op persoonlijke titel, want ik realiseer er er weer een aantal mensen achter hun oren gaan krabbelen, zoniet de haren voorzichtig overeind komen.
Nemo me impune lacessit


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #68 Gepost op: 14 februari 2006, 15:14:13
Dat statement wil ik zeker onderschrijven, zwaailampmaker. Onder invloed van (te?) veel organisaties komen de regels tot stand, die niet altijd worden begrepen door de direct betrokkenen (in casu hulpverleners c.q. wegwerkers), maar ook niet door de weggebruiker. Om een voorbeeld te noemen: het afkruisen of afzetten van een extra rijstrook bij wegwerkzaamheden, omdat dit de veiligheid van de wegwerker vergroot. Onbewust wordt deze veiligheidsruimte door de wegwerker gebruikt voor bijvoorbeeld het parkeren van zijn voertuig, etc., zodat de veiligheidsruimte zijn eigenlijke doel mist. Daarnaast komt het op de weggebruiker over alsof er een hele strook "voor niks" is afgesloten.
Dit soort gevallen van regelgeving zijn er ontelbaar veel, in alle disciplines, veelal onder invloed van ARBO- en milieuwetgeving (ik noem een maximum decibel in de cabine van een hulpverleningsvoertuig), brancherichtlijnen (ik noem een maximum snelheid voor achtervolgingen), enzovoort. In principe een goede zaak voor de betrokkenen, zij het dat de regels niet altijd begrepen worden of soms volstrekt tegengesteld zijn aan wat men gewend is te doen, of zelfs lijnrecht indruisen tegen andere regels.

Overigens bedoelde ik met mijn opmerking dat deze discussie niet geschikt zou zijn voor dit topic, dat het topic gaat over het standaardiseren van OGS, niet zozeer over de veiligheid van wegwerkers of hulpverleners op de weg. Hoewel er met wat kunst- en vliegwerk best een link te vinden is, hoor ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #69 Gepost op: 18 februari 2006, 13:52:17
Kan het kloppen dat er in Boxmeer een Ambulance rond rijd met rood- blauwe zwaaibalk?