Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 333488 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #260 Gepost op: 2 januari 2009, 12:44:58
Wel, er zijn nog diverse noodhulpauto's in aanbouw / opbouw bij Abiom bij ons. Ben benieuwd waar die mee uitgeleverd gaan worden.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #261 Gepost op: 7 januari 2009, 09:46:56
De nieuwe regelgeving van het LFR gaat pas in op 1 Maart 2009,  ik ga uit wat het LFR zegt en dus niet de media (die spreekt over 01-01-2009)

Ik vraag me af of we er veel van gaan merken, 3-toon voor de Ambulance verdwijnt en dat zal de grootste verandering zijn, voor de Politie wordt oranje verplicht, maar in veel korpsen wordt dit al een tijdje toegepast.

Wat betreft de sirene, men stelt een minimaale en maximaale geluidsterkte en dat de toon hoogtes ongeveer tussen de 375 - 500 hz moeten zitten, dit betekent in de praktijk eventueel een aanpassing aan de versterker meer niet, maar de klank en dus het geluid wat je hoort kan dus gewoon het zelfde blijven.

Kortom ik zou er dus maar niet van uitgaan dat we straks alles (Ambulance, Brandweer, Politie) met het zelfde sirene geluid gaan horen en zien.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #262 Gepost op: 7 januari 2009, 11:33:25
Wel een ontzettend toeval dat de sirengeluiden conform de Duitse DIN 14620 zijn....

375 laagtoon, 500 Hz hoogtoon en dezelfde wisselfrequentie, enige wat anders is, is het feit dat versneller is toegestaan in NL en in D niet.

Ik moet zeggen, ze maken het mij, wel lekker makkelijk! :)
De gewenste 2 toon kan ik dus allang uitleveren, de aanpassing voor de versneller is ook al klaar.

Enige wat ik persoonlijk jammer vind is het feit dat de wigwags voor de koplampen alleen met simultaan flitsen zijn toegestaan. Net het verspringeffect links/rechts maakte het systeem extra opvallen.

Groeten, Ruud


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #263 Gepost op: 7 januari 2009, 18:12:52
Wel een ontzettend toeval dat de sirengeluiden conform de Duitse DIN 14620 zijn....

375 laagtoon, 500 Hz hoogtoon en dezelfde wisselfrequentie, enige wat anders is, is het feit dat versneller is toegestaan in NL en in D niet.

Ik moet zeggen, ze maken het mij, wel lekker makkelijk! :)
De gewenste 2 toon kan ik dus allang uitleveren, de aanpassing voor de versneller is ook al klaar.

Enige wat ik persoonlijk jammer vind is het feit dat de wigwags voor de koplampen alleen met simultaan flitsen zijn toegestaan. Net het verspringeffect links/rechts maakte het systeem extra opvallen.

Groeten, Ruud

wat betekent simultaan flitsen... alle beide grootlichten tegelijk?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #265 Gepost op: 8 januari 2009, 20:51:01
http://www.nrc.nl/wetenschap/article2115336.ece/Nieuwe_sirene_moet_door_autoradio_beuken

Nieuwe sirene moet door autoradio beuken
Gepubliceerd: 8 januari 2009 14:19 | Gewijzigd: 8 januari 2009 18:16
Door onze redacteur Warna Oosterbaan

Rotterdam, 8 jan. De Franse politie heeft een zenuwachtig drietonig toetertje, de Amerikaanse politie gebruikt een huiveringwekkend glissando plus, sinds kort, een venijnig zwaar keffen. In Nederland is al decennia de tweetonige politie-en brandweersirene en een drietoon voor de ambulance in zwang.

    * Audio - Beluister de diverse sirenegeluiden.

Die internationale ketelmuziek heeft maar één doel: de aandacht trekken van het verkeer. Maar zijn al die huiltonen en schrille kreten effectief?

Steeds minder. De automobilist sluit zich steeds meer op in een goed geïsoleerde cabine. Hij laat de airco snorren en draait er keihard zijn eigen favoriete muziek. Hulpdiensten klagen dat ze daardoor steeds slechter en steeds later worden opgemerkt. Late reacties, verkeerde reacties en zelfs paniekreacties zijn het gevolg.

Op 1 maart van dit jaar zal minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat daarom een hopelijk opvallende noviteit in het Nederlandse verkeer introduceren: een nieuwe sirene voor politie, brandweer en ambulance. Al die sirenes worden vanaf dat moment tweetonig en de twee tonen die overblijven worden lager, harder en schriller. Het zijn een krijsende fis en een valse b geworden, die slecht zullen harmoniëren met de luisterpop van Sky Radio.

Daarmee hoopt de minister te bereiken dat automobilisten die sirenes eerder opmerken en ze ook beter kunnen lokaliseren.

De bepaling van die twee tonen was nog helemaal niet gemakkelijk, en er is jaren onderzoek aan voorafgegaan.

De meest voor de hand liggende variant was natuurlijk de tonen flink harder maken. Maar daardoor zouden de belangen van andere weggebruikers ernstig worden geschaad. Niet alleen schaadt te hard geluid de fietsers en voetgangers die geen beschermende cabine om zich heen hebben, maar de brandweerlieden, politieagenten en ziekenbroeders die langdurig en vaak naar hun eigen sirene moeten luisteren.

In opdracht van de overheid heeft kennisinstituut TNO langdurig onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de sirene toch effectiever te maken.

Al eerder was besloten dat er nog wel enige ruimte was om het huidige maximumgeluid overdag op te schroeven: van 100 db(A) naar 110 db(A) op 7 meter van de sirene. Dat is een verdubbeling van de geluidssterkte. De pijngrens ligt op 120 db(A), en dat is nog eens twee keer zo luid.

Maar op welke toonhoogte? De huidige voorschriften zijn nog in muzieknoten gesteld. De tweetonig hoorn moet afwisselend de b en de e ten gehore brengen, van de drietonige wordt het deuntje c-e-g-e verwacht. Omdat er voor het onderscheid tussen ambulances en andere hulpdiensten geen harde argumenten meer waren, werd de drietonige sirene afgeschaft. Bleven dus twee tonen over, die naar modern gebruik in hertz (Hz) werden uitgedrukt.

Om de hoorbaarheid te verbeteren zouden lagere frequenties voor de hand liggen, want die gaan gemakkelijker de hoek om en dringen beter door de geluidsisolatie van de auto's heen. Maar daartoe bleken de compacte hoornluidsprekers van de sirenes niet in staat. TNO kwam uit op 375 Hz voor de laagste toon (dat was 494 Hz, muzieknoot b) en om de hoorbaarheid te verbeteren werd die toon gemengd met een aantal weinig voor de hand liggende boventonen, zodat de toon een krijsende fis werd. De hoogste toon werd op 500 Hz gezet, waardoor de melodieuze e van vroeger (669 Hz) een valse b is geworden.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #266 Gepost op: 10 januari 2009, 02:22:18
Weet iemand wellicht wat dit voor een sirene is? Het is niet de nieuwe want de video stamt al uit 2007, maar had hem zelf nog nooit gehoord. Of is het wellicht een sirene die verkouden is ;)

http://nl.youtube.com/watch?v=08F-zr-KwCk


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #267 Gepost op: 10 januari 2009, 11:27:28
Weet iemand wellicht wat dit voor een sirene is? Het is niet de nieuwe want de video stamt al uit 2007, maar had hem zelf nog nooit gehoord. Of is het wellicht een sirene die verkouden is ;)

Dit is de 2-toon van W&G, deze zit in de WA-100 & WA-500. De 3-toon versie is de bekendste onder de Ambulances.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #268 Gepost op: 10 januari 2009, 21:30:25
Om de hoorbaarheid te verbeteren zouden lagere frequenties voor de hand liggen, want die gaan gemakkelijker de hoek om en dringen beter door de geluidsisolatie van de auto's heen. Maar daartoe bleken de compacte hoornluidsprekers van de sirenes niet in staat. TNO kwam uit op 375 Hz voor de laagste toon (dat was 494 Hz, muzieknoot b) en om de hoorbaarheid te verbeteren werd die toon gemengd met een aantal weinig voor de hand liggende boventonen, zodat de toon een krijsende fis werd. De hoogste toon werd op 500 Hz gezet, waardoor de melodieuze e van vroeger (669 Hz) een valse b is geworden.

Hmm, als ik Audition erop los laat (toon genereren) krijg ik dit:
http://www.megaupload.com/nl/?d=NJL5YR2L


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #269 Gepost op: 11 januari 2009, 10:58:56
Kliinkt verdacht veel als de al sinds 1976 op politievoertuigen gebruiklte honac twinsonic 2-toon ;) 2