Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 333574 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #540 Gepost op: 2 juni 2009, 10:50:33
Een late reactie maar: weet je toevallig wat er in Kennemerland/H'meer al rijdt met die lage tonen?

Deze post schoot me juist weer te binnen toen ik er volgens mij net één hoorde rijden hier in H'dorp.  :)

Een van de twee nieuwe noodhulpvoertuigen  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #541 Gepost op: 2 juni 2009, 10:53:22
Een van de twee nieuwe noodhulpvoertuigen  ;)

Thanks!  :) Snel afgehandeld, kunnen we weer terug on-topic.  8)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #542 Gepost op: 17 juni 2009, 10:17:12
Ik heb vanacht eens een verwoede poging gedaan zoveel mogelijk te lezen in dit topic. De meningen verschillen nogal over het nieuwe 2-toon beleid. Ik vond het altijd prettig dat je aan de sirene kon horen wat voor hulpdiensten er in aantocht zijn/waren. Dit hielp mij altijd met het zoeken in het verkeer, of ik wel of niet plaats moest maken. Bijvoorbeeld, setje Martinhoorns = zoeken naar rode wagen, 3-toon = zoeken naar geel busje  ;D.   Ik denk dus dat hier inderdaad een verslechtering op gaat treden. De sirenes 'oude-stijl' kunnen naar mijn idee ook worden aangepast in aantal dB's en eventueel kleine aanpassing aan toonhoogte.

Wat betreft het gebruik van zwaailampen en kleur, ook al veel besproken. Ik denk dat de diverse hulpdiensten zelf prima kunnen TP inschatten of het in fend-off staan met oranje zwaailampen voldoende effect zal hebben voor het verkeer, of dat het voeren van blauwlicht beter is. Regels of niet, als het de veiligheid verbeterd, dan maar negeren. Overigens ben ik inderdaad wel van mening dat niet alle HV-wagens bij een incident zwaailicht hoeven voeren. Alleen die voertuigen die hinderend staan opgesteld of bijvoorbeeld gaan verplaatsen, zou goed moeten kunnen werken.

Een aantal HV voertuigen is momenteel uitgerust met illegale sirenes, whail-yelp zware amerikaanse hoorns. Wat mij verbaasd is dat deze maar zo weinig voorkomen, ze zijn bij kruispunten bijvoorbeeld veel beter te horen en dus veiliger voor gebruiker en overig verkeer. Maar NL zal NL weer niet zijn als we lekker afwijken van sytemen die hun goede werking bij andere landen al hebben bewezen. Maar zoals we in NL ook goed kunnen, zeggen we weer braaf: 'ja en amen' tegen Den Haag/Brussel.

De tijd zal leren of de nieuwe wetswijziging goed of slecht heeft uitgepakt, hopelijk zonder al te veel ernstige incidenten.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #543 Gepost op: 17 juni 2009, 12:00:12
Nou... ik heb de nieuwe sirene gehoord bij ons op een van de nieuwe NH-tourans in ons korps... en deze zijn vele malen beter hoorbaar dan de oude... ik zeg een goede vooruitgang dus...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #544 Gepost op: 17 juni 2009, 12:41:10
Nou... ik heb de nieuwe sirene gehoord bij ons op een van de nieuwe NH-tourans in ons korps... en deze zijn vele malen beter hoorbaar dan de oude... ik zeg een goede vooruitgang dus...

De ''nieuwe'' Whelen sirene is inderdaad vele malen beter hoorbaar als de oude. Bij Federal Signal ben ik er nog niet helemaal uit  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #545 Gepost op: 17 juni 2009, 13:34:11
volgens mij rijden wij idd met Whelen geluidsapparuur... met inbouw apparatuur van Honac als ik mij niet vergis...

Komt een hoop herrie uit iig. O0 O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #546 Gepost op: 23 juni 2009, 01:23:44
De ''nieuwe'' Whelen sirene is inderdaad vele malen beter hoorbaar als de oude. Bij Federal Signal ben ik er nog niet helemaal uit  :-X

whelen heeft helemaal geen nieuwe sirene, verder zeg ik niets ;D
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #547 Gepost op: 23 juni 2009, 20:35:51
whelen heeft helemaal geen nieuwe sirene, verder zeg ik niets ;D

Je begrijpt toch wat ik bedoel ?  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #548 Gepost op: 26 juni 2009, 21:24:45
ennn volgens mij stond het nieuw tussen aanhalingstekens... lol
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #549 Gepost op: 28 juni 2009, 23:53:43
Ik heb nu de eer mogen hebben om een aantal spoedritten te rijden met de sirene die aan de momenteel geldende wettelijke eisen voldoet (de ''nieuwe'' sirene, wat uitgebreid omschreven) van Federal Signal en zoals het er nu uitziet, reageren mensen later omdat ze je niet aan horen komen (bij achterop rijdend prio1)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !