3D blustechniek

Auteur Topic: 3D blustechniek  (gelezen 12191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

BWeer

  • Gast
Gepost op: 12 januari 2006, 21:49:14
Zijn er korpsen die actief trainen en werken met de zg 3D watermist technieken zoals die door Paul Grimwood worden gepromoot?

En uiteraard ben ik dan ook benieuwd hoe de ervaringen zijn.




backdraft

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2006, 15:41:04
Bij brandweer Roeselare wordt deze techniek aangeleerd in een opleiding voor binnenhuisbrandbestrijding.
In Roeselare hebben ze een huis waar vuur in gemaakt kan worden en verschillende simulaties kan uitvoeren zoals flashover
en dergelijke.Daarin wordt de theorie omgezet in praktijk. :)


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2006, 21:05:02
Zover ik weet zijn deze 3D-blustechnieken bijvoorbeeld verwerkt in de flashover-/backdraft trainingen die door Fireflash gegeven worden. Daar hebben inmiddels veel korpsen ervaringen mee, kijk maar eens op hun site waar ook reacties/evaluaties staan van de betreffende korpsen ;)
www.fireflash.nl

groeten,
René de Caluwé


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2007, 23:36:42
(afgesplitst van http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,16581.0.html
Palmpie
mod)


Voor diegene die het spoor in dit toch wel technische brandbestrijdingsverhaal kwijt beginnen te raken.( ik merk dat er nog maar weinig reacties zijn)
3D blustechniek staat heel simplistisch uitgelegd voor het onder een juiste hoek, met de juiste waterdruk en waterdruppelgrootte en minimale hoeveelheden water koelen van de hete gaslagen bij een ontwikkelde binnenbrand. Doordat de druppels niet tegen de hete oppervlakken komen van de ruimte (wat wel gebeurd met het zgn poeieren met een HD pistool) maar wel voldoende kracht hebben om door de rooklaag heen te komen (wat met een volledige nevelstraal niet lukt) daalt de temperatuur van de gaslaag. Hierdoor daalt de stralingswarmte aan het plafond, met als gevolg ook het stoppen van het uitgassen van de brandbare vaste stoffen in de ruimte door deze stralingswarmte. Oftwel je voorkomt een flashover, en creeert een betere werkbare omgevingstemperatuur voor de blusploeg. Door minimaal gebruik van water,en de juiste blustechniek zal er geen overmatige stoomvorming optreden en heb je ook maar weinig water nodig.

Ik durf te beweren dat je met een HD straalpijp die voldoet voor 3D blussing hetzelfde of misschien zelfs wel een beter effect bereikt als met een One Seven straal in dezelfde situatie. Maar ja, ik heb de kans niet om die twee naast elkaar te testen.

PS in Delft wordt na het gebuik van One Seven altijd nog na geblust met water om de kern temperatuur van de in brand geraakte vaste stoffen te koelen. En dat kan dan met dezelfde straalpijp omdat dan gewoon het One seven wordt uitgezet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2007, 12:01:51
http://www.kenbri.com/downloads/rapport3D_website.pdf rapport van brandweer Utrecht over de techniek  :)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2007, 13:16:32
@ Palmpie en Allen
Dank voor uw zoekwerk.
Inhoudelijk is het (onvolledige) oude wijn in nieuwe zakken.

Op SIREN werkte ik met instructeurs van de brw, Amsterdam. Hen leerde ik omgaan met de Amerikaanse AKRON en nog zo'n Zweedse (oranje gekleurde) straalpijp. Dit was in 1988-1990.

De Amerikaanse straalpijp kwam ik tegen in internationale brandbestrijdingen en werd voor de offshore door mij aangetroffen of aanbevolen. ook voor de door mij geleide in trainingen op RISC.
Ook voor mij een 'eye opener', qua mogelijkheden destijds; ik voelde me diep teleurgesteld dat ik dat niet eerder was tegengekomen onder mijn eerdere 'bazen' en 'opleiders'.

De sproeistraal vorm is vooral ook belangrijk voor eigen bescherming van de aanvalsploeg tegen steekvlammen en het onschadelijk maken van (overdruk) rookgas ontsnapping uit ruimten.
De oude straalpijpen vertoonden bij sproei een holle conus die vlammen 'aantrok' tot bij de handen en  gelaat (turbulentie- effect.)
Gas/damp vlammen van een paar kubieke meters doorsnede, kunnen volledig worden 'kalt gesteld' met zo'n 'nozzle'.
Met branders uit een luchtballon, of een duimspijp waaruit propaan werd ontstoken, demonstreerde en oefenden wij hoe je een gasband kunt afbuigen en 'verzachten' zonder hem uit te maken en een explosie over jezelf, en de te evacueren platform bemanning af te roepen. (Verderop stond men dan op RISC weer zo'n verticale gasbrand met poeder van onderuit te blussen; flink vonden ze zelf; zonder herontstekingsbron en wel iemand aan de afsluiter.)

Het rapport Utrecht werkt met een schijndilemma: direct of indirect blussen. In Amsterdam (1972) leerde ik al in de  drie maanden dagdienst brandwacht opleiding, dat dit altijd in direct afwisselende combinatie gebeurt.
Niet 'of', 'of ' maar 'en'.
Een gebonden straal blijft nodig als gereedschap; bij huis- tuin- en keukenbranden en om afstand te overbruggen; aan het eind is altijd 'sproei'.

Op zich is het zo triest dat (jarenlang) ervaren brandweerlieden (Utrecht) naar Zweden moeten om daar te horen/leren  wat in de wereld en in eigen land, buiten de reguliere brandweer (voor offshore trainingen), al lang bekend was door international oriëntatie en leergierigheid.
Waar was de ontwikkelingsbelangstelling vanuit de gevestigde onderwijsinstituten en regionale oefen- en opleidingscentra? Gekoesterde onwetendheid is zo ongeveer de ergste kwalificatie bij gepretendeerde en wettelijk vereiste professionele taakuitvoering. Het zal u niet verbazen dat ik daarom heel wat respect ben verloren onderweg.

Ik vond nog een boek, het mooiste en beste dat ik ooit las over brandbestrijding, met afbeeldingen van de Akron straalpijp.
Onderwijskundig ook nog van het allerhoogste niveau. Daaruit haalde ik op SIREN (1988) mijn 'overhead sheets', waarop blustactieken in bepaalde situaties met Akron straalpijpen duidelijk werden gemaakt.
Deze sheets doken later op op RISC en mogelijk andere centra, maar helaas zonder de volledig bronbenutting.
Arm Nederland.

(Het boek: 'Marine fire prevention, firefighting and fire safety'. (Maritime training advisory board; researched, developed, and produced by the Robert J. Brady Co. for the National Maritime Research Center.)

Een prachtig staaltje van toegepast onderzoek met onderwijskundig voortreffelijke vertaling/presentatie naar de praktijk.

'Wij' gaan 20 jaar later in Zweden 'met losse handen' leren rijden op een wiel dat daar opnieuw werd uitgevonden (Zweedse straalpijp fabrikant eind jaren tachtig!) en wij tweedehands en incompleet gaan benutten.
Wat een omweg en wat een verspilling van tijd en geld.
Het declareert wel lekker natuurlijk; met geld dat beter/eerder naar een eigen brandweer oefencentrum, met goede (commercieel niet gebonden) instructeurs had kunnen gaan.

De repressieve brandweer Nederland leverde dan tientallen jaren niet de 'value for money' die van een verantwoorde organisatie op belastinggeld mag worden verwacht.
De preventieve brandweer en de gebruiksvergunningen?
Ach gut....ik herhaal de daaruit voortgekomen catastrofes maar niet.
In en in triest, zelfs demoraliserend voor goedwillende individuen.

'We' doen/deden ons 'stinkende' best zullen we maar zeggen?
Voor mij, als burger los van 'wij'  is het ook wel 'onwelriekend'; dat weer wel.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

PS
Het woord alleen al: ' 3D'. Een hoog mystificerend 'tapijtaandedeurverkopersgehalte' .
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2007, 13:29:59
Citaat
3D'. Een hoog mystificerend 'tapijtaandedeurverkopersgehalte'
Klopt is inderdaad een commerciele naam die makkelijk bekt. Maar om nou het gehele onderzoek op te noemen wat vooraf is gegaan in de samenvatting heb ik de naam 3D blussing gebruikt. Overigens wordt er ook nu geleerd dat het niet of/of is maar en/en. Voor wie informatie zoekt kan ook terecht bij Paul Grimwood.  http://www.firetactics.com/
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2007, 19:04:36
@ tower- ladder

U laat zich, ongewild naar ik aanneem. spannen voor het lucratieve mystificatie karretje van een aantal bijklussers ,die hebben nagelaten hun 'waardevolle' bijdragen in diensttijd te offreren aan hun collega's .

Een nieuwe sekte?

Sorry, maar mijn 'geleerde'wantrouwen is over lange tijd ontwikkeld en niet op uw persoon gericht.
Eenoog in het land der blinden; een oud en schier onoverwinnelijk verhaal  
Een (mede)blinde die anderen kan/mag wijsmaken dat hij iets ziet, zo interpreteer ik dat vrij.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2007, 09:22:32
Hier wordt al langere tijd gebruik gemaakt van de genoemde straalpijp in combinatie met de flash-over blustechnieken.....Utrecht loopt dus nog niet echt voorop vermoed ik zo ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2007, 09:57:32
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1108&ContentId=1135

Brand&brandweer maart2007 nummer:

(...)
Utrecht begint met 3d-blussen
In Zweden en Engeland is een speciale techniek ontwikkeld om een flashover of een backdraft bij een binnenbrand te voorkomen en te bestrijden; de 3d-waterneveltechniek. Sinds dit jaar gebruikt Utrecht deze techniek.
(...)