Gevorderde brandweervoertuigen

Auteur Topic: Gevorderde brandweervoertuigen  (gelezen 8947 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

j.scheele

  • Gast
Gepost op: 18 januari 2006, 13:10:32
Ik weet niet of dit al eens is gebeurd, maar het lijkt mij interessant om een topic te starten
over gevorderde brandweervoertuigen, door de Duitsers dus.
Voertuigen die zijn verdwenen en voertuigen die weer zijn teruggekeerd.

Als start wil ik een Hilversumse bos/heide voertuig laten zien die er net zo uitziet als de gevordede
bos/heide voertuig. Dit is een Chevrolet met msd600 achter de kabine geplaatst.
Het gevorderde voertuig is een Oldsmobile in exaxt dezelfde uitvoering, maar daar is geen
goede foto van beschikbaar.

Wie volgt???

Jan

[verwijderd door de beheerder]




de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2006, 16:36:46
Kijk eens in het boek "Drie Eeuwen Haagsche Brandweerwagens" voor een overzicht van de gevorderde voertuigen van de Haagsche brandweer. Alle voertuigen zijn na de oorlog NIET teruggekeerd.

Jeroen


Albert-Jan

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2006, 21:06:35
In het boek; "Geïnspireerd door het vuur" van Joop Boeve komen ook enkele verhalen van de oorlog in terug.
In september 1944  werd de spijker gestationeerd op post 1 (telefoonweg) ingevorderd door de duister bezetter. De duitsers kwamen alleen niet verder dan Oosterbeek omdat het voertuig het had begeven en zij hem niet meer aan de praat kregen. De brandweermonteur van deze post hoorde het verhaal en spoede zich op de fiets naar Oosterbeek met enkele gereedschappen en wist het voertuig weer aan de praat te slingeren en terug naar Ede te brengen.

Groetjes


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2006, 08:27:01
Ik weet niet of dit al eens is gebeurd, maar het lijkt mij interessant om een topic te starten
over gevorderde brandweervoertuigen, door de Duitsers dus.
Voertuigen die zijn verdwenen en voertuigen die weer zijn teruggekeerd.

Als start wil ik een Hilversumse bos/heide voertuig laten zien die er net zo uitziet als de gevordede
bos/heide voertuig. Dit is een Chevrolet met msd600 achter de kabine geplaatst.
Het gevorderde voertuig is een Oldsmobile in exaxt dezelfde uitvoering, maar daar is geen
goede foto van beschikbaar.

Wie volgt???

Jan

De vervanger van die Oldsmobile is trouwens de wagen welk achter de Chevrolet rijdt. een Dodge T110L welk door brandweer Hilversum in eigen beheer werd opgebouwd in 1946. wat betreft foto's van gevorderde brandweerwagens, daar van hebben Johan en ik al verschillende van geplaatst op verschillende topic. er staan er o.a. een bij uit de historische binnenlandse doos. te weten de Ford van Bloemendaal. deze is ooit gevorderd. wat betreft de Oldsmobile van Hilversum ik ben bang dat daarvan geen andere foto van boven water komt. aangezien deze ook maar kort in dienst is geweest in Hilversum. zover ik weet verving deze Oldsmobile een andere bos en heidewagen welk verongelukt was.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


j.scheele

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2006, 12:31:36
hierbij dan een foto van beide voertuigen.
Zover ik weet de enigste waar de Oldsmobile opstaat, gemaakt bij de overdracht van
LBD-motorspuitjes in maart 1940.

In iedregeval bedankt voor de tip om te kijken naar andere topics, maar ik dacht dat het mooi zou zijn om er een aparte topic over te hebben hoef je niet zo te zoeken.

Jan

[verwijderd door de beheerder]


garet

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2006, 13:06:45
Heel blij was de Hillegomse brandweer toen in 1941 hun zo goed als nieuwe
autospuit was afgeleverd.  Maar helaas op 9 dec.1944 vorderde de duitsers
de pas enkele keren gebruikte Ford V8 en is daarna niet meer teruggevonden.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2006, 15:16:46
de Ford V8 autospuit uit 1938 van brandweer Bloemendaal. deze werd geleverd door de firma Ajax-de Boer uit Amsterdam. deze GZ-49570 was voorzien van een grote Ajax voorbouwpomp, deze werden in opdracht gemaakt bij Stork in Hengelo voor Ajax-de Boer. deze TS10LD2500T500 verdween in 1944 naar het Oosten (Duitsland).

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2006, 15:20:23
de Opel Blitz autospuit met Geesink opbouw uit 1941 van brandweerkorps Leidschendam. in 1944 werd deze wagen gevorderd door de bezetter en ging verloren in Duitsland. wat opvalt op deze oude fabrieksfoto is het feit dat de wagen uitgerust is met enkellucht achter ipv dubbelluchtbanden achter wat normaal is.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2006, 15:33:49
bij deze Opel Blitz autospuit met Van Bergen opbouw uit 1941 zit een heel verhaal. de wagen kwam in 1941 in dienst bij de brandweer van Nieuwe Pekela als AS10LD1700 met kenteken A-32201. in 1944 vonden de bezettingstroepen het nodig om deze wagen naar Duitsland te brengen, zo gezegd gevorderd. in 1945 werd de wagen teruggevonden maar het kwam pas eind 1947 terug in Nederland. toen had brandweer Nieuwe Pekela inmiddels een nieuwe gesloten Chevrolet autospuit. dus werd de beschadigde wagen verkocht aan brandweer Muntendam die het geheel nieuw liet opbouwen bij Van Bergen en tevens liet voorzien van een nieuwe pomp. in 1948 kwam deze AS10LD2400 in dienst met aanvankelijk kenteken A-40616 en vanaf 1952 met kenteken NJ-24-65. de wagen werd in 1963 vervangen door een nieuwe autospuit. deze Opel Blitz uit het Noorden kwam dan weer terug in het Noorden. een tweetal andere Opel Blitz autospuiten waren niet zo gelukkig. want de wagens van Marum en Beilen kwam niet meer terug uit Duitsland na dat ze gevorderd waren door de bezetter.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jwpots

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2006, 21:26:37
Ben ook even aan het snuffelen geweest naar gevorderde voertuigen
Bijgaand de Ford-T van Anna Paulowna met een opbouw van vdPloeg.
Kenteken GZ-58150, bouwjaar 1921.




Groet
Johan