Kiezen voor HAP of meteen naar de SEH

Auteur Topic: Kiezen voor HAP of meteen naar de SEH  (gelezen 8087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michelle1983

  • Gast
Gepost op: 21 januari 2006, 23:43:32
Mevrouw van 78 jaar met tweemaal hartinfarct heeft volledige uitval van linkerarm en -hand. Verder heeft ze buiten haar standaard gezondheidsklachten (wat er vrij veel zijn na meer dan 50 ziekenhuisopnames) geen klachten. Is direct naar de SEH hierbij de juiste stap of toch eerst langs de huisartsenpost? Er was wat discussie over namelijk en wilden toch graag de juiste stap weten.




SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2006, 00:16:20
i.p. zou eerst de huisarts geconsulteerd moeten worden.
Dat is meer vanuit de zorgverzekeraars!

Deze kan na onderzoek altijd nog doorverwijzen naar de dienstdoende neuroloog en presenteren op de SEH.
Op de SEH wordt een patiënt eerst getrieerd en op basis van urgentie wordt de patiënt door de arts gezien.
Soms komt uit zo'n triage dat een patiënt door de huisarts behandeld kan worden, dan wordt de patiënt voor de keuze gesteld
(soms een wachttijd van 2 uur)
Iedereen is vrij een SEH te bezoeken, een ziekenhuis heeft zorgplicht.
Er zijn ziekenhuizen met een gesloten SEH, daar kan je alleen maar tercht d.m.v. doorverwijzing van de huisarts of via 112 melding.

Misschien is het voor jullie zaak om daar eens navraag naar te doen, als je dan voor zo'n moment komt te staan, weet je hoe te handelen.

Om als voorbeeld tegeven is er in onze regio al zowat 5 jaar een huisartsen post, mensen weten nog steeds niet dat ze daar in de avond/ nacht-en weekenden terecht kunnen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2006, 13:51:51
Mevrouw van 78 jaar met tweemaal hartinfarct heeft volledige uitval van linkerarm en -hand. Verder heeft ze buiten haar standaard gezondheidsklachten (wat er vrij veel zijn na meer dan 50 ziekenhuisopnames) geen klachten. Is direct naar de SEH hierbij de juiste stap of toch eerst langs de huisartsenpost? Er was wat discussie over namelijk en wilden toch graag de juiste stap weten.

Ik zou zeggen: snel naar SEH of 112.

Tweemaal hartinfarct in voorgeschiedenis is een sterke risicofactor voor andere hart-vaat ziekten.
Volledige uitval van linkerarm en hand is m.i. een sterke verdeking op TIA/CVA. (positieve Be FAST)
Zonde van de tijd om eerst te wachten op huisarts/hap.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2006, 14:53:02
Ik zou zeggen: snel naar SEH of 112.

Tweemaal hartinfarct in voorgeschiedenis is een sterke risicofactor voor andere hart-vaat ziekten.
Volledige uitval van linkerarm en hand is m.i. een sterke verdeking op TIA/CVA. (positieve Be FAST)
Zonde van de tijd om eerst te wachten op huisarts/hap.
Als je dan toch overweegt om direct naar een SEH tegaan, bel dan 112
Hoe vaak het niet gebeurd dat mensen zelf op pad gaan met redelijk slechte patiënten is schrikbarend!
Je moet dan niet aan de gevolgen denken wat er onderweg kan gebeuren.

Voordeel 112 (HA) bellen : weten waar in de regio neurolgie bedden zijn.
Natuurlijk wordt een patiënt op een SEH gezien, ook als er geen bedden zijn, en evt. daarna overgeplaatst naar een ander ziekenhuis


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2006, 15:04:55
Als je dan toch overweegt om direct naar een SEH tegaan, bel dan 112
Hoe vaak het niet gebeurd dat mensen zelf op pad gaan met redelijk slechte patiënten is schrikbarend!
Je moet dan niet aan de gevolgen denken wat er onderweg kan gebeuren.


Precies, ik zou ook gaan voor 112, mocht er je HAP bellen dan zouden die waarschijnlijk toch zelf komen, en even later ook een ambu voor vervoer nodig hebben, dus dan kan je beter gelijk bellen.

En inderdaad niet zelf mee in de auto stappen, dat gebeurd inderdaad nog veelste vaak.

Bij onze hap kwamen ze 'n keer aangerend dat iemand in de auto niet goed was, die heb ik toen met 'n collega uit die auto moeten sleuren en we konden gelijk op de stoep, voor de deur van de hap dus, met een reanimatie beginnen.
Gewoon 112 bellen, da's wel zo veilig!


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2006, 15:24:35
Als je dan toch overweegt om direct naar een SEH tegaan, bel dan 112
Hoe vaak het niet gebeurd dat mensen zelf op pad gaan met redelijk slechte patiënten is schrikbarend!
Je moet dan niet aan de gevolgen denken wat er onderweg kan gebeuren.

Voordeel 112 (HA) bellen : weten waar in de regio neurolgie bedden zijn.
Natuurlijk wordt een patiënt op een SEH gezien, ook als er geen bedden zijn, en evt. daarna overgeplaatst naar een ander ziekenhuis

Waarom zou je dan in eerste instantie langs de huisarts gaan, of deze langs laten komen? Geeft een behoorlijke vertraging.

Uiteraard zou ik gewoon 112 bellen en niet met de patiënt aan de sleep gaan. Ik noemde de SEH met name omdat daar de topic over ging.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2006, 16:12:27
Waarom zou je dan in eerste instantie langs de huisarts gaan, of deze langs laten komen? Geeft een behoorlijke vertraging.

Uiteraard zou ik gewoon 112 bellen en niet met de patiënt aan de sleep gaan. Ik noemde de SEH met name omdat daar de topic over ging.
Ik probeerde de procedure uit te leggen hoe het één en ander er aan toe gaat.
Men is nl. nogal snel geneigd om te denken: "ik ben nu op de Spoedeisende hulp en ik word direkt geholpen"
In veel casusen (zal zeker niet zeggen deze) is soms een bezoek naar of door de huisarts voldoende.

Ik weet niet in wat voor instelling Michelle werkt, maar ze zouden ook ergens het nummer van de SEH kunnen noteren.
Er is altijd 24 uur iemand aanwezig, dus er kunnen ook dingen uitgelegd/gevraagd worden.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2006, 17:02:31
Ik probeerde de procedure uit te leggen hoe het één en ander er aan toe gaat.
Men is nl. nogal snel geneigd om te denken: "ik ben nu op de Spoedeisende hulp en ik word direkt geholpen"
In veel casusen (zal zeker niet zeggen deze) is soms een bezoek naar of door de huisarts voldoende.

Ik weet niet in wat voor instelling Michelle werkt, maar ze zouden ook ergens het nummer van de SEH kunnen noteren.
Er is altijd 24 uur iemand aanwezig, dus er kunnen ook dingen uitgelegd/gevraagd worden.

OK, op die manier :).

Michelle vroeg specifiek naar wat te doen in deze casus en dat lijkt me direct 112 waarschuwen imv verdenking op TIA/CVA.
Maar inderdaad de gang naar de huisarts is procedureel natuurlijk niet fout.

Wat is trouwens wenselijker? Info vragen bij CPA of bij SEH? (uiteraard alleen in lastige 'twijfel'gevallen').


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2006, 17:22:36
OK, op die manier :).

Michelle vroeg specifiek naar wat te doen in deze casus en dat lijkt me direct 112 waarschuwen imv verdenking op TIA/CVA.
Maar inderdaad de gang naar de huisarts is procedureel natuurlijk niet fout.

Wat is trouwens wenselijker? Info vragen bij CPA of bij SEH? (uiteraard alleen in lastige 'twijfel'gevallen').

Info vragen HAP ;)

Die zijn er toch om buiten kantooruren medische zorg te bieden. Tuurlijk kan je ook de CPA of de SEH bellen, echter zij zijn officieel niet opgericht om telefonische vragen te bentwoorden. Heb zelf op een HAP gewerkt en we hebben vaak genoeg direct een ambulance gestuurd als dat nodig leek.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2006, 19:07:13
Info vragen HAP ;)

Die zijn er toch om buiten kantooruren medische zorg te bieden. Tuurlijk kan je ook de CPA of de SEH bellen, echter zij zijn officieel niet opgericht om telefonische vragen te bentwoorden. Heb zelf op een HAP gewerkt en we hebben vaak genoeg direct een ambulance gestuurd als dat nodig leek.

Ik weet niet of jij wel eens de HAP gebeld hebt voor info, maar vrolijk wordt je er (hier) niet van. Een tijd geleden heb ik tijdens een dienst met het RK de HAP gebeld om te vragen of ik een slachtoffer met een alergische reactie op een insectenbeet door kon sturen. Werd erg lang aan de lijn gehouden voor puur administratieve onzin, terwijl het antwoordt mij in 10 seconden medegeeld werd. Het irriteerde mij mateloos dat er meer tijd werd besteed aan de gegevens van het slachtoffer nazoeken en dergelijke, dan aan het daadwerkelijke probleem. Kreeg niet de indruk erg serieus genomen te worden. Het was druk op de EHBO-post en op deze manier kost het gewoon te veel tijd. Volgende keer zal een dergelijk slachtoffer van mij het advies krijgen om naar de HAP of SEH te gaan.

Gelukkig heb ik ook goede ervaringen met de HAP uit een andere plaats, daar werd ik fatsoenelijk te woord gestaan. Ik weet ook dat op lang niet iedere HAP op bovenstaande manier gewerkt wordt.

In spoedeisende gevallen zal er ook op de bewuste HAP wel correct gehandeld worden, daar twijfel ik niet aan hoor.