Drukverband arm / been

Auteur Topic: Drukverband arm / been  (gelezen 5947 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2006, 13:00:00
Ho, dat kan ook verkeerd worden opgevat ;) Ik zag op de woensdagles iemand die dat opvatte als 'wind op de linkerarm het verband van links naar rechts en op de rechterarm van rechts naar links'... dat is ook richting het hart. Alleen zat zij dus wel te stuwen omdat ze richting de hand zat af te wikkelen. 'Maar ik verbind toch richting het hart?'  ;D
Misschien is het handig om je instructeurs te vertellen dat ze toch iets duidelijker daarmee moeten zijn in hun uitleg  :P

Misschien dat de studenten iets beter na moeten denken of beter nog, het boek lezen? ;)
Maar idd, het waarom had wel even verteld kunnen worden, dan onthouden mensen het ook makkelijker.

Dan maar weer zoals vanouds "van distaal naar proximaal" ?

Dat is wel het best beschrijvend, maar of dat gesnapt wordt ;)...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2006, 22:46:20
Als ik zoiets tegen kom, dan laat ik zien wat het effect is door het bloed in mijn arm met de andere hand richting hand of juist richting hart te stuwen.


kader5701

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2006, 15:12:00
wat in het eh onderwijs met stuwing wordt bedoeld is het opstuwen van bloed voorbij het verband tgv de pompwerking van het hart. het gevaar bij verkeerd om verbinden bij drukverbanden aan armen en benen is het leegdrukken van aders tegen de sluitrichting van de kleppen in, met als gevolg mogelijke schade aan die kleppen en dus kans op spataderen (om het even in begrijpelijke taal te zeggen)