Copyright op foto's en video's

Auteur Topic: Copyright op foto's en video's  (gelezen 41590 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #120 Gepost op: 23 november 2013, 12:18:56
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1222312 date=1385205254
Dus, als ik het upload naar Mobypicture, mag de media het absoluut niet gebruiken?
Zonder toestemming zou men het inderdaad niet mogen gebruiken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #121 Gepost op: 23 november 2013, 14:16:38
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1222312 date=1385205254
Dus, als ik het upload naar Mobypicture, mag de media het absoluut niet gebruiken?
En in hoeverre mag (noem maar wat) de Telegraaf of het AD zich beroepen op voorwaarden van een Amerikaans bedrijf, als zij als Nederlands bedrijf zonder toestemming een foto van een Nederlandse fotograaf in een Nederlandse krant afdrukken....

M.i. is dan gewoon de Nederlandse auteurswet van toepassing.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #122 Gepost op: 23 november 2013, 15:08:05
Citaat van: peen van dienst link=msg=1222369 date=1385212598
En in hoeverre mag (noem maar wat) de Telegraaf of het AD zich beroepen op voorwaarden van een Amerikaans bedrijf, als zij als Nederlands bedrijf zonder toestemming een foto van een Nederlandse fotograaf in een Nederlandse krant afdrukken....
M.i. is dan gewoon de Nederlandse auteurswet van toepassing.
Peen
MobyPicture is een Nederlands bedrijf ;-)

Het zou inderdaad logisch zijn als de Nederlandse auteurswet van toepassing, maar om dat precies te weten heb je een jurist nodig. Bij twitter e.d. zet je je foto wel op een Amerikaans systeem. Is je begeleidende tekst in het Nederlands dan richt je je dus ook duidelijk op de Nederlandse markt, maar of dat nog verschil maakt?

Overigens heb ik in mijn twitter-profiel de tekst "Alle rechten voorbehouden" staan ;-)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #123 Gepost op: 24 november 2013, 10:43:22
Er zijn internationale verdragen over auteursrecht, waar de meeste westerse landen bij aangesloten zijn.
De juridische details heb ik geen verstand van, maar in het kort komt het erop neer dat de houder van het auteursrecht dezelfde rechten heeft als ingezetenen van dat land.
De verdragen regelen dus niet dat de regels overal gelijk zijn....

Wat ik er ook van begrijp is dat het in principe gaat om waar de schending plaats vindt.
Dus als ik Ko's Fotos van Twitter op mijn eigen website publiceer, dan geldt het Nederlandse recht.
Doet de New York Times dit, dan geldt het Amerikaans recht.

Het wordt natuurlijk ingewikkeld op het moment dat een bedrijf of organisatie meerdere rechtspersonen heeft verdeeld over verschillende landen....

Er zijn veel uitzondering en de details zijn ook belangrijk, dus een jurist kan dit veel beter uitleggen dan ik....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #124 Gepost op: 24 november 2013, 10:54:18
Eigenlijk wel vreemd, op de openbare weg mag iedereen worden gefotografeerd zonder vergoeding.

Maar wanneer foto's van openbaar toegankelijke media worden gehaald mogen ze niet zo maar worden gebruikt...
( Ik heb het niet over foto's waar kopierecht is aangegeven of site's waar het in de gebruiksvoorwaarden staat )

Ik zie toch in beide casus het woord "Openbaar".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #125 Gepost op: 24 november 2013, 10:55:57
Citaat van: zwelgje link=msg=1222544 date=1385286202
Het wordt natuurlijk ingewikkeld op het moment dat een bedrijf of organisatie meerdere rechtspersonen heeft verdeeld over verschillende landen...

Wordt dan niet toegepast dat het land van herkomst van de holding/moedermaatschappij wordt aangehouden ???
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #126 Gepost op: 24 november 2013, 11:31:15
Citaat van: HIT link=msg=1222549 date=1385286858
Eigenlijk wel vreemd, op de openbare weg mag iedereen worden gefotografeerd zonder vergoeding.
Maar wanneer foto's van openbaar toegankelijke media worden gehaald mogen ze niet zo maar worden gebruikt...

Tsja, op de openbare weg mag je ook geen auto stelen...


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #127 Gepost op: 24 november 2013, 11:42:40
Eigenlijk wel vreemd, op de openbare weg mag iedereen worden gefotografeerd zonder vergoeding.

Maar wanneer foto's van openbaar toegankelijke media worden gehaald mogen ze niet zo maar worden gebruikt...
( Ik heb het niet over foto's waar kopierecht is aangegeven of site's waar het in de gebruiksvoorwaarden staat )

Ik zie toch in beide casus het woord "Openbaar".

Ja, dus? Wetgeving is niet gebaseerd op een enkel woord.
Op een foto rust per definitie auteursrecht vanaf het moment dat hij gemaakt is, ongeacht of en hoe het later gepubliceerd wordt.

Het ontstaat dus niet pas op het moment van publicatie.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #128 Gepost op: 24 november 2013, 11:47:42
Citaat van: Hunter link=msg=1222562 date=1385289075
Tsja, op de openbare weg mag je ook geen auto stelen...
Vreemde vergelijking, een auto staat over het algemeen op slot. Wanneer dit niet het geval is mag je nog niet de auto stelen maar wordt je als bezitter wel verantwoordelijk gesteld en kun je een verbaal krijgen voor "het geven van gelegenheid tot".  O0
Daarom zeg ik ook wanneer er geen bronvermelding of kopierecht vermelding is bijgevoegd.
Citaat van: zwelgje link=msg=1222566 date=1385289760
Ja, dus? Wetgeving is niet gebaseerd op een enkel woord.
Op een foto rust per definitie auteursrecht vanaf het moment dat hij gemaakt is, ongeacht of en hoe het later gepubliceerd wordt.

Het ontstaat dus niet pas op het moment van publicatie.
Ook voor jou, ik heb het over wanneer er geen bron of kopierecht is bijgevoegd bij de website of foto.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #129 Gepost op: 24 november 2013, 11:52:05
Citaat van: HIT link=msg=1222567 date=1385290062
................................................
Daarom zeg ik ook wanneer er geen bronvermelding of kopierecht vermelding is bijgevoegd. Ook voor jou, ik heb het over wanneer er geen bron of kopierecht is bijgevoegd bij de website of foto.
Ook een foto heeft een "eigenaar". Net als een auto, een aansteker of een pakje sigaretten.