Luchtweginfectie + airco

Auteur Topic: Luchtweginfectie + airco  (gelezen 9715 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Gepost op: 7 maart 2006, 21:49:04
Een vriendin van mij heeft voor de zoveelste keer een luchtweginfectie.
Zij heeft het idee dat het komt door de airco in het bedrijf,omdat ze er last van heeft sinds ze bij deze baas werkt.
Ik heb bij google gezocht of ik ergens duidelijkheid hierover kan vinden.
Het enige wat ik kan vinden is legionairsziekte,maar die heeft toch met water te maken en niet met lucht...
Nou sprak ze zelf over het 'sick building syndroom',dat die symptomen ook veel overeen komen.
Enig idee of er andere redenen zouden kunnen zijn?
Zijn er meer bacteries in afgesloten gebouwen bekend?

Het pand waar ze werkt is hermetisch afgesloten ivm de airco.
Er kan en mag dus geen raam open.

Kan dit inderdaad een oorzaak zijn met de systemen van tegenwoordig?
En wat zou er tegen te doen zijn,anders dan een andere baan zoeken?


  Ta


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2006, 22:26:46
Er bestaat wel degelijk een relatie tussen gezondheidsklachten en airco. Die zijn met name gebaseerd op ervaringen.
Het zou goed kunnen bij je vriendin.

Alleen of er wetenschappenlijke bewijzen zijn.  ???


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2006, 10:04:02
Legionairsziekte (veroorzaakt door de bacterie Legionella) kan meen ik wel via de airco verspreid worden, indien verneveld vocht in de airco komt. Denk aan de 'outbreak' van een aantal jaar geleden op die bloemententoonstelling, toen hing het ook in de lucht.

Wat betreft infectie door de airco: van het inademen van koude lucht wordt je niet ziek, daarvoor geld het zelfde als dat je van een paar uur naakt buiten staan bij een lage temperatuur ook niet verkouden kan worden. Wat RAder schrijft, dat het gebaseerd is op ervaringen wil ik me wel bij aansluiten, je hoort het namelijk vrij vaak. Ik weet alleen niet of het wetenschappelijk ook onderbouwd is. Ik zal eens zoeken.


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2006, 14:15:09
Legionella is ook wel bekend onder de naam 'veteranenziekte'. In de zomer van 1976 werd in een hotel in Philadelphia een reünie gehouden van Amerikaanse oorlogsveteranen. Dit liep uit op een ramp: onder de veteranen brak een ernstige epidemie uit, die een flink aantal doden eiste. Niemand begreep waar die plotselinge ziekteverschijnselen vandaan kwamen. De oorzaak van de ziekte werd na maanden speuren teruggevoerd op de aanwezigheid van een tot dan toe onbekende bacterie. Deze huisde in de watervoorziening en de airco-installatie. Een typische plaats waar legionella snel groeit en dus een bron van infectie kan veroorzaken. De naam 'legionella' of 'veteranenziekte' verwijst naar deze slachtoffers van de eerst bekende epidemie.

bron: http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp.php?type=aandoeningen&actie=toon&id=204


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2006, 17:13:34
Ik heb laatst wel iets meegekregen over hoe 'gezond' lucht uit een aircosysteem nou eigenlijk is. In veel systemen wordt de lucht namelijk niet ververst, er wordt alleen wat gefilterd. In feite adem je dus gerecycelde lucht in. Soms is het zo erg er een beetje zuurstof uit tanks wordt toegevoegd om ervoor te zorgen dat werknemers niet onderuit gaan. Een raampje openzetten lijkt me toch wat wat beter; wordt volgens mij ook geadviseerd door het RIVM. Want volgens mij is er wel een verband aangetoond tussen een gebrek aan ventilatie binnenshuis en een vergrote kans op luchtwegaandoeningen..


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2006, 21:34:35
Er zal inderdaad een beetje gefilterd worden denk ik,anders zouden de klachten toch niet zo groot kunnen zijn lijkt me.
Een antibiotica kuur werkt niet,dus ze ligt al bijna twee weken met een luchtweginfectie thuis,wat er niet beter op wordt natuurlijk.  :-\
De frisse lucht in gaan is niet echt prettig,juist pijnlijk met die koude lucht van nu...

Maar het voorbeeld van PdR van de bloemententoonstelling,dat kwam volgens mij echt van die fonteinen daar en niet door de airco.

Ik kan me een beetje indenken dat de lucht bij aanwezigheid van een airco bevochtigd wordt omdat de lucht anders echt gortdroog wordt.

Maar als dat niet gebeurd krijg je volgens mij dus juist de droge ogen/mond,hoofdpijn enzovoorts...

Ik vind het een vaag en naar gebeuren...

misschien dat iemand nog andere ideeen heeft?
  Ta


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2006, 23:00:04
Zijn er dan meer collega's die ook dezelfde klachten hebben?
Dat zou het iets aannemelijker maken dat de oorzaak ligt in het gebouw.

Wat PdR trouwens bedoelde volgens mij is dat vocht doordat het door de fontein iets verneveld wordt in de airco terechtkomt en dan verspreid wordt door de lucht waardoor de legionella-bacterie makkelijk wordt verspreid.

Verder wat je vriendin zegt over dat ze misschien 'sick building syndrom heeft' ik heb net even wat gegoogled over sick building syndrom. De oorzaken zijn erg verschillend, het kunnen niet alleen bacterien zijn, maar ook dingen, zoals virussen (antibiotica werken daar namelijk niet tegen), maar ook pollen, schimmels en chemicalien. Maar een onsteking van de luchtwegen kan ook een andere oorzaak hebben.

Dat de werkgever het gebouw afsluit vind ik een erg slechte zaak, want de WHO stelt zelfs de eis dat elke werknemer 4,5 m3 verse buitenlucht nodig heeft om gezondsheidsproblemen zo klein mogelijk te houden.

Ik weet niet of je vriendin een voorgeschiedenis heeft met astma of allergieen in de kindertijd, maar als dit blijft gebeuren lijkt het me dat de huisarts beter kan doorverwijzen naar een longarts of een internist.

In ieder geval veel sterkte gewenst.

Gr. Niels


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2006, 23:05:48
Vanwege de airco mogen (en kunnen) er geen ramen open,of het effect van de airci optimaal te houden...

En ik weet niet of er meer collega's zijn die er in deze mate last van hebben,wel de droge ogen en mond in ieder geval.

Ze is bij een vorige werkgever vertrokken vanwege een luchtweginfectie,in een airco gekoeld gebouw.....

Dus die ervaring had ze al eerder,maar in het begin had ze er bij deze baas niet zo'n last van.
  Ta


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2006, 23:11:03
Heeft ze er thuis dan ook last van? Of als ze op vakantie is?
Hoe lang en hoe vaak heeft ze deze onsteking al?

Ziehier een samenvatting van de klachten die kunnen voorkomen: 'Een slechte kwaliteit van de lucht kan bij werknemers leiden tot gezondheidsklachten als hoofdpijn, sufheid, irritatie van huid of ogen en vermoeidheid. Stof, rook en slechte ventilatie kunnen ook aandoeningen aan de luchtwegen, allergieën veroorzaken of verergeren.'


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2006, 11:22:43
Klimaat beheersing heeft zeker invloed.
Ik kan ook één twee drie met onderzoeken op de proppen komen , maar wellicht als je google er op los gooit
valt er vast wel wat te vinden. ;)

Misschien dat je vriendin eens een doorverwijzing naar de allergoloog moet vragen Annemiek, om het eens uit te laten zoeken
wat haar bron is. ;)