Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)

Auteur Topic: Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)  (gelezen 224792 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

guest14264

  • Gast
Nu we toch op dit onderwerp zijn gekomen, in hoeverre is een stopteken van een toezichthouder (matrix) wettelijk?  Tijdens de rijlessen worden Politie/Duane/Kmar etc wel uitgelegd maar toezicht niet.
Hoe zit dit geregeld?


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Ik vind het ook een vreemd gezicht op een handhavingsvoertuig. Eigenlijk kunnen ze volgens mij ook niet anders, want zover ik weet is alleen 'STOP' 'POLITIE' een officieel stopteken. Maar of ze daar dan rechtmatig gebruik van maken, is het tweede...

Het is pertinent niet zo dat alleen Stop Politie een officieel stopteken is. Zoals Gadgetman aangaf staat in de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders precies omschreven hoe een stopteken door een toezichthouder gegeven kan worden. Een transparant met alleen de tekst STOP of STOP afgewisseld met de naam van de toezichthoudende dienst is ook een officieel stopteken.
Wel is het zo dat de verschillende diensten hun stopteken geven op basis van verschillende wetgeving.
Een toezichthouder (van bijv. een gemeente, staatsbosbeheer of een inspectiedienst) geeft een stopteken op vaak op basis van Art. 5:19 AWB, de Douane geeft een stopteken vaak op basis van Art. 1:24 derde lid en Art. 1:27 van de Algemene Douanewet. De politie kan tevens een stopteken geven op basis van Art. 96b, tweede lid onder a. van het Wetboek van strafvordering.

Kortom, niet alleen de politie is bevoegd tot het geven van een stopteken en niet alleen de tekst STOP POLITIE is een officieel stopteken.
Servo Per Amikeco


guest14264

  • Gast
Het is pertinent niet zo dat alleen Stop Politie een officieel stopteken is. Zoals Gadgetman aangaf staat in de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders precies omschreven hoe een stopteken door een toezichthouder gegeven kan worden. Een transparant met alleen de tekst STOP of STOP afgewisseld met de naam van de toezichthoudende dienst is ook een officieel stopteken.
Wel is het zo dat de verschillende diensten hun stopteken geven op basis van verschillende wetgeving.
Een toezichthouder (van bijv. een gemeente, staatsbosbeheer of een inspectiedienst) geeft een stopteken op vaak op basis van Art. 5:19 AWB, de Douane geeft een stopteken vaak op basis van Art. 1:24 derde lid en Art. 1:27 van de Algemene Douanewet. De politie kan tevens een stopteken geven op basis van Art. 96b, tweede lid onder a. van het Wetboek van strafvordering.

Kortom, niet alleen de politie is bevoegd tot het geven van een stopteken en niet alleen de tekst STOP POLITIE is een officieel stopteken.

Zijn er dan ook voorwaarde aan het voertuig, zoals biza of iets anders? VROS of OS, zullen meestal hun blauw blauw aanzetten, mocht je dan nog niet vertrouwen kunnen ze nog een bordje/legitimatie door raam laten zien. Neem aan dat toezicht geen onopvallende wagens heeft(?), maar moet ik ze wel kunnen herkennen, of moet ik voor iedere(en) (gek) met een stopmatrix stoppen? (Niet beledigend bedoeld)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Zijn er dan ook voorwaarde aan het voertuig, zoals biza of iets anders? VROS of OS, zullen meestal hun blauw blauw aanzetten, mocht je dan nog niet vertrouwen kunnen ze nog een bordje/legitimatie door raam laten zien. Neem aan dat toezicht geen onopvallende wagens heeft(?), maar moet ik ze wel kunnen herkennen, of moet ik voor iedere(en) (gek) met een stopmatrix stoppen? (Niet beledigend bedoeld)

Nee, de uitmonstering van het voertuig heeft er in principe niets mee te maken.
Het gaat erom dat degene die het stopteken geeft de bevoegdheden heeft om dit te doen. Dat kun je vooraf niet weten, pas als diegene zich legitimeert.* In uniform geldt dat op verzoek de legitimatie wordt getoond (mits de situatie het toelaat), in burger geldt dat dit zonder verzoek gebeurt.

(VR)OS zet doorgaans geen blauw aan bij een stopteken.
Toezicht kan ook prima in onopvallende voertuigen rijden.
Ja, in principe moet je gewoon stoppen bij een stopteken, omdat je dus van tevoren niet weet of het legitiem is. Wel kan ik me voorstellen dat je in een situatie die je niet vertrouwt eerst even belt met de politie... ;)

De 'vormeis' voor een stopteken dmv een matrix is dat de letters rood moeten zijn. Toevoegingen zoals POLITIE, DOUANE of wat dan ook zijn in principe niet noodzakelijk. Wel makkelijk natuurlijk, want dan weet je met wie je van doen hebt.

*nog even ter illustratie dat uitmonstering niet ter zake doet:
In een (herkenbaar) politievoertuig kan iemand rijden die geen opsporingsambtenaar is (garagerit bijvoorbeeld, burgermedewerker) en die dus ook geen stopteken mag geven. Evengoed kan in een burgervoertuig een opsporingsambtenaar zitten die dus wel een stopteken mag geven. Pas bij het tonen van de legitimatie weet je het dus zeker.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


guest14264

  • Gast
Kijk, dit was net wat mij helemaal duidelijk was.

Bedankt  O0


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Het is pertinent niet zo dat alleen Stop Politie een officieel stopteken is. Zoals Gadgetman aangaf staat in de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders precies omschreven hoe een stopteken door een toezichthouder gegeven kan worden. Een transparant met alleen de tekst STOP of STOP afgewisseld met de naam van de toezichthoudende dienst is ook een officieel stopteken.
Wel is het zo dat de verschillende diensten hun stopteken geven op basis van verschillende wetgeving.
Een toezichthouder (van bijv. een gemeente, staatsbosbeheer of een inspectiedienst) geeft een stopteken op vaak op basis van Art. 5:19 AWB, de Douane geeft een stopteken vaak op basis van Art. 1:24 derde lid en Art. 1:27 van de Algemene Douanewet. De politie kan tevens een stopteken geven op basis van Art. 96b, tweede lid onder a. van het Wetboek van strafvordering.

Kortom, niet alleen de politie is bevoegd tot het geven van een stopteken en niet alleen de tekst STOP POLITIE is een officieel stopteken.

Amen!! Met de kleine aanvulling dat een BOA evenzeer gebruik kan maken van art 96b mits deze voor het betreffend feit bevoegd is.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Het is pertinent niet zo dat alleen Stop Politie een officieel stopteken is. Zoals Gadgetman aangaf staat in de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders precies omschreven hoe een stopteken door een toezichthouder gegeven kan worden. Een transparant met alleen de tekst STOP of STOP afgewisseld met de naam van de toezichthoudende dienst is ook een officieel stopteken.
Wel is het zo dat de verschillende diensten hun stopteken geven op basis van verschillende wetgeving.
Een toezichthouder (van bijv. een gemeente, staatsbosbeheer of een inspectiedienst) geeft een stopteken op vaak op basis van Art. 5:19 AWB, de Douane geeft een stopteken vaak op basis van Art. 1:24 derde lid en Art. 1:27 van de Algemene Douanewet. De politie kan tevens een stopteken geven op basis van Art. 96b, tweede lid onder a. van het Wetboek van strafvordering.

Kortom, niet alleen de politie is bevoegd tot het geven van een stopteken en niet alleen de tekst STOP POLITIE is een officieel stopteken.

Heb even opgezocht waar ik het vandaan had, bleek het theorieboek van m'n schoonbroertje te zijn. Niet alles geloven dus wat daarin staat ;D


gebruiker0401206

  • Gast
De bestuurder van het voertuig is in dienst van politie Limburg en wordt ook gemeenschappelijk ingezet.
Het voertuig heeft inderdaad de tekst  stop/ politie.

Voor het leveren en monteren van dergelijke borden gelden strenge eisen. Zoals het registreren van het serienummer van het paneel en het overhandigen van een kopie van akte van benoeming of kopie van dienst ID.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Ik vind het ook een vreemd gezicht op een handhavingsvoertuig. Eigenlijk kunnen ze volgens mij ook niet anders, want zover ik weet is alleen 'STOP' 'POLITIE' een officieel stopteken. Maar of ze daar dan rechtmatig gebruik van maken, is het tweede...
Heb even opgezocht waar ik het vandaan had, bleek het theorieboek van m'n schoonbroertje te zijn. Niet alles geloven dus wat daarin staat ;D
Als er in het boek staat dat een matrixbord met 'STOP' 'POLITIE' een officieel stopteken is, zou ik dat toch echt geloven hoor.
Staat er echt in dat boek dat het alleen een officieel stopteken is als beide woorden zichtbaar zijn? e050
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Als er in het boek staat dat een matrixbord met 'STOP' 'POLITIE' een officieel stopteken is, zou ik dat toch echt geloven hoor.
Staat er echt in dat boek dat het alleen een officieel stopteken is als beide woorden zichtbaar zijn? e050

Als dat laatste er daadwerkelijk staat is dat 100% fout óf een héél oud boek uit een tijd dat dit mogelijk wel het geval was. STOP evt aangevuld met de dienstnaam is zondermeer een voldoende kenbaar stopteken gedaan met of vanuit een voertuig. Alle andere op niet mis te verstane wijze door een daartoe bevoegde en kenbare ambtenaar gegeven stoptekens zijn en blijven eveneens onverminderd geldig!

@ LSV hoewel de bij de groene brigade gedetacheerde politiemedewerker gebruik mag maken van van STOP Politie is het de vraag of het wenselijk is. Loopt deze niet ook in hetzelfde pak als de rest? Rijdt deze niet ook in dezelfde auto als de BOA's? Weegt het feit dat die ene man het bordje mag voeren op tegen de onduidelijkheid en schijn van politie-wannabee ( in beleving van de mondige burger) die het bordje met deze tekst met zich mee brengt? Ik zou voor zuiverheid en duidelijkheid kiezen. Schijn werkt ook tegen je.