Bij de brandweer komen

Auteur Topic: Bij de brandweer komen  (gelezen 10698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

William206

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2007, 20:48:24
Volgens mij heeft een OVD bijna geen kantoorwerk hoor ;)

Misschien een beetje off-topic, anders moet dit even verplaatst worden...
OK, dan heb ik (nog) een verkeerd beeld van de OvD. Ik weet dat ze bij de wat grotere meldingen komen, maar voor de rest?? Kan iemand mij vertellen wat de OvD precies doet (buiten de meldingen om)??
Als er al gezegd wordt dat OvD bijna geen kantoorwerk is... wordt steeds 'aantrekkelijker' voor mij, kantoorwerk moet je mij niet voor hebben.
En ik neem aan dat er weinig HBO'ers zijn die brandwacht/brandwacht 1e klas/hoofdbrandwacht of bevelvoerder zijn.
En onderbrandmeester/brandmeester/hoofdbrandmeester/hoofdbrandmeester 1e klas en hetzelfde zo ongeveer bij comandeur... Wat voor functies zijn dat, welk niveau (HBO, MBO enz) etc.??

Groet, William.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2007, 22:11:10
Volgens mij heeft een OVD bijna geen kantoorwerk hoor ;)

Vertel dan eens wat een OvD naast zijn repressieve taken allemaal doet....  ::) ::)


ACKevin

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2007, 16:16:47
ik zei "volgens mij".. kheb het niet gechecked en zeg wat mijn beeld erbij is.. waarschijnlijk dus ook verkeerd ;)


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2007, 14:40:25
OK, dan heb ik (nog) een verkeerd beeld van de OvD. Ik weet dat ze bij de wat grotere meldingen komen, maar voor de rest?? Kan iemand mij vertellen wat de OvD precies doet (buiten de meldingen om)??
Als er al gezegd wordt dat OvD bijna geen kantoorwerk is... wordt steeds 'aantrekkelijker' voor mij, kantoorwerk moet je mij niet voor hebben.

Het werk van een OvD bestaat uit verschillende taken, als we de repressieve inzet (de meldingen) even buiten beschouwing laten dan bestaat het werk toch vooral uit "kantoorwerk".

En onderbrandmeester/brandmeester/hoofdbrandmeester/hoofdbrandmeester 1e klas en hetzelfde zo ongeveer bij comandeur... Wat voor functies zijn dat, welk niveau (HBO, MBO enz) etc.??

Mijn eerder geplaatste bericht even ter verduidelijking:

Voor een bevelvoerende functie zit je op het niveau van MBO, zou je graag OvD willen worden dan is een HBO opleiding een goede opstap.

brandwacht/brandwacht 1e klas/hoofdbrandwacht (...) het niveau van VBO-C/MAVO-D, of VMBO (...).

Dus, voor de rangen brandwacht/brandwacht 1e klas/hoofdbrandwacht geldt een niveau van VBO-C/MAVO-D, of VMBO.

Voor de rangen onderbrandmeester/brandmeester (bevelvoerende functies) geldt een MBO niveau.

Voor de rangen hoger dan brandmeester...dus vanaf Adjunct Hoofdbrandmeester geldt; een niveau van HBO/universitair.

Aan deze laatst genoemde rangen kan naast het "koude" kantoorwerk, een "warme" nevenfunctie worden gekoppeld zoals OvD, ROGS/AGS (regionaal officier gevaarlijke stoffen/adviseur gevaarlijke stoffen), HOvD (hoofdofficier van dienst) en CvD (commandant van dienst).

Het kantoorwerk van deze verschillende rangen hangt af van de "bedrijfstak" waar deze persoon werkzaam is: Repressie (opleiden/oefenen/materiaal/materieel/technische dienst) Preventie (brandpreventie/bedrijfsvergunningen/evenementen vergunningen/gebruiksvergunningen enz.), naast deze bestaan er nog vele andere gebieden waar iemand met een deregelijke rang werkzaam kan zijn. (meer informatie is te vinden op bijv. www.brandweer.nl) Je moet in je achterhoofd houden dat dit dan wel allemaal leidinggevende/managende functies zijn (daar word je op het HBO ook voor opgeleid).

De opleiding die jij volgt; Bouwkunde is een goede vooropleiding om te gaan werken in het gebied van preventie of pro-actie bijv. (Dit door de kennis van gebouwen/constructies en de vereisten regelgeving hiervan). Als neventaak ben je dan (bij sommige korpsen) OvD of een andere "hogere" repressieve/"warme" functie.

Ik hoop je kennis weer een beetje vergroot te hebben, vragen ter verduidelijking mogen altijd :)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


William206

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2007, 20:15:59
@ Just'in

 O0 Al weer veel duidelijker.
Maar waar ik (en ik weet zeker, veel anderen) tegenaan loop is dat je bij een HBO opleiding automatisch heel snel een manager-functie krijgt/hebt. Terwijl je met zo'n functie niet echt 'met je handen' bezig bent (in de bouw: metselaar, stukadoor etc, bij de brandweer: bevelvoerder, manschap). En daar lopen wel wat HBO'ers tegenop denk ik, ze doen liever iets met hun handen, maar ja, wil je je HBO-diploma zo goed mogelijk benutten, dan moet je toch meer naar de manager-kant gaan. Maar goed, laatst gehoord: gymnasiumstudent met 9 tienen, en 5 negens, en tóch buschauffeur ;)