Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 778560 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #110 Gepost op: 11 mei 2006, 16:45:51
Even namens Kazerne Willem:

Door een kennis ben ik erop gewezen dat er hier een discussie
loopt over de foto die we geplaatst hebben op onze web-log: http://kazernewillem.web-log.nl/
We zijn nog al verbaasd op het aantal reactie's wat er is los gekomen.
Ten eerste laat het voorop stellen dat het plaatsen van deze foto, niet is gedaan om de kijkcijfers.
Misschien draait het daar bij jullie om maar bij ons zeker niet.
Er is ook overwogen of de foto geplaatst kon worden, en de foto's worden pas gemaakt als er tijd voor is,
het echte werk gaat natuurlijk voor. De persoon die deze foto heeft gemaakt is direct bij aankomst met de
reanimatie begonnen en hier zo'n 10 minuten mee door gegaan,
daarna heeft een andere brandwacht het over genomen, en zo lossen we elkaar af.
Het gaat niet om de nieuwswaarde. Deze site is niet echt een nieuwspagina.
We proberen zo goed mogelijk de dagelijkse aktivitieten van brandweer Amsterdam en in het bijzonder kazerne Willem weer te geven,
en tja een reanimatie is iets wat we vaak doen. De foto brengt goed in beeld hoe hard er gewerkt word door veel mensen
om een leven te redden van een ander. En ja het is geen leuke foto, maar het is ook geen leuk klusje,
(het gaat ons ook niet in de koude kleren zitten) maar het hoort er wel bij, en dat willen we zo af en toe ook laten zien.


Hallo mannen & vrouwen van Willem

Jullie verhaal is 100% correct en heb er zeker begrip voor. Ik vind alleen dat je uit naam van een brandweerorganisatie dit soort plaatsjes niet beschikbaar moet stellen voor een ieder. Als brandweer hebben we ook de taak om de privacy van slachtoffers en betrokkenen te waarborgen. Op betreffende foto gebeurd dat zeker niet. Brandweerwebsites zijn informatief bedoeld. Ook kinderen bezoeken deze sites (spreekbeurten etc) Ik denk dat je dan toch moet besluiten dit soort foto's niet te plaatsen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Gast48368

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 11 mei 2006, 16:52:36
Idd, ik vind ook dat je dit soort foto's alleen kunt gebruiken voor "intern gebruik" of een besloten website......maar zeker niet op een publieklijke site met wat voor doel dan ook.............. :-\


N9213Q

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 11 mei 2006, 18:24:00
Geloof dat ik het al meer gezegd heb:

 Eén stappie om en het slachtoffer valt achter de hulpverlener en Klaar is Kees! Heb je nog steeds een overzichtelijke "actiefoto", maar dan zonder (terecht) gezeur.  :)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #113 Gepost op: 11 mei 2006, 22:36:07
Geloof dat ik het al meer gezegd heb:

 Eén stappie om en het slachtoffer valt achter de hulpverlener en Klaar is Kees! Heb je nog steeds een overzichtelijke "actiefoto", maar dan zonder (terecht) gezeur.  :)
http://www.mediatv.nl/items/Map2006/001656/001656.html

Derde foto van Roland de Groot. Lijkt mij ook een prima oplossing.  ;)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #114 Gepost op: 12 mei 2006, 15:00:58
http://members.lycos.nl/knrm/images/IMG_0138.jpg
http://members.lycos.nl/knrm/images/IMG_0127.jpg

ik vind zulk soort foto's het maximale in hoeverre je kan gaan met het plaatsen van foto's van slachtoffers... van het zelfde ongeluk hebben sommige andere fotografen (ja, er stonden op een begeven moment 10 koters met camera's!! de een nog slechter dan de ander) wél foto's van de slachtoffers gemaakt. En die foto's zijn vervolgens nog op internet verschenen ook! :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #115 Gepost op: 16 mei 2006, 14:48:03
Als ie inderdaad die kennis heeft (van die constructiefouten bijv.) dan is dat prima, en dan is het inderdaad goed dat ie dat aan de kaak stelt door middel van foto's.

Maar je heb 't nu steeds over het controleren van de hulpdiensten en democratie, en de "belangen van het publiek te waarborgen" enzo, en dat allemaal door 'n paar fotograven.....  ::)
Jij gaat ze al vergelijken met de rechter, en dat zij ook maar een "aangewezen instantie moeten zijn om iemand op z'n vingers te tikken"  ::)


Lezen is moeilijk:

Wacht, ik zal het wat groter maken voor je:



~De rechter oordeelt in Nederland of iets kan of niet en is de enige aangewezen instantie om iemand op z'n vingers te tikken. En dan de verbazing als ik gewoon zeg dat ik vind dat fotografen hun gang mogen gaan! Ik krijg steeds de indruk dat veel mensen liever niet in een democratie zouden leven.

Henk

Of foto's kunnen of niet bepaalt de rechter. Men mag vinden dat foto's niet kunnen, en dat verkondigen als je mening. Iemand ziek noemen omdat hij zij zich niet aan jouw normen houdt, die anders (lees strenger) zijn dan wetmatig vastgelegd snijdt geen hout.


Henk


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #116 Gepost op: 17 mei 2006, 14:50:13
Op zich vind ik dat velen gelijk hebben slachtoffers niet in beeld moeten komen.
Toch gaat de professionele journalistiek daar heel anders mee om.


Advocaat schiet rechters neer in Ankara
Uitgegeven: 17 mei 2006 12:22
Laatst gewijzigd: 17 mei 2006 14:30
AMSTERDAM - In de Turkse hoofdstad Ankara heeft een man woensdag in een rechtbank vijf rechters neergeschoten. Twee van de gewonden zijn in zeer kritieke toestand overgebracht naar een ziekenhuis. Een televisiestation meldt dat de dader een advocaat is.
Onder het slaken van de kreet 'Allah akhbar!' opende hij het vuur op de aanwezige rechters.
Vijf rechters raakten gewond, twee van hen levensgevaarlijk. Een van de rechters had volgens de zender NTV onlangs de promotie van een lerares tegengehouden omdat zij buiten haar werk een hoofddoek droeg.
www.nu.nl


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #117 Gepost op: 17 mei 2006, 17:13:05
Op zich vind ik dat velen gelijk hebben slachtoffers niet in beeld moeten komen.
Toch gaat de professionele journalistiek daar heel anders mee om.


Advocaat schiet rechters neer in Ankara
Uitgegeven: 17 mei 2006 12:22
Laatst gewijzigd: 17 mei 2006 14:30
AMSTERDAM - In de Turkse hoofdstad Ankara heeft een man woensdag in een rechtbank vijf rechters neergeschoten. Twee van de gewonden zijn in zeer kritieke toestand overgebracht naar een ziekenhuis. Een televisiestation meldt dat de dader een advocaat is.
Onder het slaken van de kreet 'Allah akhbar!' opende hij het vuur op de aanwezige rechters.
Vijf rechters raakten gewond, twee van hen levensgevaarlijk. Een van de rechters had volgens de zender NTV onlangs de promotie van een lerares tegengehouden omdat zij buiten haar werk een hoofddoek droeg.
www.nu.nl
Maar dat is nou net het verschil in nieuwswaarde.... tussen een aanrijding met letsel in schubbekutteveen of een rechter die door een advocaat wordt neergeschoten.... in turkije zal er niemand geinteresseerd zijn in een foto van het slachtoffer van die aanrijding... deze foto gaat de hele wereld over...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #118 Gepost op: 17 mei 2006, 19:12:52
Maar dat is nou net het verschil in nieuwswaarde.... tussen een aanrijding met letsel in schubbekutteveen of een rechter die door een advocaat wordt neergeschoten.... in turkije zal er niemand geinteresseerd zijn in een foto van het slachtoffer van die aanrijding... deze foto gaat de hele wereld over...

Het gaat over het feit of je een slachtoffer wel of niet op de foto zet.
Een slachtoffer van een aanrijding vindt het niet prettig en die Turkse rechter ook niet.
Die juist zeker niet, omdat zijn foto de hele wereld over gaat.
Het belang van het slachtoffer is dus ondergeschikt aan de nieuwswaarde?!  :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #119 Gepost op: 18 mei 2006, 13:41:11
Het gaat over het feit of je een slachtoffer wel of niet op de foto zet.
Een slachtoffer van een aanrijding vindt het niet prettig en die Turkse rechter ook niet.
Die juist zeker niet, omdat zijn foto de hele wereld over gaat.
Het belang van het slachtoffer is dus ondergeschikt aan de nieuwswaarde?!  :-\

Ja! Precies, dat vind ik.

Als we niemands belangen meer willen schenden moet je daarvoor het nieuws afschaffen. Ik vond de beelden van een jammerende Rita ook een aanfluiting voor haar als slachtoffer.

Onherkenbaar maken zal hier zeker een optie zijn...

Henk