Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 786261 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

PimZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #1580 Gepost op: 9 juli 2012, 11:28:39
Waarom?

Vanwege die reactie. Het is toch de bedoeling een discussie te voeren.


PimZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #1581 Gepost op: 9 juli 2012, 11:29:30
Je zit nog geen 24 uur op het forum en je wilt het nu al opdoeken? Misschien kan je je beter eerst even inlezen, want wat jij doet is een herhaling van zetten. Daarbij gebruik je ook nog oneigenlijke argumenten. Wat er bij de bank gebeurd is heeft niets te maken met incidentfotografie. En als je even verder kijkt dan zie je dat het een goede gewoonte om slachtoffers niet herkenbaar op internet te zetten. Gebeurd dit wel dan zijn het vaker omstanders dan persfotografen.

Ik heb me wel ingelezen voordat ik een account aanmaakte. Ik probeerde een vergelijk te maken.

En met het blurren van een gezicht zie je nog veel bedoel ik dus.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1582 Gepost op: 9 juli 2012, 11:42:54
Je moet de media wel de kans geven om te kunnen blurren. Hier valt er weinig eer te behalen.

Ik vind het uitstekend dat de hinderlijke jongetjes op de video niet geblurd zijn. Er is een hele kleine kans dat iemand ze ooit eens aanspreekt op hun gedrag.

Opnames op internet zijn net tattoos waar je spijt van hebt, je krijgt het niet meer weg.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1583 Gepost op: 9 juli 2012, 13:40:28
Vanwege die reactie. Het is toch de bedoeling een discussie te voeren.
Ten eerste is deze discussie al uit en te na gevoerd, ten tweede ben je niet erg duidelijk in hetgeen je wilt zeggen.
Daarnaast is hetgeen Caprice zegt toch ook gewoon een deel van de discussie?

Ik heb me wel ingelezen voordat ik een account aanmaakte. Ik probeerde een vergelijk te maken.
Dat vergelijk is al lang al bekend.
Voorbeeld, niet om een slachtoffer, maar om een boot:
Afgelopen weekend heeft een speedboot schade gevaren op de Westeinderplassen. Komt de 8-jarige zoon van de eigenaar met tranen in zijn ogen vragen of ik het niet in de krant wil zetten. Vervolgens krijgt hij van zijn moeder te horen dat hij zelf toch ook altijd op internet naar ongelukken en branden kijkt. "Dus" zegt moeders, "dat hoort er gewoon bij".

Zo is het ook met het verhaal van familieleden. Men kijkt veelal wel op internet, maar als het hun familie is willen ze plotseling geen publicatie.

En met het blurren van een gezicht zie je nog veel bedoel ik dus.
Kijk, nu zeg je wat zinnigs! Soms is blurren van een gezicht niet voldoende, maar wel een geaccepteerde methode. En nogmaals, zo vaak komen gezichten niet voor op persfoto's. In dit topic wat vaker, maar dat komt omdat dit forum juist gaat over 'foute' foto's.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1584 Gepost op: 10 juli 2012, 15:56:37
Zo is het ook met het verhaal van familieleden. Men kijkt veelal wel op internet, maar als het hun familie is willen ze plotseling geen publicatie.
Ik heb ook wel eens iemand 'op de mail' gehad die zich er heel druk over maakte dat hij/zij (of hun auto/hond/huis/buurt) op een foto voorkwam. Dat mag natuurlijk; ieder zijn mening.

Maar ik heb die persoon wel gevraagd of zijn motivatie voor zijn standpunt 'de pers zou dit niet mogen publiceren' een persoonlijke motivatie had, of dat hij/zij zich voor het incident daar ook al aantoonbaar tegen verzette. En of zo iemand de krant al jaren geleden heeft opgezegd en de televisie de deur heeft uitgedaan ? Vaak wordt het dan weer stil.

Inderdaad: zwaailichtnieuws is populair, en wordt veel bekeken. Om een idee te geven: ons bericht over het tragische ongeval gisteren in Den Haag waarbij een 13-jarige jongen is omgekomen (en de schoft dader is doorgereden), wordt alleen vandaag al ruim 40.000 keer gelezen. Hetzelfde beeld hoor ik bij collega-media die gemengd nieuws brengen - items over (zeg) een raadsvergadering of een boom die verplaatst wordt worden veel minder gelezen dan de 112-items die ze publiceren.

Iedereen vindt het blijkbaar interessant, totdat het ze zelf treft. En dan zou het (volgens sommigen althans) opeens dezelfde dag nog 'verboden moeten worden'. Tja, zo werkt het dus niet.

Peen
Redacteur van


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1585 Gepost op: 30 juli 2012, 16:31:52
Op at5 gespot staan op dit moment een drietal foto's genomen vlak na een achtervolging door de politie in Amsterdam waarbij de verdachte is gecrasht tegen een paal. Ik vind ze aardig expliciet...

foto's staan hier: http://www.at5.nl/gespot/84744/heftige-beelden-ongeluk-zuidoost
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #1586 Gepost op: 30 juli 2012, 16:45:19
Lijkt mij duidelijk Nee vooral de 3e foto niet waar gezicht op te zien is.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1587 Gepost op: 30 juli 2012, 16:57:51
Lijkt mij duidelijk Nee vooral de 3e foto niet waar gezicht op te zien is.
Die is inmiddels verwijderd. De andere twee zijn (wat mij betreft nog te weinig) geblurd.


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #1588 Gepost op: 30 juli 2012, 17:40:41
Ja sluit me bij jou mening aan had zeker wat meer geblurd mogen worden
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1589 Gepost op: 30 juli 2012, 17:50:57
Verstandelijk zeg ik: moet je niet willen, herkenbaar op foto.

Gevoelsmatig zeg ik: moet je maar niet vluchten als je wordt staande gehouden. Als je aandacht wilt, krijg je aandacht (hč, DJ  :-X )

Moet trouwens wel lachen, dat er dan mensen zijn die in ingezonden meningen rubrieken roeptoeteren 'de politie moet wel een heel goede reden hebben om tot achtervolging over te gaan'. Wie/wat veroorzaakt over het algemeen nou een achtervolging.......juist!
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)