Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781398 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1920 Gepost op: 15 juni 2013, 07:33:45
Citaat van: Heftrucker link=msg=1173566 date=1371248277
Maar aan de andere kant is het ook bijna niet tegen te gaan.
Zeker niet als ik zie hoe weinig de hulpdiensten TP doen om het lichaam aan het zicht te onttrekken.
Al blijft dat natuurlijk altijd in dit soort wateren een probleem.

[....]

Wel netjes om te zien dat de duikers het lichaam met, zover mogelijk, nodige respect in de zak legt.

Hoe wil jij het uit het zicht onttrekken? Zie maar eens genoeg hekken op te trommelen om van brug tot brug het hele water af te zetten. Dat is ondoenlijk en duurt heel lang  te plaatsen. En dan nog is deze opname gemaakt vanuit een woning op de eerste verdieping of hoger en dat zet je met hekken niet af. Genoeg pers is mondig genoeg om ergens aan te bellen met de vraag bij hun uit het raam een paar foto's te maken.

De duiker behandeld het lichaam niet alleen met respect, het raakt het ook zo min mogelijk aan in het belang van het sporenonderzoek.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #1921 Gepost op: 15 juni 2013, 15:24:13
Citaat van: DiNozzo link=msg=1173605 date=1371274425

De duiker behandeld het lichaam niet alleen met respect, het raakt het ook zo min mogelijk aan in het belang van het sporenonderzoek.

Sommige zaken kun je nooit voorkomen, iedereen heeft een telefoon met camera en maakt dit soort filmpjes. Het lichaam is niet herkenbaar, maar wel duidelijk in beeld. Voor nabestaande kan dat zeer gevoelig zijn. Het is mijn persoonlijke mening dat zo moet worden gepubliceerd, ook op andere wijze kan het verhaal verteld worden..

Het aanraken van een lichaam door duikers moet idd ten alle tijden zoveel mogelijk worden voorkomen. Dit heeft vooral met eigenveiligheid te maken. Bij het bergen van stoffelijke overschotten door duikers hebben we zelfs een speciale ontsmetting methode voor duikers.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1922 Gepost op: 15 juni 2013, 15:27:34
Als er goeie fotografen terplaatse komen hoeft er niet geschermd te worden door de politie.

In dit geval moet de fotograaf zelf nagaan of hij het kan maken. Kan dit? Mwoah, opzich wel. Is het nodig? Nee. Het is goed mogelijk om dit incident in beeld te brengen zonder het betreffende shot. Ik zelf vind dat het shot opzich wel kan, maar ik zou het nooit zelf publiceren. Hij valt net in het grijze gebied. En als het even kan blijf ik daar graag buiten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1923 Gepost op: 15 juni 2013, 20:37:59
Op zich niet herkenbaar in beeld, wel inderdaad gruwelijk voor nabestaanden.
En enerzijds: ja die moeten het bewust opzoeken, anderzijds: ze gaan er toch op geattendeerd worden, en kijk dan maar eens niet...

Ik zie de nieuwswaarde niet. Dus waarom de shots van het lichaam? Er waren genoeg mooie shots te maken van de hulpverlening er rondom heen, zonder steeds weer terug te komen bij een dobberend lijk.

Als iemand mij hier kan overtuigen van de meerwaarde van het lijk in beeld boven een paar goede shots van de hulpverlening met een duidelijke titel...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #1924 Gepost op: 15 juni 2013, 23:03:46
Citaat van: DiNozzo link=msg=1173605 date=1371274425
Hoe wil jij het uit het zicht onttrekken?
Jammer dat je een deel van mijn betoog quote....
Zie:
Citaat van: Heftrucker link=msg=1173566 date=1371248277
Hier in het kanaal wordt ook wel eens een lichaam gevonden.
Aan de zijde waar het lichaam niet drijft worden dan een paar schepen stil gelegd om het lichaam vanaf de overkant aan het zicht te onttrekken.
Zoiets kun je ook aan de zijkanten doen.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1173605 date=1371274425
De duiker behandeld het lichaam niet alleen met respect, het raakt het ook zo min mogelijk aan in het belang van het sporenonderzoek.
Begrijpelijk.....

Citaat van: hoefhaan link=msg=1173851 date=1371321479
Op zich niet herkenbaar in beeld, wel inderdaad gruwelijk voor nabestaanden.
En enerzijds: ja die moeten het bewust opzoeken, anderzijds: ze gaan er toch op geattendeerd worden, en kijk dan maar eens niet...

Ik zie de nieuwswaarde niet. Dus waarom de shots van het lichaam? Er waren genoeg mooie shots te maken van de hulpverlening er rondom heen, zonder steeds weer terug te komen bij een dobberend lijk.

Als iemand mij hier kan overtuigen van de meerwaarde van het lijk in beeld boven een paar goede shots van de hulpverlening met een duidelijke titel...
Kan ik mij ook in vinden.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #1925 Gepost op: 16 juni 2013, 00:03:57
Citaat van: hoefhaan link=msg=1173851 date=1371321479
Op zich niet herkenbaar in beeld, wel inderdaad gruwelijk voor nabestaanden.
En enerzijds: ja die moeten het bewust opzoeken, anderzijds: ze gaan er toch op geattendeerd worden, en kijk dan maar eens niet...

Ik zie de nieuwswaarde niet. Dus waarom de shots van het lichaam? Er waren genoeg mooie shots te maken van de hulpverlening er rondom heen, zonder steeds weer terug te komen bij een dobberend lijk.

Als iemand mij hier kan overtuigen van de meerwaarde van het lijk in beeld boven een paar goede shots van de hulpverlening met een duidelijke titel...

Mee eens, dit soort shot's zou ik niet in mijn video stoppen. Nieuwswaarde kan er zijn, maar om het lichaam op deze manier te filmpen.. Ik heb een video zoals dit eigelijk nog nooit gezien (in Nederland).

Daarnaast vraag ik me af op de iedereen die de video's bekijkt wel zit te wachten op dit soort beelden.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #1926 Gepost op: 16 juni 2013, 00:39:30
Houden zo Rutger!  O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1927 Gepost op: 16 juni 2013, 01:47:26
Citaat van: Heftrucker link=msg=1173566 date=1371248277
Ik weet niet of dit filmpje door een professional is gemaakt of door een (goed uitgeruste) amateur.
Wel een professional, maar in een heel ander vakgebied en zeker geen nieuwsfotograaf, dus in dit geval blijkbaar een toevallige passant  ;)

http://alihaselhoef.nl/log/curriculum/
Samen sterk in de hulpverlening!


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #1928 Gepost op: 26 juni 2013, 13:37:11
Wat vinden jullie van de eerste twee fotos.

http://112-rijnmond.nl/2013/06/25/dodelijk-ongeval-tussen-motor-fietser-in-hoogvliet/

Ik persoonlijk vind de eerste foto redelijk op de rand van net wel, net niet. De tweede foto gaat niet.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1929 Gepost op: 26 juni 2013, 13:44:22
Heb er geen moeite mee. Geen close-ups, niet herkenbaar, geen bloed etc. Je ziet dat er een slachtoffer ligt dat is het enige.

Maar uiteraard is dit mijn eigen mening. Een ander zal er wellicht anders over denken.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)