Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781123 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1530 Gepost op: 19 mei 2012, 08:38:43
Wat te voorkomen is door een paar uur te wachten met het publiceren van de foto's en het artikel  ;)
Nog zo'n goede gewoonte ;-)
Maar niet iedereen doet dat :-(


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #1531 Gepost op: 19 mei 2012, 10:14:50
Wat naar mijn bescheiden mening mee speelt is tevens de social media. Voor een fotograaf goed en wel ter plaatse is circuleren de eerste foto's genomen met mobieltjes al rond op het internet... En niet te spreken over de nieuwsgierigheid van "de mens/klant", die toch echt zelf internet afspeurt en maar wat graag wilt weten wat er in zijn/haar buurt gebeurd. Hoe sneller hoe beter.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1532 Gepost op: 19 mei 2012, 12:28:58
Dat ben ik grotendeels met je eens, maar het is een ongeschreven regel die vaak conflicten voorkomt.
Het stukje waarin ik het niet met je eens bent heeft betrekking op 'lokale' bekendheid van het kenteken. Ik kan me een dodelijk ongeval herinneren waar het kenteken door de kennissen en buurtgenoten op internet werd gezien nog voordat de familie was getraceerd.

@berger, het antwoord van Ko dekt de lading aardig. Kentekens blurren en bepaalde zaken niet in je bericht plaatsen. Nergens staat dat het moet. Iedere redactie/webbeheerder zal voor zich zelf moeten beslissen hoe hij dit oppakt. Echter de vraag was, waarom moraalridder spelen over onbeschreven regels terwijl je ze zelf niet toepast.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #1533 Gepost op: 20 mei 2012, 00:37:01
Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is van hoe het NIET moet: https://twitter.com/#!/alexzwart/status/203559960540495873/photo/1

EDIT:

Men heeft het inmiddels veranderd.

Naar aanleiding van een bericht over het ongeval bij Wiuwert willen wij graag onze excuses aanbieden aan de hulpverleners, media, kijkers en vooral de slachtoffers en familie.
We hebben veel respect naar de familieleden en dat moet ook. Daarom doet het ons zeer, dat het zo gelopen is.
Dit zal niet weer gebeuren. We houden net als ieder van correcte berichtgeving – Excuses namens de redactie.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1534 Gepost op: 20 mei 2012, 01:18:02
Wat naar mijn bescheiden mening mee speelt is tevens de social media. Voor een fotograaf goed en wel ter plaatse is circuleren de eerste foto's genomen met mobieltjes al rond op het internet... En niet te spreken over de nieuwsgierigheid van "de mens/klant", die toch echt zelf internet afspeurt en maar wat graag wilt weten wat er in zijn/haar buurt gebeurd. Hoe sneller hoe beter.
Klopt, maar het pre-twitter tijdperk speelde dat ook al. Zeker op dit soort forums waar mensen snakken naar beeld ;-)
Aan de andere kant is het soms overdreven scoringsdrift van fotografen.
Wat veel mensen vergeten is dat fotografen en de media wel degelijk afspraken en ongeschreven regels kennen. Ik heb een aantal keren per jaar zaken waarbij niet alleen info en foto's worden geleverd, maar ook telefonisch wordt overlegd. En dat is wat je mist bij een aantal mensen die denken dat ze pers zijn.
Overigens is dit soort 'bedachtzaam' publiceren inderdaad mede door sociale media en de daarbij 'nieuwhonger' van lezers aan slijtage onderhevig. Mensen weten de media ook steeds vaker ook in de avonduren te bereiken met vragen.
Wat ik er van denk kan je hier lezen: http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2011/27-10-2011-column-wel-of-niet-publiceren/


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1535 Gepost op: 20 mei 2012, 01:35:38
Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is van hoe het NIET moet: https://twitter.com/#!/alexzwart/status/203559960540495873/photo/1
Je bedoeld deze:
Citaat
18 May Alex Zwart Alex Zwart ‏@alexzwart
Dit kan echt niet door de beugel!! #112swf #schandalig.. En dat noemt zich #pers!! Te triest voor woorden http://pic.twitter.com/g3TwvBUS
Dat  heeft m.i. meer te maken met kinnesinne tussen twee lokale websites. Het had best een stuk vriendelijker/subtieler gekund.
En 112swf heeft de tekst ondertussen aangepast en excuses gemaakt, maar op hvnieuws.nl staat nog steeds het kenteken in beeld.
Inderdaad een hobbyfotograaf zoals hij in zijn twitterprofiel heeft staan ;-)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #1536 Gepost op: 27 mei 2012, 13:45:41
Kom net dit topic weer voorbij, en wil er toch nog even op reageren.
De "kinnesinne" tussen de twee sites valt op zich wel mee. We zitten niet in elkaars gebied. Wat de opmerking heeft veroorzaakt is het feit dat de persoon achter 112swf al meerdere keren dezelfde fout heeft gemaakt. Of al gemeld dat er dodelijke slachtoffers zijn (met soms de woonplaats er al bij) op het moment dat ze nog niet eens van de plaats ongeval zijn vervoerd, of berichtgevind die niet klopt.
Hij is hier al diverse malen op aangesproken door meerdere mensen. Vaak direct, zonder dat anderen dit kunnen meelezen, soms via twitter.
Ook telefoontjes zijn gepleegd. Toch "overkomt" het hem iedere keer weer, zlefs als je het bij een incident met hem bespreekt hoe te publiceren. Dat er dan op een gegeven moment wat minder netjes wordt gereageerd kan ik me voorstellen.

Wat kentekens betreft op HVNieuws, daar is iedere fotograaf zelf verantwoordelijk voor. We zetten zelf de berichten online, er is geen centrale redactie. Ik haal wel altijd kentekens weg en met mij meerdere. Ook zijn er fotografen die er de noodzaak niet van inzien. Zelfs na overleg houden ze voet bij stuk. Jammer maar het is niet anders. Omdat er geen wettelijke basis is om het wel te doen, kunnen we het elkaar ook niet verplichten. Ook binnen HVNieuws niet.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1537 Gepost op: 27 mei 2012, 23:26:19
Kom net dit topic weer voorbij, en wil er toch nog even op reageren.
De "kinnesinne" tussen de twee sites valt op zich wel mee. We zitten niet in elkaars gebied. Wat de opmerking heeft veroorzaakt is het feit dat de persoon achter 112swf al meerdere keren dezelfde fout heeft gemaakt. Of al gemeld dat er dodelijke slachtoffers zijn (met soms de woonplaats er al bij) op het moment dat ze nog niet eens van de plaats ongeval zijn vervoerd, of berichtgevind die niet klopt.
Hij is hier al diverse malen op aangesproken door meerdere mensen. Vaak direct, zonder dat anderen dit kunnen meelezen, soms via twitter.
Ook telefoontjes zijn gepleegd. Toch "overkomt" het hem iedere keer weer, zlefs als je het bij een incident met hem bespreekt hoe te publiceren. Dat er dan op een gegeven moment wat minder netjes wordt gereageerd kan ik me voorstellen.
De vraag is dan of je dan publiekelijk moet uitvechten. Ik ken in mijn omgeving ook wel websites/fotografen die snelheid belangrijker vinden dan feiten en onderzoek. Gewoon links laten liggen en het zelf beter doen is meestal de beste optie. Alhoewel mijn vingers soms jeukend op het toetsenbord liggen ;-)


Wat kentekens betreft op HVNieuws, daar is iedere fotograaf zelf verantwoordelijk voor. We zetten zelf de berichten online, er is geen centrale redactie. Ik haal wel altijd kentekens weg en met mij meerdere. Ook zijn er fotografen die er de noodzaak niet van inzien. Zelfs na overleg houden ze voet bij stuk. Jammer maar het is niet anders. Omdat er geen wettelijke basis is om het wel te doen, kunnen we het elkaar ook niet verplichten. Ook binnen HVNieuws niet.
Ja dat kan, maar je maakt je eigen positie daar niet sterker mee. Daarnaast was het alexzwart die schande riep over 112swf maar ondertussen zelf geen kentekens wegpoetst. Zal mijn commentaar dan niet op de totale ploeg van HVnieuws slaan, het is in ieder geval van toepassing op alexzwart.


mikemike413

  • Aspirant Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #1538 Gepost op: 4 juni 2012, 14:27:52
Ik weet niet wie van jullie wel eens op www.vrr112.nl komt? Maar ik bezichtig dit weleens omdat het in mijn regio ligt.

Ik ben het vaak niet helemaal eens met hun berichtgeving en keuzes aan incidenten die ze aan het daglicht brengen.

Zo was er laatst een artikel van een man die thuis een hartstilstand kreeg http://www.vrr112.nl/2012/05/30/hulpdiensten-reanimeren-man-hoogvliet/#more-12015 Ik vraag me af waarom die nieuwswaarde heeft?

Ook het plaatsen van suïcidale items hebben ze niets van .. http://www.vrr112.nl/2012/05/30/verwarde-man-springt-voor-metro-hoogvliet/#more-12031

of zie dit item http://www.vrr112.nl/2012/02/10/vrouw-valt-vanaf-8-hoog-op-straat-prikkorf-hoogvliet/ waarbij ik ook de tekst niet helemaal tactisch vind.

Wat vinden jullie?


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #1539 Gepost op: 4 juni 2012, 15:07:08
Ik zit me verbazing die website te bekijken.. Ik vraag me af waarom hij sommige dingen plaatst/uberhaupt heengaat zoals idd een zelfmoord e.d. of een reanimatie.

bij http://www.vrr112.nl/2012/05/31/jongen-op-fiets-aangereden-donk-spijkenisse/#more-12048 is ook nog eens het SO redelijk duidelijk in beeld. Lijkt me niet fijn als je je kind zo ziet liggen op straat op internet..
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,