Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781121 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #1620 Gepost op: 2 februari 2013, 16:14:00
Is toch een prima foto?
Geen slacht offers in beeld, geen herkenbare kentekens, niks mis mee, gewoon foto van een ongeluk.

Vreselijk voor de families trouwens, maar tussen de gesloten bomen doorrijden......Nooit een goed idee.
( en ik heb dat vroeger als 16-jarige met brommer of fiets ook gedaan,eerlijk is eerlijk)


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #1621 Gepost op: 2 februari 2013, 23:07:07
Met alle respect, ook qua vrijheid voor pers. Maar moeten we echt dit soort foto's online posten? Wat heeft dit als extra op het nieuws item?
Wat had je dan willen zien als foto bij het nieuwsbericht, een ambulance en een brandweerautotje? Prima foto, niks mis mee. (is mijn mening dan :))


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1622 Gepost op: 2 februari 2013, 23:29:32
Niks mis met de foto. De slachtoffers zijn uit de auto geslingerd toen de trein de auto raakte, dus er is verder niks bijzonders te zien aan de auto. Als er nog mensen (of stoffelijke resten) in zaten, dan a) was deze foto nooit online gekomen en b) lieten de hulpdiensten het ook niet toe dat deze foto gemaakt zou worden.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1623 Gepost op: 2 februari 2013, 23:55:02
Met alle respect, ook qua vrijheid voor pers. Maar moeten we echt dit soort foto's online posten? Wat heeft dit als extra op het nieuws item?

Persoonlijk vind ik ook niets mis met deze foto. Waar heb je precies moeite mee Bryan?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #1624 Gepost op: 3 februari 2013, 00:23:43
Met alle respect, ook qua vrijheid voor pers. Maar moeten we echt dit soort foto's online posten? Wat heeft dit als extra op het nieuws item?
Misschien maakt deze foto duidelijk voor jongeren dat tussen gesloten bomen door rijden vreselijke consequenties kan hebben. Zo'n foto maakt 100 keer meer indruk dan alleen zeggen dat het gevaarlijk is.


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #1625 Gepost op: 3 februari 2013, 01:27:36
Het is niet dat ik hier problemen mee heb. Totaal niet. Maar meer als in dat deze foto wel erg confronterend is waarbij je een gedeelte van het voertuig onder de trein, vervormd ziet. Dit kan voor sommige (niet HV gerelateerde mensen) als schokkend worden ervaren. Zeker wanneer familieleden achter deze foto's komen. Het is niet zo dat ik tegen deze foto ben..
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1626 Gepost op: 3 februari 2013, 08:42:23
Het is niet dat ik hier problemen mee heb. Totaal niet. Maar meer als in dat deze foto wel erg confronterend is waarbij je een gedeelte van het voertuig onder de trein, vervormd ziet. Dit kan voor sommige (niet HV gerelateerde mensen) als schokkend worden ervaren. Zeker wanneer familieleden achter deze foto's komen. Het is niet zo dat ik tegen deze foto ben..
Misschien is het wel goed als deze foto confronterend gaat werken. Ik hoorde gisterenavond op SBS6 dat het vermoeden bestaat dat deze auto tussen de al gesloten overwegbomen door is gereden omdat de auto voor hun dat ook deed. Tja, dan kan die foto mij niet confronterend genoeg zijn. ::)


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #1627 Gepost op: 3 februari 2013, 13:06:53
Fotograaf/cameraman heeft de situatie vastgelegd zoals deze was. Het is de aan redactie van het medium waar het geplaatst gaat worden gelegen, om te bepalen welke beelden er uiteindelijk te zien zullen zijn.
Als professioneel fotograaf/cameraman moet je je eigen niet teveel laten leiden door het feit of er mensen zullen zijn die er wellicht aanstoot aan zouden kunnen nemen.
Voor alle duidelijkheid : dit betekent absoluut NIET dat je dan maar respectloos te werk moet gaan !

Ik denk dat als ik in dit geval hier gestaan zou hebben, en de opdrachtgever zou na afloop vragen of ik shots zou hebben van de auto onder de trein, en ik zou zeggen dat ik er wel bij gestaan had, maar dat ik vond dat het wellicht te schokkend voor sommige mensen zou zijn geweest en dat ik dus de shots maar niet gedraaid had, dan weet ik zeker dat
dat ik voor deze opdrachtgever niet meer aan de slag zal hoeven te gaan...

In dit geval vind ik de inhoud netjes gedraaid.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1628 Gepost op: 3 februari 2013, 13:48:33
Het is niet dat ik hier problemen mee heb. Totaal niet. Maar meer als in dat deze foto wel erg confronterend is waarbij je een gedeelte van het voertuig onder de trein, vervormd ziet. Dit kan voor sommige (niet HV gerelateerde mensen) als schokkend worden ervaren. Zeker wanneer familieleden achter deze foto's komen. Het is niet zo dat ik tegen deze foto ben..

Begrijp ik. Maar denk dat je deze mening hebt met omdat er 2 doden bij gevallen zijn. Stel dat er 2 gewonden waren gevallen, had je er dan een stuk minder moeite mee gehad?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #1629 Gepost op: 3 februari 2013, 15:33:33
Begrijp ik. Maar denk dat je deze mening hebt met omdat er 2 doden bij gevallen zijn. Stel dat er 2 gewonden waren gevallen, had je er dan een stuk minder moeite mee gehad?

Waarschijnlijk. Dodelijke incidenten, zijn in mijn optiek met iets gevoeliger dan waar geen mortaliteit plaats vind. Als je bijvoorbeeld naar een (tentame-) suïcide kijkt, gaan de meeste fotograven er ook heel anders mee om.
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst