Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 778518 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1630 Gepost op: 3 februari 2013, 15:35:34
lieten de hulpdiensten het ook niet toe dat deze foto gemaakt zou worden.
Volgens mij hebben de hulpdiensten daar weinig over te zeggen, jij hebt je verantwoordelijkheid als persfotograaf ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1631 Gepost op: 3 februari 2013, 15:53:45
Volgens mij hebben de hulpdiensten daar weinig over te zeggen, jij hebt je verantwoordelijkheid als persfotograaf ;)
Klopt als een bus. Maar als er doden in de auto hadden gelegen dan had er al lang een scherm omheen gestaan. En mogelijk had je als fotograaf niet zo dichtbij mogen komen. Dat eerste is begrijpelijk, dat tweede is ook begrijpelijk, maar niet helemaal goed. Je ziet vaak dat de politie anders reageert als er sprake is van doden. Eigenlijk dient de houding van de politie altijd hetzelfde te zijn en moeten ze het wel en niet fotograferen aan de fotografen overlaten. En dan is er de vraag hoeveel fotografen een stofelijk overschot gaan fotograferen en hoeveel media dit gaan plaatsen.

Als ik er mee geconfronteerd word dan wacht ik meestal op het witte laken voordat ik fotografeer.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1632 Gepost op: 3 februari 2013, 16:00:50
Volgens mij hebben de hulpdiensten daar weinig over te zeggen, jij hebt je verantwoordelijkheid als persfotograaf ;)
Dat laatste snap ik ook nog wel, maar het gaat mij er meer om dat (zoals Ko inderdaad al zegt) dat men dan wel een scherm er om heeft staan of je in ieder geval op de een of andere manier het liefst nog even op afstand willen houden. Ik ga er vanuit dat deze foto vanaf het spoor is gemaakt. Toestemming om op het spoor te komen heb je nodig van de politie of ProRail (OvD Rail) en iets zegt mij dat als de slachtoffers nog in de auto hadden gezeten, dat je niet zo maar toestemming kreeg om het spoor op te gaan.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1633 Gepost op: 3 februari 2013, 17:07:42
Dat laatste snap ik ook nog wel, maar het gaat mij er meer om dat (zoals Ko inderdaad al zegt) dat men dan wel een scherm er om heeft staan of je in ieder geval op de een of andere manier het liefst nog even op afstand willen houden. Ik ga er vanuit dat deze foto vanaf het spoor is gemaakt. Toestemming om op het spoor te komen heb je nodig van de politie of ProRail (OvD Rail) en iets zegt mij dat als de slachtoffers nog in de auto hadden gezeten, dat je niet zo maar toestemming kreeg om het spoor op te gaan.
Ja dat snap ik! Maar het gene wat je zegt over dat de hulpdiensten wel bepalen wanneer je wel het mag fotograferen geeft al aan dat de persvrijheid verkeerd wordt toegepast en het nog erger is dat jullie het ook nog accepteren blijkbaar ;)

Zolang jij niet in de weg loopt op het p.d.(en alle andere voorwaarden natuurlijk) dan mag je van mij alle lugubere foto's maken die je wil, puur omdat de wet dat voorschrijft. Het is aan jou om daar zorgvuldig mee om te gaan, niet aan mij om te bepalen waar jullie ethiek ligt ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #1634 Gepost op: 4 februari 2013, 11:44:36
Waarschijnlijk. Dodelijke incidenten, zijn in mijn optiek met iets gevoeliger dan waar geen mortaliteit plaats vind. Als je bijvoorbeeld naar een (tentame-) suïcide kijkt, gaan de meeste fotografen er ook heel anders mee om.

Ik snap dat dodelijke incidenten gevoeliger zijn, en dat is maar goed ook, dan is er nog enig ethisch besef.
Maar het voorbeeld slaat dan weer nergens op, dat is een daad uit trieste wanhoop waar al snel teveel aandacht aan besteed wordt.
Ik heb geen moeite met de foto om de redenen die reeds genoemd zijn, en het mogelijke schokeffect zou zelfs positief kunnen uitwerken.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #1635 Gepost op: 5 februari 2013, 08:00:13
en b) lieten de hulpdiensten het ook niet toe dat deze foto gemaakt zou worden.

We kennen hier in Nederland zoiets als vrijheid van Pers. Schijnt iets van een grondwet te zijn. Hulpdiensten bepalen NIET waar jij wel of geen foto's van mag maken.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1636 Gepost op: 5 februari 2013, 09:02:32
Gelukkig bepalen hulpdiensten dat inderdaad niet, maar hebben ze gelukkig wel allerlei hulpmiddelen om te voorkomen dat je foto's maakt. Zeiltjes zijn erg handig, een menselijke afscherming werkt soms ook erg goed.
En is het niet zo dat een PD of PI niet betreden mag worden door een ieder die niet direct bij de hulpverlening betrokken is?
Zolang jij niet in de weg loopt op het p.d.(en alle andere voorwaarden natuurlijk) dan mag je van mij alle lugubere foto's maken die je wil, puur omdat de wet dat voorschrijft. Het is aan jou om daar zorgvuldig mee om te gaan, niet aan mij om te bepalen waar jullie ethiek ligt ;)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1637 Gepost op: 5 februari 2013, 09:19:12
We kennen hier in Nederland zoiets als vrijheid van Pers. Schijnt iets van een grondwet te zijn. Hulpdiensten bepalen NIET waar jij wel of geen foto's van mag maken.
Je valt in herhaling, dat is al gezegd ;-)

Gelukkig bepalen hulpdiensten dat inderdaad niet, maar hebben ze gelukkig wel allerlei hulpmiddelen om te voorkomen dat je foto's maakt. Zeiltjes zijn erg handig, een menselijke afscherming werkt soms ook erg goed.
Klopt, maar pas wel op wanneer en hoe je het toepast. Bewust hinderen van de pers zonder reden is niet handig. Zoals bij de hoogwerker die bij Schiphol op z'n kant lag. Toen we een mooi plekje hadden gevonden moest iemand zonodig een tankautospuit verplaatsen tot vlak voor ons neus. Dan maak je als brandweer geen beste beurt ;-)

Overigens worden zeiltjes niet alleen gebruikt om slachtoffers uit beeld te houden. Ze zijn vooral op het strand handig om slachtoffers uit de wind (en stuifzand) te houden:



En is het niet zo dat een PD of PI niet betreden mag worden door een ieder die niet direct bij de hulpverlening betrokken is?
Ten eerste blijf je als fotograaf altijd al buiten de 10 meter circel, ten tweede is er in een aantal gevallen sprake van twee linten. Eentje voor de toeschouwers en daarbinnen eentje voor fotografen (en eventueel andere betrokkenen). Voor de pers zijn er twee belangrijke restricties: De hulpverlening niet hinderen en geen sporen vernielen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1638 Gepost op: 5 februari 2013, 10:37:27
Ach, in theorie is het allemaal heel mooi, maar in de praktijk heb je toch elke keer weer te maken met (met name) agenten die hun eigen emoties, voorkeuren en onwetendheid de overhand laten nemen.

Je kan iedere keer een kledingnummer vragen en dan wordt het met die betreffende agent wel weer uitgepraat en komen achteraf de excuses.

Maar daar koop je niks voor als je de volgende dag weer tegen een volgende agent aan loopt die zijn dag niet heeft en meent te moeten bepalen wat wel of niet gefotografeerd mag worden.

Denk eerlijk gezegd dat veel aandacht in de opleiding voor dit fenomeen ook niet gaat helpen. Je blijft te maken krijgen met willekeur en agenten die niet professioneel handelen. Dan maar iets doen met gepeperde rekeningen sturen in verband met gederfde inkomsten....
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1639 Gepost op: 5 februari 2013, 12:01:17
Tsja laten we dan overal maar mee stoppen ;) Bij ons is een oud medeweker van een pers-site die ook in opleiding is zo vrij geweest om een werkdocument te maken voor agenten waarin een aantal situaties staan uitgewerkt inclusief rechten en plichten. Ik weet nu dus aardig wat er mag, kan en zou moeten mogen, maar ik weet ook dat in het heetst van het vuur het er soms anders aan toe kan gaan. Gewoon allebei de mensen respecteren in hun werk...
Hobby Bobby eenheid Den Haag