Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 778281 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1680 Gepost op: 12 maart 2013, 11:09:48
Tja en toch denk ik dat het wachten op publicatie tot het bekend is bij de familie ook z'n beste tijd wel heeft gehad. Nu zullen de meeste hobbyfotografen hier wel gehoor aan willen geven, maar wanneer ik foto's / beelden maak voor regionale/landelijke media dan kan ik niet gaan wachten tot het moment dat hier de persvoorlichter er een bericht uit doet over het ongeval. Niet dat ik niet kan wachten, maar de afnemers willen het nieuws zo spoedig mogelijk op de website hebben staan. In zo'n geval is het zelfs zo dat ze graag een mobiele foto willen hebben voor op de website. Uiteraard doe ik dat dan enkel als er geen slachtoffers of nummerplaten op staan, maar desondanks is het gewoon onmogelijk geworden om nog te wachten.

Daarnaast speelt ook de factor Twitter / Facebook mee. Tegenwoordig staan foto's van een ernstig ongeval vaak toch al wel eerder op social media dan op websites. Het grootste gevaar voor onethische foto's ligt daarom dus ook niet bij de professionele fotograaf of de regelmatige hobbyfotograaf, maar meer bij de omstander die even vluchtig wat op Twitter zet. Maar die discussie is hier al ontzettend vaak gevoerd.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #1681 Gepost op: 12 maart 2013, 12:13:48
Helemaal met je eens Stefan, de omstanders verspreiden foto's sneller dan de hulpdiensten hun werk kunnen doen.
Toch hou ik me wel aan de wachttijd/fiat persvoorlichter. Misschien voor mij gemakkelijk omdat ik mijn brood er niet mee hoef te verdienen. Kan me voorstellen dat je als "beroeps" tegen een dilemma oploopt in dit soort gevallen: Wachten uit respect en dan je inkomen mislopent, of wel plaatsen en dan het risico lopen dat nabestaanden het via internet te zien krijgen dat er iets met hun familielid is...

Heb vanmorgen de persvoorlichter toch nog maar even gebeld.
Het komt er op neer, dat de politiemensen die terplekke zijn geweest gezamenlijk een mail hadden gezonden naar de voorlichter met de vraag of het gebruikelijk was dat een dergelijke foto met het zeil, geplaatst werd. Ze vonden het voor hulpverleners en familie confronterend omdat die weten dat het lichaam zich nog onder het zeil bevond.
Heb uitgelegd dat ik het wel vreemd vind dat ze achteraf problemen hebben met de foto's en op het moment zelf ik goed overleg had over de momenten waarop "even niet" een foto gemaakt zou worden.
Het lijkt er sterk op dat een of meer agenten die terplekke zijn geweest persoonlijk moeite met de foto hebben, of door persoonlijke betrokkenheid of door een andere reden.

Uiteindelijk begreep de voorlichter wel dat er wel over de foto's was nagedacht, en gaf hij aan dit met de betreffende agenten te zullen bespreken. Helemaal gelijk gaf hij me niet, maar hij begreep mijn standpunt wel en hij respecteerde het ook.

Voor mij is hiermee duidelijk dat  ik geen grenzen heb overschreden.

Iedereen bedankt voor het reageren op mijn vraag. O0


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1682 Gepost op: 12 maart 2013, 12:22:21
Volgens mij is daar ook niet mis mee geweest toch? Je bent niet gehinderd in je werkzaamheden en je hebt je foto's netjes kunnen maken. De vragen en bezwaren van de betrokken agenten worden netjes via bureau voorlichting bij je neergelegd, volgens mij zit er verder ook geen dwang achter of iets dergelijks. Het lijkt mij in ieder geval prima opgelost zo.  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #1683 Gepost op: 13 maart 2013, 17:20:29
Wat vinden jullie van deze fotoserie? Ik zou foto 5 persoonlijk niet gemaakt hebben. Ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken.

http://www.ginopress.nl/bouwvakker-gewond-na-val-van-dak-in-spijkenisse/


guest14264

  • Gast
Reactie #1684 Gepost op: 13 maart 2013, 17:29:57
Wat vinden jullie van deze fotoserie? Ik zou foto 5 persoonlijk niet gemaakt hebben. Ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken.

http://www.ginopress.nl/bouwvakker-gewond-na-val-van-dak-in-spijkenisse/

Het kan wel, slachtoffer is niet herkenbaar in beeld. Alleen heeft het naar mijn idee weinig toegevoegde waarden, behalve dat je hieruit opmaakt dat hij met de ambu naar ziekenhuis is vervoerd.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #1685 Gepost op: 13 maart 2013, 17:34:34
Wat vinden jullie van deze fotoserie? Ik zou foto 5 persoonlijk niet gemaakt hebben. Ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken.

http://www.ginopress.nl/bouwvakker-gewond-na-val-van-dak-in-spijkenisse/

Het kan wel, slachtoffer is niet herkenbaar in beeld. Alleen heeft het naar mijn idee weinig toegevoegde waarden, behalve dat je hieruit opmaakt dat hij met de ambu naar ziekenhuis is vervoerd.

Persoonlijk zou ik wel de niet-hulpverleners onherkenbaar in beeld brengen. Natuurlijk niet verplicht maar iets netter...


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1686 Gepost op: 13 maart 2013, 17:47:56
Foto is heel gangbaar. Van de week ook een hulpverlening gedaan waarbij we zo in beeld kwamen, op foto en op filmbeeld, wat nationaal werd uitgezonden.
Slachtoffer is niet zichtbaar. Geen persoonlijke eigendommen zichtbaar.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1687 Gepost op: 13 maart 2013, 18:36:52
Als ik verder genoeg ander beeldmateriaal heb tijdens het maken van mijn reportages dan kies ik er zelf voor om dit soort dingen niet te fotograferen / filmen. Simpel omdat het toch een stukje privacyschending is, ook al is de persoon niet herkenbaar. Ook weet ik van ambulancepersoneel dat dit vaak niet gewaardeerd wordt. Voor mij hoeft het daarom dus niet. :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #1688 Gepost op: 13 maart 2013, 18:46:56
Nutteloze foto eigenlijk. Sowieso een nutteloos nieuwsitem, de heli was zelfs niet eens ter plaatse gekomen. Maar goed, met de foto qua privacy of iets dergelijks is niets mis ;)


KeesZ

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #1689 Gepost op: 13 maart 2013, 20:22:32
Persoonlijk zou ik wel de niet-hulpverleners onherkenbaar in beeld brengen. Natuurlijk niet verplicht maar iets netter...

Omstanders die assisteren bij een ongeval gaan er bij mij gewoon op hoor ;) Dit voegt namelijk juist wat extra's toe aan de foto. Het enige wat ik blur is een kenteken. Ook slachtoffers breng ik (in bepaalde gevallen) in beeld, maar juist op een manier dat het gezicht is afgeschermd door een object/hulpverlener. Ik heb een enorme hekel aan blurren ;) Blurren is wat mij betreft alleen voor de zgn kiekjesmakers. Dat sommige mensen dit niet 'net' vinden kan mij niets schelen, ik maak nieuwsfoto's op MIJN manier.
Nikon :-)