Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 779864 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1740 Gepost op: 18 maart 2013, 13:37:50
Ik vind het van geen smaak getuigen als je die vier zaken wenst te vergeten met het argument "ach omstanders met een mobieltje zetten het anders wel op internet" als die zelfde omstanders zich in de fik steken doe jij het toch ook niet ??

Nee, dat heb ik zo niet gezegd!

Ik heb gezegd dat je dat soort uitwassen doorgaans niet bij 112-fotografen tegenkomt, maar daar gaat dus hier wel de discussie steeds over. En die ene zichzelf fotograaf noemende figuur die wel een ambulance van binnen fotografeert is dan weer de grote uitzondering die de regel bevestigt!

Wat een willekeurige omstander met zijn/heer mobieltje doet daar heb je als 112-fotograaf geen vat op.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1741 Gepost op: 18 maart 2013, 14:16:10
Laten we de juridische verhoudingen wel goed in het oog blijven houden: een fotograaf is NIET verplicht om te blurren, en is zelfs niet verplicht om rekening te houden met de privacy van het slachtoffer.

Laten we de verhoudingen dan wel goed in het oog houden. ;)
Het is volgens mij namelijk veel ingewikkelder dan je nu doet voorkomen.

Een fotograaf blurt niet, maar neemt foto's. (Ik ken ook geen fototoestel dat een "blur gezichten" stand heeft).
Fotografen zijn voor de wet gewone burgers, maar kunnen onder omstandigheden aangemerkt worden als journalist. Daar zijn geen vaste regels of wetten voor. Wel is er jurispudentie die een leidraad vormt.
Er is geen enkele wet die het nemen van foto's op de openbare weg verbied, met uitzondering van militaire "werken". Bij incidenten mag men buiten een afzetting ook gewoon foto's nemen vanaf de openbare weg. (Ik laat de discussie over "binnen de afzetting" er even buiten. Daar is het onderscheid tussen burger en journalist wel van belang.)
Er is wel een grijs gebied m.b.t. het fotograferen of filmen vanaf de openbare weg van iemand die zich in principe in een prive omgeving bevindt. Maar dit kan pas achteraf getoetst worden door een rechter.

Na het nemen van foto's, is er ook de stap van publicatie. Dit staat los van het moment van opname.
Publicatie kan gebeuren door fotografen, maar ook door anderen. Bij publicatie komen ook weer juridische afwegingen en regels om de hoek kijken, bijvoorbeeld het auteursrecht en portretrecht.
Er is geen regel of wet die het onherkenbaar in beeld brengen van mensen verplicht. Wel moet ook bij publicatie een afweging tussen het belang van "het onderwerp" en het belang van de publicatie plaats vinden. Deze kan echter pas achteraf door een rechter getoetst worden, en dan zal de aanklager moeten bewijzen dat hij/zij benadeeld wordt door publicatie, en dit zwaarder weegt dan het belang van publicatie. Dit geldt voor privacy belangen, maar ook voor andere belangen.

Je kan dus niet zeggen: "een fotograaf is niet verplicht om rekening te houden met de privacy van het slachtoffer." Dat ben je bij publicatie namelijk wel. Het is alleen niet zo dat dit betekend dat er nooit gepubliceerd mag worden vanwege de privacy, of dat je om toestemming moet vragen. Publicatie behoort altijd een afweging van belangen te zijn, ook juridisch gezien.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1742 Gepost op: 18 maart 2013, 14:35:30
Bepaalde personen reageren hier alsof het een misdrijf is als je een slachtoffer (al dan niet opzettelijk) op de foto zet.
Ik ben wel benieuwd waar dat op gebaseerd is. Wie nu direct 'goed fatsoen!' roept, onttrekt zich aan argumentatie.
het is geen misdrijf, maar goed fatsoen vind ik zeker wel een argument. Jammer dat je al in je vraagstelling mensen monddood probeert te maken. Het draait hier juist alleen maar om goed fatsoen.

Goed. Ik zal je een rijtje argumenten geven:

-Je bent in een zwakke positie als slachtoffer
-Je wordt op een wijze gepubliceerd waarop je niet zit te wachten. Loop je gewoon over straat dan weet je dat je   gefotografeerd kunt worden en neem je dus geen poses aan die je kunnen benadelen
-Slachtoffers (die mogelijk veroorzaker zijn van een ongeval) worden herkent en bedreigd
-Omstanders die hulp verlenen worden door andere "betrokkenen" bedreigd
-Mensen die er niets mee te maken hebben weten ineens wat jou is overkomen of wat je hebt gedaan
-Als hulpverlener ga ik een overeenkomst aan volgens de WGBO. Ik ben verplicht de privacy van het slachtoffer te bewaken. Ik zal dan ook nooit vertellen wie er betrokken was bij een incident. Wat geeft jou als fotograaf dan wel het recht om dat te doen via je foto's?
-Foto's van een incident kunnen enorm schokkend worden ervaren, zeker als eigen persoonlijke eigendommen daarop zichtbaar zijn, of al helemaal wanneer slachtoffers zichtbaar zijn. En dit voor een enorm grote groep mensen, nl voor iedereen die het slachtoffer kent. Onderschat dit effect niet! Ik kan je dit uit eigen ervaring bevestigen.
-Bedrijven kunnen benadeeld worden als duidelijk is dat hun voertuig bij een incident betrokken is

Laten we de juridische verhoudingen wel goed in het oog blijven houden: een fotograaf is NIET verplicht om te blurren, en is zelfs niet verplicht om rekening te houden met de privacy van het slachtoffer.
Moreel ben je het wel verplicht.

Alsof je doodsbedreigingen krijgt omdat je eerste hulp verleend hebt bij een ongeval...
Kennelijk heb je niet in de gaten wat je foto's kunnen aanrichten. Dit is nl zeker wél het geval!
Sommige collega's van mij zijn zelf bang voor publicatie van foto's waarop ze herkenbaar zijn door eerdere ervaringen.

Het is in zo'n geval onvermijdelijk dat het voertuig herkend wordt.
ik zou je graag een lesje fotobewerking geven!

Hetzelfde geldt overigens voor kentekens onleesbaar maken. Uit praktische overweging (er komen veel negatieve reacties als het niet gebeurt) doe ik het; maar in de praktijk worden auto's van bekenden niet herkend door de kentekenplaat (noem er eens 3 op, van bekenden?) maar door allerlei accessoires in het voertuig (een knuffelbeertje op de hoedenplank, een hanger aan de binnenspiegel etc.).
Waarom zou je er zoveel negatieve reacties op krijgen???
En op je vraag om er 3 te noemen. Dit kan ik in een veelvoud van 3.

Luister, ik ben echt van mening dat HV fotografen goed werk doen, en dat de meesten dat op de juiste manier doen. Maar juist in dit topic komen negatieve reacties omdat daar simpelweg om gevraagd wordt.
Er worden hier zaken besproken waarbij al de vraag is of e.e.a. wel kan. En dan volgen de reacties niet voor niets.

(ik pak fotografen even samen met publicators, aangezien ik vind dat je als fotograaf verantwoordelijk bent voor welke foto's je aanlevert, kan je foto niet dan ben je er zelf verantwoordelijk voor om deze niet door te geven voor publicatie)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1743 Gepost op: 18 maart 2013, 14:36:34
Nee, dat heb ik zo niet gezegd!

Ik heb gezegd dat je dat soort uitwassen doorgaans niet bij 112-fotografen tegenkomt, maar daar gaat dus hier wel de discussie steeds over. En die ene zichzelf fotograaf noemende figuur die wel een ambulance van binnen fotografeert is dan weer de grote uitzondering die de regel bevestigt!

Wat een willekeurige omstander met zijn/heer mobieltje doet daar heb je als 112-fotograaf geen vat op.

Ik bedoel het ook niet zo als je het gezegd hebt, ik citeer je om de zin niet als zijnde dat je het wel of niet zo bedoeld. Juist die uitwassen, ook bij sommige fotografen, getuigen van weinig moraal e.d.
Zo heb ik het bedoeld en niet anders Arie....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1744 Gepost op: 18 maart 2013, 14:45:03
Zwelgje, bedankt voor je relaas. Ik denk dat hieruit blijkt dat je dus in ieder geval moreel (en wellicht dus zelfs bij wet) "verplicht" bent om stil te staan bij privacy.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #1745 Gepost op: 18 maart 2013, 15:08:44
Laten we de verhoudingen dan wel goed in het oog houden. ;)
Het is volgens mij namelijk veel ingewikkelder dan je nu doet voorkomen.

Een fotograaf blurt niet, maar neemt foto's. (Ik ken ook geen fototoestel dat een "blur gezichten" stand heeft).
Fotografen zijn voor de wet gewone burgers, maar kunnen onder omstandigheden aangemerkt worden als journalist. Daar zijn geen vaste regels of wetten voor. Wel is er jurispudentie die een leidraad vormt.
Er is geen enkele wet die het nemen van foto's op de openbare weg verbied, met uitzondering van militaire "werken". Bij incidenten mag men buiten een afzetting ook gewoon foto's nemen vanaf de openbare weg. (Ik laat de discussie over "binnen de afzetting" er even buiten. Daar is het onderscheid tussen burger en journalist wel van belang.)
Er is wel een grijs gebied m.b.t. het fotograferen of filmen vanaf de openbare weg van iemand die zich in principe in een prive omgeving bevindt. Maar dit kan pas achteraf getoetst worden door een rechter.

Na het nemen van foto's, is er ook de stap van publicatie. Dit staat los van het moment van opname.
Publicatie kan gebeuren door fotografen, maar ook door anderen. Bij publicatie komen ook weer juridische afwegingen en regels om de hoek kijken, bijvoorbeeld het auteursrecht en portretrecht.
Er is geen regel of wet die het onherkenbaar in beeld brengen van mensen verplicht. Wel moet ook bij publicatie een afweging tussen het belang van "het onderwerp" en het belang van de publicatie plaats vinden. Deze kan echter pas achteraf door een rechter getoetst worden, en dan zal de aanklager moeten bewijzen dat hij/zij benadeeld wordt door publicatie, en dit zwaarder weegt dan het belang van publicatie. Dit geldt voor privacy belangen, maar ook voor andere belangen.

Je kan dus niet zeggen: "een fotograaf is niet verplicht om rekening te houden met de privacy van het slachtoffer." Dat ben je bij publicatie namelijk wel. Het is alleen niet zo dat dit betekent dat er nooit gepubliceerd mag worden vanwege de privacy, of dat je om toestemming moet vragen. Publicatie behoort altijd een afweging van belangen te zijn, ook juridisch gezien.

Mijn uitspraak deed ik op basis van art. 21 van de Auteurswet. Onlangs nog mee te maken gehad. De publicatie is juridisch dus beschermd (de aanklager moet bewijzen dat hij/zij benadeeld wordt, en niet andersom). In dat opzicht kun je zeggen dat er in beginsel geen rekening mee hoeft worden gehouden, behalve als de geportretteerde aantoonbar nadeel ondervindt.
het is geen misdrijf, maar goed fatsoen vind ik zeker wel een argument. Jammer dat je al in je vraagstelling mensen monddood probeert te maken. Het draait hier juist alleen maar om goed fatsoen.

Goed. Ik zal je een rijtje argumenten geven:

(...)
Luister, ik ben echt van mening dat HV fotografen goed werk doen, en dat de meesten dat op de juiste manier doen. Maar juist in dit topic komen negatieve reacties omdat daar simpelweg om gevraagd wordt.
Er worden hier zaken besproken waarbij al de vraag is of e.e.a. wel kan. En dan volgen de reacties niet voor niets.

(ik pak fotografen even samen met publicators, aangezien ik vind dat je als fotograaf verantwoordelijk bent voor welke foto's je aanlevert, kan je foto niet dan ben je er zelf verantwoordelijk voor om deze niet door te geven voor publicatie)

Nee, ik probeer geen mensen monddood te maken. Het probleem is dat 'goed fatsoen' een subjectieve term is. Die kun je een ander dus niet opleggen.

Het rijtje argumenten is al voorbijgekomen en een deel daarvan is onjuist. Ik zal ze per stuk behandelen.

Citaat
Ik zal dan ook nooit vertellen wie er betrokken was bij een incident. Wat geeft jou als fotograaf dan wel het recht om dat te doen via je foto's?
Ik vertel niemand wie er betrokken was bij een ongeval. Ik vertel (door mijn foto's) het verhaal van wat zich heeft afgespeeld. En volgens mij heb ik nergens geschreven dat ik personen herkenbaar publiceer (ze kunnen onverhoopt wel op beeld komen; dat kan ik niet uitsluiten).

Citaat
-Slachtoffers (die mogelijk veroorzaker zijn van een ongeval) worden herkend en bedreigd
-Omstanders die hulp verlenen worden door andere "betrokkenen" bedreigd

Dit heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt en nee, ik ben niet actief op het platteland waar alles zo gemoedelijk is. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd. Kwaadwillenden vinden altijd wel een mogelijkheid om hun gang te gaan.

Citaat
-Bedrijven kunnen benadeeld worden als duidelijk is dat hun voertuig bij een incident betrokken is

Ja, dat kan inderdaad. Net zo goed als particulieren ernstig benadeeld worden omdat hun voertuig total-loss geraakt is.

Citaat
Kennelijk heb je niet in de gaten wat je foto's kunnen aanrichten. Dit is nl zeker wél het geval!
Sommige collega's van mij zijn zelf bang voor publicatie van foto's waarop ze herkenbaar zijn door eerdere ervaringen.

Ik doelde met 'eerste hulp verleend hebt' nog steeds op de omstanders. En nu doe je alsof ik zélf de bedreigingen uit, omdat mijn foto's dat aan kunnen richten. Ik breng echter gewoon het nieuws.

Citaat
ik zou je graag een lesje fotobewerking geven!

Lijkt me geen goed idee. Schoenmaker, blijf bij je leest, zou ik zeggen. Verder geef ik graag een getrouwe weergave van de werkelijkheid, daar horen de voertuigen dus ook bij.

Citaat
Waarom zou je er zoveel negatieve reacties op krijgen???

Omdat mensen denken dat ik het verplicht ben. Dat is dus niet zo. Het is een gunst, en geen plicht waar ik aan moet voldoen.

Citaat
omdat daar simpelweg om gevraagd wordt

Kijk, ook weer zo'n opmerking waardoor de toon van de discussie steeds cynischer wordt (en ja, ik laat me te makkelijk meeslepen merk ik).

Citaat
(ik pak fotografen even samen met publicators, aangezien ik vind dat je als fotograaf verantwoordelijk bent voor welke foto's je aanlevert, kan je foto niet dan ben je er zelf verantwoordelijk voor om deze niet door te geven voor publicatie)

Of een foto wel of niet kan is een afweging van de fotograaf en van niemand anders (in beginsel, zie eerder genoemde voorwaarden bij evt. portret). Hulpverleners hebben daar in principe niets over te zeggen, ook de politie niet (al vinden ze zelf van wel).


Nogmaals, dit betekent niet dat ik alles blind publiceer. Ook ik weeg bepaalde zaken (privacy valt daar zeker onder) af, en ken daarbij 'goed fatsoen'. Wat mij echter enorm stoort in deze discussie, is dat bepaalde opvattingen als geldende normen worden opgelegd aan alle fotografen en redacteuren. Dat is altijd de eigen afweging van de fotograaf of redacteur.

Citaat
Zwelgje, bedankt voor je relaas. Ik denk dat hieruit blijkt dat je dus in ieder geval moreel (en wellicht dus zelfs bij wet) "verplicht" bent om stil te staan bij privacy.

Bij wet: alleen als het gaat om publicatie waardoor de geportretteerde achteraf nadeel van heeft ondervonden. Zie mijn eerste reactie van deze post.


De toon in deze discussie wordt steeds minder prettig vind ik, en het kan zomaar zijn dat dit mijn laatste bijdrage is.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1746 Gepost op: 18 maart 2013, 15:23:03
Mijn uitspraak deed ik op basis van art. 21 van de Auteurswet. Onlangs nog mee te maken gehad. De publicatie is juridisch dus beschermd (de aanklager moet bewijzen dat hij/zij benadeeld wordt, en niet andersom). In dat opzicht kun je zeggen dat er in beginsel geen rekening mee hoeft worden gehouden, behalve als de geportretteerde aantoonbar nadeel ondervindt.
Nee, ik probeer geen mensen monddood te maken. Het probleem is dat 'goed fatsoen' een subjectieve term is. Die kun je een ander dus niet opleggen.

Het rijtje argumenten is al voorbijgekomen en een deel daarvan is onjuist. Ik zal ze per stuk behandelen.
Ik vertel niemand wie er betrokken was bij een ongeval. Ik vertel (door mijn foto's) het verhaal van wat zich heeft afgespeeld. En volgens mij heb ik nergens geschreven dat ik personen herkenbaar publiceer (ze kunnen onverhoopt wel op beeld komen; dat kan ik niet uitsluiten).

Dit heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt en nee, ik ben niet actief op het platteland waar alles zo gemoedelijk is. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd. Kwaadwillenden vinden altijd wel een mogelijkheid om hun gang te gaan.

Ja, dat kan inderdaad. Net zo goed als particulieren ernstig benadeeld worden omdat hun voertuig total-loss geraakt is.

Ik doelde met 'eerste hulp verleend hebt' nog steeds op de omstanders. En nu doe je alsof ik zélf de bedreigingen uit, omdat mijn foto's dat aan kunnen richten. Ik breng echter gewoon het nieuws.

Lijkt me geen goed idee. Schoenmaker, blijf bij je leest, zou ik zeggen. Verder geef ik graag een getrouwe weergave van de werkelijkheid, daar horen de voertuigen dus ook bij.

Omdat mensen denken dat ik het verplicht ben. Dat is dus niet zo. Het is een gunst, en geen plicht waar ik aan moet voldoen.

Kijk, ook weer zo'n opmerking waardoor de toon van de discussie steeds cynischer wordt (en ja, ik laat me te makkelijk meeslepen merk ik).

Of een foto wel of niet kan is een afweging van de fotograaf en van niemand anders (in beginsel, zie eerder genoemde voorwaarden bij evt. portret). Hulpverleners hebben daar in principe niets over te zeggen, ook de politie niet (al vinden ze zelf van wel).


Nogmaals, dit betekent niet dat ik alles blind publiceer. Ook ik weeg bepaalde zaken (privacy valt daar zeker onder) af, en ken daarbij 'goed fatsoen'. Wat mij echter enorm stoort in deze discussie, is dat bepaalde opvattingen als geldende normen worden opgelegd aan alle fotografen en redacteuren. Dat is altijd de eigen afweging van de fotograaf of redacteur.

Bij wet: alleen als het gaat om publicatie waardoor de geportretteerde achteraf nadeel van heeft ondervonden. Zie mijn eerste reactie van deze post.


De toon in deze discussie wordt steeds minder prettig vind ik, en het kan zomaar zijn dat dit mijn laatste bijdrage is.
Als je op die manier zo zwart/wit staat te fotograferen vraag ik mij af waarom je het doet. Het is een spel wat je moet begrijpen. Begrijp je de (gedeeltelijk ongeschreven) spelregels niet kun je beter wat anders gaan zoeken. Scheelt bij de HV ers en andere fotografen een boel gezeur.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #1747 Gepost op: 18 maart 2013, 15:25:46
Als je op die manier zo zwart/wit staat te fotograferen vraag ik mij af waarom je het doet. Het is een spel wat je moet begrijpen. Begrijp je de (gedeeltelijk ongeschreven) spelregels niet kun je beter wat anders gaan zoeken. Scheelt bij de HV ers en andere fotografen een boel gezeur.

Lees even wat ik schreef vanaf 'Nogmaals...'. Er werden in de voorgaande bijdragen enkele zaken gesteld, waar ik op heb gereageerd.
En ja, ik houd me aan de ongeschreven regels. Ik heb dan ook zeer zelden, ik kan wel zeggen nooit, problemen met hulpverleners over (publicatie van) foto's.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1748 Gepost op: 18 maart 2013, 15:34:28
Tsja, nogmaals, gezien de praktijk in het land en de juiste wijze waarop gemiddeld met de belangen van slachtoffers en hulpverleners wordt omgegaan door fotografen en hun sites, is dit alles een puur theoretische discussie die al een aantal keer hier gevoerd is.

Je hoeft de gemiddelde hulpverleningsfotograaf in Nederland ook niet te wijzen op diens verantwoordelijkheden, om de simpele reden dat daar doorgaans goed mee om wordt gegaan.

Maar na de EHBO' ers zijn kennelijk op het forum nu de fotografen aan de beurt om van alles en nog wat van te vinden.

Misschien kunnen we daarna nog eens uitgebreid discussiëren over blauwe lampen op dierenambulances?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1749 Gepost op: 18 maart 2013, 15:49:41
Mijn uitspraak deed ik op basis van art. 21 van de Auteurswet. Onlangs nog mee te maken gehad. De publicatie is juridisch dus beschermd (de aanklager moet bewijzen dat hij/zij benadeeld wordt, en niet andersom). In dat opzicht kun je zeggen dat er in beginsel geen rekening mee hoeft worden gehouden, behalve als de geportretteerde aantoonbar nadeel ondervindt.
Nee, ik probeer geen mensen monddood te maken. Het probleem is dat 'goed fatsoen' een subjectieve term is. Die kun je een ander dus niet opleggen.

Het rijtje argumenten is al voorbijgekomen en een deel daarvan is onjuist. Ik zal ze per stuk behandelen.
Ik vertel niemand wie er betrokken was bij een ongeval. Ik vertel (door mijn foto's) het verhaal van wat zich heeft afgespeeld. En volgens mij heb ik nergens geschreven dat ik personen herkenbaar publiceer (ze kunnen onverhoopt wel op beeld komen; dat kan ik niet uitsluiten).

Dit heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt en nee, ik ben niet actief op het platteland waar alles zo gemoedelijk is. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd. Kwaadwillenden vinden altijd wel een mogelijkheid om hun gang te gaan.

Ja, dat kan inderdaad. Net zo goed als particulieren ernstig benadeeld worden omdat hun voertuig total-loss geraakt is.

Ik doelde met 'eerste hulp verleend hebt' nog steeds op de omstanders. En nu doe je alsof ik zélf de bedreigingen uit, omdat mijn foto's dat aan kunnen richten. Ik breng echter gewoon het nieuws.

Lijkt me geen goed idee. Schoenmaker, blijf bij je leest, zou ik zeggen. Verder geef ik graag een getrouwe weergave van de werkelijkheid, daar horen de voertuigen dus ook bij.

Omdat mensen denken dat ik het verplicht ben. Dat is dus niet zo. Het is een gunst, en geen plicht waar ik aan moet voldoen.

Kijk, ook weer zo'n opmerking waardoor de toon van de discussie steeds cynischer wordt (en ja, ik laat me te makkelijk meeslepen merk ik).

Of een foto wel of niet kan is een afweging van de fotograaf en van niemand anders (in beginsel, zie eerder genoemde voorwaarden bij evt. portret). Hulpverleners hebben daar in principe niets over te zeggen, ook de politie niet (al vinden ze zelf van wel).


Nogmaals, dit betekent niet dat ik alles blind publiceer. Ook ik weeg bepaalde zaken (privacy valt daar zeker onder) af, en ken daarbij 'goed fatsoen'. Wat mij echter enorm stoort in deze discussie, is dat bepaalde opvattingen als geldende normen worden opgelegd aan alle fotografen en redacteuren. Dat is altijd de eigen afweging van de fotograaf of redacteur.

Bij wet: alleen als het gaat om publicatie waardoor de geportretteerde achteraf nadeel van heeft ondervonden. Zie mijn eerste reactie van deze post.


De toon in deze discussie wordt steeds minder prettig vind ik, en het kan zomaar zijn dat dit mijn laatste bijdrage is.
Of je je houdt aan de ongeschreven regels kan ik niet beoordelen maar dat wil ik best aannemen.
Echter uit je reacties lijkt het soms alsof je dat niet doet. Het feit dat je met allerlei juridische argumenten gaat zwaaien zet bij mij nekharen overeind. En ja, ook ik laat me wel eens meeslepen!

Dit is niet iets wat je juridisch moet benaderen en het gaat hier juist over subjectiviteit, dat kun je hier niet verbannen want dan was deze discussie in beginsel al nooit op gang gekomen.

Deze discussie gaat juist over de publicaties die op het randje zitten. Of (net) over het randje. Dat is subjectief.
En daarom kan deze discussie ook eindeloos duren.

En de tweede reden dat ik hier zo reageer is dat heel veel fotografen totaal niet in de gaten hebben wat (het nemen van) incidentfoto's te weeg brengt. Dat blijkt simpelweg uit de reacties van sommige fotografen. Ik wil juist die andere zijde belichten. Ik wil belichten dat het niet alleen leuk en nuttig is om dergelijke foto's te maken en te publiceren, maar dat het maken en publiceren van die foto's ook veel nadelige effecten hebben.  

Wat hier trouwens veel genoemd wordt is de nieuwswaarde.
Maar wat is nieuwswaarde? Is nieuwswaarde het feit dat mensen het "leuk" vinden om andermans ellende te bekijken waardoor 112 sites goed scoren?
Of is iets nieuwswaarde omdat het effect kan hebben op een grotere groep mensen?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.