Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 780934 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1770 Gepost op: 19 maart 2013, 22:51:12
Tja, dan hebben we het de laatste tijd zo vaak gehad dat het vaak de hobbyïsten zijn die te ver gaan met publicaties. En dan dit:

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/100377/dronten-twee-zwaargewonden-bij-ongeluk-op-de-dronterweg

Roept u maar. Kan dit of kan dit niet?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1771 Gepost op: 19 maart 2013, 23:12:12
Tja, dan hebben we het de laatste tijd zo vaak gehad dat het vaak de hobbyïsten zijn die te ver gaan met publicaties. En dan dit:

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/100377/dronten-twee-zwaargewonden-bij-ongeluk-op-de-dronterweg

Roept u maar. Kan dit of kan dit niet?

Op zich vindt ik dit nog geen schokkende beelden, slachtoffers zijn niet herkenbaar. Wat we wel zien is dat er een reanimatie plaatsvindt. Iets wat ik dan weer niet nodig vindt om te tonen. Aan de andere kant zie je wel dat de hulpverlening zijn stinkende best doet om de slachtoffers alle aandacht te geven die zij behoeven.

Het lijkt er op dat er hier in dit topic steeds weer een soort beoordeling gaande is. Een soort ergernisfactor bepaald wordt.
Als ik deze factor zou gebruiken dan zou hij zitten op een 7, waarbij een 10 aangeeft dat ik me meer erger.
Niet dat het slecht is om zo'n beoordeling te gebruiken. (misschien zelfs wel goed)  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1772 Gepost op: 19 maart 2013, 23:22:25
Tja, dan hebben we het de laatste tijd zo vaak gehad dat het vaak de hobbyïsten zijn die te ver gaan met publicaties. En dan dit:

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/100377/dronten-twee-zwaargewonden-bij-ongeluk-op-de-dronterweg

Roept u maar. Kan dit of kan dit niet?

Blijkbaar vindt Omroep Flevoland het bij nader inzien niet kunnen, aangezien het filmpje is aangepast. Of kijk ik naar iets anders?
Senior GGP / Oost-Brabant


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1773 Gepost op: 19 maart 2013, 23:56:07
Blijkbaar vindt Omroep Flevoland het bij nader inzien niet kunnen, aangezien het filmpje is aangepast. Of kijk ik naar iets anders?
Denk niet dat het filmpje is aangepast. Althans, als ik nu kijk, zie ik gedurende een seconde of vijf een reanimatie. Maar ik moest het filmpje hiervoor wel een tweede keer bekijken, in eerste instantie had ik dat totaal gemist. De eerste keer dat ik keek, lag mijn focus waarschijnlijk op de lopende ploeg van de waterkant naar de ambu. Vraag me af of het de "gewone" nieuwskijker (d.w.z. die zonder verhoogde interesse m.b.t. hulpverlening) op zal vallen.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1774 Gepost op: 20 maart 2013, 00:19:27
Denk niet dat het filmpje is aangepast. Althans, als ik nu kijk, zie ik gedurende een seconde of vijf een reanimatie. Maar ik moest het filmpje hiervoor wel een tweede keer bekijken, in eerste instantie had ik dat totaal gemist. De eerste keer dat ik keek, lag mijn focus waarschijnlijk op de lopende ploeg van de waterkant naar de ambu. Vraag me af of het de "gewone" nieuwskijker (d.w.z. die zonder verhoogde interesse m.b.t. hulpverlening) op zal vallen.

Je hebt helemaal gelijk. Het was mij (zelfs met verhoogde interesse) helemaal ontgaan!
Zelf heb ik hier niet erg veel moeite mee, maar dat is een gevoelskwestie.
Senior GGP / Oost-Brabant


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1775 Gepost op: 20 maart 2013, 10:57:54
Net wat jammer inderdaad van de reanimatie die er duidelijk op staat. (al keek ik er ook overheen!!! Lijkt wel zo'n filmpje dat je moet tellen hoe vaak een bal stuitert en vervolgens zie je niet de beer door het beeld heen rennen!)

Ik zou de reanimatie niet zo duidelijk in beeld brengen.

Daarnaast, maar dat is off-topic zie ik twee dingen die in mijn ogen mis gaan, en alleen daarom zou je als hulpverlener al hopen dat het niet online komt;  :P

-Er wordt gerend tijdens een hulpverlening, en zelfs met een slachtoffer op de plank. En zo zie je direct dat je dit echt niet moet doen, de achterste agent komt ten val. Dit had ernstige gevolgen kunnen hebben.  

-Er wordt een reanimatie uitgevoerd terwijl het slachtoffer zich veel te hoog bevindt ten opzichte van de hulpverlener, dit kan nooit adequate compressies opleveren. Hoop dat dit slechts een kort stukje was tot in de auto?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1776 Gepost op: 20 maart 2013, 12:15:49
De reden dat ik het niet via de politie of mijn collega wil doen is dat ik dan eerst over het hoofd van het slachtoffer moet gaan uitleggen wat ik heb gezien en wat ik daar niet juist aan vind, en dan moet een tweede partij dat tegen jou gaan zeggen. Dat werkt in mijn optiek niet.

Met excuses voor de late reactie. Maar ik wil hier ook een ander perspectief aan toevoegen, in het verlengde van Peen's bericht.
Je geeft al aan dat je het niet via de politie wil doen. Wil je er alleen op wijzen dat als jij (of een andere hulpverlener) dat wel doet, je vooral politie agenten in een lastige situatie kan brengen. Er is geen wettelijke basis voor het verbieden van fotograferen/filmen.  Als een agent dat toch gaat vragen, en tegen een principiële fotograaf aanloopt, kan er een klacht worden in gediend.

Juist als dat verzoek van een mede-hulpverlener komt, kan een agent zich wel moreel verplicht voelen om het toch te vragen. Natuurlijk hebben agenten ook monden om tegen je te zeggen dat ze het niet mogen, maar besef je wel wat je eigenlijk vraagt. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1777 Gepost op: 20 maart 2013, 15:35:48
Met excuses voor de late reactie. Maar ik wil hier ook een ander perspectief aan toevoegen, in het verlengde van Peen's bericht.
Je geeft al aan dat je het niet via de politie wil doen. Wil je er alleen op wijzen dat als jij (of een andere hulpverlener) dat wel doet, je vooral politie agenten in een lastige situatie kan brengen. Er is geen wettelijke basis voor het verbieden van fotograferen/filmen.  Als een agent dat toch gaat vragen, en tegen een principiële fotograaf aanloopt, kan er een klacht worden in gediend.

Juist als dat verzoek van een mede-hulpverlener komt, kan een agent zich wel moreel verplicht voelen om het toch te vragen. Natuurlijk hebben agenten ook monden om tegen je te zeggen dat ze het niet mogen, maar besef je wel wat je eigenlijk vraagt. ;)

Als de VPK of bevelvoerder vind dat de werkruimte verruimd moet worden is er niemand die daar iets tegen in te brengen heeft  :)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1778 Gepost op: 20 maart 2013, 18:11:51
Als de VPK of bevelvoerder vind dat de werkruimte verruimd moet worden is er niemand die daar iets tegen in te brengen heeft  :)

Natuurlijk, ook geen punt van discussie, en ook een manier om fotograferen moeilijker te maken.
Dan komt er een lintje en mag iedereen daar achter gaan staan (Laat ik discussie over pers er weer even buiten, daar is al een topic over).
Maar dat is anders dan een agent vragen of hij die ene persoon wil vragen om geen foto's te maken. Dat is wat hoefhaan aanhaalde.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1779 Gepost op: 20 maart 2013, 18:16:41
Om te beginnen, ik heb zelf geen moeite of problemen met fotografen, maar het constant beroepen op de wet, dat het mag, openbare weg, persvrijheid en noem maar op, geeft voor mijn gevoel wel aan dat veel fotografen het zelf ook niet helemaal kosher vinden soms......

Helaas blijkt dat steeds vaker te moeten. Als een agent vind dat ik gewoon geen foto's moet maken omdat hij dat niet netjes vind, dan heb ik volgens mij alleen de wet om op terug te vallen.

Ik heb al eerder de 'ik vind' tactiek gebruikt, maar ook bij 15 kilometers te snel werkte die helaas niet.  098uo
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens