Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 779893 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1780 Gepost op: 20 maart 2013, 23:17:15
Helaas blijkt dat steeds vaker te moeten. Als een agent vind dat ik gewoon geen foto's moet maken omdat hij dat niet netjes vind, dan heb ik volgens mij alleen de wet om op terug te vallen.
Vragen mag altijd, het toepassen van bevoegdheden gaat uiteraard te ver....... Al zal ik zonder morren op verzoek van een brandweerman/pleeg het lintje wat verder weg spannen en als zij aangeven dat het werkgebied vrij moet blijven van een ieder dan zal ik daar uiteraard voor zorgen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1781 Gepost op: 23 maart 2013, 09:23:33
Om te beginnen, ik heb zelf geen moeite of problemen met fotografen, maar het constant beroepen op de wet, dat het mag, openbare weg, persvrijheid en noem maar op, geeft voor mijn gevoel wel aan dat veel fotografen het zelf ook niet helemaal kosher vinden soms......
Nee, dat zeg ik niet. En ik houd dus wel degelijk (naar mijn eigen eer en geweten) rekening met fatsoensnormen bij wat ik fotografeer en publiceer.

Maar een politieagent staat daar met een taak. Hulp verlenen, sporen bewaren, onderzoek doen. En ik snap ook best dat dat soms een spagaat oplevert van tegenstrijdige belangen en wetten, en regels die elkaar tegenspreken in sommige situaties. Iets met koorddansen en zo.

Maar zij staan daar om de (diverse) wetten uit te voeren, niet om ze met voeten te treden. Net zoals je van en brandweerman niet verwacht dat hij benzine op de brand gooit, verwacht ik van een politieman niet dat hij de wet overtreedt.

En waarom interesseert de pers zich zo voor die wetten ? Nou, dan zit je in de hoek van die waakhond functie. De pers kijkt mee over de schouder van de instanties en stelt eventuele misstanden aan de kaak. Ik geef toe: een agent die een foto verbiedt (of: zelfs vordert dat een gemaakte foto gewist wordt) is van een hele andere grootte dan een IRT affaire of zoekgeraakte wapenvergunningen. Maar het is wel iets waar een journalist zich voor interesseert. Dat hoort m.i. ook zo in een volwassen democratie.

Peen
Redacteur van


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #1782 Gepost op: 23 maart 2013, 16:43:48
In deze regio (friesland) Veel commentaar geweest op de eerste twee foto's

http://www.hvnieuws.nl/nieuws/jongetje-ernstige-gewond-bij-ongeval-frieschepalen-17-03-2013.html
wat vind u?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #1783 Gepost op: 23 maart 2013, 17:00:49
In deze regio (friesland) Veel commentaar geweest op de eerste twee foto's

http://www.hvnieuws.nl/nieuws/jongetje-ernstige-gewond-bij-ongeval-frieschepalen-17-03-2013.html
wat vind u?
Vind het geen probleem.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1784 Gepost op: 23 maart 2013, 18:09:48
In deze regio (friesland) Veel commentaar geweest op de eerste twee foto's

http://www.hvnieuws.nl/nieuws/jongetje-ernstige-gewond-bij-ongeval-frieschepalen-17-03-2013.html
wat vind u?

Niets mis nee. Vanaf een afstand genomen. Slachtoffer niet (herkenbaar) te zien en andere betrokkenen op de rug gefotografeerd.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1785 Gepost op: 24 maart 2013, 08:04:31
Inderdaad niet zoveel mis mee. Wel had ik zelf als fotograaf wat meer naar links gaan staan zodat de omstanders niet in beeld waren gekomen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


JMS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #1786 Gepost op: 28 maart 2013, 16:42:12
Kan dit? Zelfmoordpoging.....

https://www.youtube.com/watch?v=xDtq2nDktnE


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1787 Gepost op: 28 maart 2013, 16:52:54
Tja, weinig schokkends. Vanuit privacyoverwegingen en de taboe die heerst op zelfmoordpogingen is het iets wat niet vaak in de media komt.

Maar de maker van deze video is geen fotograaf gezien de uploads op zijn YouTube kanaal. En daar heb je dus weer de toevallige passant die het voor de andere fotografen verpest? ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1788 Gepost op: 28 maart 2013, 17:14:25
Tsja. hij is niet echt herkenbaar. En kan dit als schokkend ervaren worden? Denk het niet.
Als het een lijk was zou het anders zijn, dan zou ik het niet zo expliciet filmen.

Is hij slachtoffer? In feite wel. Mogelijk slachtoffer van een psychose oid. Dus als je het dan heel netjes zou doen zou je het gezicht blurren.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1789 Gepost op: 28 maart 2013, 17:24:54
Kan dit? Zelfmoordpoging.....
En waaruit concludeer jij dan dat dit een zelfmoordpoging zou zijn?
Het is een verwarde man (als we het onderschrift mogen geloven) die in het kanaal drijft. "For all we know" is hij verward en meende hij "gewoon" een stukje te gaan zwemmen.