Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 779840 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1810 Gepost op: 2 april 2013, 23:09:34
Maar waarom spreken we schande over een 112-fotograaf die een blote arm van een overleden slachtoffer op de foto laat staan, en gebeurt dat over het algemeen niet als op het Journaal de lichaamsdelen over het beeldscherm knallen na een aanslag?

Is dat meer om de illusie in stand te houden dat 'echte ellende' altijd ergens ver weg gebeurt en niet bij ons geciviliseerde wereldje hoort?

Het is misschien geen vergelijking met waar we op dit forum meestal over praten (ongevallen met mensen), maar ik heb in mijn ruim 12 jaar bij de dierenambulance meer verdriet, emotionele ontladingen, soms agressie en gruwelijke, stinkende en absurde dingen meegemaakt dan mij lief was. En heb geleerd dat ellende niet altijd en alleen maar ver weg is en dat het er achter voordeuren heel anders uit ziet en aan toe gaat dan men aan de buitenkant zou denken......

Misschien dat ik daarom minder vreemd op kijk als er foto's van ongevallen e.d. op websites belanden?

Zou goed kunnen Arie,  Ook ik en velen hier hebben een boel nare dingen gezien. Zal voor de meeste ook niet zijn dat men niet tegen de beelden kan, maar meer het gevoel van (tja hoe kan het ook anders :) ) Hulpverlenen en een stuk beschermen?  Heb je zelf niet de neiging om de dieren te moeten beschermen in de trent van afstand en niet iedereen hoeft alles te zien?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1811 Gepost op: 2 april 2013, 23:16:22
Zou goed kunnen Arie,  Ook ik en velen hier hebben een boel nare dingen gezien. Zal voor de meeste ook niet zijn dat men niet tegen de beelden kan, maar meer het gevoel van (tja hoe kan het ook anders :) ) Hulpverlenen en een stuk beschermen?  Heb je zelf niet de neiging om de dieren te moeten beschermen in de trent van afstand en niet iedereen hoeft alles te zien?

Een boel dingen vinden natuurlijk binnenshuis plaats. Het verschil tussen het werk bij de DA en andere hulpdiensten is ook dat de DA niet met P2000 werkt dus over het algemeen weinig tot geen fotografen erbij.

Veel last van omstanders had ik meestal niet en vaak waren ze ook nog oprecht bezorgd met het dier waar ik mee bezig was.

Hooguit in de grote stad zoals Den Haag dat er van die brutale knulletjes bij je ambu komen staan en het liefst erin kruipen. En dat je goed moet kijken of alles er nog is.....

Maar problemen met fotografen heb ik nooit meegemaakt :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1812 Gepost op: 3 april 2013, 00:07:21
Een boel dingen vinden natuurlijk binnenshuis plaats. Het verschil tussen het werk bij de DA en andere hulpdiensten is ook dat de DA niet met P2000 werkt dus over het algemeen weinig tot geen fotografen erbij.

Veel last van omstanders had ik meestal niet en vaak waren ze ook nog oprecht bezorgd met het dier waar ik mee bezig was.

Hooguit in de grote stad zoals Den Haag dat er van die brutale knulletjes bij je ambu komen staan en het liefst erin kruipen. En dat je goed moet kijken of alles er nog is.....

Maar problemen met fotografen heb ik nooit meegemaakt :)
Heb zelf (geloof dat je dat al wist) ook een jaartje mee gedraaid op de DA. En daar wordt je inderdaad soms ook niet vrolijker van. Bedoelde niet specifiek op fotografen maar op omstanders in het algemeen. Kan me ook nog wel een paar inzetten herinneren waar ze inderdaad het liefste in de DA kruipen!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1813 Gepost op: 3 april 2013, 08:56:30
Maar waarom spreken we schande over een 112-fotograaf die een blote arm van een overleden slachtoffer op de foto laat staan, en gebeurt dat over het algemeen niet als op het Journaal de lichaamsdelen over het beeldscherm knallen na een aanslag?
Is

Eerder bericht:
Ik vind dat er absoluut geen verschil zit in foto's van het incident hier om de hoek of foto's van de holocaust en dat soort rampen.
Feit blijft dat het om schokkende foto's gaat waarbij je na moet denken wat het effect kan zijn.

Soms worden foto's maar klakkeloos ergens neergezet, getoond, terwijl ik daar helemaal niet op zit te wachten.
Het is niet altijd dat je ze bewust opzoekt, ze worden je opgedrongen.
Ook TV beelden vind ik soms veel te ver gaan. Ik durf geen journaal meer te kijken wanneer mijn kinderen nog beneden zijn.
Dus wordt er ook schande gesproken van de beelden op tv, en ik weet dat ik daar zeker niet de enige in ben.
Nogmaals; ik vind daar echt geen verschil in zitten.
Die discussie valt net zo goed onder dit topic, alleen vinden we kennelijk dingen die in de buurt gebeuren ernstiger dan wat er over de grens gebeurd... Ik herken het ook wel hoor, maar toch ben ik echt tegen de enorm schokkende beelden van de "ver van mijn bed show"
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1814 Gepost op: 3 april 2013, 10:20:44
Eerder bericht:Dus wordt er ook schande gesproken van de beelden op tv, en ik weet dat ik daar zeker niet de enige in ben.
Nogmaals; ik vind daar echt geen verschil in zitten.
Die discussie valt net zo goed onder dit topic, alleen vinden we kennelijk dingen die in de buurt gebeuren ernstiger dan wat er over de grens gebeurd... Ik herken het ook wel hoor, maar toch ben ik echt tegen de enorm schokkende beelden van de "ver van mijn bed show"

Maar dan nog: de smaken verschillen. Eerder noemde 024 de mensen van 112-websites of het willen vastleggen van ongevallen 'pervers' of zoiets. Anderzijds zijn er tienduizenden die alles willen weten over de ins en outs van een ongeval. Zijn dat dan allemaal (ook) perverselingen? Nieuwsgierigheid zit in de aard van de mens. Ga je met drie man opvallend naar de lucht staren en wijzen, dan staren op een gegeven moment alle voorbijgangers naar de lucht. Probeer maar eens.  ;D Idem dus bij ongevallen en branden.

Als medewerkers aan een 112-site zijn wij dus net zo nieuwsgierig (en geïnteresseerd in de hulpverlening), maar verschaffen daarnaast de beelden. Daar kan je over van mening verschillen. De een vindt het bestaan van dergelijke sites al pervers, de ander legt de grens wat meer bij wat er precies op de foto's te zien is. Je gaat er niet uitkomen vrees ik. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1815 Gepost op: 10 april 2013, 18:57:04
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Picture?nid=21900&pid=43172

Niet echt de vraag of het kan, maar wat wil een nieuwssite hiermee laten zien?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #1816 Gepost op: 10 april 2013, 18:58:32
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Picture?nid=21900&pid=43172

Niet echt de vraag of het kan, maar wat wil een nieuwssite hiermee laten zien?

Het hondje dat in de gekantelde auto zit, met op de achtergrond een politieauto?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1817 Gepost op: 10 april 2013, 19:03:30
Yep.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1818 Gepost op: 10 april 2013, 19:05:23
Tja. Leuke compositie. Het duurde alleen wel lang voordat ik doorhad waar het glas van was. Als nieuwsfoto is die niet helemaal pakkend inderdaad.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1819 Gepost op: 16 april 2013, 00:17:01
Op onderstaande link staan enkele foto's van de explosies in Boston . Er staat zelf eens foto van een man met een afgerukt onderbeen.
Wat vinden we hier van, Meerwaarde of niet?  Kan dit , mag dit, moet dit?

Persoonlijk vind ik het niet echt heftig, maar besef ook dat dit komt doordat ik wel meer gezien heb, maar besef ook dat dit veel mensen de maag kan doen omdraaien. Dit is toch een heel ander niveau dan wat we hier vaak voorbij zien komen. Ben benieuwd naar jullie reacties en meningen.

Ondanks dat we op het HV forum zitten, toch even een waarschuwing voor betreffende foto.


http://www.theatlantic.com/infocus/2013/04/photos-of-the-boston-marathon-bombing/100495/
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.