Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 777981 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Stephen Peters

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #740 Gepost op: 12 januari 2010, 23:54:11
En dat ben ik als 'de concurrent' weer met je eens ....

Jullie standpunt met 'we brengen het zoals het is' is vanuit puur journalistiek oogpunt juist prijzenswaardig. Anderen zullen onze terughoudendheid in dit soort gevallen juist weer meer waarderen.

"Concurrent": We hebben denk ik vooral dezelfde belangen. Met name in "het veld" en wat betreft de vrijheden die we mogen hebben om een eigen invulling te geven.

Even voor de duidelijkheid, want ik proef dat toch een beetje uit je reactie: Dat standpunt moet je zeker niet interpreteren als een waarde oordeel naar R15 of andere sites die er voor kiezen het niet zo te doen. Je moet het lezen als een verklaring voor het plaatsen van de foto's als reactie op aantijgingen dat het puur uit sensatie zou zijn, niet meer en niet minder.

Of het verstandig is en of je er mensen mee tegen je in het harnas jaagt ?

Dat is een beetje wat ik duidelijk probeer te maken. Ik spreek hier even op persoonlijke titel: Ik buig voor niemand wat dat betreft. Het is mij het er niet om te doen iemand tegen mij in het harnas te jagen. Maar ik ga het fotograferen er ook niet om laten (zonder bot te zijn/worden). Ik weet wat ik doe en waar ik mee bezig ben. Ik weet ook dat ik geen wetten of regels overtreedt op zulke momenten. Degene die ik in het harnas lijk te jagen af en toe, want moet wel benadrukken dat het enkele uitzonderingen zijn, zijn degene die voor de slachtoffers zeggen en denken te spreken, door mij een bepaalde ethiek op te willen leggen. Terwijl  diegene voor wie zij op denken te komen helemaal niet zo'n mening of zo scherp er op na houden. Daar heb ik nu eenmaal weinig boodschap aan. En daar ga ik mijn gedrag ook niet voor aanpassen. Dan is het einde gewoon echt zoek en gaat iedereen zijn ethiek opleggen.

Dat is wat hier volgens mij aan de orde is. En het contrast is echt heel groot zoals je zelf waarschijnlijk weet. Waar de ene hulpverlener je er op wijst dat er aan de achterkant mooie vlammen te fotograferen zijn of voor de foto poseert komt de ander met een heel moralistisch verhaal en trekt je weg of gaat voor je lens staan.

Wat de grondrechten betreft: Dat zijn mooie woorden op papier maar helaas nauwelijks oproepbaar en worden ook niet gehandhaafd door het bevoegd gezag. Er geen sancties op het beperken van iemand in zijn grondrechten. Niet direct althans. Veel is wel opgenomen in het WvS, maar dat weer net niet het gedeelte wat relevant is voor ons beroep/hobby helaas...


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #741 Gepost op: 13 januari 2010, 00:25:15
Hét bewuste artikel is ineens verdwenen op GS, toch geen politiek correct artikel gebleken blijkbaar.............. het artikel over zomerbanden deed het vast niet zo goed in de winter     ;)

Ze hebben deze tekst bij het verwijderde item geplaatst:

edit: Het is mooi geweest. Onze boodschap is overgekomen. Maar soms kun je ook te ver gaan. Dit was zo'n typisch gevalletje. Uit piëteit met het slachtoffer en nabestaanden hebben we besloten dit bericht te verwijderen. We wensen familie en nabestaanden veel sterkte met het verwerken van het verlies.- Bron www.geenstijl.nl

Erg netjes om een fout toch toe te geven en de foto te verwijderen.


Gast48368

  • Gast
Reactie #742 Gepost op: 13 januari 2010, 00:30:33
Erg netjes ja. Heb je een linkje voor mij? Ik heb dit nergens gezien.

Maar respect voor GS  ;)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #743 Gepost op: 13 januari 2010, 00:35:07
Staat nog op dezelfde plek waar het item eerst ook stond. Doordat alleen de titel er nog maar staat lees je er wel snel overheen dat klopt. Hier is de link:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/01/zomerbanddode.html


BobHGL

  • Gast
Reactie #744 Gepost op: 13 januari 2010, 01:08:14
Anderen zullen onze terughoudendheid in dit soort gevallen juist weer meer waarderen.
Ik denk dat R15 en D8 niet zoveel van elkaar verschillen qua grenzen. In het ene geval is R15 wat terughoudender, in het andere geval is D8 wat terughoudender. Als voorbeeld: de foto's van de dame die in Rijswijk van een gallerij dreigde te springen heb ik nieteens naar de redactie van D8 gemaild, terwijl die wel op R15 stonden.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #745 Gepost op: 13 januari 2010, 09:04:28
Even voor de duidelijkheid, want ik proef dat toch een beetje uit je reactie: Dat standpunt moet je zeker niet interpreteren als een waarde oordeel naar R15 of andere sites die er voor kiezen het niet zo te doen. Je moet het lezen als een verklaring voor het plaatsen van de foto's als reactie op aantijgingen dat het puur uit sensatie zou zijn, niet meer en niet minder.
Oh nee hoor; zo had ik het niet begrepen. Niks aan de hand dus  ;D

Degene die ik in het harnas lijk te jagen af en toe, want moet wel benadrukken dat het enkele uitzonderingen zijn, zijn degene die voor de slachtoffers zeggen en denken te spreken, door mij een bepaalde ethiek op te willen leggen. Terwijl  diegene voor wie zij op denken te komen helemaal niet zo'n mening of zo scherp er op na houden. Daar heb ik nu eenmaal weinig boodschap aan. En daar ga ik mijn gedrag ook niet voor aanpassen. Dan is het einde gewoon echt zoek en gaat iedereen zijn ethiek opleggen.
Ik heb zitten denken waarom dat gebeurt; en waarom sommige hulpverleners soms 'feller' en negatiever op sommige foto's reageren dan de slachtoffers zelf - feitelijk wat jij hier ook boven zegt.

Zelf ben ik natuurlijk ook regelmatig hulpverlener; en in mijn beleving komt die weerstand vaak voort uit twee zaken:

- het slachtoffer willen beschermen; zo van 'het is al erg genoeg, en nu komt er nog een vent met een camera voor het leedvermaak'
- angst om voor collega's 'te kijk' gezet te worden terwijl ze iets fout denken te doen (of zeggen, in het geval van video). Of: dat de beelden breed uitgemeten gaan worden op Geenstijl of zo. In ieder geval: te kijk gezet worden.

Het eerste (bescherming van het slachtoffer) proef ik meer bij de blauwe tak; het tweede soms heel sterk bij de rode tak. In beide gevallen wordt het inderdaad eerst opgehangen aan een 'ik neem het op voor het slachtoffer' verhaal; maar soms komt er dus (bij doorvragen) het tweede verhaal uit.

Bescherming van het slachtoffer is uiteraard een nobel streven (daarom ben je tenslotte hulpverlener geworden; omdat je om andere mensen 'in nood' geeft); maar het kan dus soms te ver gaan.

Ik kan me goed voorstellen dat de politie liever niet heeft dat je staat te fotograferen in een hele gespannen of emotionele situatie; zoals bijvoorbeeld het ongeval in Poeldijk. De familieleden worden verscheurd door emoties en kunnen dan heel fel reageren op een vent die 5 meter naast ze staat te klikken met een camera. In zo'n geval zijn zij als politie dus oprecht bezig met het beschermen van de familie; om die even in (relatieve) rust de tijd te geven om te begrijpen wat er gebeurd is - maar misschien dus zelfs ook met het voorkomen van een geweldsuitbarsting.

Of: zoals in de nieuwjaarsnacht op de Beresteinlaan waar we bewust ophouden met opnemen, omdat de jeugd steeds gekker gaat doen om in beeld te komen. Als 'persmuskiet' probeer je telkens de situatie in te schatten en handel je overeenkomstig; soms is dat goed en soms zeg je achteraf 'stom; dat had ik niet moeten doen'. In mijn andere rol als hulpverlener gebeurt me dat dat gek genoeg ook....

Tja; zowel D8 als R15 doen de zaken op hun manier. Als je daar niet mee kan leven, staat het je vrij om de betreffende site niet meer te bezoeken of (nog beter O0 er zelf eentje te beginnen en te laten zien dat je het beter kan en doet, i.p.v. kritiek leveren langs de zijlijn).....

Nogmaals: het zal denk ik mensen ook verbazen hoe vaak wij reacties krijgen van betrokkenen, die achteraf op de site kijken en ons dan vragen om beelden (of: kleine opmerkingen maken over de tekst en dergelijke). Andersom zullen er natuurlijk ook slachtoffers zijn die er niet van gediend zijn; ik realiseer me dat we daar waarschijnlijk niets van horen, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Maar het beeld van 'het slachtoffer/de familie is er per definitie niet van gediend' klopt dus bepaald niet.

Peen
Redacteur van


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #746 Gepost op: 13 januari 2010, 10:10:30
Ik kan me goed voorstellen dat de politie liever niet heeft dat je staat te fotograferen in een hele emotionele situatie; zoals bijvoorbeeld het ongeval in Poeldijk. De familieleden worden verscheurd door emoties en kunnen dan heel fel reageren op een vent die 5 meter naast ze staat te klikken met een camera; dat snap ik ook wel. In zo'n geval zijn zij als politie dus oprecht bezig met het beschermen van de familie; om die even in (relatieve) rust de tijd te geven om te begrijpen wat er gebeurd is - maar misschien dus zelfs ook met het voorkomen van een geweldsuitbarsting.

laatst was ik bij een brand in nieuwegein, ik stond samen met een ander forumlid wat foto's te nemen in denk dat 5 meter bij ons vandaag een agent met 3 mensen stond te praten, ik nam foto's van de schade die de brand veroorzaakt had, op dat moment was de agent aan het bellen, ik zag dat hij de telefoon op de motorkap van de auto legde, hij zei iets (ik wist niet wat) en de mevrouw die daar stond begon keihard te scheeuwen en te janken, heel heel hard. wij hadden geen idee waarom op dat moment, wel wisten we dat er 2 ambulances met spoed weg zijn gegaan. op dat moment kon ik een hele mooie foto schieten zag ik. ik heb het niet gedaan. ik heb geprobeerd de camera enigsinds te verbergen en weg te lopen, vervolgens ben ik aan de andere kant gaan staan waar je minder mooie foto's maken kon, maar een confrontatie met boze familie voorkom je zo.

later in de auto lang er over gesproken, zou de bewoner zijn overleden, nee toch  die stond al buiten voor dat de brandweer er was, en dat 2de slachtoffer die heb ik niet buiten gezien ik zag alleen dat dat kind de ambulance in ging, zou die binnen zijn geweest? helaas hoorden wij later op de radio dat een kind op 4 jarige leeftijd is overleden en moeder was zwaar gewond. toch maar goed dat we even aan de kant gingen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #747 Gepost op: 13 januari 2010, 12:02:34
....... En toch gebeurd het keer op keer dat hulpverleners zich bemoeien met wat ik fotografeer. Ze mogen voor zichzelf spreken, als ze me vertellen dat ze niet in beeld willen bijvoorbeeld, dat hoef ik niet eens te respecteren, maar doe ik doorgaans wel. Maar veel verder, kunnen, horen en mogen ze niet te gaan, eigenlijk.





Toch vind ik dat het wel een taak is van een hulpverlener.
Waarom?
Omdat die het slachtoffer helpen. Niet alleen aan de verwondingen ed. maar ook door voor het slachtoffer op te komen. Het slachtoffer kan inmmers niet zelf zeggen dat hij/zij niet op de foto wil? Dat doet op zo'n moment iemand voor het slachtoffer, iemand met een hart voor slachtoffers, een hulpverlener dus.

Zelf ben ik ook fotograaf voor een Hulpverlenings Nieuws site (of zoals sommigen zeggen "hobby fotograaf").
Kan me dus inleven in de situatie waarin je besluit een foto te nemen, en vervolgens wel of niet openbaar te maken. Wanneer ik in een dergelijke situatie zit, maak ik de fot zeker wel. Je krijgt nl niet nogmaals de gelegenheid de foto te maken. Dat is een ding wat zeker is.
Of ik tot plaatsing over zal gaan, is van latere zorg, dat besluit ik op plaats incident niet, maar pas als ik de foto's thuis bekijk kom ik tot een degelijke beslissing.
Daarbij ga ik uit van mijn eigen gevoel: Hoe zou ik er over denken wanneer IK dat slachtoffer zou zijn. Zou ik zo in beeld willen komen. Hoe zou IK het vinden om een familielid in een dergelijke situatie overal en nergens op de foto tegen te komen?
Wanneer ik dergelijke vragen kan beantwoorden dat ik er geen problemen mee zou hebben, zal ik over gaan tot het plaatsen van de foto('s).

Dit blijft een afweging die de fotograaf zelf maakt, of de redactie van het betreffende medium. En ja, er is behoefte aan dergelijke foto's gezien het aantal views wat dergelijke foto's krijgen. Hoe je het wendt of keert, mensen zijn op zoek naar dergelijke beelden. Het is aan de fotograaf zelf om de normen en waarden te stellen en te bewaken.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #748 Gepost op: 13 januari 2010, 13:50:03
Ze hebben deze tekst bij het verwijderde item geplaatst:

edit: Het is mooi geweest. Onze boodschap is overgekomen. Maar soms kun je ook te ver gaan. Dit was zo'n typisch gevalletje. Uit piëteit met het slachtoffer en nabestaanden hebben we besloten dit bericht te verwijderen. We wensen familie en nabestaanden veel sterkte met het verwerken van het verlies.- Bron www.geenstijl.nl

Erg netjes om een fout toch toe te geven en de foto te verwijderen.

Respect voor GS in dit geval. Open en eerlijk een inschattingsfout toegeven; dan heb je ook B gezegd. Netjes.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #749 Gepost op: 13 januari 2010, 14:48:24
Omdat die het slachtoffer helpen. Niet alleen aan de verwondingen ed. maar ook door voor het slachtoffer op te komen. Het slachtoffer kan inmmers niet zelf zeggen dat hij/zij niet op de foto wil? Dat doet op zo'n moment iemand voor het slachtoffer, iemand met een hart voor slachtoffers, een hulpverlener dus.

Tja; dat laatste bestrijd ik dus. Een aantal zullen het niet willen; een aantal vindt het prima en is achteraf dus zelfs blij met de beelden.

Als je er als hulpverlener klakkeloos vanuit gaat dat het slachtoffer het niet wil en dat je 'uit zijn/haar naam' het maken van de opname dus moet voorkomen (door voor de lens te gaan staan etc) ben je m.i. heel verkeerd bezig.

Toch vind ik dat het wel een taak is van een hulpverlener.

/knip

Het is aan de fotograaf zelf om de normen en waarden te stellen en te bewaken.

Nu ben ik je even kwijt. Moet de hulpverlener nu bepalen; of de fotograaf ?

Peen
Redacteur van