Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 777959 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #900 Gepost op: 8 augustus 2010, 01:56:10
Zonder de feiten te kennen: Als de foto zonder toestemming gemaakt is, en het zou mijn woning zijn, dan zou ik dus een klacht indienen bij B&W. Blijkbaar hebben de hulpdiensten, politie of brandweer, dan iemand toegelaten die daar niets te zoeken heeft. Mogelijk zou ik nog aangifte doen bij de politie.

Maar misschien kan een meelezend lid van regio15 eens duidelijkheid geven over wel/niet toestemming. :)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #901 Gepost op: 8 augustus 2010, 10:25:11
Maar misschien kan een meelezend lid van regio15 eens duidelijkheid geven over wel/niet toestemming. :)

Met alle liefde doe ik dat namens de redactie.

De fotograaf, Tim de Kleyn, woont in de buurt van het adres waar de brand woedde en heeft de foto gemaakt nadat de bewoner nota bene naar hem toe kwam met de vraag om een foto binnen te maken, zodat de mensen konden zien wat er kan gebeuren als je apparatuur laat draaien als je even van huis gaat.

(...) wij weten wel zo'n beetje wat wel en wat niet kan. Zo worden bij ons slachtoffers nimmer volop in beeld gebracht. Zelfs kentekens van auto's die bij een aanrijding betrokken zijn worden door ons standaard geblurred. Wat dat betreft zou het eens interessant zijn voor de lezers als wij zouden laten zien wat wij aangeboden krijgen en niet plaatsen!

Kijk, het is een ieders goed recht om vraagtekens te plaatsen bij het fenomeen '112-sites' of amateurfotografen. Bij duidelijke (bewezen) overtredingen van regels of normen en waarden mogen zaken ook zeker aan de kaak gesteld worden.

(...)

De onderhavige foto is daar een heel mooi voorbeeld van: zonder ook maar enig inzicht te hebben in de achtergronden van die foto worden er irritaties en schande uitgesproken (zie ook reactie Tim Koster). Terwijl een gewone vraag stellen aan de redactie binnen no time tot een verhelderend antwoord had geleid.

Iemand riep in deze discussie: dit is toch een discussieforum, dan moet je toch dingen toch bespreekbaar kunnen maken? Klopt, maar dan wel de ins en outs kennende en zonder dat 't het karakter krijgt van laster en smaad. En daar begint dit verdacht veel op te lijken.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #902 Gepost op: 8 augustus 2010, 10:40:26
Ten eerste ontbreekt de context (e.g. de link met het verhaal).
Ten tweede heb je de website/fotograaf al om opheldering gevraagd?

Terechte vraag, Ko. Nee, natuurlijk heeft hij dat niet  :)

Laten we eerlijk zijn: als we over de schreef gaan is dat in eerste instantie een zaak tussen de bewoner en ons, al kan je er hier op een forum best over discussiëren. (...)

Gelukkig spreek ik zeer regelmatig andere hulpverleners binnen de regio Haaglanden op allerhande niveau's die juist wel respect hebben voor de manier waarop wij nieuws brengen. Tuurlijk; er zullen er ook altijd zijn die Tower zijn mening onderschrijven; maar het grootste deel van de mensen die ik tegenkom heeft er (meer dan) vrede mee. Dat is nu eenmaal zo: zet 100 mensen bij elkaar en je hebt 100 meningen.

(...)

Peen
Redacteur van


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #903 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:34:00
De onderhavige foto is daar een heel mooi voorbeeld van: zonder ook maar enig inzicht te hebben in de achtergronden van die foto worden er irritaties en schande uitgesproken (zie ook reactie Tim Koster). Terwijl een gewone vraag stellen aan de redactie binnen no time tot een verhelderend antwoord had geleid.

Mijn reactie is hierom;

Dan wordt het werk van de brandweer gefilmd/gefotografeerd en komt het slachtoffer totaal niet (herkenbaar) in beeld. Ik begreep uit het verhaal van Dinges dat hij met zijn ambulance voor een woning staat en dat fotografen dan kiekjes gaan maken van het slachtoffer op de brancard en dat op een site plaatsen. Dat is in mijn beleving heel wat anders.

http://regio15.nl/images/stories/incidenten/20100726/img_1518.jpg

http://regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/3875-onwel-in-woning-deimanstraat

Wat tower-ladder dus ook een beetje zegt in zijn post..


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #904 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:37:36
Ik zie het slachtoffer niet, jij?

Een bult onder een deken op een brancard is wel heel iets anders dan het slachtoffer in beeld brengen. Of zeg ik nou iets doms?  ::)

Ik neem toch welhaast aan dat jij het verschil wel begrijpt waar ik op doelde?

Je vergeet overigens gemakshalve het zinnetje 'en komt het slachtoffer totaal niet (herkenbaar) in beeld' te accentueren.......
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #905 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:42:59
Ik zie het slachtoffer niet, jij?

Een bult onder een deken op een brancard is wel heel iets anders dan het slachtoffer in beeld brengen. Of zeg ik nou iets doms?  ::)

Ik neem toch welhaast aan dat jij het verschil wel begrijpt waar ik op doelde?

Dit is voor mij gewoon een slachtoffer op een brandcard waarbij ik de brandweer niet aan het werk zie..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #906 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:44:29
Ik zie het slachtoffer niet, jij?

Een bult onder een deken op een brancard is wel heel iets anders dan het slachtoffer in beeld brengen. Of zeg ik nou iets doms?  ::)

Ik ben een regelmatige / vaste bezoeker van jullie website, niet omdat het nieuws uit de regio mij iets zegt maar omdat ik vind dat de fotografische waarde van een website als regio15 een voorbeeld kan/mag zijn voor de overige Nederlandse pers.

Wél laten zien wat de hulpdiensten doen, zonder daarbij echter iemand herkenbaar in beeld te brengen of te benadelen. Mooi voorbeeld ook van bovenstaande hulpverlening.

Dit is voor mij gewoon een slachtoffer op een brandcard waarbij ik de brandweer niet aan het werk zie..

Maar wél de overige hulpdiensten, zonder dat je daarbij iemand herkenbaar in beeld brengt  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #907 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:48:00
Ja, daarom vind ik het zo jammer dat er een paar figuren zijn met kennelijk verborgen agenda's die willen doen voorkomen of wij alle regels van de ethiek overboord hebben gezet op onze site.

Terwijl de échte voorbeelden van ontbreken van enig ethisch besef voor het oprapen liggen. Zoals de foto op AD.nl van vandaag van het dodelijk slachtoffer tijdens het WK sauna in Finland. En dat was geen 112-fotograaf..........
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #908 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:51:22
Ik weet van Regio15 dat ze ook regelmatig dingen niet plaatsen uit respect voor de slachtoffers en/of nabestaanden. Ik ben het eens met Jerommeke dat Regio15 een voorbeeld kan zijn.

De foto van Sander Paardekooper zie ik niks ergs aan. Je ziet de hulpdiensten en een brancard met een bult. Schokkend oid kan ik dat niet noemen.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #909 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:55:35
Ik ben een regelmatige / vaste bezoeker van jullie website, niet omdat het nieuws uit de regio mij iets zegt maar omdat ik vind dat de fotografische waarde van een website als regio15 een voorbeeld kan/mag zijn voor de overige Nederlandse pers.

Wél laten zien wat de hulpdiensten doen, zonder daarbij echter iemand herkenbaar in beeld te brengen of te benadelen. Mooi voorbeeld ook van bovenstaande hulpverlening.

Zelfde hier hoor, kijk graag naar goede plaatjes :)..

Maar wél de overige hulpdiensten, zonder dat je daarbij iemand herkenbaar in beeld brengt  ::)

Ja, en daar ging meen ik de discussie over, over het filmen en fotograferen van medische dingen.. Daarop reageerde Tarie dat hun dit doen maar alleen de technische kant in beeld brengen en niet slachtoffers op een brandcard.. In dit geval dus alleen de afhijsing en niet een plaatje van een onwel geworden persoon op een brandcard.. Zoals ik zei; onherkenbaar of niet..

Ja, daarom vind ik het zo jammer dat er een paar figuren zijn met kennelijk verborgen agenda's die willen doen voorkomen of wij alle regels van de ethiek overboord hebben gezet op onze site.

Neehoor, ben het verder gewoon eens met Jerommeke, dit viel mij alleen op toen jij begon over slachtoffers en brandcards :)

De foto van Sander Paardekooper zie ik niks ergs aan. Je ziet de hulpdiensten en een brancard met een bult. Schokkend oid kan ik dat niet noemen.

Ik probeerde alleen mijn punt duidelijk te maken en dus niet te zeggen of een foto wel of niet kan.. ;)