Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781096 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #970 Gepost op: 13 september 2010, 12:50:35
N.a.v. het standaard '112 fotografen bashen' op dit forum heb ik eens aan het onderwerp van 1 van onze reportages gevraagd of ik zijn mail hier mag publiceren. Zie onderstaand...

Citaat
Op 13 sep 2010, om 10:57 heeft A.A..... het volgende geschreven:

Dit is een aanvraag via http://regio15.nl/ van: A.A..... <info@.......nl>

Geachte redactie,

Op 2 september j.l. heb ik een ernstig scooterongeluk gehad in zoetermeer. Hiervan heeft Thomas Pos foto's gemaakt (zie http://regio15.nl/actueel/lijst-weergave/2-ongevallen/4263-scooterrijder-gewond-na-aanrijding).

Ik ben blij met deze foto's, omdat het mij een beeld geeft wat er is gebeurd.

Ik heb deze foto's nu op mijn Hyves gezet en zij zijn alleen te bekijken door mijn 'vrienden'. Indien u bezwaar heeft hiertegen, dan hoor ik graag van u.

Overigens gaat het goed met mij. Ik heb wonderbaarlijk genoeg 'slechts' 9 hechtingen en een zwaargekneusde rechterknie aan het ongeval overgehouden.

Hartelijke groet,
Sander ......
___

From: rene@regio15.nl

Sander,

Goed om te horen dat het beter met je gaat. En ja hoor; geen punt als je die foto's daar plaatst (als belanghebbende :))

Heb ik een retourvraag. Wij 'persmuskieten' worden nog wel eens aangevallen door hulpverleners dat we de privacy van de slachtoffers schenden; en dat de slachtoffers zouden spugen op de fotografen. Nu proberen we iemand op een menselijke manier in beeld te brengen en krijgen we vaak hetzij geen reactie; of een positieve. Anders gezegd: we krijgen zelden klachten van de slachtoffers.

Vind je het goed als ik je mail (minus je email adres natuurlijk) op een hulpverleners forum post als voorbeeld van een slachtoffer wat er dus achteraf juist blij mee is, dat die foto's bestaan bedoel ik ?

Rene
___

Rene,

Dat vind ik geen probleem, integendeel. Ik snap de hulpverleners ook niet. Het is nou niet zo dat jullie gezichten etc. op de foto zetten. De privacy is prima gewaarborgd.

Ik heb juist heel veel aan de foto's gehad. Het geeft mij een goed beeld van wat er is gebeurd en het helpt ook bij de verwerking. Als ik de foto (waarbij de scooter voor de auto ligt en ik een 8-tal meters verderop) aan mensen laat zien, beseffen ze ineens dat dit wel een behoorlijk ongeval is geweest en niet zomaar een alledaags scooterongeval. Een foto zegt meer dan woorden...

Kortom, topwerk! Ook complimenten voor de website.

Groet,
Sander
Naam en volledig email adres bij mij bekend ....

Peen
Redacteur van


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #971 Gepost op: 13 september 2010, 13:10:58
Citaat van: peen van dienst
N.a.v. het standaard '112 fotografen bashen' op dit forum heb ik eens aan het onderwerp van 1 van onze reportages gevraagd of ik zijn mail hier mag publiceren. Zie onderstaand...
Peen

Ik heb bij dit topic meer het idee dat 112-amateurfotografen hun 'eigen normen' spiegelen aan het werk van professionele fotografen dan dat het commentaar jegens hun betreft.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #972 Gepost op: 13 september 2010, 13:33:11
Dit slachtoffer geeft ook aan het geen probleem te vinden omdat er geen gezichten getoond worden, de privacy is gewaarborgd, niet iedere (wannabe) fotograaf doet dit zo zoals we inmiddels weten.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #973 Gepost op: 14 september 2010, 14:32:57
Dan gooien we het eens op een ander boeg. De reacties van bezoekers op een professioneel medium :

http://www.limburger.nl/article/20100914/REGIONIEUWS02/100919823/1056#Serveerster_hotel_Arcen_zwaargewond_bij_brand

(No heading) schrijft foto op 14.09.10 14:02 - Asociaal om een foto van het slachtoffer op de site te zetten.    

Triest, mag hopen dat ze er niet veel aan over houdt schrijft (Anonymous) op 14.09.10 13:44
Het is ook erg gevaarlijk, niet slim om mee te gaan lopen, en als er nylon in je kleding zit en trouwens ook katoen wil goed branden. Beterschap voor de vrouw en de jongen en ja je moet niet een foto met het gezicht zo herkenbaar op de site zetten, ken haar niet, maar na Ruben hadden we er toch iets van geleerd, maar niet bij de limburger

foto?? schrijft RW op 14.09.10 13:13
Het is toch niet normaal dat men tegenwoordig een foto van een (herkenbaar) slachtoffer zomaar op de site zet??
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #974 Gepost op: 14 september 2010, 14:49:18
Ik sluit me 100% bij die bezoekers aan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #975 Gepost op: 14 september 2010, 20:07:11
Aan weer een andere kant....: Als ik op een willekeurige dag een journaaltje bekijk....verbleken alle fototjes hier ineens..


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #976 Gepost op: 14 september 2010, 21:27:28
Citaat
Aan weer een andere kant....: Als ik op een willekeurige dag een journaaltje bekijk....verbleken alle fototjes hier ineens..

Dat is inderdaad weer een andere kant van het verhaal. We zitten rustig met het bordje op schoot naar het journaal te kijken, en zien daar bijvoorbeeld bij de overstromingen in Pakistan de slachtoffers geheel
herkenbaar in beeld. Een bloedige aanslag in Bagdad ? De beelden van uit elkaar gereten lichamen kennen we helaas allemaal.
De meeste van ons zullen er geen hap minder om eten, en er is al helemaal niemand die belt naar de omroep om zijn, of haar, beklag over de herkenbaarheid van de slachtoffers te doen.
Komt er echter in Nederland een slachtoffer in beeld, dan weten we niet hoe snel we er met z'n allen schande van moeten spreken.

Kan iemand mij vertellen hoeveel km vanaf Nederland het wel geoorloofd is om slachtoffers in beeld te brengen ?  ::)

Is bovenstaande verhaal dan een oproep van mij, om er maar op los te filmen en/of te fotograferen ?
Nee, maar een hoop forum lezers, waaronder ik, hebben blijkbaar een dubbele moraal over het feit wat wel kan en wat niet.


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #977 Gepost op: 14 september 2010, 21:50:00
Om te verduidelijken :

Waarom vinden wij allemaal dat deze foto niet kan :



Maar vinden wij deze foto wel aanvaardbaar :



Op beide een foto van een slachtoffer welke gered wordt door een hulpverlener, maar toch reageren wij op beide foto's heel anders.
Wat maakt de situatie nou wezenlijk verschillend ? Ik zou het niet weten......  :-\


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #978 Gepost op: 14 september 2010, 22:05:15
Omdat de kans dat de laatste door iemand hier herkend wordt die nog niet weet wat er met zijn/haar bekende / vriend(in) / familielid gebeurd is... Er is niets wranger dan uit de media lezen dat je oma een auto-ongeluk heeft gehad.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #979 Gepost op: 14 september 2010, 22:11:25
Omdat de kans dat de laatste door iemand hier herkend wordt die nog niet op de hoogte is hoe het met zijn/haar bekende / vriend(in) / familielid gaat...
In een oorlogsgebied duurt het misschien wel langer voordat men wat van verwanten hoort.

Het is meer een kwestie van hoe dichtbij het is. Hier in Nederland beginnen tegen een fotograaf over privacy terwijl ze bij wijze van spreken de Telegraaf onder de arm hebben. Van betrokkenen kan ik het heel goed voorstellen, van toeschouwers -die zelf komen kijken- minder.

Kijk naar de media in andere landen en je ziet dat we het in Nederland aardig netjes geregeld hebben ;-)