Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 779840 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #980 Gepost op: 14 september 2010, 22:15:08
Maar verplaats het eens naar je eigen situatie, stel dat iemand uit je familie gevallen was oid, en die staat zo (herkenbaar) op internet, dan zou ik dat ook niet netjes vinden hoor, en dan had ik het die website ook echt wel laten weten. Je hoort slachtoffers gewoon onherkenbaar te maken.

Maar eigenlijk is dit een eindeloze discussie want een ieder gaat uit van zijn eigen principe´s.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #981 Gepost op: 14 september 2010, 22:52:21
Maar verplaats het eens naar je eigen situatie, stel dat iemand uit je familie gevallen was oid, en die staat zo (herkenbaar) op internet, dan zou ik dat ook niet netjes vinden hoor, en dan had ik het die website ook echt wel laten weten. Je hoort slachtoffers gewoon onherkenbaar te maken.
Dat is dus precies met wat ik bedoel over dichtbij ;-)


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #982 Gepost op: 14 september 2010, 23:04:29
Citaat
Er is niets wranger dan uit de media lezen dat je oma een auto-ongeluk heeft gehad.

Helemaal mee eens, maar volgens mij was dat het probleem niet bij deze foto. De meeste mensen hadden hun bezwaren t.a.v. de herkenbaarheid van het slachtoffer.
Maar inderdaad : Niet plaatsen, zolang de familie niet op de hoogte is.

Citaat
Maar verplaats het eens naar je eigen situatie, stel dat iemand uit je familie gevallen was oid, en die staat zo (herkenbaar) op internet, dan zou ik dat ook niet netjes vinden

Inderdaad, ik zou het ook niet leuk vinden om familie zo herkenbaar in beeld te hebben in de media.

Citaat
Kijk naar de media in andere landen en je ziet dat we het in Nederland aardig netjes geregeld hebben ;-)
In Nederland doen we het zeker niet slecht. Soms gaat het wel eens een keertje wat minder, maar meestal ligt de oorzaak dan in een slechte communicatie dan bij moedwillig de regels overtreden.

Citaat
Maar eigenlijk is dit een eindeloze discussie want een ieder gaat uit van zijn eigen principe´s.

En als er principes zijn, dan moet het goed komen, toch ?  O0


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #983 Gepost op: 15 september 2010, 09:19:20
Krijgen we dat verhaal weer....

Het argument 'de familie kan nog niet op de hoogte zijn' is m.i. niet relevant als het gaat om lichte aanrijdingen; en incidenten waarbij het slachtoffer rechtop in het gras zit etc. Tegenwoordig hebben we allemaal mobiele telefoons op zak. Geloof me: als ik ergens naartoe ga en beeld maak, duurt het zomaar 1 of 2 uur voordat het online staat. Tegen die tijd heeft het slachtoffer echt wel zijn naasten gebeld hoor.

Het wordt pas relevant als het slachtoffer ernstig gewond is of zelfs overleden, of als het bijvoorbeeld om een klein kind gaat. Dan zijn we voorzichtiger c.q. trager met publiceren en/of zullen we meer herkenbare details blurren.

Maar moet je een foto van een kop-staart aanrijding waarbij iemand slechts een paar blauwe plekken oploopt, nou uitgebreid gaan blurren op basis van het argument 'het kan zijn dat de directe familie het nog niet weet' ? Doe eens een beetje reëel !

Peen
Redacteur van


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #984 Gepost op: 15 september 2010, 10:13:38
Krijgen we dat verhaal weer....

Het argument 'de familie kan nog niet op de hoogte zijn' is m.i. niet relevant als het gaat om lichte aanrijdingen; en incidenten waarbij het slachtoffer rechtop in het gras zit etc. Tegenwoordig hebben we allemaal mobiele telefoons op zak. Geloof me: als ik ergens naartoe ga en beeld maak, duurt het zomaar 1 of 2 uur voordat het online staat. Tegen die tijd heeft het slachtoffer echt wel zijn naasten gebeld hoor.

Het wordt pas relevant als het slachtoffer ernstig gewond is of zelfs overleden, of als het bijvoorbeeld om een klein kind gaat. Dan zijn we voorzichtiger c.q. trager met publiceren en/of zullen we meer herkenbare details blurren.

Maar moet je een foto van een kop-staart aanrijding waarbij iemand slechts een paar blauwe plekken oploopt, nou uitgebreid gaan blurren op basis van het argument 'het kan zijn dat de directe familie het nog niet weet' ? Doe eens een beetje reëel !

Peen

idd, pas had mijn vrouw een aanrijding (alles goed afgelopen) en terwijl de ambu nog niet terplaatse was had zij mij al gebeld...  ;) De buren van haar ouders reden voorbij en die hadden voordat ze helemaal onderzocht was al haar moeder, broer en zus ingelicht...  ::)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #985 Gepost op: 15 september 2010, 10:24:14
Citaat
Ik ben blij met deze foto's, omdat het mij een beeld geeft wat er is gebeurd.

Ik heb deze foto's nu op mijn Hyves gezet en zij zijn alleen te bekijken door mijn 'vrienden'
Kijk dat zal ook niet ontkent worden, ook niet door mij als zgn "Fotograaf basher".  Maar lees even goed wat het slachtoffer schrijft, de foto´s zijn op zijn Hyves gezet en afgeschermd alleen voor zijn vrienden en te zien. En dus kan hij bepalen wie de beelden wel en niet te zien krijgt.
En dat is dus heel wat anders als foto's van blauwe plekken, terminale patienten etc op het internet publiceren en die dan nooit meer te verwijderen zijn. Dit dan goed praten door te roepen dat het slachtoffer zoveel steun had aan de foto's van het ongeval gaat mij te ver.
En dat slachtoffers van ernstige ongelukken baat hebben bij foto's van het ongeval of verhalen van hulpverleners weet ik als geen ander, (helaas) maar die worden gekoesterd en af en toe te voorschijn gehaald op bepaalde dagen/momenten. :|
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #986 Gepost op: 15 september 2010, 11:35:04
Dan gooien we het eens op een ander boeg. De reacties van bezoekers op een professioneel medium :

http://www.limburger.nl/article/20100914/REGIONIEUWS02/100919823/1056#Serveerster_hotel_Arcen_zwaargewond_bij_brand

(No heading) schrijft foto op 14.09.10 14:02 - Asociaal om een foto van het slachtoffer op de site te zetten.    

Triest, mag hopen dat ze er niet veel aan over houdt schrijft (Anonymous) op 14.09.10 13:44
Het is ook erg gevaarlijk, niet slim om mee te gaan lopen, en als er nylon in je kleding zit en trouwens ook katoen wil goed branden. Beterschap voor de vrouw en de jongen en ja je moet niet een foto met het gezicht zo herkenbaar op de site zetten, ken haar niet, maar na Ruben hadden we er toch iets van geleerd, maar niet bij de limburger

foto?? schrijft RW op 14.09.10 13:13
Het is toch niet normaal dat men tegenwoordig een foto van een (herkenbaar) slachtoffer zomaar op de site zet??


http://www.telegraaf.nl/binnenland/7656924/__Hotelmedewerk-ster_na_brand_overleden__.html?sn=binnenland,buitenland

wo 15 sep 2010, 11:03    
Medewerkster hotel na brand overleden

ARCEN/AKEN -  Een 24-jarige vrouw uit Milsbeek is in het brandwondencentrum in Aken overleden aan de verwondingen die ze dinsdag heeft opgelopen tijdens een keukenbrand in een hotel in Arcen (Limburg). Dat maakte de politie woensdag bekend.

De vrouw kreeg tijdens haar werk een brandende vloeistof over zich heen. Een 22-jarige collega uit het Duitse grensplaatsje Straelen probeerde haar te helpen en raakte daarbij ook gewond. De Arbeidsinspectie stelt een onderzoek in.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #987 Gepost op: 15 september 2010, 11:47:08
Kijk dat zal ook niet ontkent worden, ook niet door mij als zgn "Fotograaf basher".  Maar lees even goed wat het slachtoffer schrijft, de foto´s zijn op zijn Hyves gezet en afgeschermd alleen voor zijn vrienden en te zien. En dus kan hij bepalen wie de beelden wel en niet te zien krijgt.
Veel afgeschermde foto's van hyves zijn wel via google te zien...


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #988 Gepost op: 15 september 2010, 12:20:39
Maar lees even goed wat het slachtoffer schrijft, de foto´s zijn op zijn Hyves gezet en afgeschermd alleen voor zijn vrienden en te zien. En dus kan hij bepalen wie de beelden wel en niet te zien krijgt.

Nee; lees jij eens goed wat het slachtoffer schrijft ....

Citaat
Dat vind ik geen probleem, integendeel. Ik snap de hulpverleners ook niet.

Hij meldt alleen dat hij de foto's op zijn Hyves gekopieerd heeft i.v.m. zaken als auteursrecht; en wil dus graag toestemming van ons om dat te doen. Maar hij heeft er dus geen enkele moeite mee dat de foto's ook 'publiek' op R15 staan.

Peen
Redacteur van


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #989 Gepost op: 15 september 2010, 13:52:18
Allemaal leuk en aardig, maar het feit dat een enkel persoon het achteraf geen probleem vind is geen enkele reden om er van uit te gaan dat anderen dat ook wel zullen vinden.
Voor ieder slachtoffer dat er geen bezwaar tegen heeft zijn er vele malen meer slachtoffers te vinden die er wel bezwaar tegen hebben.
Niet voor niets is de regel "Niet tenzij ......"

Zo moeilijk is dat principe toch niet, waarom houden we er ons dan gewoon niet aan ?
Wie benadeel je door een persoon niet herkenbaar in beeld te brengen ?
Waarom zou je het risico willen lopen dat je er iemand mee voor het hoofd stoot en dat je de wet overtreed ?

Het lijkt mij zo simpel ... :-\
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources