Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781168 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #1050 Gepost op: 22 oktober 2010, 13:28:29
Mee eens dat het plaatje uit privacy oogpunt niet aan alle afspraken voldoet. Maar terecht wordt aangegeven dat er schokkendere foto's bestaan. Bij hetzelfde beeld uit bijv. Frankrijk had er minder discussie over geweest. Ik denk ook niet dat deze foto de krant zou halen op de voorpagina, voor een platform als dit is het denk ik een prima foto (ik had alleen de gezichten onzichtbaar gemaakt)

(Dit deel is crosspost met forum thread)
De foto geeft een goed beeld van de situatie van wat de hulpverleners aantroffen bij het ter plaatse komen (vermoed ik dan). Ik denk dat ook goed duidelijk wordt dat deze jongens "veel geluk hebben gehad". Er steken overal stijgerbuizen, vlechtdraad en weet ik niet wat voor troep uit op die bouwplaats. Volgens mij zijn ze redelijk vlak met vloer/bekisting en al omlaag gegaan (vloer niet echt in brokken). Hierdoor hebben ze volgens mij redelijke bescherming van de uitstekende delen gehad. Als ik ook heel snel tel, lagen ze allemaal boven op (niemand bedolven). Het had zomaar veel erger kunnen zijn......
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1051 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:05:33
dit kan gewoon niet stel je voor dat jij daar ligt wil jij dan landelijk bekend staan op deze manier.

nog een aantal punten zijn wil iemand weten of die daar is op dat moment of dat ie dat werk doet.

Dit kan voor de persoon in kwestie ernstige gevolgen hebben ik vind dit echt niet normaal.

laat de persoon achter de publicatie maar zelf eens op een foto in de krant staan ik denk dat deze dat niet meer wil of durft

Wat is dit nu weer voor logica ?

Je kan er wat van vinden uit het oogpunt van privacy; en of er mensen zullen zijn die sowieso geschokt zijn als ze met een dergelijke foto met bloed geconfronteerd worden (het soort mensen wat flauwvalt als ze zichzelf in de vinger prikken).

Maar of "de persoon in kwestie ernstige gevolgen heeft" ? Of "maar zelf eens op een foto in de krant staan ik denk dat deze dat niet meer wil of durft" ? Wat een gezwets zeg. Alsof je door een woedende meute gelyncht wordt als je op een foto in de krant staat of zo.

En ja: deze bouwvakker zou er achteraf ook best wel eens blij mee kunnen zijn dat deze foto bestaat. Dan denk ik aan zaken als claims richting de schuldige partij.

Peen
Redacteur van


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #1052 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:06:39
Mee eens dat het plaatje uit privacy oogpunt niet aan alle afspraken voldoet. Maar terecht wordt aangegeven dat er schokkendere foto's bestaan. Bij hetzelfde beeld uit bijv. Frankrijk had er minder discussie over geweest. Ik denk ook niet dat deze foto de krant zou halen op de voorpagina, voor een platform als dit is het denk ik een prima foto (ik had alleen de gezichten onzichtbaar gemaakt)

De ''schokkende'' foto is de foto bovenaan deze pagina O0


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #1053 Gepost op: 26 oktober 2010, 18:49:51
Ik zou niet zo snel weten waar ik dit nu weer kwijt moet. En het is ook geen aanval tegen de redactie van Regio15.nl maar ik was van mening dat zelfdodingen niet actief in het nieuws gebracht worden.  http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/4825-vrouw-overleden-na-aanrijding-door-randstadrail

@regio 15 zijn jullie grenzen aan het verleggen ???

Groeten,

Remco


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1054 Gepost op: 26 oktober 2010, 18:51:12
En welke foto kan volgens jou niet, precies?  ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1055 Gepost op: 26 oktober 2010, 18:59:40
Ik zou niet zo snel weten waar ik dit nu weer kwijt moet. En het is ook geen aanval tegen de redactie van Regio15.nl maar ik was van mening dat zelfdodingen niet actief in het nieuws gebracht worden.  http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/4825-vrouw-overleden-na-aanrijding-door-randstadrail

@regio 15 zijn jullie grenzen aan het verleggen ???

Groeten,

Remco

Regio 15 verslaat op een correcte wijze een (naar later blijkt) zelfdoding. Een triest incident met behoorlijke gevolgen voor de avondspits aldaar en n.a.w. de nodige impact voor getuigen en omstanders. Mag men daar niet over berichten? Volgens mij is dit dus wel een verkapte aanval jegens Regio 15. Dat vind ik nou niet netjes.  ;)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #1056 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:06:50
Ik zie hier een grote partij hulpverlening bij elkaar op een prominente plek in die stad... Tientallen zoniet honderden voorbijgangers die zich afvragen wat daar aan de hand was. Kortom: nieuwswaarde. Goeie fotoreportage erbij: good job Regio15! Een stier in de sloot heeft minder nieuwswaarde...


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #1057 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:09:04
Regio 15 verslaat op een correcte wijze een (naar later blijkt) zelfdoding. Een triest incident met behoorlijke gevolgen voor de avondspits aldaar en n.a.w. de nodige impact voor getuigen en omstanders. Mag men daar niet over berichten? Volgens mij is dit dus wel een verkapte aanval jegens Regio 15. Dat vind ik nou niet netjes.  ;)

TIS 3.1 meldingen worden ook als niet netjes en niet als nieuws gezien op het forum ::).. Het was ook al bekend dat het om een zelfdoding ging vóór het item online kwam..

Ik heb er overigens geen moeite mee O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1058 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:15:03
Uitzonderingen bevestigen de regel. Zodra van een incident (zoals Roland terecht opmerkt) honderden getuigen zijn, of een incident plaatsvindt op een prominente plek, een druk bezochte OV-plaats, noem maar op; heeft het wel degelijk nieuwswaarde. Er is dan immers sprake van nevenschade, soms erg grote nevenschade. En de daarmee weer gepaard gaande logistieke en HV-gerelateerde problematiek. Of grote maatschappelijke verontwaardiging, impact, etc. Denk aan een Herman Brood vanaf het Hilton o.i.d.

Je hebt zelfdodingen en zelfdodingen.  O0


Gast48368

  • Gast
Reactie #1059 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:31:27
Tsja, maar waar ligt dan de grens tussen wel of geen nieuwswaardige zelfdoding? Ik persoonlijk vind: Zelfdoding is per definitie niet nieuwswaardig, maar dieptriest.  :-\

Ik heb helemaal niets tegen regio15, vind dat de mensen achter Regio15 goed en professioneel bezig zijn, ook op twitter.  98uiye

Wellicht kan Regio15 zelf uit de doeken doen wat de afweging is geweest om betreffend artikel te plaatsen?