Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781083 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1190 Gepost op: 8 juli 2011, 22:41:57
Een "fotograaf" die foto's maakte van zijn ontklede buurvrouw in de achtertuin werd bestraft.
Een "fotograaf" die op het strand foto's maakte van (deels) naakte mensen werd bestraft.
Een stalker die enkel en alleen maar steeds voor een huis stond te kijken werd bestraft.

Helaas weet ik geen bronnen te noemen van deze voorbeelden, behalve dan "nu.nl"
Maar op basis van welke wetten zijn deze mensen dan bestraft?

Als het inderdaad zou mogen zou ik dus met mijn camera foto's mogen maken van elke binnenkant van elk huis, als ik dat maar vanaf buiten doe. Dus door de deur, door de openstaande brievenbus, door het raam. Bij een huis wat direct aan de stoep staat mag ik dus mijn camera voor het raam houden en op het gemakje foto's gaan staan maken?
Sorry, maar het lijkt me erg sterk. Als het wel zo is dan gaat er bij deze een wereld vol verbazing voor me open...
Ik denk dat je je beter kan verbazen over de terughoudende manier van werken van persfotografen in dit land.

Daarnaast vergelijk je appelen met peren. De voorbeelden die je hierboven noemt hebben niets met nieuws te maken en dus prevaleert dan de privacy. Eerder als kwam je met het verhaal van Koninginnedag Apeldoorn. Als je dat relateert aan de dagelijkse 112-fotografie dan ben je flink aan het chargeren.

En door de open brievenbus of de camera voor het raam houden? Spijkers op laag water zoeken is er niets bij.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1191 Gepost op: 9 juli 2011, 07:43:17
Tja, ik verbaas me hier weleens:

Hier mag geen foto te zien zijn van een slachtoffer van een aanrijding, maar ondertussen kijken we rustig naar het journaal waar er tientallen beelden en foto's langs komen van doden/gewonden (in alle vormen die er zijn), oorlogsgebieden, hongerlijdende en stervende kinderen etc etc....

Het is toch bijzonder... Gaat het om iemand in Nederland dan is de wereld bijna te klein en o wee als er een slachtoffer te zien is, gaat het om andere landen dan vinden we het blijkbaar opeens een stuk minder erg.  :-X
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1192 Gepost op: 9 juli 2011, 09:04:04
Tja, ik verbaas me hier weleens:

Hier mag geen foto te zien zijn van een slachtoffer van een aanrijding, maar ondertussen kijken we rustig naar het journaal waar er tientallen beelden en foto's langs komen van doden/gewonden (in alle vormen die er zijn), oorlogsgebieden, hongerlijdende en stervende kinderen etc etc....

Het is toch bijzonder... Gaat het om iemand in Nederland dan is de wereld bijna te klein en o wee als er een slachtoffer te zien is, gaat het om andere landen dan vinden we het blijkbaar opeens een stuk minder erg.  :-X

Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met het feit dat internet vele malen sneller is dan het journaal.
Als er iets gebeurd is dan duurt het soms maar even (minuten) en dan zijn de eerste foto's al op het internet te vinden.
Het is voor een forum (zoals dit) niet te doen om te controleren op inhoud. Vele vragen zijn onbeantwoord zoals of de de familie al op de hoogte is en wat is er te zien op de foto. Indien er herkenbare feiten zijn dan voorkom je met een verbod achteraf veel "gezeur" doordat het forum een bepaald beleid voert. Ik denk dat hiervan niet afgeweken moet worden. Het is een stukje zelfsbescherming (ook voor de plaatsers die vaak nog jong zijn en soms geen besef hebben voor emotionele schade).

Dat er een verschil is tussen gebeurtenissen uit Nederland en de rest van de wereld ben ik wel met je eens maar aan de andere kant, hiervan is de kans op emotionele schade bij mogelijke familie bijna niet of niet aanwezig.
Dat het evenwel zeer schokkende beelden of foto's kunnen zijn ben ik wel met je eens en wellicht dat enige terughoudendheid wel gevolgd moet worden.

Kortom, ik denk dat het HVforum een goed beleid heeft en probeert te voorkomen dat hier zomaar van alles op het forum te zien is.
Daar hebben we de echte media voor, die ook een soort van ethiek hebben. Vaak is gecontroleerd of familie al op de hoogte is voordat dergelijke beelden of foto's naar buiten gebracht worden. Dit geldt overigens niet in alle gevallen. Ook de media laat wel eens een steekje vallen.
Daarbij in aanmerking genomen dat ook de maatschappij harder wordt, we accepteren nu meer als b.v. 20 jaar geleden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1193 Gepost op: 9 juli 2011, 09:05:36

Jouw vraag geeft trouwens mooi aan dat de algemene consensus is dat veel foto's (net) niet door de beugel kunnen.  :)

Of dat er veel gezeurd wordt over niets  ;D
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1194 Gepost op: 9 juli 2011, 11:29:39
Of dat er veel gezeurd wordt over niets  ;D

Arie, je haalt de woorden uit mijn mond!  :)


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Reactie #1195 Gepost op: 9 juli 2011, 12:29:59
http://www.112rijnstreek.nl/

Die website doet wel meer dingen die ik niet vind kunnen. Zie bijvoorbeeld deze pagina: http://112rijnstreek.wordpress.com/category/ambulance/reanimatie-ambulance/ De pagina is te vinden onder Categorieën > Ambulance > Reanimatie
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


sylvester1986

  • Gast


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #1197 Gepost op: 9 juli 2011, 13:09:14
Die website doet wel meer dingen die ik niet vind kunnen. Zie bijvoorbeeld deze pagina: http://112rijnstreek.wordpress.com/category/ambulance/reanimatie-ambulance/ De pagina is te vinden onder Categorieën > Ambulance > Reanimatie

Je moet niet vergeten dat de website beheerd wordt door een aantal jongens (echte 112 cowboys) die zichzelf vooral belangrijk vinden en overal nieuws van willen maken. Sensatiezucht is het, en enige negatieve reactie zitten ze niet op te wachten en wordt op de site niet geplaatst.
Wat is hier mis mee?

Heeft totaal geen nieuwswaarde, onnodig om daar verslag van te doen want daarmee belast je de betrokkenen.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1198 Gepost op: 9 juli 2011, 13:13:20
De foto's die je dan te zien krijgt, daar is niets mis mee vind ik.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #1199 Gepost op: 9 juli 2011, 13:16:14
De foto's die je dan te zien krijgt, daar is niets mis mee vind ik.
Nee daar gaat het niet om, ik bedoel vooral dat de nieuwswaarde nihil is.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!