Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781147 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

evert bruinekool

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #1220 Gepost op: 19 juli 2011, 14:57:40
Toevallig kwam ik even hier langs.
Enkele opmerkingen, allereerst dank Henk.
Is het niet zo dat een hulpverlener zijn taak is hulpverlening en niet foto’s en verhalen maken. Hierdoor komt zijn taak in het gedrang. Daarbij misschien is hij de volgende keer wel niet welkom. Ik hoor in de maritieme wereld al geluiden over redders die fotograferen, sommige geredde zijn daar achteraf niet zo blij mee. Ze verschaffen zich immers toegang op privé terrein onder het mom van hulpverlener en niet als journalist. Ik kan mij nog een foto in het AD herinneren over brandweermannen voor een brand op de foto. Dat werd ook niet echt in dank afgenomen door het publiek

Een verslaggever en fotograaf heeft uiteraard een andere taak. Die staat objectief bij een ongeval en calamiteit. Hulpverleners die zelf verhalen en foto’s leveren aan kranten hebben het doel zichzelf of hun dienst te profileren. Of zelfs in sommige gevallen sponsorgelden te verwerven door de gratis publiciteit. De journalist verdient zijn boterham en wil niets anders.

De tijd dat ik een brand of een ongeluk leuk vond om te fotograferen is lang geleden(eigenlijk heb ik het nooit leuk gevonden het is  leed van anderen). Ik vind het alleen leuk als het voor mijn boterham scoort en ik mooie platen of een mooi verhaal kan maken. Het is iets wat bij mijn werk hoort. Maar ik ben en blijf geen partij.  Het is jammer dat hulpverleners zich zelf met verhalen in de media uiten, hierdoor kunnen lezers een vertekend beeld krijgen. Redacties  die niet terplaatsen zijn geweest hebben geen beeld van het ongeval.
Door tijd en geld gebrek ontstaan er dan verhalen die gekleurd of onjuist zijn. Laat staan als het verhaal van de hulpverlener 1 :1 geplaatst wordt.

Helaas is de tijd voor uitgevers slecht daardoor krijgen dit soort verhalen een kans ze zijn immers gratis. De verhalen van hulpverleners zijn bijna altijd gekleurd. Je gaat je eigen dienst niet afbranden met fouten enz. Echte journalisten en fotografen zijn geen gevaar voor hulpverleners. Ze schrijven wat er gebeurd niet meer en minder. Slachtoffers in beeld natuurlijk maar op een nette manier als het iets toevoegt. Een in stukken gescheurd slachtoffer op een grasmat zonder verder iets te zien is  geen nieuws, misschien iets voor een 112 site. Maar hulpverleners die wanhopig pogen iemand te reanimeren met het ongeluk cq situatie op de achtergrond en hem redden is nieuws. Maar slachtoffer graag niet herkenbaar op de foto. Ofwel gedrang van hulpverleners om een persoon met nauwelijks zicht op het slachtoffer die het uiteindelijk overleeft.

Er is toch maar een belang dat hulpverleners zoveel mogelijk mensen redden. Ik heb in plaats van fotograferen ook wel eens mensen staan te reanimeren omdat er nog geen hulpverleners waren.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1221 Gepost op: 19 juli 2011, 18:24:23
Is het niet zo dat een hulpverlener zijn taak is hulpverlening en niet foto’s en verhalen maken. Hierdoor komt zijn taak in het gedrang.

Zodra een HV-er zijn hulpverleningstaak laat schieten voor wat plaatjes, zal het ongetwijfeld voorpaginanieuws worden, zo links en rechts...

De journalist verdient zijn boterham en wil niets anders.

Helaas is de tijd voor uitgevers slecht

Niet iedereen beseft nog, dat we in andere tijden leven. Iedereen is tegenwoordig fotograaf en journalist. Denkt men. Zodra de eerste p2000-alarmeringen verschijnen, circuleert er al materiaal op het net, van betreffend incident. Nieuwe media, noemt men dat. Toch?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1222 Gepost op: 19 juli 2011, 18:35:49
Tja, ik sta bij bepaalde incidenten ook met mijn telefoon wat foto's te schieten. Dat doe ik echter niet voor de pers maar voor bij het dossier/proces-verbaal. Zeker bij geweldsmisdrijven en aanrijdingen zijn foto's vlak na het incident cruciaal. Al kan ik me voorstellen dat omstanders het toch bijzonder vinden om te zien als een agent opeens met zijn telefoon wat foto's staat te maken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1223 Gepost op: 19 juli 2011, 22:26:42
Toevallig kwam ik even hier langs.
Evert, toevallig ben ik het helemaal met je eens ;-)

Er is toch maar een belang dat hulpverleners zoveel mogelijk mensen redden. Ik heb in plaats van fotograferen ook wel eens mensen staan te reanimeren omdat er nog geen hulpverleners waren.
Ik heb geen EHBO, maar wel reanimatie. Juist omdat ik het risico loop als eerste aanwezig te zijn.


Zodra een HV-er zijn hulpverleningstaak laat schieten voor wat plaatjes, zal het ongetwijfeld voorpaginanieuws worden, zo links en rechts...
Dan had het al lang al op de voorpagina moeten staan. Neem een ongeval in Haarlem: 7 minuten na de ambulancemelding heeft een twitteragent al tijd om een foto op internet te plaatsen. Heeft die niets anders te doen?

Verder kan ik me herinneren dat ik eens een hele nacht naar de marifoon heb geluisterd om vervolgens om 08:00 uur een foto te maken van de aankomst van gereddenen. Terug thuis (5 minuten) moest ik concluderen dat de KNRM en Kustwacht al een persbericht hadden verspreid. Een uur later volgde hun foto's :-(.  Hier speelt wel het (al eerder genoemde) gegeven dat journalisten en reddingboten niet altijd samen gaan.

Niet iedereen beseft nog, dat we in andere tijden leven. Iedereen is tegenwoordig fotograaf en journalist. Denkt men. Zodra de eerste p2000-alarmeringen verschijnen, circuleert er al materiaal op het net, van betreffend incident. Nieuwe media, noemt men dat. Toch?
Nieuwe media is iets anders als betrouwbare media ;-)

Tja, ik sta bij bepaalde incidenten ook met mijn telefoon wat foto's te schieten. Dat doe ik echter niet voor de pers maar voor bij het dossier/proces-verbaal. Zeker bij geweldsmisdrijven en aanrijdingen zijn foto's vlak na het incident cruciaal. Al kan ik me voorstellen dat omstanders het toch bijzonder vinden om te zien als een agent opeens met zijn telefoon wat foto's staat te maken.
Niets van aantrekken. Een foto zegt meer dan duizend woorden. Daarom zijn ze zeker nuttig voor een procesverbaal. En iedereen wil meer blauw op straat. Dus als ze mopperen zeg je gewoon dat de foto de administratieve tijd verkort ;-)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1224 Gepost op: 19 juli 2011, 23:05:04
Volgens dinozzo moet je naast foto's ook een schets maken... ( Om de cubmaat vast te kunnen stellen).

Ik wacht op de eerste agent met een schetsboek on scene...


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #1225 Gepost op: 19 juli 2011, 23:24:59
Tijdens het surfen kwam ik op http://www.vankruijl.org terecht. Daar trof ik een hele database van ambulancefoto's aan.
Om kort samen te vatten: ik kwam mijn hele collectie daar zomaar tegen! Een en al jatwerk!
Ik heb inmiddels gereageerd, en kreeg de reactie van deze man dat hij eerst een database wilde aanleggen en in een later stadium nog wel een keer toestemming zou gaan vragen...

Ik neem aan dat andere fotografen het misschien ook wel interessant vinden om eens te gaan kijken.
Naast de ambulancefoto's is hij ook bezig om een database vanbrandweervoertuigen aan te leggen.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #1226 Gepost op: 20 juli 2011, 11:29:11
Hij heeft inmiddels eieren voor zijn geld gekozen.
Alles is inmiddels verwijderd.

Tijdens het surfen kwam ik op http://www.vankruijl.org terecht. Daar trof ik een hele database van ambulancefoto's aan.
Om kort samen te vatten: ik kwam mijn hele collectie daar zomaar tegen! Een en al jatwerk!
Ik heb inmiddels gereageerd, en kreeg de reactie van deze man dat hij eerst een database wilde aanleggen en in een later stadium nog wel een keer toestemming zou gaan vragen...

Ik neem aan dat andere fotografen het misschien ook wel interessant vinden om eens te gaan kijken.
Naast de ambulancefoto's is hij ook bezig om een database vanbrandweervoertuigen aan te leggen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1227 Gepost op: 20 juli 2011, 18:37:25
Volgens dinozzo moet je naast foto's ook een schets maken... ( Om de cubmaat vast te kunnen stellen).

Ik wacht op de eerste agent met een schetsboek on scene...

Je hoeft geen schetsboek te maken. Maar voor een goed logboek PD moet je ook een situatieschets maken dus ja, je moet af en toe schetsen in je notitieboekje of je PD logboek. En dat moet weer in het systeem.
Justitie accepteert geen aanrijdingverbalen zonder situatieschets.

Bijzonder dat jij dat blijkbaar onnodig vind en mijn werk beter denkt te kennen dan ik zelf..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1228 Gepost op: 21 juli 2011, 09:17:38
Je hoeft geen schetsboek te maken. Maar voor een goed logboek PD moet je ook een situatieschets maken dus ja, je moet af en toe schetsen in je notitieboekje of je PD logboek. En dat moet weer in het systeem.
Justitie accepteert geen aanrijdingverbalen zonder situatieschets.

Bijzonder dat jij dat blijkbaar onnodig vind en mijn werk beter denkt te kennen dan ik zelf..

Dat ik dat onnodig vind is een aanname, zijn die schetsen juist niet om die te voorkomen?

Ik weet alles van politiewerk, want ik ben een groot fan van Dinozzo (de echte, ik had me niet eens gerealiseerd dat er hier op het forum een look alike rondzwierf)  en kijk alle afleveringen van NCIS. (En voor je weer op tilt gaat, dit heet "zelfspot" en is een vorm van humor -het ironisch naast elkaar leggen van twee uitersten- die niet iedereen meteen begrijpt. Ik denk dus niet werkelijk dat ik alles weet van politiewerk door het kijken naar NCIS). In de vorige aflevering vertelde de echte Dinozzo aan de bij de FBI ontslagen nieuwkomer dat er naast foto's ook schetsen gemaakt moesten worden, foto's zijn maar 2d en tonen niet alles, daar zinspelde ik op.

Je had ook als volgt kunnen reageren: "nou Henk, die schetsen maken we al, alleen niet in een schetsboek. Daar hebben we het een notitieblok voor of het zg PD logboek. Justitie accepteert geen verbalen zonder situatieschets."

Had ik gezegd "Goh, dat wist ik niet, wat leuk toch zo'n forum waar je steeds weer van elkaar leert!"

En een tip: schetsboeken hoef je niet te maken, die zijn gewoon in de handel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1229 Gepost op: 21 juli 2011, 09:41:23
Ik heb inmiddels bijna alle afleveringen gezien en de keuze voor deze forumnaam is ook een stukje zelfspot  e050. Ik nam gisteren, ten onrechte, aan dat jij op mij doelde maar ik was in de war met een ander forum en een andere discussie. In het licht van die discussie kwam deze opmerking nogal neerbuigend over maar hij was niet persoonlijk bedoeld. Hierbij excuses.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein