Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 779840 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1300 Gepost op: 13 september 2011, 16:25:52
Ik ben zelf persfotograaf, maar het is not done om slachtoffers duidelijk in beeld en herkenbaar (met verwondingen) te fotograferen. Er zijn weliswaar geen dwingende regels voor, maar een beetje fatsoen kan helemaal geen kwaad. Zeker niet in dit vak.

Mijn persoonlijk oordeel is dat een slachtoffer fotograferen geen nieuwswaarde heeft. Verder moet de professionele persfotograaf oppassen niet het pad van de z.g. paparazzi's te gaan volgen. Elk beroep moet een morele code hebben en elke handeling ook. Bij een ongeluk worden bij mij nooit herkenbare slachtoffers in beeld gebracht. Zou er toch gevaar van herkenning plaatsvinden, dan wordt er met photoshop de herkenbaarheid (gezichten) weggeveegd. Aan ergernis geven heeft niemand iets, en dus ook niet met een verkeerde foto.

Mijn eigen website heeft daarom een Privacybeleid en er wordt coulant bij opgetreden. Een voorbeeld: portretrecht bestaat niet op de openbare weg, maar een politieman die toch graag onherkenbaar wil blijven zal ik zijn verzoek honoreren.

Dus om de vraag te besluiten: neen, je moet geen foto plaatsen van een herkenbaar slachtoffer met zijn of haar verwondingen

Peter
Welkom op het forum en bedankt voor je positieve bijdrage.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #1301 Gepost op: 13 september 2011, 23:37:27
Beste Mods

Kan er geen slotje op dit topic, we weten wat allemaal wel en niet kan op het gebied van fotografie. Als mensen dit niet weten, weet ik niet of we kunnen spreken van een fotograaf welke zijn of haar vak verstaat. Elke foto leidt tot de zelfde discussie en antwoorden. Dit topic geeft m.i. Ook aan dat het gehalte 16 jarige jongetjes met pager, scooter en klik klak camera hier rond zwerven. Zie het grote aantal discussie's e.d.

Dit topic geeft ook ruimte om foto's welke niet kunnen nog meer onder de aandacht te brengen, meer hits op sites e.d.

Mijn voorstel zou zijn om een aantal regels op te stellen waarin staat wat niet kan, mensen die het
(nog) niet weten kunnen dat lezen en meenemen.

Grt

Bruin


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1302 Gepost op: 14 september 2011, 00:59:32
Kan er geen slotje op dit topic, we weten wat allemaal wel en niet kan op het gebied van fotografie. Als mensen dit niet weten, weet ik niet of we kunnen spreken van een fotograaf welke zijn of haar vak verstaat. Elke foto leidt tot de zelfde discussie en antwoorden. Dit topic geeft m.i. Ook aan dat het gehalte 16 jarige jongetjes met pager, scooter en klik klak camera hier rond zwerven. Zie het grote aantal discussie's e.d.
Dat er veel 16-jarigen rondzwerven heeft dit forum zelf gewild. Daarnaast is de hulpverlening dynamisch en dus ook de fotografie daarvan. Er zullen dan ook altijd beelden blijven komen die tot discussies leiden.

Een slotje lijk mij dan ook niet aan de orde.


Dit topic geeft ook ruimte om foto's welke niet kunnen nog meer onder de aandacht te brengen, meer hits op sites e.d.
Dat is dan wel een nadeel, maar de voordelen van de discussie vind ik belangrijker.


Mijn voorstel zou zijn om een aantal regels op te stellen waarin staat wat niet kan, mensen die het
(nog) niet weten kunnen dat lezen en meenemen.
Regels zijn leuk, maar niet verplichtend. Slechts een fractie van de Nederlandse hulpverleners zit op dit forum. Het aantal Nederlandse fotografen op dit forum is nog minder.

Ergo, geen regels maar adviezen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1303 Gepost op: 14 september 2011, 01:03:47
Overigens heb je niets aan regels/adviezen als uitgerekend de politie zich daar niet aan houd :-)



jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #1304 Gepost op: 15 september 2011, 14:07:17
Overigens heb je niets aan regels/adviezen als uitgerekend de politie zich daar niet aan houd :-)



Wat vindt je hier verkeerd aan dan ??
Met Vriendelijke Groet.....


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #1305 Gepost op: 15 september 2011, 14:09:49
Wat vindt je hier verkeerd aan dan ??
Het kenteken misschien?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #1306 Gepost op: 15 september 2011, 14:15:43
ja dus..... kijk is naar het nieuws daar worden ze toch ook niet afgedekt;)

als we dit erg gaan vinden moeten ze op alle foto's ook alle hoofden onherkenbaar maken ?? ook van de omstanders dus??
Met Vriendelijke Groet.....


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #1307 Gepost op: 15 september 2011, 14:17:27
ja dus..... kijk is naar het nieuws daar worden ze toch ook niet afgedekt;)

als we dit erg gaan vinden moeten ze op alle foto's ook alle hoofden onherkenbaar maken ?? ook van de omstanders dus??
Ik geef alleen een optie wat er mogelijk fout aan gevonden kan worden, is dus niet mijn mening  98uiye
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #1308 Gepost op: 15 september 2011, 14:21:54
Ik geef alleen een optie wat er mogelijk fout aan gevonden kan worden, is dus niet mijn mening  98uiye

Ben niet boos op je hoor :P  O0 98uiye 98uiye
Met Vriendelijke Groet.....


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1309 Gepost op: 15 september 2011, 15:28:34
ja dus..... kijk is naar het nieuws daar worden ze toch ook niet afgedekt;)

als we dit erg gaan vinden moeten ze op alle foto's ook alle hoofden onherkenbaar maken ?? ook van de omstanders dus??

In dat geval ga ik toch echt mee met Ko. Menig website is hier al afgebrand omdat ze het niet al te nauw namen met de privacy (afschermen kentekens & SO's) EN nou doet een diender dat, en is het opeens geen probleem? Daar vallen mij de figuurlijke schoenen van uit.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.