CCV/D1 Chauffeurs diploma icm met een certificaat (MAAR WELKE)

Auteur Topic: CCV/D1 Chauffeurs diploma icm met een certificaat (MAAR WELKE)  (gelezen 4970 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

avdwerff

  • Gast
Hallo,

Ik heb vele topics gelezen op dit forum maar toch is het niet duidelijk voor mij wanneer je nu bevoegd bent te rijden met voorrangsvoertuigen. Of het nu een ambulance betreft (is veel over geschreven hier) of een ander voertuig die gebruik kan maken van optische en geluidsignalen. Een certificaat is een must alleen kan ik nergens vinden waar dat certificaat gehaald kan worden.

Kort mijn situatie:

Ik ga over een aantal weken starten met de opleiding CCV/D1. (chauffeursopleiding)
Sinds kort bezorg ik medicijnen bij apotheken en ziekenhuizen.  Dit is dus de reden waarom ik geinteresseerd ben geraakt in deze branch. Andere mensen hebben iets belangrijks  nodig en ik kan bijdragen dit te realiseren.

Ideaal zou een functie zijn waarin zowel CCV/D1 alsmede de bevoegdheid tot het besturen van een voorrangsvoertuig gevraagd wordt.

Wie weet waar een overzicht te vinden is van alle mogelijke voorrangsvoertuigen dat op de nederlandse weg te vinden is.
Zo werd ik vandaag geconfronteerd door een voertuig van Sanquin die op dezelfde locatie moest zijn als ik. (nooit was ik mij ervan bewust dat ook zij een voorrangsvoertuig zijn)

Dank jullie wel
Appie




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2006, 17:53:51
Er bestaat geen vast "certificaat" of diploma dat je moet hebben om met OGS (Optische en Geluidssignalen) te rijden.

Ik heb (op de huisartsenpost) zeker 'n half jaar zonder enige rijopleiding met OGS gereden voordat ik zo'n speciale rijvaardigheidscursus kon volgen, maar die cursus was gewenst, niet verplicht.


avdwerff

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2006, 22:02:15
Wordt een CCV/D1 diploma wel gewaardeerd in deze branch of heeft het geen enkel effect?


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2006, 22:11:06
Wordt een CCV/D1 diploma wel gewaardeerd in deze branch of heeft het geen enkel effect?

Dat is toch gewoon het busrijbewijs of niet ?

D is bus, is D1 misschien (net als in Engeland) minivan tot 16 personen?

Zou eigenlijk zo gauw niet weten voor elke functie hier 't busrijbewijs gewenst is, bij de brandweer en veel ambulancediensten is wel het C rijbewijs (vrachtauto) gewenst, maar bus is niet nodig.


avdwerff

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2006, 22:49:22
CCV-D1

Nederland telt ongeveer 4000 directiechauffeurs. De belangstelling voor het vak neemt toe, net als de eisen. Met ingang van 2003 is er een eigen certificaat voor deze groep chauffeurs: CCV-D1. Een erkend diploma.


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2006, 23:52:14
Nederland telt ongeveer 4000 directiechauffeurs. De belangstelling voor het vak neemt toe, net als de eisen. Met ingang van 2003 is er een eigen certificaat voor deze groep chauffeurs: CCV-D1. Een erkend diploma.

Het zou bij een sollicitatie wellicht een hulpmiddel kunnen zijn om aan te tonen wat voor rijervaring je hebt.

Citaat van: Appie
Ik heb vele topics gelezen op dit forum maar toch is het niet duidelijk voor mij wanneer je nu bevoegd bent te rijden met voorrangsvoertuigen. Of het nu een ambulance betreft (is veel over geschreven hier) of een ander voertuig die gebruik kan maken van optische en geluidsignalen. Een certificaat is een must alleen kan ik nergens vinden waar dat certificaat gehaald kan worden.

Nou, komt ie: ;)
Uit de regeling van 1 oktober 1991, nr RVR 103388, houdende besluit optische en geluidssignalen (Nederlandse Staatscourant 1991, 202):

1. De in artikel 1 aangewezen hulpverleningsdiensten wijzen bij hen in dienst zijnde personen of groepen van personen aan, die daartoe ingerichte motorvoertuigen met de in werking zijnde optische en geluidssignalen mogen besturen.
2. De in het eerste lid bedoelde aanwijzing geschiedt voor de onderdelen e. en g. van het tweede lid van artikel 1 door de desbetreffende Minister.
3. De in het eerste lid bedoelde personen worden aangewezen, nadat zij een speciale instructie hebben gekregen, waarin gewezen wordt op onder andere de strafrechtelijke en civielrechtelijke consequenties van het aanrichten van schade tijdens de rit, het gedrag en de reactie van weggebruikers op de bijzondere signalen en het gewenste rijgedrag van de betrokken bestuurder.


Karim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2006, 00:42:58

nadat zij een speciale instructie hebben gekregen, waarin gewezen wordt op onder andere de strafrechtelijke en civielrechtelijke consequenties van het aanrichten van schade tijdens de rit, het gedrag en de reactie van weggebruikers op de bijzondere signalen en het gewenste rijgedrag van de betrokken bestuurder.[/glow]

En bij mij bestond dat uit 1 A4'tje met wat regeltjes erop die ik bij aanname kreeg...  Niet veel speciaals dus, maar je heb dan wel een "speciale instructie gehad" dus je mag met OGS rijden...


miv

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2006, 07:02:48
stel voor. Ik rij met taaaaaaatuuuuuu taaaatuuuu en ik rij voorzichtig door rood licht, en ineens BAM SLAM WOESH dr knalt een auto op mij, die wel groen licht, had. Wie is er verantwoordelijk?

Ik rij met blauw, en sirene, ga voorzichtig door rood heen. ik word aangereden door een auto die wel groen heeft maar mij dus geen voorrang verleent.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2006, 08:13:11
stel voor. Ik rij met taaaaaaatuuuuuu taaaatuuuu en ik rij voorzichtig door rood licht, en ineens BAM SLAM WOESH dr knalt een auto op mij, die wel groen licht, had. Wie is er verantwoordelijk?

Ik rij met blauw, en sirene, ga voorzichtig door rood heen. ik word aangereden door een auto die wel groen heeft maar mij dus geen voorrang verleent.
Voorrang krijg je, voorrang neem je niet..... maar dit zal verder door de ongevallendienst worden uitgezocht.. die zijn ervan ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Bart S

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2006, 10:13:55
Voorrang krijg je, voorrang neem je niet..... maar dit zal verder door de ongevallendienst worden uitgezocht.. die zijn ervan ;)

En ze zitten erop ;D

@miv:
bedenk dat het geven van voorrang een verplichting is voor de andere weggebruikers. Het is geen voorrangsrecht van een voorrangsvoertuig. De regel is immers: voorrangsrecht bestaat voor niemand.
Artikel 50 RVV 1990 zegt: Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.