Privacy foto's (kentekens onherkenbaar maken)

Auteur Topic: Privacy foto's (kentekens onherkenbaar maken)  (gelezen 38025 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 27 mei 2006, 18:21:25
Naar aanleiding van een discussie in: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=54.0

Volgens mij is er over het onherkenbaar maken van personen geen discussie. Ik wil deze discussie opstarten over het onherkenbaar maken van kentekens.

Als je nu op een foto een grijze Polo ziet staan en je weet dat een kennis in die buurt zo'n auto heeft, ben je dan niet blij dat je aan de hand van het kenteken kunt zien dat ze het niet zijn (als je het kenteken al weet..... ;)). Als je het kenteken niet ziet ga je ze toch bellen of alles goed met ze is.

Ik zou niet eens mijn eigen kenteken nu weten...  :-\ :P :D laat staan dat iemand anders weet welk kenteken ik heb... ;D

Ik snap het onherkenbaar maken van kentekens bij ongelukken niet helemaal. Maar misschien zie ik iets over het hoofd???  :) Wie helpt me op de goede weg... ;D




Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2006, 18:26:33
Naar aanleiding van een discussie in: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=54.0

Volgens mij is er over het onherkenbaar maken van personen geen discussie. Ik wil deze discussie opstarten over het onherkenbaar maken van kentekens.

Als je nu op een foto een grijze Polo ziet staan en je weet dat een kennis in die buurt zo'n auto heeft, ben je dan niet blij dat je aan de hand van het kenteken kunt zien dat ze het niet zijn (als je het kenteken al weet..... ;)). Als je het kenteken niet ziet ga je ze toch bellen of alles goed met ze is.

Ik zou niet eens mijn eigen kenteken nu weten...  :-\ :P :D laat staan dat iemand anders weet welk kenteken ik heb... ;D

Ik snap het onherkenbaar maken van kentekens bij ongelukken niet helemaal. Maar misschien zie ik iets over het hoofd???  :) Wie helpt me op de goede weg... ;D

Misschien moeten helemaal geen foto's plaatsen.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2006, 18:28:46
Ik denk PERSOONLIJK dat het meer een ongeschreven regel is dat je naast een slachtoffer ook een kenteken en eventueel een bedrijfsnaam onherkenbaar maakt.

En inderdaad als je met je auto tegen een lantaarnpaal staat en je kunt nog zien dat het een grijze Polo is dan is het misschien niet erg om het kenteken niet onzichtbaar te maken. MAAR als een auto om een boom gevouwen zit of door een trein is overreden dan wil het nog wel eens lastig zijn om te zien of het een Volvo, Volkswagen of Toyota is. In dat geval is het denk ik WEL belangrijk ook het kenteken onherkenbaar te maken. (iets wat de politie/brandweer soms al voor je doet.)

Hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2006, 18:32:05
Misschien moeten helemaal geen foto's plaatsen.

Bedankt voor je heldere, met argumenten uit één gezette en met voorbeelden omkleede bijdrage aan deze discussie.... ;)


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2006, 18:34:49
Bedankt voor je heldere, met argumenten uit één gezette en met voorbeelden omkleede bijdrage aan deze discussie.... ;)
Als je geen foto's plaats krijg je ook geen discussie. Men is sensatie belust.


N9213Q

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2006, 18:35:28
Persoonlijk vindt ik je kentekens gewoon onherkenbaar moet maken, zeker in vervelende situaties. Ik denk nl. dat er wél veel mensen aan hun kenteken herkend worden. Zeker door het slag mensen waar wij onder vallen. Ik herken de mensen juist aan hun gele plaat. Dat is het eerste waar ik (onbewust) naar kijk. Het is jou unieke cijfer/lettercombinatie. Zeg maar als een huisnummer. Om deze reden vindt ik dat je 'm gewoon af moet plakken.  :)

Gr,

13Q.


N9213Q

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2006, 18:37:54
Misschien moeten helemaal geen foto's plaatsen.
Dan ben ik gelijk weg! ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2006, 18:44:37
Maar je blijft (als je het model nog kan herkennen..) altijd de link nog leggen naar kennissen met dezelfde auto..... Daardoor worden er meer mensen 'ongerust' dan dat het kenteken bekend is.

Stel.... ik zie een foto in limburg van een auto ongeluk met een grijze Polo. Toevallig weet ik dat kennissen van mij die ook zo'n auto hebben daar toevallig op vakantie zijn. Ik probeer ze te bellen maar krijg geen contact met ze (ze doen altijd de mob uit tijdens de vakantie). Ik bel familie van ze op om te vragen of alles goed met ze gaat..... Familie heeft ook nog niets gehoord. Ook de familie raakt nu in de stress want ze kunnen ook geen contact krijgen....Een kenteken kan ik niet doorgeven want dat kan ik op de foto niet zien.
Als ik het kenteken wel kan zien kan ik het kenteken ff checken bij de familie en weet ik het snel genoeg.  :)

Bovenstaand is natuurlijk maar een voorbeeld dat natuurlijk haast nooit opgaat. Maar ik blijf bij mijn stelling dat je sneller 'weet' dat het geen bekende van je is als je het kenteken niet onherkenbaar maakt.

Blijft natuurlijk over dat je de familie al gebeld kan hebben als je de foto's op het internet ziet voordat de politie aan de deur geweest is.....  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2006, 18:46:39
Als je geen foto's plaats krijg je ook geen discussie. Men is sensatie belust.

gaan we dan gelijk maar stoppen met de verhalen in de krant over ongelukken.... Daar worden vaak zelfs de woonplaats en initialen gebruikt!!!  ;) "heb je al gehoord... die van **** heeft een ongeluk gehad.... zal wel te hard gereden hebben want dat doet hij altijd...." ;) ;D


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2006, 18:52:09
Beste iedereen,

Persoonlijk vind ik dat je privacy-gevoelige onderdelen (lees kentekens) wel onherkenbaar moet maken. Waarom? Omdat dat gewoon een gevoel bij mij is.

Aan de andere kant vind ik dat foto's van ongevallen e.d., over het algemeen, juist op zulke sites staan, waarop je doelbewust gaat kijken. Je weet dus dat je bepaalde foto's tegen kunt komen waarmee je niet heel erg blij bent. Dat is een keus die je maakt.


Eigenlijk met andere woorden: Voor de privacy van slachtoffers zeg ik wel sencuurs toepassen. Voor de emoties die je bij bekenden van slachtoffers kunt opwekken zeg ik niet persé.


Met vriendelijke groet,
Wilco Hogenbirk