Opleiding BHV

Auteur Topic: Opleiding BHV  (gelezen 13393 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paaj

  • Gast
Gepost op: 25 juni 2006, 14:02:16
Bij ons bedrijf moet er weer worden bezuinigd. We hebben bij ons BHV'ers en EHBO'ers. Er wordt voor gesteld dat de EHBO'ers zo'n beetje worden gehalveerd en de BHV wordt verplicht gestled voor elke medewerker.
Mijn vraag: wat houd de opleiding van een BHV'er in. Zijn dat alleen maar levensreddende handelingen of komt daar ook nog een theorie gedeelts bij uit oranje kruis boekje. Zijn deze opleidingen uniform of zit daar ook nog verschil in. Bestaan er BHV opleidingen waarbij ook het EHBO gedeelte volledig is afgedekt zonder dat ze naast een BHV opleiding ook nog eens een EHBO opleiding doen?
Jullie snappen het wel natuurlijk, ik ben bang dat we straks alleen nog maar BHV érs hebben omdat de werkgever denkt dat hij hier goedkoper mee uit is. Ik ben dus EHBO'er en heb niets met brandbestrijding.

Jaap




vinma

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2006, 10:22:56
Jullie snappen het wel natuurlijk, ik ben bang dat we straks alleen nog maar BHV érs hebben omdat de werkgever denkt dat hij hier goedkoper mee uit is. Ik ben dus EHBO'er en heb niets met brandbestrijding.

Wettelijke taken van een BHV'er ::):
- levensreddende handelingen
- bestrijding beginnende/kleine brand
- ontruimen
- juiste communicatie met hulpdiensten

Dus je ziet het: alléén levensreddende handelingen! Een BHV'er is dus geen EHBO'er.
Als ondernemer hoef je tegenwoordig alleen nog maar BHV'ers in huis te hebben. De BHV'ers en de BHV-organisatie moeten echter wél zijn afgestemd op de aard en grootte van het bedrijf,  en op de heersende risico's.

Zie het topic elders in deze kolom, waaruit blijkt dat er géén uniforme opleiding bestaat, en waarbij de hele regelgeving rond BHV'ers nogal onduidelijk is! ???

Wat is het voor een bedrijf?


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2006, 13:25:31
Er is toch niets mis mee als de werkgever goedkoper uit is?

De risico's in het bedrijf bepalen de BHV-organisatie.
In een kantooromgeving kan ik mij indenken dat een ehbo-er wellicht wat overopgeleid is voor de incidenten die hij tegenkomt.
In een grote mechanische werkplaats kan juist de bhv-er wel eens te licht zijn opgeleid voor het optreden bij ongevallen en wil je juist een ehbo-er erbij heben.


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


vinma

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2006, 09:55:51
De risico's in het bedrijf bepalen de BHV-organisatie.

Sterker nog, de "restrisico's" uit de RI&E bepalen de BHV-organisatie...! De RI&E beschrijft de risico's, en geeft in het plan van aanpak de wijze van oplossen/wegnemen van die risico's. Voor risico's die moeilijk/niet zijn te voorkomen wordt de BHV-organisatie opgezet.

De aanwezigheid van EHBO'ers is niet meer wettelijk vastgelegd, Loe heeft echter wel gelijk als hij zegt dat EHBO'ers in bepaalde bedrijven beter uit de voeten kunnen...
Als arbo-consultant vraag ik me dan wél meteen af hoe de veiligheid in een bedrijf is geregeld, als je er EHBO'ers nodig hebt..... :o ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2006, 22:23:21
In een kantooromgeving kan ik mij indenken dat een ehbo-er wellicht wat overopgeleid is voor de incidenten die hij tegenkomt.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Overal is een EHBO-er nuttig, ook op kantoor. Wij hebben op kantoor het laatste jaar zelfs meer gehad aan mensen met EHBO-kennis dan iemand met alleen een BHV-opleiding. Om even plat te zeggen: een gemiddelde BHV-er kan nog geen snelverband of wonddrukverband aanleggen na de opleiding omdat er niet of veel te snel bij wordt stilgestaan. Ik denk dat een EHBO-er een must is voor iedere werkomgeving (en zelfs privé  ;))

groet, Michel


vinma

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2006, 10:34:44
Om even plat te zeggen: een gemiddelde BHV-er kan nog geen snelverband of wonddrukverband aanleggen na de opleiding omdat er niet of veel te snel bij wordt stilgestaan.

Het aardige is dat een BHV'ers in principe geen snelverband hoeft aan te leggen, tenzij het een levensreddende handeling betreft.... het klinkt natuurlijk krom, maar "wettelijk" gezien is het zo geregeld..... ::)

Aan de andere kant: de BHV-organisatie moet "op maat" zijn ingericht. Met andere woorden: aangepast aan de aard van het bedrijf en de werkzaamheden. Als de noodzaak om snelverbanden te kunnen aanleggen aanwezig is, zal de BHV-organisatie hiermee om moeten kunnen gaan... ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2006, 10:48:11
Als arbo-consultant vraag ik me dan wél meteen af hoe de veiligheid in een bedrijf is geregeld, als je er EHBO'ers nodig hebt..... :o ;)

Een arboconsulent die het veiligheidsnivo afmeet aan de omvang en diepgang van hulpverleningsorganisatie ?    
  
Dan moet het heel slecht gesteld zijn met de veiligheid in ons bedrijf omdat we er een volledige uitgeruste bedrijfshulpverleningsdienst er op na houden bestaande uit ruim 100 goed opgeleide brandweermensen inclusief gaspakdragers en voorzien zijn van o.a. de volgende hulpverleningsvoertuigen 446 = TS hd/ld, 447 = TS hd/ld, 490 = DA-OD, 736 = TS md/ld, 775 = GM3 en786 = DA. en zo'n 25 EHBO+ (waaronder medisch assisteren bij ongevallen met gevaarlijke stoffen) opgeleide eerste hulpverleners.

Als ARBO consulent zou je toch moeten weten dat het begrip "veiligheid" staat voor "het bewust nemen van maatschappellijk aanvaarde risico's".
Ik neem ook aan dat je weet dat een adequate hulpverleningsorganisatie een van de factoren is, die van invloed zijn op het veiligheidsnivo.
Dat een adequate hulpverleningsorganistie geen vervanger van het nemen van voorzorgsmaatregelen is maar een vangnet vormt voor de ongevallen die, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, kunnen en zullen gebeuren. Ongevalspreventie is niet het uitbannen van risico's, maar het leren omgaan met de gevaren van het leven.

Een kind van twee kun je proberen uitleggen dat een kopje heet kan zijn, je kunt alle hete kopjes buiten bereik zetten of je laat het kind op een veilige manier ervaren dat kopjes heet kunnen zijn. Ik heb mijn kinderen bewust de kans gegeven om een warme kop koffie vast te pakken.  Ze kregen de kans niet om ze om te gooien omdat ik mijn eigen hand op het kopje had gelegd. Het leverde ze een kortstondige pijn op en daarmee de wetenschap dat je beter van kopjes kunt afblijven.
Kindvriendelijke speeltuinen bieden dkinderen e ruimte om in een veilige omgeving te leren omgaan met de gevaren (ongewenste effecten die schade, hinder en letsel veroorzaken) van het leven en de gevolgen daarvan . En daar horen kapotte knieen, bulten, kapotte kleren etc. bij, maar uiteraard geen valpartijen van grote hoogte omdat de glijbaan niet voorzien was van goede hekwerken


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2006, 10:53:51
Het aardige is dat een BHV'ers in principe geen snelverband hoeft aan te leggen, tenzij het een levensreddende handeling betreft.... het klinkt natuurlijk krom, maar "wettelijk" gezien is het zo geregeld..... ::)
Dat klopt, en ze krijgen van opleiders regelmatig het advies om zo'n s.o. door te sturen naar de huisarts of SEH.
Dat ze daarmee het zorgsysteem onnodig verstoppen is blijkbaar niet relevant.
En hoe kijk de opdrachtgever tegen de uren aan, die je op de SEH daarna doorbrengt omdat ze daar de prioriteiten goed stellen


frankj

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2006, 11:04:20
Het aardige is dat een BHV'ers in principe geen snelverband hoeft aan te leggen, tenzij het een levensreddende handeling betreft.... het klinkt natuurlijk krom, maar "wettelijk" gezien is het zo geregeld..... ::)

Aan de andere kant: de BHV-organisatie moet "op maat" zijn ingericht. Met andere woorden: aangepast aan de aard van het bedrijf en de werkzaamheden. Als de noodzaak om snelverbanden te kunnen aanleggen aanwezig is, zal de BHV-organisatie hiermee om moeten kunnen gaan... ;D

De tijd dat  een BHV-opleiding wordt gegeven vindt ik gewoon te kort. Binnen ons bedrijf was dat 1 dag. Als je reeel kijkt is de
hoop info die je krijgt op zo'n dag voor sommige mensen te veel. In de ochtend hannden we levensreddende handelingen, en de middag werd besteed aan brandbestrijding. Als je nagaat dat je als EHBO-er voor reanimatie al 1 dag in lesuren omgezet nodig hebt om het reanimeren goed onder de knie te krijgen ( theoretisch als practisch ). Zelf ben ik al 11 jaar in het bezit van een
EHBO-diploma en heb op aandringen van mijn werkgever toch het levensreddende gedeelte van de cursus gevolgd. Helaas kwam ik tot de conclusie dat er verdomd weinig aandacht werd besteed aan hoeveel mensen die gereanimeerd worden er weer
100% bovenop komen. Mijn ervaringen is anders dan werd voorgeschotelt. En zo zijn er meer puntjes aan te halen. Natuurlijk is dit per bedrijf dat deze cursussen verzorgd verschillend.
Ik durf daarom te stellen dat een BHV-cursus meer dan 2 dagen moet duren om de kennis goed over te kunnen dragen, en het gedeelte reanimeren met of zonder AED officieel wordt ge-examineerd.


vinma

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2006, 11:28:11
Een arboconsulent die het veiligheidsnivo afmeet aan de omvang en diepgang van hulpverleningsorganisatie ?

Nou... vooruit. Ik was iets te kort door de bocht.... :-[ Pas alleen op dat je "veiligheid" en "risico's" niet met elkaar verward...

Even jullie mening:

Stel: ik ben een ondernemer (we weten inmiddels hoe de gemiddelde ondernemer aankijkt tegen alles wat met arbo en veiligheid heeft te maken), en ik moet BHV'ers aanwijzen/op laten leiden. Dan zou ik toch gek zijn om meer dan strikt noodzakelijk in de BHV-organisatie te steken? Minimaal aantal BHV'ers, één dagje opleiden, bedrijfsnoodplannetje kopiëren van internet. Klaar!
En natuurlijk niemand die hierop handhaaft..... bovendien heeft zich in mijn bedrijf al 25 jaar geen calamiteit voorgedaan.

Leg dan maar eens aan zo'n persoon uit dat het misschien "beter kan".....