Opleiding BHV

Auteur Topic: Opleiding BHV  (gelezen 13392 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 3 augustus 2006, 22:36:34
Nou... vooruit. Ik was iets te kort door de bocht.... :-[ Pas alleen op dat je "veiligheid" en "risico's" niet met elkaar verward...

Even jullie mening:

Stel: ik ben een ondernemer (we weten inmiddels hoe de gemiddelde ondernemer aankijkt tegen alles wat met arbo en veiligheid heeft te maken), en ik moet BHV'ers aanwijzen/op laten leiden. Dan zou ik toch gek zijn om meer dan strikt noodzakelijk in de BHV-organisatie te steken? Minimaal aantal BHV'ers, één dagje opleiden, bedrijfsnoodplannetje kopiëren van internet. Klaar!
En natuurlijk niemand die hierop handhaaft..... bovendien heeft zich in mijn bedrijf al 25 jaar geen calamiteit voorgedaan.

Leg dan maar eens aan zo'n persoon uit dat het misschien "beter kan".....

De man heeft groot gelijk, mijn baas is daar ook een voorstander van. Wat hij anders doet, dan jouw baas , is het door deskundigen laten uitvoeren van risico inventarisaties en evaluaties en op basis daarvan de BHV optuigen. Wat jou baas moet uitzoeken is wat hij zou kunnen besparen aan verzekeringspremies als hij veiligheidsmaatregelen laat uitvoeren. Of eens laat uitrekenen wat hij verdiend als de bedrijfsarts een morgen in de week een inloopspreekuuur houdt, waar medewerkers advies kun krijgen over kwaaltjes waar ze allang plannen hebben om eens langs de huisarts te gaan.

  



neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #11 Gepost op: 4 augustus 2006, 00:45:27
Goedendag, mijn baas heeft buiten het wetterlijk kader het gehele personeel verplicht een EHBO diploma te halen en geldig te houden op straffe van ontslag.
Alle kosten worden vergoed, alleen de uren van de basisopleiding zijn eigen uren.

Dat is nog eens een keer een Baas, zijn er meer mensen met zo een baas?


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 augustus 2006, 08:26:57
Dat is nog eens een keer een Baas, zijn er meer mensen met zo een baas?
[/quote]

Slijmbal..... ;D


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #13 Gepost op: 5 augustus 2006, 14:42:52
Binnen ons bedrijf is het verplicht om naast de BHV opleiding ook een EHBO diploma te hebben. IS toch een stukje uitgebreider. Maar je wordt gelukkig niet ontslagen als je het laat verlopen ;)
It's me!


paulgr

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 7 augustus 2006, 21:45:12
Wij hebben een zogeheten BHV+ opleiding gehad.
Deze opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:
1 Dag Bralonco (BHV)
4 Dagen EHBO (incl. reanimatie)
1/2 Dag AED

Volgens mij wordt de lading zo goed gedekt.


vinma

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2006, 11:08:02
"Wat jou baas moet uitzoeken......"
Let op... het ging niet over mijn baas, maar over ondernemers in het algemeen. Ik neem aan dat in dit forum veel mensen aanwezig zijn uit bedrijven met een eigen bedrijfsbrandweer, of een eigen groep EHBO'ers. Maar laten we al die duizenden ondernemers uit het MKB niet vergeten, die vooral bezig zijn het hoofd boven water te houden. Voor die ondernemers is de basisopleiding tot BHV'er al te veel gevraagd....

Wat de opleiding betreft, ik zeg het liefst: "stop met opleiden, start met oefenen!"
Alleen zó krijg je een betrokken BHV-organisatie, die weet wat moet gebeuren als het werkelijk mis gaat....


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2006, 20:16:45
Wij hebben een zogeheten BHV+ opleiding gehad.
Deze opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:
1 Dag Bralonco (BHV)
4 Dagen EHBO (incl. reanimatie)
1/2 Dag AED

Volgens mij wordt de lading zo goed gedekt.

Laat ik beginnen met de constatering dat dit in de meeste gevallen de lading inderdaad de lading zal dekken, maar of dat in een specifieke situatie het geval is kan alleen door een gedegen risico inventarisatie en evaluatie bevestigd worden.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2006, 18:46:11

Wat de opleiding betreft, ik zeg het liefst: "stop met opleiden, start met oefenen!"
Alleen zó krijg je een betrokken BHV-organisatie, die weet wat moet gebeuren als het werkelijk mis gaat....


en dat oefenen is leuk maar voor iemand als mij die als beveiliger elke keer ergens anders staat is het veel belangrijker dat ik "de principes" ken als de speciale 'extraatjes' die voor die situatie gelden.
ik denk dat de opleidingen zich beter moeten richten op de situatie van de cursist. ik als beveiliger kom voor een breder scala aan situaties te staan als een medewerker van een houtzagerij bijvoorbeeld. toch verwacht ik van een medewerker in die houtzagerij een beter optreden als de beveiliger in die situatie want de beveiliger moet imo meer algemene kennis hebben om een bhv organisatie AAN TE VULLEN en er geen vast deel van uitmaken. (bedrijfsbeveiligingsdiensten uitgezonderd) wel heb ik er bij dit object waar ik nu in ieder geval voor langere tijd regelmatig sta op aangedrongen ook hier deel te nemen of ten minste aanwezig te zijn bij oefeningen zodat ik ook wat diepere kennis op doe, ook al moet ik de opleiding nog krijgen ik wil wel zo snel mogelijk adequaat kunnen optreden in het geval dat.
Politie Aspirant niveau 4


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2006, 20:17:20
en dat oefenen is leuk maar voor iemand als mij die als beveiliger elke keer ergens anders staat is het veel belangrijker dat ik "de principes" ken als de speciale 'extraatjes' die voor die situatie gelden.
ik denk dat de opleidingen zich beter moeten richten op de situatie van de cursist. ik als beveiliger kom voor een breder scala aan situaties te staan als een medewerker van een houtzagerij bijvoorbeeld. toch verwacht ik van een medewerker in die houtzagerij een beter optreden als de beveiliger in die situatie want de beveiliger moet imo meer algemene kennis hebben om een bhv organisatie AAN TE VULLEN en er geen vast deel van uitmaken. (bedrijfsbeveiligingsdiensten uitgezonderd) wel heb ik er bij dit object waar ik nu in ieder geval voor langere tijd regelmatig sta op aangedrongen ook hier deel te nemen of ten minste aanwezig te zijn bij oefeningen zodat ik ook wat diepere kennis op doe, ook al moet ik de opleiding nog krijgen ik wil wel zo snel mogelijk adequaat kunnen optreden in het geval dat.

Dat is nou precies wat de ARBO richtlijnen aangeven.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2006, 21:06:36
Dat is nou precies wat de ARBO richtlijnen aangeven.

dan zijn er best veel bedrijven die de beveiliging beschouwen als een onderdeel van de bhv keten... :x terwijl lang niet elke beveiliger de zelfde opleiding heeft gehad en dus dezelfde bijdrage kan leveren.
Politie Aspirant niveau 4