Heli landingen

Auteur Topic: Heli landingen  (gelezen 13571 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2008, 10:01:24
Deze kwam ik laatst tegen op internet http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=8111 (om dit topic maar weer eens wat nieuw leven in te blazen.....

In welke korpsen rukt de brandweer nog meer uit als een trauma heli gaat landen??

Ik heb het hier in de regio nog niet meegemaakt dat de brw stand-by staat in een wijk.
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=8111

Die is heel letterlijk in de woonwijk/straat.. Brandweer kwam standby toen men wou vertrekken

Daar ging mijn vraag dus ook om ;)

De reden daarvan begrijp ik niet helemaal vandaar mijn vraag 8)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2008, 16:40:07
Daar ging mijn vraag dus ook om ;)

De reden daarvan begrijp ik niet helemaal vandaar mijn vraag 8)

Ok, foutje, had het niet helemaal doorgelezen :-[..

Van horen.. [Ik was er ook onderweg naartoe] Wou de OVD de brandweer erbij hebben toen de helikopter al wou vertrekken.. Ze hadden geloof ik nog maar net uit/afgerold.. De heli vloog in ieder geval al over m'n hoofd na een *doet klein gokje* minuut of, 7/8..

Dus, echt helemaal heb ik het ook niet gesnapt ;) ;D.. Verder herinner ik mij geen specefieke gevallen.. Sorry


firemanr

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2008, 10:49:49
Daar ging mijn vraag dus ook om ;)

De reden daarvan begrijp ik niet helemaal vandaar mijn vraag 8)

De reden is dat er ALTIJD (in Terneuzen) de CAFS ter plaatse gaat waar de heli ook land.... 8) Meeste keren is de CAFS echter te laat omdat men te laat doorkrijgt dat er helilanding plaats gaat vinden. :-X Met het opstijgen is hij dus wel altijd ter plaatse. Ook bij een ongeval, waarbij de arts meerijdt met de ambu, gaat er NOG een voertuig ter plaatse naar het ziekenhuis! ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #23 Gepost op: 20 juli 2008, 11:07:08
Wat is daarvan de reden Ronald dat het bij jullie zo gaat. De Life Liners landen  de hele dag door op diverse plaatsen zonder dat daar ook maar één korps speciaal voor wordt opgeroepen.


firemanr

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 20 juli 2008, 16:28:57
Dat ik het eerlijk gezegt niet precies weet...... 8) :P Ze doen het nu eenmaal in samenwerking uiteraard met de AC. Alleen de piloot is wel eens laat met doorgeven dat ie onderweg is ;D


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2008, 16:17:29
Ik verbaas me altijd weer over het aanwezig willen zijn van de brandweer bij helilandingen het helemaal niet noodzakelijk.  ???

In artikel 14, eerste lid van de Luchtvaartwet staat dat luchtvaartuigen slechts op daartoe aangewezen luchtvaartterreinen mogen landen. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk middels een ontheffing of bij vrijstelling gebaseerd op een Algemene Maatregel van Bestuur (artikel 14, 2e lid Luchtvaartwet). De AMvB die Nederlands geregistreerde helikopters vrijstelt van deze verplichting - het besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen - is gepubliceerd in Staatsblad 511 (14-10-1988) en bevat de wettelijke basis om helikopterlandingen op een tijdelijk heliterrein te mogen maken.

De operator van het helikopterbedrijf en de gezagvoerder van de helikopter zijn verantwoordelijk voor de naleving van deze AMVB. Het toezicht op de naleving wordt uitgevoerd door de Handhavingsdienst Luchtvaart en de Dienst Luchtvaarttoezicht van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) door steekproefsgewijze controles en inspecties.

Het is overigens ook niet noodzakelijk dat de gemeentelijke brandweer bij of tijdens een helikopterlanding paraat moet staan. Dit gebeurt ook niet bij het lossen van een LPG tankwagen bij het plaatselijke benzine station, een activiteit die meer gevaar oplevert dan het landen en opstijgen van een helikopter. Bij rondvluchten is het de taak en de verantwoordelijkheid van het helikopterbedrijf, zeker indien er ook op r. het terrein moet worden getankt, dat er voldoende brandblusmiddelen en daartoe opgeleid personeel op het terrein aanwezig is.

Overigens is in de luchtvaartwetgeving aan de burgemeester geen bevoegdheid verleend om nadere regels te stellen voor het vliegen zelf danwel ten aanzien van het vaststellen van de geluidsbelasting. Deze regels zijn door de Wetgever immers al vastgesteld en de verantwoordelijkheid voor de naleving ligt bij de operator danwel gezagvoerder van de helikopter.

Hierbij nog wat tips voor als een traumaheli ter plaatse komt.
http://www.traumahelikopter.nl/?id=handelingenbijlanding


firemanr

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 1 augustus 2008, 19:44:29
Toevallig had ik het gisteren nog eens gevraagt aan onze commandant waarom die speciaal in Terneuzen brandweer bij een helilanding wil hebben... ;D
Er schijnt dus wel een wettelijke regeling te zijn waarbij de gemeentebrandweer verantwoordelijk is voor de veiligheid van inzittenden van een heli die land. Alleen schijnt dit bij de rest van Nederland niet bekend te zijn... ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #27 Gepost op: 2 augustus 2008, 12:31:43
Dat 1 gemeente in Nederland dit weet en de rest niet.................dit moet de bemanning van een trauma heli dan ook wel duidelijk zijn neem ik aan?

Heeft hij het hier dan over de Nederlandse of Belgische wetgeving aangezien bij jullie meestal de trauma heli uit België komt?


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #28 Gepost op: 4 augustus 2008, 10:50:56
Dat 1 gemeente in Nederland dit weet en de rest niet.................dit moet de bemanning van een trauma heli dan ook wel duidelijk zijn neem ik aan?

Heeft hij het hier dan over de Nederlandse of Belgische wetgeving aangezien bij jullie meestal de trauma heli uit België komt?

Een buitenlands toestel dat in Nederland landt valt onder de Nederlandse wetgeving. Het aanwezig zijn van gemeentelijke brandweer bij helilandingen op een tijdelijk terrein is in geen één wet geregeld. Alleen de Luchtvaartwet is hier van toepassing.


firemanr

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 7 augustus 2008, 18:13:52
Ik ben even vergeten in wat voor wet het staat, maar de Cdt hiero was erg zeker van zijn zaak en over het algemeen heeft ie het wel bij het rechte eind. ;)

@Shave: Nederlandse wetgeving. :)